Merry-go-round to & in OZ

Is Canberra niet fantastisch?

Rijden om een uur of negen ('s avonds) weg bij vrienden een paar wijken verderop en aan het einde van de straat staat een kangaroo ons op het trottoir aan te staren, (OK, dit is niet echt heel bijzonder hier) Maar daarna draaien we rustig een grotere meer doorgaande weg waar we een wombat op zijn gemak de oversteek zien maken. Dit alles gewoon in de stad :)

#bushcapital #canberranationalpark

Ruil de roo in voor een wallabie en de wombat voor een 5M python en je hebt Cairns.

En uiteraard gaat die hastag #toocold dan ook niet meer op. ☀️☀️🍹🥇🏝
 
Ruil de roo in voor een wallabie en de wombat voor een 5M python en je hebt Cairns.

En uiteraard gaat die hastag #toocold dan ook niet meer op. ☀☀🍹🥇🏝

De Python, ja die herken ik wel. Stapte vorig jaar bijna op een super dikke op onze Qld property. Wallabies hebben we hier ook, zijn meestal wat schichtiger dan Roo’s.

En too cold, Ik spreek je wel weer in de zomer Tim ;) #TooHotandHumid

#hetisoveralwat #gratefulforwhatwehave ;)
 
Het belangrijkste is dat iedereen happy is in zijn plekje.

Wij zijn heel happy hier. Maar dat zouden we waarschijnlijk ook op -tig andere plekken zijn.

Kijk ook uit naar wonen in QLD ter zijner tijd, en Adelaide en Perth vond ik ook tof. En de Blue Mountains zijn ook super mooi. Er is overal wat, wat positiefs!
 
Het belangrijkste is dat iedereen happy is in zijn plekje.

Wij zijn heel happy hier. Maar dat zouden we waarschijnlijk ook op -tig andere plekken zijn.

Kijk ook uit naar wonen in QLD ter zijner tijd, en Adelaide en Perth vond ik ook tof. En de Blue Mountains zijn ook super mooi. Er is overal wat, wat positiefs!

Helemaal mee eens. Whyalla was best lastig in het begin en heeft ook later wel wat ups and downs gehad, maar ik heb hier nu een aantal heel goede vriendinnen die ook bij de downs voor me klaarstaan en DAT is met geen geld uit te drukken :)
 
Last edited:
En too cold, Ik spreek je wel weer in de zomer Tim ;) #TooHotandHumid

#hetisoveralwat #gratefulforwhatwehave ;)

True, die build up is altijd even afzien, gek genoeg vind ik het nu iets te fris buiten s' avonds (20 graden) terwijl ik het vorig jaar heerlijk vond! Je merkt toch dat je aan de hitte gaat wennen.

Het belangrijkste is dat iedereen happy is in zijn plekje.

Wij zijn heel happy hier. Maar dat zouden we waarschijnlijk ook op -tig andere plekken zijn.

Kijk ook uit naar wonen in QLD ter zijner tijd, en Adelaide en Perth vond ik ook tof. En de Blue Mountains zijn ook super mooi. Er is overal wat, wat positiefs!

Ik denk dat het hier uiteindelijk om gaat, iedereen heeft zijn woonplaats om 1 of meerdere redenen gekozen en die zijn voor iedereen anders. Als je zelf gelukkig bent met waar je bent dan is dat toch geweldig. Wij zijn ook blij dat we hier mogen wonen, en willen ook niet meer weg uit deze regio. Zou ooit weleens een (vakantie)huisje in Mission Beach willen hebben maar dat komt ook ooit nog wel.
 
Heb vaak naar Daintree zitten kijken, nu in Noosa geëindigd. Mede omdat het voor mij niet zo warm hoeft te zijn en voor Miss Bang wel. Dus is Noosa een mooi compromis. Maar kom graag een keer naar boven tzt.
(En ja, geloof farted warmte ook wel went)
 
En dat is nou net zo geweldig aan Australië: er zijn zoveel verschillende plekken met hun eigen landschappelijke kenmerken en eigen klimaat! Nu nog de grenzen open, dan kunnen we er weer volop van genieten! Plan was om deze winter naar QLD te gaan of in het voorjaar even naar @Katjavdl in TAS. Hopelijk kan dat straks weer...
 
Heb vaak naar Daintree zitten kijken, nu in Noosa geëindigd. Mede omdat het voor mij niet zo warm hoeft te zijn en voor Miss Bang wel. Dus is Noosa een mooi compromis. Maar kom graag een keer naar boven tzt.
(En ja, geloof farted warmte ook wel went)

Daintree is prachtig, lijkt me gaaf om daar een paar acres rainforest te hebben met een weekender. Wat wel jammer is is dat ze nu aan het onderzoeken zijn om een brug over de Daintree river te maken ter vervanging van het pondje. Hopelijk gaat dat niet door (veel locals protesteren) want dan gaat er zeker een stukje charme en opgereptheid verloren.
 
Is adelaide niet nog kouder dan canberra??

De zee zorgt voor een wat mildere minimum temp. Wij zitten hier hoger in meer inland. Dus meer een landklimaat met warme zomers en koele winters.

Melbourne is weer ietsje koeler dan Adelaide. En Canberra warmt weer wat sneller op dan Melbourne in de lente. Elke stad heeft zijn eigen weer patroon. Maar Adelaide/Melbourne/Canberra zijn qua dag temperatuur wel met elkaar te vergelijken. Het zijn de nachten waar het verschil duidelijker is.

Als je zorgt dat je voor 10uur 's ochtends niet teveel buiten hoeft te zijn in Canberra is het gewoon OK ;)
Voordeel van Canberra in winter: Elke dag strak blauwe lucht (wat gelijk een reden is voor de grote afkoeling 's nachts, er zijn geen wolken om de warmte vast te houden) Als vuistregel, het koelt ~15 graden af tussen max. day en min. night temp.

Adelaide Airport

StatisticsJanFebMarAprMayJunJulAugSepOctNovDecAnnualYearsPlotMap
Temperature
Mean maximum temperature (°C)28.228.125.522.318.615.915.016.018.221.224.025.921.6651955
2020
graph statisticClimatology Map
Mean minimum temperature (°C)16.116.214.511.99.77.77.17.69.010.712.914.711.5651955
2020
graph statisticClimatology Map

Melbourne Airport

StatisticsJanFebMarAprMayJunJulAugSepOctNovDecAnnualYearsPlotMap
Temperature
Mean maximum temperature (°C)26.626.624.220.416.713.713.214.416.719.522.124.719.9501970
2020
graph statisticClimatology Map
Mean minimum temperature (°C)13.914.212.810.28.36.25.55.97.18.510.412.19.6501970
2020
graph statisticClimatology Map

Canberra Airport
��
StatisticsJanFebMarAprMayJunJulAugSepOctNovDecAnnualYearsPlotMap
Temperature
Mean maximum temperature (°C)30.828.225.221.016.713.412.814.218.121.725.327.821.3122008
2020
graph statisticClimatology Map
Mean minimum temperature (°C)14.413.611.27.12.31.1-0.10.83.06.09.812.36.8122008
2020
graph statisticClimatology Map
 
Zeeklimaat, landklimaat. Ja klinkt inderdaad logisch.

Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat het kouder was in SA omdat het zuidelijker gelegen is, en omdat er veel mensen vanuit Adelaide region naar FNQ verhuisd zijn. Heb 2 onafhankelijke mensen gesproken en ze gaven als redenen geen werk en te koud. Eerste excuus is overigens ook kul want hier in FNQ is ook amper werk. Maar spot een hoop SA plates op de weg hier.
 
Na een mislukte poging een jaartje terug nu de Bungonia Red Track afgemaakt.

Even een terug blik: Vorig jaar trokken we deze canyon in met het idee voor de bui terug te zijn... Niet helemaal goed (en slim) bedacht. We waren net de 300 meter afgedaald en de regen begon. Aangezien de bodem van een diepe smalle canyon niet de plek is waar je wilt zijn als de regen losbarst draaiden we snel om, om weer 300 meter omhoog te klauteren. Helaas begon het toen ook nog te onweren en bliksem en donder volgden elkaar steeds sneller op. We waren echt between a rock and a hard place. Maar we hebben het overleefd, niet de Darwin award gewonnen en wel weer veel geleerd...

En dan gisteren onder een strakblauwe lucht poging 2.

Als je een serieus zware wandeling wilt doen, dan is dit hem! Noodzakelijke eigenschappen: Beetje conditie voor de lange klim de canyon uit (400 meter omhoog in een bijna rechte lijn) en een beetje lef en klauter ervaring. De canyon is halverwege geblokkeerd door ENORME rotsblokken, vaak meters hoog en daar moet je overheen, onderdoor enz. enz. om verder te komen. Vaak heen en weer omdat de gekozen route uiteindelijk dood loopt.

De wandeling is nog geen 5km lang maar trek er een kleine dag voor uit. In een niet te gek tempo deden we er bijna 5 uur over :eek:

Hier wat foto's:
 
Na een mislukte poging een jaartje terug nu de Bungonia Red Track afgemaakt.

Even een terug blik: Vorig jaar trokken we deze canyon in met het idee voor de bui terug te zijn... Niet helemaal goed (en slim) bedacht. We waren net de 300 meter afgedaald en de regen begon. Aangezien de bodem van een diepe smalle canyon niet de plek is waar je wilt zijn als de regen losbarst draaiden we snel om, om weer 300 meter omhoog te klauteren. Helaas begon het toen ook nog te onweren en bliksem en donder volgden elkaar steeds sneller op. We waren echt between a rock and a hard place. Maar we hebben het overleefd, niet de Darwin award gewonnen en wel weer veel geleerd...

En dan gisteren onder een strakblauwe lucht poging 2.

Als je een serieus zware wandeling wilt doen, dan is dit hem! Noodzakelijke eigenschappen: Beetje conditie voor de lange klim de canyon uit (400 meter omhoog in een bijna rechte lijn) en een beetje lef en klauter ervaring. De canyon is halverwege geblokkeerd door ENORME rotsblokken, vaak meters hoog en daar moet je overheen, onderdoor enz. enz. om verder te komen. Vaak heen en weer omdat de gekozen route uiteindelijk dood loopt.

De wandeling is nog geen 5km lang maar trek er een kleine dag voor uit. In een niet te gek tempo deden we er bijna 5 uur over :eek:

Hier wat foto's:
Wow, mooie foto’s! Als ik geen hoogtevrees had, zou ik er een ritje Canberra voor over hebben 😉
 
Wow, mooie foto’s! Als ik geen hoogtevrees had, zou ik er een ritje Canberra voor over hebben 😉

Dank je Janneke!
Miss Bang heeft hoogtevrees en zei: deze wandeling doe ik dus nooit meer.
Het is vooral het klauteren over immense boulders in de canyon zelf wat een beetje tricky kan zijn als je niet van hoogte/klauteren houdt ;)
 
Langzaam weer vooruit kijken, een klein gokje genomen en een week op Fraser Island ingepland, campsites geboekt, vehicle permit geboekt. Wacht nog heel even met whale watching tour boeken, dat is wat duurder, dus nog even een paar dagen aankijken wat de state government gaat doen met de grenzen. Het plannen van de campsites en to-do's was lastiger dan verwacht. Sommige National Parks schitteren door afwezigheid van wandel opties, in Fraser is dat duidelijk niet het geval, dus een weekje op het eiland lijkt nu wellicht zelfs te kort! Maar dan hebben we een goede reden om terug te komen!

Ook een bezoekje aan de property staat gepland natuurlijk als we in de buurt zijn! Als het goed is zijn er afgelopen week 300 'stekjes/boompjes' geplant door Noosa Landcare dus even kijken hoe het er bij ligt.

Noosa Land for Wildlife gaf gratis 300 plantjes weg en als het goed is doen ze dat in de 2e helft van het jaar weer. Dus we betalen 'alleen maar' de tuinmannen van Noosa Landcare voor een bepaald stukje grond klaar maken en het planten. Als we dit zo elk half jaar doen, dan hebben we hopelijk weer wat extra bos (in aangroei) tegen de tijd dat we aankomen. En de nieuwe aanplant zorgt er ook voor dat onkruid zoals Lantana wat minder kans heeft, dus het mes snijdt aan twee kanten. Uiteindelijk wil je het originele natuurlijk evenwicht zoveel mogelijk stimuleren zodat weeds minder kans hebben hebben en natives meer. Maar voor het zover is moeten we eerst investeren!

Hieronder een foto gemaakt in het onderste deel van de property vlakbij de kreek, waar deze open bruine plek eerst helemaal overwoekerd was met Lantana. Nu vrij van Lantana en kan het originele gewas opkomen en groeien zonder bedolven te worden onder Lantana.
Lantana and weed Grass control 01.06.2020 (4).jpeg


Ietsje verder omhoog was de Lantana veel erger, meer licht is meer Lantana, meer schaduw, minder.
Je ziet al heel voorzichtig nieuw gewas boven komen. Dit is waarschijnlijk een plek waar we meer aanplant gaan doen om de natuur een handje te helpen :) It is a matter of outpacing the weeds. Zodra er schaduw is wordt dat makkelijker.
Lantana and weed Grass control 01.06.2020 (5).jpeg

Hoop dat ik jullie niet teveel verveel met de details maar voelt als een vader die zijn kind de eerste stapjes ziet maken! hahahaha (we hebben geen kinderen, dus geen idee waar ik het over heb!)
 
Last edited:
Dat was nog eens een goede start van de dag!

Mailtje van Hays dat ik weer met 3 maanden verlengd ben (elk kwartaal weer op het nippertje ;) )
Mailtje van Noosa Landcare met meer babysteps
Mailtje uit Amerika dat ze velgen voor mijn motor kunnen leveren (iets wat in Australia na een klein jaar proberen niet lukte) Niet naar de prijs vragen trouwens...

Baby steps dan maar?

 Revegetation 12.06.20 - ready to go.jpg


 Revegetation 12.06.20 (Supervisor).jpg


De blauwe lintjes zijn tijdens een eerdere inspectie aangebracht om aan te geven waar geplant moet worden.
Revegetation - final planting for the day.jpg
 
Langzaam weer vooruit kijken, een klein gokje genomen en een week op Fraser Island ingepland, campsites geboekt, vehicle permit geboekt. Wacht nog heel even met whale watching tour boeken, dat is wat duurder, dus nog even een paar dagen aankijken wat de state government gaat doen met de grenzen.

Wanneer ben je van plan om naar Fraser te gaan? Ben je al eens op Fraser geweest?
Staat ook bij ons hoog op de lijst, ben zelf wel een paar keer op Fraser geweest maar nog nooit met mijn eigen 4WD.
Erg gaaf, hoop dat het mogelijk is om dit te doen voor jullie.

Wij gaan in de schoolvakantie een weekje toeren. Eerst via de Captain Cook highway 350km zuid naar Townsville, dan richting Charters Towers en halverwege pakken we een gravelroad richting Valley of Lagoons, daar kamperen en een van de grootste watervallen van OZ bekijken. Dan terug naar de kust naar Kennedy, en vanaf daar pakken we de Kirrama Range Road (350km overhard) naar Undara, daar de lava tubes bekijken en dan terug via Mount Garnett en de Innot Hot Springs terug naar Lake Tinnarroo, dan lake tinaroo range road richting Mareeba en laatste stukje verhard naar huis. Moet toch ook wel mooi avontuur worden als ik het zo hoorde van anderen. Het leuke is dat we minimaal 500-600 km onverhard hebben.
 
Wanneer ben je van plan om naar Fraser te gaan? Ben je al eens op Fraser geweest?
Staat ook bij ons hoog op de lijst, ben zelf wel een paar keer op Fraser geweest maar nog nooit met mijn eigen 4WD.
Erg gaaf, hoop dat het mogelijk is om dit te doen voor jullie.

Wij gaan in de schoolvakantie een weekje toeren. Eerst via de Captain Cook highway 350km zuid naar Townsville, dan richting Charters Towers en halverwege pakken we een gravelroad richting Valley of Lagoons, daar kamperen en een van de grootste watervallen van OZ bekijken. Dan terug naar de kust naar Kennedy, en vanaf daar pakken we de Kirrama Range Road (350km overhard) naar Undara, daar de lava tubes bekijken en dan terug via Mount Garnett en de Innot Hot Springs terug naar Lake Tinnarroo, dan lake tinaroo range road richting Mareeba en laatste stukje verhard naar huis. Moet toch ook wel mooi avontuur worden als ik het zo hoorde van anderen. Het leuke is dat we minimaal 500-600 km onverhard hebben.

We willen rond de 20e even onze property 'inspecteren' en daarna naar Fraser voor een week. De eerste en laatste keer was 20 jaar terug :eek: Met een Nissan Terrano, vond het af en toe best spannend, eerste keer van mijn leven in een 4wd, in een immense zandbak. Weet nog goed dat we 1x het getij verkeerd gelezen hadden en we dus met hoogtij over het strand terug naar de campsite probeerde te komen, maar alles is goed gegaan :up: Hoop dat dit nu een uitgelezen kans is om zonder een overvloed aan backpackers nog eens rond te kijken met meer ervaring en meer kamperen!

De route diene ingedachten hebt klinkt goed, wij zijn nooit hoger gekomen dan de lijn Townsville-Charters-Hughenden. Ik vond Hughenden toen als broekie Aussie traveler wel echt de outback. Klassiek outback hotel met veranda rondom, zwaar doorgezakte bedden, mannen met baarden aan de bar, pokies, stoffig en donker. Helemaal zoals in de films hahaha.

Have fun!
 


OFX
Back
Top