To stay or not to stay

HeinC

Active Member
Goedenavond allemaal,

Na een aantal dagen een hele hoop topics doorgelezen te hebben, met zeer veel waardevolle informatie, hier dan mijn eerste lastava. Zal ongetwijfeld wat dingen vergeten, maar iedere tip of duw de juiste richting in, wordt enorm gewaardeerd. Als overigens deze post niet in de juiste hoek terecht is gekomen, laat het me weten, dan verplaats ik hem!

Korte situatieschets:

Doreth/Dee (27) afgestudeerd aan MBO Sociaal Cultureel Werk en daarna HBO Toegepaste Gerontologie (Aged Care/Lifestyle Officer hier ook wel genoemd). Helaas nog geen werkervaring opgedaan, aangezien we gelijk na het halen van haar diploma zijn gaan reizen.

Hein (32) afgestudeerd op HBO Bedrijfskunde en met zo'n 5 jaar werkervaring als bedrijfsconsultant bij verschillende bedrijven zoals de NS/Belastingdienst/Kuehne+Nagel/ASML.

Beide vorig jaar maart binnengekomen op een WHV, maar vanwege mijn leeftijd is een 2e WHV niet meer mogelijk. Nu op een bridging visa afwachtende op het COVID-19 visa, maar ons ook verder aan het oriënteren op een eventuele sponsorship of PR.

Ken de visa lijst al bijna op m'n duimpje en heb diverse bureaus aangeschreven (o.a. visa4you) maar helaas nog geen antwoord gehad. Wellicht hebben we hier meer geluk :)

Mijn beroep/ervaring kan geclassificeerd worden op verschillende manieren, afhankelijk van hoe je het bekijkt, waar onder Management Consultant (224711) / Organisation and Methods Analyst (224712) / Database Administrator (262111) / Contract Administrator (511111) en deze staan (nu nog) op de lijst.

Dee's studies zitten in een richting waar ook diverse beroepen van op de lijst staan, zoals o.a.:
Recreation Officer (272612) / Welfare Worker (272613) / Retirement Village Manager (141912)

Als ik de points calculator gebruik, kom ik op 85 punten. Nu las ik hier op het forum dat de grens tegenwoordig op 90 ligt. Is dat nog steeds accuraat, of heeft covid er wellicht voor gezorgd dat het hoger/lager ligt?

We zitten uiteraard momenteel onshore, doet dat nog iets met onze eventuele kansen?

Ook staan er een aantal beroepen in de hospitality op, waar we nu werkzaam in zijn. Met het oog op een PR, is het verstandiger om banen te zoeken die aansluiten bij ons Nederlands CV of juist in de hospitality te blijven? Nadeel van de eerste optie is dat zodra ze WHV zien, het eigenlijk al gelijk ophoud voor mij (althans vorig jaar, in 2021 nog niet gesolliciteerd op zulke banen).

Dit was hem voor nu, als we verdere stappen hebben gezet zal ik ze hier melden. Voor nu wil ik me wat meer gaan verdiepen in sponsorships, al lijkt me dat een lastige, maar als iemands tips heeft, die zijn zeer welkom!

Groeten van uit Airlie Beach, al zitten we morgen in Townsville en volgende week in Cairns ☀️

Edit: timeline toegevoegd

Begin mei ‘21: eerste brainstorm PR (met dank aan input gekregen op het forum)
Mid juni ’21 : beslissing genomen om het process op te starten. Stap 1: skills assessment
24/07/2021: Skills assessment opgestuurd + priority processing aangevraagd
29/07/2021: Priority processing approved
31/07/2021: Skills assessment behaald!
26/08/2021: PTE test dag + uitslag: 89/90 - 20 punten in the pocket
26/08/2021: EOI ingediend voor 189/190 visa
14/10/2021: partner PTE test dag
19/10/2021: PTE uitslag, extra punten binnen
19/10/2021: EOI 2 ingediend, nu voor 189/190/492
26/10/2021: uitnodiging voor WA State Nomination (492 visa met 95 punten)
06/11/2021: 12 mnd full-time contract geregeld + application nomination ingediend
16/12/2021: verzoek vanuit WA Migration voor extra informatie - zelfde dag opgestuurd
20/12/2021: WA State Sponsorship granted
20/12/2021: uitnodiging binnen op SkillSelect voor de 491 + zelfde dag alles ingeleverd
22/12/2021: Bridging visa binnen voor beide
01/02/2022: Health examinations
07/02/2022: Health examinations - all okay
Visa Granted: .....
 
Last edited:
Als je hier echt wilt blijven, zou ik naar Sydney vliegen en lokaal solliciteren.
Op LinkedIn en Seek naar banen zoeken en zo je nieuwe avontuur beginnen.
 
Hein (32) afgestudeerd op HBO Bedrijfskunde en met zo'n 5 jaar werkervaring als bedrijfsconsultant bij verschillende bedrijven zoals de NS/Belastingdienst/Kuehne+Nagel/ASML.
Werk je voor een zeker IT bedrijf uit Parijs/Eindhoven? Bekend klantenlijstje ;)

Anyway, North Queensland is zeker niet de plek om te zitten voor vast werk, dus Sydney of Melbourne (of Brisbane) lijken logischer.
SEQ is een beetje het Florida van Australia dus meer aged care zou je denken.
Mijn vriendin heeft haar visum op Management Consultant gehaald, maar dat was knap lastig omdat ze echt willen zien dat je minstens 5(?) jaar ervaring hebt met het adviseren van het senior management. Wellicht heb je dat, dan is het een optie.

On shore zou wellicht kunnen helpen met een visum krijgen zou je rationeel denken.... Maar dit is Australia ;)
Uiteraard heb je wel een beetje een voorsprong om een baan te vinden vergeleken met mensen die nog buiten de grenzen zitten.

Lastig verhaal, maar succes gewenst. Kom op de weg terug naar beneden gerust even langs, wij zitten in Noosa Hinterland.
 
Ik ben natuurlijk biased want woon in Cairns maar: sommige (sponsored) visa hebben een voorsprong als je bereid bent regional te werken. Cairns is regional. De overheid wil namelijk de instroom wat spreiden zodat niet iedereen terechtkomt in de capitals. Maar wil je dat zelf? Wij vinden dat kleinschalige best fijn, nog niet te spreken van het aangename klimaat year round 😎. Omgekeerd is het natuurlijk wel zo dat de banen hier niet altijd voor het oprapen liggen.
Zowieso voor PR heb je een voorsprong als he:
- on shore applied
- sponsored
- regional
Zie https://www.sbs.com.au/language/eng...PJgYb73aNQMU8H_O7QP0g98fsUsuWXQVaiV18PoZboKlo
 
Ja je hebt een voorsprong als je onshore applied, behalve dat er geen vinkje in de data zit die zegt "Jo! Ik ben onshore". Dus als je voor een 189 of 190 gaat zullen ze toch eerst moeten kijken naar je punten. Wij zitten namelijk ook onshore en zelfs met meer dan voldoende punten voor een 189 worden wij niet uitgenodigd :)
 
Als je hier echt wilt blijven, zou ik naar Sydney vliegen en lokaal solliciteren.
Op LinkedIn en Seek naar banen zoeken en zo je nieuwe avontuur beginnen.

Dat is inderdaad wel de grootste banenmarkt, dus grootste kans, zeker in mijn richting. Zou je in dit geval vermelden dat je naar een sponsorship op zoek bent? Toen ik vorig jaar solliciteerde heb ik wel wat recruiters gesproken, maar het liep telkens stuk op het visa. Voelt een beetje als een kip en ei verhaal

Werk je voor een zeker IT bedrijf uit Parijs/Eindhoven? Bekend klantenlijstje ;)

Anyway, North Queensland is zeker niet de plek om te zitten voor vast werk, dus Sydney of Melbourne (of Brisbane) lijken logischer.
SEQ is een beetje het Florida van Australia dus meer aged care zou je denken.
Mijn vriendin heeft haar visum op Management Consultant gehaald, maar dat was knap lastig omdat ze echt willen zien dat je minstens 5(?) jaar ervaring hebt met het adviseren van het senior management. Wellicht heb je dat, dan is het een optie.

On shore zou wellicht kunnen helpen met een visum krijgen zou je rationeel denken.... Maar dit is Australia ;)
Uiteraard heb je wel een beetje een voorsprong om een baan te vinden vergeleken met mensen die nog buiten de grenzen zitten.

Lastig verhaal, maar succes gewenst. Kom op de weg terug naar beneden gerust even langs, wij zitten in Noosa Hinterland.

Haha nee, niet via die boer ;) FNQ zijn we nu vooral omdat we een aantal duiken gepland hebben, dus stukje vakantie na al het gewerk afgelopen jaar. Qua senior management, zag inderdaad al dat je hele organigrammen mee moest sturen, ondanks dat bepaalde projecten een scope hadden van 20 miljoen, is de term "senior management" wellicht lastig. Daar zal ik nog eens goed moeten induiken.

Ik ben natuurlijk biased want woon in Cairns maar: sommige (sponsored) visa hebben een voorsprong als je bereid bent regional te werken. Cairns is regional. De overheid wil namelijk de instroom wat spreiden zodat niet iedereen terechtkomt in de capitals. Maar wil je dat zelf? Wij vinden dat kleinschalige best fijn, nog niet te spreken van het aangename klimaat year round 😎. Omgekeerd is het natuurlijk wel zo dat de banen hier niet altijd voor het oprapen liggen.
Zowieso voor PR heb je een voorsprong als he:
- on shore applied
- sponsored
- regional
Zie https://www.sbs.com.au/language/eng...PJgYb73aNQMU8H_O7QP0g98fsUsuWXQVaiV18PoZboKlo

Om heel eerlijk te zijn zitten we liever regional dan in de grote boze stad, dat is eigenlijk niks voor ons. Maar we houden alle opties open. Het lijkt er alleen op dat 189/190 wellicht toch lastig wordt, maar de hele queeste voor sponsorship ben ik nog te weinig ingedoken. Weet niet waar te beginnen.

Ja je hebt een voorsprong als je onshore applied, behalve dat er geen vinkje in de data zit die zegt "Jo! Ik ben onshore". Dus als je voor een 189 of 190 gaat zullen ze toch eerst moeten kijken naar je punten. Wij zitten namelijk ook onshore en zelfs met meer dan voldoende punten voor een 189 worden wij niet uitgenodigd :)

Op hoeveel punten kwamen jullie?


Dank voor de input guys!
 
OK niet bij de toko met vroeger, het visje. Goed voor je ;)

Dat management consultant stuk, mocht je daar serieus voor willen gaan (189/190 als Management Consultant) zou ik aanraden om even te stoppen in Noosa bij ons. Dat praat makkelijker (of een video call als je haast hebt) Mijn partner heeft het visa geregeld. Ik ben maar gewoon het vijfde wiel aan de wagen 😉
 
ondanks dat bepaalde projecten een scope hadden van 20 miljoen, is de term "senior management" wellicht lastig. Daar zal ik nog eens goed moeten induiken.
Als je voor een management functie gaat, dan moet rechtlullen wat krom is toch een basisvereiste zijn die je goed af gaat? ;)
 
Misschien kun je wat te weten komen over de betreffende assessing authorities om erachter te komen wat haalbaar lijkt, en voor wie van jullie twee het beste.
 
Misschien kun je wat te weten komen over de betreffende assessing authorities om erachter te komen wat haalbaar lijkt, en voor wie van jullie twee het beste.

Mijne zou VETASSESS zijn, maar daar heb ik op dit forum al aardig wat "enge dingen" over gelezen, maar aan de andere kant. Leuke uitdaging? Dee heeft aan de andere kant geen werkervaring en zodoende minder punten, maar dat maakt dan weer niet uit voor een eventueel sponsorship..
Uit mijn hoofd- 85 voor de 189 en 90 voor de 190. Nu een paar puntjes minder want wij zijn beiden >40.

Daar was ik al bang voor.. zit zelf ook op 85 nu. Maar ben nog steeds in afwachting van een reactie van wat agenten, wellicht dat die een magische truc hebben om extra punten ver vergaren?

Ik kop m even in. Het is een persoon die consulteert hoe te managen?! ;)

Of het in ieder geval een heel stuk makkelijker maakt voor management. Of heb bergen geld bespaard. Tis maar hoe je het bekijkt ;)
Dat management consultant stuk, mocht je daar serieus voor willen gaan (189/190 als Management Consultant) zou ik aanraden om even te stoppen in Noosa bij ons. Dat praat makkelijker (of een video call als je haast hebt) Mijn partner heeft het visa geregeld. Ik ben maar gewoon het vijfde wiel aan de wagen 😉

Super bedankt voor het aanbod en, als ik wat eerder m'n stukje had getypt ook zeker haalbaar, aangezien we daar 2 weken geleden nog waren 😅 We zijn nu vooral bezig alles op een rijtje te zetten en ondertussen het land wat aan het zien.

Dat conflicteert wel enigszins met onze wens eventueel voor PR te gaan, daar we juist weg gaan van de stedelijke gebieden, zijn we ons zeker van bewust!
 
FYI; wij hebben eerst 4 jaar in Canberra gewoond, daar zijn de salarissen goed ;) En nu sinds een paar maanden in Noosa Hinterland.
 
FYI; wij hebben eerst 4 jaar in Canberra gewoond, daar zijn de salarissen goed ;) En nu sinds een paar maanden in Noosa Hinterland.
Heb jullie draadje inderdaad gelezen! Het gaat me in eerste instantie niet direct om het salaris, liever een fijne omgeving/werkgever ;)

Als iemand tips heeft hoe te gaan solliciteren zonder een PR voor zulke banen, graag! Recruiter heb ik ook aan gedacht, maar zowel mijn eigen ervaring als wat ik er hier over heb gelezen, heeft dat weinig zin..
 
Canberra is een fijne woon omgeving ;) (als je een huis met decent isolatie en verwarming hebt)
Ik bedoelde meer:
Nu pakken wat je pakken kunt zodat je een PR kunt binnen hengelen. Nadat je een PR hebt en/of wat financiële speel ruimte kun je meer rural kijken. Rural betaald namelijk niet altijd/vaak minder dan steden.
 
Daar was ik al bang voor.. zit zelf ook op 85 nu. Maar ben nog steeds in afwachting van een reactie van wat agenten, wellicht dat die een magische truc hebben om extra punten ver vergaren?
Via IELTS/PTE, zeker als niet alleen jij, maar jullie allebei hoge cijfers scoren op de testen.
 
Via IELTS/PTE, zeker als niet alleen jij, maar jullie allebei hoge cijfers scoren op de testen.
Maar de score van mijn partner heeft geen invloed op de totaalscore van mij toch?

En in mijn 85 punten zit al de max voor Engels helaas 😅
 


OFX
Back
Top