Annelies en Thijs naar Australië

Ja is ook raar toch? Ik weet wel zeker dat het niet aan mij ligt, want mijn vriendin ervaart het ook vaak zo. Die vond bijvoorbeeld de mensen in de winkel in NL veel vriendelijker en servicegerichter dan hier. Zij maakte in Nederland vaak praatjes met mensen en doet dat hier ook bijna niet, ik ook niet echt (meer) trouwens. Maar ook: zij had in London en in Amsterdam meteen vriendinnen op het werk, hier totaal niet, volgens haar zijn het allemaal wereldvreemde provincialen en is het gewoon te lastig voor haar om om echt overeenkomsten te zoeken met mensen. Het is ook vreemd als je er bij na gaat denken. Wij wonen in een kleine stad in een vrij kleine suburb. Er is 1 buurvrouw naar ons toe gekomen om ons welkom te heten toen we hier net woonden, en de rest zegt geeneens gedag als wij gedag zeggen. Zo onbeschoft. De overburen zijn vaak in hun voortuin bezig, manlief zegt amper gedag, vrouwlief rent meteen naar binnen als ze ons zien. Dus wij zeggen nu ook maar niks meer. Terwijl ik vrij sociaal ben, en als ik bijvoorbeeld op kampeertrips of vakanties ga ik met veel mensen een praatje maak en ook vrij makkelijk contact maak. Hier is dat gewoon lastig. Wat @SteveSW ook al zei, het is lastig om er echt tussen te komen. En waar dat dan aan ligt? Ik weet het niet.. Wat jij zegt, kan het aan FNQ liggen? Ik denk persoonlijk van wel. Het is toch een ander slag volk denk ik.

Het debiele is dat er een nieuwe bewoner in het huis schuin achter ons is ingetrokken, uit jawel Sydney. Ik was de goot aan het schoonmaken en toen zag ik hem zitten dus even praatje gemaakt. En hij zei van goh het is wel apart want jij bent de eerste buur die zich voorstelt. Ik zeg ja tell me about it....

Wat ik wel weet, is dat ik dit buiten Cairns niet ervaar, in de kleine plaatsen in de buurt zijn mensen over het algemeen vriendelijk en hartelijk en op mijn reis door Oz heb ik niks anders dan fijne herinneringen en allerlei vriendelijke mensen ontmoet. Echter wil dat hier niet helemaal lukken.

De strenge regels op het werk hebben ermee te maken dat er mensen zijn geweest die zich niet konden gedragen en ze alles in de ban hebben moeten doen.

Wow, dat klinkt wel echt jammer. Wat je inderdaad zegt, veel van mijn dingen zijn persoonlijke ervaringen, maar van overal waar we in Australië zijn geweest voelden we ons het minst welkom in Byron Bay. We waren voor mijn gevoel (ongewenste) toeristen in a rich people's playground. Oke, we waren ook wel een beetje Melbournse yuppen in Nimbin, daar scoorden we ook geen punten ;)

Ik kan me voorstellen dat Cairns misschien een beetje zelfde anti-outsider mentaliteit heeft? Ik lees dat er per jaar bijna 800,000 toeristen naar Cairns komen terwijl de populatie maar 150,000 is. Dat zal best een impact maken op hoe mensen richting nieuwe mensen zijn.

Ik hoop van harte dat het snel verbeterd!

En ja, je hebt gelijk qua alle regeltjes. Wij noemen het soms wat Amerikaans. Ze willen alles op papier gezet hebben, alles afgedekt etc. Maar in onze ervaring worden veel van die regels meer als richtlijnen gezien. Ik voel me hier bijvoorbeeld niet meer beregeld dan in Nederland. Dat kan natuurlijk heel goed komen omdat wij toevallig al best wel veel Australische normen en waarden hadden misschien en ik ben denk ik zelf ook wel iemand die van een beetje structuur houdt.
Een beetje het idee dat we in Nederland een vierkant blokje waren wat in een drie hoekig vakje moest passen, en hier zijn we hetzelfde vierkantje maar is het vakje meer vierkant.
 
Wow, dat klinkt wel echt jammer. Wat je inderdaad zegt, veel van mijn dingen zijn persoonlijke ervaringen, maar van overal waar we in Australië zijn geweest voelden we ons het minst welkom in Byron Bay. We waren voor mijn gevoel (ongewenste) toeristen in a rich people's playground. Oke, we waren ook wel een beetje Melbournse yuppen in Nimbin, daar scoorden we ook geen punten ;)

Ik kan me voorstellen dat Cairns misschien een beetje zelfde anti-outsider mentaliteit heeft? Ik lees dat er per jaar bijna 800,000 toeristen naar Cairns komen terwijl de populatie maar 150,000 is. Dat zal best een impact maken op hoe mensen richting nieuwe mensen zijn.

Ik hoop van harte dat het snel verbeterd!

En ja, je hebt gelijk qua alle regeltjes. Wij noemen het soms wat Amerikaans. Ze willen alles op papier gezet hebben, alles afgedekt etc. Maar in onze ervaring worden veel van die regels meer als richtlijnen gezien. Ik voel me hier bijvoorbeeld niet meer beregeld dan in Nederland. Dat kan natuurlijk heel goed komen omdat wij toevallig al best wel veel Australische normen en waarden hadden misschien en ik ben denk ik zelf ook wel iemand die van een beetje structuur houdt.
Een beetje het idee dat we in Nederland een vierkant blokje waren wat in een drie hoekig vakje moest passen, en hier zijn we hetzelfde vierkantje maar is het vakje meer vierkant.

Anti outsider mentaliteit is misschien een goede benaming inderdaad, je kunt het ook bang voor vooruitgang noemen. Mensen willen dat het hetzelfde slaperige stadje blijft zoals het 30 jaar geleden was. Als toerist hoef je je hier geen zorgen te maken verder, je wordt over even hartelijk begroet en de economie drijft op toeristen, er zullen veel locals tegen zijn, maar ik denk dat toch iedereen wel weet (vooral nu met deze crisis) dat toerisme onmisbaar is. Op het moment zijn er teveel inwoners voor wat de infrastructuur aan kan, dat is ook vrij problematisch. Nu zijn er dan eindelijk wat enorme projecten in ontwikkeling maar dit is eigenlijk veel te laat. Autorijden doe je hier echt niet voor je lol. Persoonlijk vinden wij Cairns nu ook wat te chaotisch en hectisch voor wat het 10-15 jaar geleden was, altijd problemen met parkeren in de CBD, altijd chaotisch op de weg, dat is toch niet iets waar je voor kiest in een country town.

Beiden kijken we rond, we zijn verliefd op de regio FNQ, maar zouden toch graag in een wat kleinschaliger dorpje terecht willen komen uiteindelijk.

Tuurlijk, er zijn veel vriendelijke mensen, en bijvoorbeeld in ons strand appartement kenden we iedereen op het block en maakten we ook gewoon met iedereen een praatje daar. We kenden de restaurant eigenaars bij naam en de waitress enz. Looking out for each other met flash floods en ongewenste gasten enz. Misschien ligt het ook wel aan ons verwachtingspatroon? Wij houden er niet van om te wachten in winkels als 2 personeelsleden met elkaar staan te praten en net doen of ze je niet zien. Dat gebeurd hier net iets te vaak helaas.

In de wijk waar we nu wonen groeten we mensen op straat, maar onze buren zijn een beetje bang voor contact, toch best vreemd.
 
Er zijn zoveel variabelen in sociaal contact dat het moeilijk is om te generaliseren. Het lukt en het zal misschien in grote lijnen kloppen dat er een ‘cultuur’ is per land en hier dus per staat/regio maar je zal nog steeds voor veel mensen de bal misslaan. Ik herken wat in jouw verhaal Thijs en sommige dingen in Tims. Maar zelfs in ons gezin zien we verschillen. Op het werk bevoorbeeld. Ik heb redelijk open collega’s, mijn vrouw minder maar zij heeft dan met sommigen toch meer personal contact behalve dan met het redelijk onzichtbaar management. Heeft het te maken met werken voor Queensland Health en werken met hoofdzakelijk vrouwen tov werken in een architectenbureau in Port Douglas met vooral mannen? Wellicht. Zelfde met de buurt. In nl kenden we iedereen maar we woonden op een pleintje met allemaal kinderen. Hier kenden we niemand tot we toevallig buren op feestje tegenkwamen en via hen kennen we nu nog enkele buren en hebben we regelmatig een bbq of borrel. Iemand kan dus op zelfde locatie iets totaal anders ervaren.
Wat denk ik zeker meespeelt in Cairns is dat het een komen en gaan is van mensen. Continu. En dan heb ik het niet over de toeristen of backpackers. Komt ook doordat het een specifiek klimaat heeft (je moet er aan wennen maar er zijn ergere zaken 😎) en de geïsoleerde ligging. Als je hier wil wisselen van job zijn er niet echt veel mogelijkheden en moet je wel weg. Dat maakt dat locals denk ik weinig investeren in al die passers by tot ze merken dat je niet zomaar op doortocht bent (?).
Zo, je zal in je timeline maar vermelden dat je meer Australisch dan NL bent en voor je het weet krijg je een draadje over cultuurverschillen in Australië 😊.
 
Last edited:
Wat een leuke discussie! Bedankt, @Thijsvr, en van harte met jullie fourversary.

@SteveSW heeft voor mij gelijk dat er te veel (persoonlijke, arbeidstechnische, situationele, geografische etc. ) variablelen zijn om te kunnen generaliseren.

Ik ben hier ruim 3 jaar. Als partner van een Australier is mijn NL kennissenkring hier verwaarloosbaar en ik zoek het liever ook niet op. Ik heb wel als bestuurslid en social media manager het Holland Festival in Melbs begeleid (vrijwilligersklus) en dat was eens maar nooit weer. Voor een oud vel als ik was NL al onherkenbaar geworden op dezelfde divisive manier en met hetzelfde gebrek aan waarden en leiderschap als in de VS (enorm versterkt door het onduidelijke lockdowngekluns in NL dat alleen maar verzet en ontduiking oplevert). Ik was al van plan om NL te verlaten voor een heel lang uitgerekte wereldreis, maar aan emigreren had ik nooit gedacht. Ik ben al een wereldburger sinds mijn 4e of zoiets en ik heb op alle continenten gewoond en gewerkt, met meer of minder genoegen afhankelijk van wat bij me past. Ik ben in mijn onrustige natuur en in mijn hoofd het liefst continu op reis, onderweg. Settelen met een nieuwe partner na het nodige partnerleed in NL was niet iets wat ik heb opgezocht, blij mee was, ik heb het jaren ontweken en gemeden, ik was te content en happy in mijn eentje. Australia was niet het issue, het weer gaan samenleven was mijn hobbel. Mijn partner heeft 2 jaar dagelijks druk uitgeoefend tot ik capituleerde, hem heb ontvangen in NL, en besloten om mijn wereldreis dan maar te starten in OZ. Tot mijn verbazing bleek mijn partner exact hetzelfde te zijn als ik. We leiden elk een eigen leven in volkomen saamhorigheid. En OZ beviel me meteen (ik ben wel even uitgezeurd over het k*klimaat van Melbourne). Dus smoothly toch weer in het huisje-boompje-beestje gegleden, met het verschil dat ik doe waar ik zin in heb, en dat houdt ook de nodige etentjes, uitjes, reisjes en tripjes in. Mijn partner is in voor alles, zolang hij ook op reis maar zijn eigen ritme kan volgen. Het zal de leeftijd wel zijn (we weten eindelijk wat we willen boven de 60), maar samen zijn we een geoliede machine die nooit hapert of kuren heeft.

Ik kijk dus vanuit bovenstaand perspectief, dat wil zeggen ik kijk niet naar de binary verschillen tussen OZ en NL, ik verwonder me oprecht over wat ik zie zonder te vergelijken met andere continenten. Ik heb nooit echt voor OZ gekozen en je weet maar nooit wat er nog gaat gebeuren. Maar ik zit hier ontzettend lekker in mijn vel. NL heeft me nooit geinteresseerd, voor mij was dat ik daar geboren ben net zo'n toeval als dat ik nu in OZ zit. Verschil met veel anderen hier is ook dat ik helemaal geen eerste- en tweedegraads familie heb. Dat haalt een hoop drempels en heimwee naar NL weg. De vrienden die ik in NL heb achtergelaten spreek ik iedere dag online, en bijna iedereen is al een keer op bezoek in Melbs geweest.

Wat mij opvalt in de bottom end (ik ben nog nooit in de top end geweest, ik kan me voorstellen dat klimaat en cultuur invloed hebben):

- een British Commonwealth veneer over het gedrag. Een vorm van beleefdheid die wij van huisuit niet kennen, nooit het achterste van je tong laten zien, altijd vriendelijk en indirect zijn, conflictmijdend, omslachtig en langgerekt in begroetingen (Hello, how are you? Thanks, I am fine, how are you? Oh I am great, what a lovely day it is. Yes, it has finally cleared up after these weeks of rain. Yes, thankfully. Now, how can I help you?).

- het duurt wat langer voordat potentiele vrienden zich openstellen en blootgeven, ze zijn wat afstandelijk en nemen echt de tijd om je te leren vertrouwen. Maar ben je eenmaal zo ver, dan heb je een relatie voor het leven. Het kost veel meer moeite, maar het is ook een stuk minder oppervlakkig en de loyaliteit is veel groter.

- informaliteit in alles. Iedereen noemt elkaar bij de voornaam, in de winkel, in administratieve situaties, sollicitaties, in ziekenhuizen, in correspondentie en e-mails, als je nieuwe mensen ontmoet. We noemen de politici bij de voornaam of nickname, niet bij de achternaam of titel ('Dan the Man' vs. 'Rutte'). Op het werk en thuis loopt iedereen in shorts en thongs, tenzij je in high finance in de CBD werkt. Het is hier de hele week casual friday.

- Melbourne doet wel heel erg Europees aan in de overvloed aan kunst en cultuur, libraries en bookshops, academisme, cuisines, concerten, arthouse filmtheaters, lattes, musea, laat-in-de-nacht uitgaansleven, dense public transport, maar het is niet zo elitair of snobistisch. We zijn nogal egalitair ingesteld. Ik denk dat alleen de ANU echt wereldfaam/prestige heeft, de andere 45 universiteiten zijn excellent maar min of meer inwisselbaar. Universitair snobisme is typerend voor Europa en de VS.

- een wat Amerikaanse invloed die je in Europa bijvoorbeeld niet zo extreem vindt. Fast food joints bij elke paal, overwegend benzineslurpende utes met snorkels en antikangoeroehekken in de binnenstad, petjes en tanktops, slecht gebitsonderhoud (net als in de VS kost het veel te veel geld en verzekering is duur en zinloos), heel veel mensen op lange Medicarewachtlijsten voor niet-urgente maar belangrijke behandelingen, maar de right-wing nutters op Facebook zijn een stuk beleefder. De polittics hier zijn net zo verdeeld als aan de andere kant van de Pacific.

- een heel andere omgang met het verleden. NL is erg krampachtig in het niet willen aanbieden van excuses over het koloniale verleden (want schuld bekennen kost claims en geld). OZ worstelt veel sterker met de indigenous genocide en is meer in een morele identiteitscrisis verwikkeld, met wat lapmiddelen als ministers voor indigenous affairs, treaties and repairs. Ik kijk altijd met bewondering naar New Zilland.

- ETA: humor. Het zit vooral in de taal, Australian English, en de tongval (de end-of-sentence uptilt) die de Aussie natuur verraadt. Nog nooit zoveel afko's (afkorting van 'afkorting') gezien in 1 taal. En daar zit altijd een combinatie van liefde en een vette sneer in. Hier heerst dat tongue-in-cheek Commonwealth gevoel voor droge, intelligente humor voor de liefhebber. Erg zichtbaar in TV-programma's zoals Gruen en Spicks 'n Specks.

3 jaar is nog maar kort. Over nog 3 jaar zal de lijst ongetwijfeld verder uitgebreid zijn.
 
Last edited:
Grappig hoe jullie al die verschillen zien. Ik moet zeggen dat het mij niet eens echt opvalt. Ik ben net 3 weken in NL geweest, en eerlijk is eerlijk - de situatie door corona was anders waardoor er uberhaupt vee minder sociaal contact was. Maar buiten dat, voel ik niet zoveel verschil. Is dat gek?

Tuurlijk in winkels maken mensen eerder een praatje. Maar in NL kende de buurt elkaar goed toen ik klein was en kwamen we samen op het pleintje. Dat doen we met onze straat in Perth nu ook (weliswaar sinds C19! Hah). NL heeft veel regels die vaak nergens op slaan, AU net zo goed.

Als een oud vrouwtje valt, staan er volgens mij in NL en Perth net zo goed mensen klaar om te helpen.

In NL makkelijker vrienden maken? Ik weet het niet, ia dat echt zo? Mijn beste vrienden in NL ken ik vanaf jongs af aan (voordat ik 15 was). Dat stuk heb je niet in AU.
 
Hoi Thijs, erg leuk om te lezen hoe je de afgelopen vier jaar hebt ervaren en je zo op je plek bent hier. Jullie hebben duidelijk de goede beslissing genomen voor jullie. En nu het einde van de lockdown in zicht is kan dat mooi gevierd worden!
 
We mogen weer de papiermolen in! Op 25 August 2016 keurde Owen mijn visum aanvraag goed en dat betekent dat deze over een paar maanden weer verloopt.

Waar de verwerkingstijd toen nog zo'n 5/6 maanden was is dat ietsje langer. 32 tot 41 maanden...
Ik heb medelijden met iedereen die nu probeert een visum aan te vragen. Absurde tijden. Zeker voor een tijdelijk visum waarin je nergens recht op hebt.

Gelukkig was ik indertijd goed georganiseerd met m'n lijstjes en met het goed bewaard hebben van alle documenten van toen. Dat helpt hopelijk met het proces iets makkelijker maken dit jaar.

Ik dacht die korte update even te delen.
 
32 maanden of meer… Dat is wel bizar voor een papiertje wat je zo weinig rechten geeft. Kom je dan nu ook nog op een soort bridging visa terecht voor die drie jaar?
 
32 maanden of meer… Dat is wel bizar voor een papiertje wat je zo weinig rechten geeft. Kom je dan nu ook nog op een soort bridging visa terecht voor die drie jaar?

Ja gelukkig wel. Ik had er niet aan moeten denken dat ze verwachten dat je dan maar een paar jaar naar een ander land gaat.

If you are in Australia when you apply for this visa, you are likely to be granted a Bridging visa. If your current visa expires before we decide your application, your Bridging visa will start. You can stay in Australia on the Bridging visa while we process your application.

Het is inderdaad behoorlijk absurd voor dit visum. Ik begrijp ook niet helemaal wat de reden is, maar het is wel een goeie motivatie om het allemaal snel gelodged te hebben, want ik vraag me af of ze misschien iets met dit visum van plan zijn in Juli.

De wachttijd maakt me iets minder uit omdat ik hier al ben, dus ik krijg in principe 2/3 jaar een gratis visum verlenging door die bridging visa, maar het is verre van ideaal en ook wel weer een goeie reminder dat ik wellicht toch maar weer eens wat tijd moet investeren in onderzoeken wat de opties voor permanent residency zijn.
 
Ja gelukkig wel. Ik had er niet aan moeten denken dat ze verwachten dat je dan maar een paar jaar naar een ander land gaat.



Het is inderdaad behoorlijk absurd voor dit visum. Ik begrijp ook niet helemaal wat de reden is, maar het is wel een goeie motivatie om het allemaal snel gelodged te hebben, want ik vraag me af of ze misschien iets met dit visum van plan zijn in Juli.

De wachttijd maakt me iets minder uit omdat ik hier al ben, dus ik krijg in principe 2/3 jaar een gratis visum verlenging door die bridging visa, maar het is verre van ideaal en ook wel weer een goeie reminder dat ik wellicht toch maar weer eens wat tijd moet investeren in onderzoeken wat de opties voor permanent residency zijn.
Zal eens vragen hoe de ‘buren’ het gedaan hebben. Zij is Engels, hij Kiwi.
Wellicht een heel ander scenario hoor maar kan het eens vragen waarop zij zitten.
Welk visum nummertje heeft A ook alweer? En jij?
 
Zal eens vragen hoe de ‘buren’ het gedaan hebben. Zij is Engels, hij Kiwi.
Wellicht een heel ander scenario hoor maar kan het eens vragen waarop zij zitten.
Welk visum nummertje heeft A ook alweer? En jij?

461.

Hij was waarschijnlijk in Australia voor Februari 2016 (of voor 2001, toen was het nog makkelijker).

Voorheen was het dat iedere Kiwi na 5 jaar een PR kon aanvragen. Ons plan was omdat te doen, maar in Juli 2016 (terwijl onze aanvraag in Berlijn lag) werd de regel aangepast naar iedere Kiwi die voor 19 Februari 2016 in Australië was. Wij zijn uiteindelijk in Oktober hier gekomen, dus 8 maanden te laat.

Onze opties zijn op dit moment gesponsord worden of bijvoorbeeld een investeerders visum.

Maar onze overheid is gek op simpele oplossingen als het gaat om de economie, dus we zien ze er ook wel voor aan om de grenzen straks open te zetten voor immigranten om de COVID tekorten te fixen.

Naar schatting zitten er zo'n 200k tot 250k Kiwis in een vergelijkbare situatie in Australië op het moment. Jacinda heeft haar onvrede over de situatie al een paar keer aan Scott duidelijk gemaakt. Makkelijke manier om wat geld in kas te krijgen om al die Kiwis een paar duizend dollar te laten betalen voor een PR lijkt mij.

Maar zelfs als dat niet gebeurt gaan we er niet vanuit dat Australië van de ene op de andere dag zegt dat alle Kiwis moeten vertrekken.

En als dat wel zo is, tsjah ik hoor goeie dingen over Nieuw-Zeeland ;)
 
IMG20210616092032.jpgIMG20210616100849.jpg

Nou, hij is weer op de bus.
COVID vertraagde de situatie wat omdat ik bepaalde dingen niet in kleur kon laten printen omdat de winkels dicht waren, but we got there in the end.

Het is toch altijd meer werk dan je je herinnerde, maar liever 5x checken dan 1x iets vergeten denk ik maar. Uiteindelijk is het bij elkaar 120-ish pagina's. Zoveel dat de enveloppe in de foto te klein was. 500 gram max en ik zat op 750 gram. We hebben er zo'n Russische pop van gemaakt, een enveloppe in een enveloppe. Wat extra bescherming kan geen kwaad.

Voor de volgende keer heb ik ook maar netjes een template document gemaakt zodat het dan wat sneller is. Er stond me iets van bij dat ik dat de eerste keer ook gedaan had, maar kon dat niet meer terugvinden. Misschien niet.

In ieder geval, als iemand hier voor een vergelijkbaar visum wil gaan, happy to share.

Nu is het 36 tot 41 maanden wachten geblazen ;) Het schijnt sneller te gaan als je al in het land bent, dus we gaan het zien. Zoals altijd, will keep everyone posted.
 
Oh nee, nu al denken aan de volgende 😳
Succes met deze!
Verwachte doorlooptijd?

36 tot 41 maanden haha. De eerste keer was het 6 maanden geloof ik. Gekke situatie, maar ik krijg als het goed is een bridging visa omdat ik hier al ben, dus zolang ik die krijg vind ik het niet erg dat het dan nog jaren duurt. Maar gek dat een simpel visum als dit zo lang moet duren.
 
Even afwachten ja of die wachttijden echt zo lang zijn. Soms kloppen die tijden echt, maar vaak zijn het ook de uitersten. Under promise, over deliver zeg maar ;)
 
Even afwachten ja of die wachttijden echt zo lang zijn. Soms kloppen die tijden echt, maar vaak zijn het ook de uitersten. Under promise, over deliver zeg maar ;)

Kan idd ook zomaar 2 maanden zijn, genoemd zijn de maximale doorlooptijden. Mijn pr zou ook 18-24 maanden duren en duurde uiteindelijk maar 3 maanden.
 
COVID gooide helaas wat roet in het eten voor onze geplande trip naar Sydney, maar dat bleek een blessing in disguise.
Annelies had het weekend al vrij genomen en komt op donderdag ochtend mijn thuiskantoor/logeerkamer/washok/opberghok binnen en zegt "ik heb tickets voor Tasmanië geboekt".

Ik wist niks over Tasmanië anders dan dat iedereen hier op het forum altijd zegt dat ze gesponsord moeten worden door een staat, dat Tasmanië de enige staat is die sponsort en dat ze niet naar Tasmanië willen.
Nou, ik weet nu veel meer over Tasmanië en ik weet dat al die mensen die niet naar Tasmanië niet weten wat ze missen.

Wat. Een. Staat.

Ik ben verliefd. We wisten niet wat we moesten verwachten. Eigenlijk het enige positieve wat we gehoord hadden was dat de lucht schoon zou zijn. Verder zou het er saai en leeg zijn. Nou, leeg was het, maar dat maakte het alles behalve saai.

Dat gevoel van ruimte als je vanuit Nederland voor het eerst in Victoria of New South Wales aankomt, datzelfde gevoel heb je nog een keer als je in Tasmanië aankomt. Zelfs vergeleken met het noorder eiland van Nieuw Zeeland voelt het er nog veel uitgestrekter (we zijn nooit op het zuider eiland geweest).

Om dat in perspectief te zetten: Wij zijn road trippende mensen. Kilometer vreters. We hebben 1700 km gereden in 3 dagen en zo'n 25 uur in de auto gezeten. Normaal rij je veel snelwegen en rij je achter andere mensen. Hier reden we 's avonds vanaf Cradle Mountain naar Mount Field National Park waar we een huisje hadden. 5 uur door het donker. Over plateaus en langs meren. Vaak kon je midden op de weg stoppen en nergens ook maar een huis of lamp zien. Op veel stukken was de weg het enige wat man made was. In die 5 uur hebben misschien 3 of 4 andere auto's gezien.

Als je bedenkt dat het de bevolking van ongeveer Den Haag is, verspreid over een gebied het formaat van Nederland en België samen dan snap je het. Zeker als je bedenkt dat de helft van die mensen in een handjevol dorpjes aan de kust woont.

Maar wat je mist aan mensen krijg je terug aan dieren. Niet gelogen denk ik dat we tijdens diezelfde 5 uur durende rit over de honderd beesten gezien hebben. Sommigen hebben de remmen van de auto goed getest want Tasmanië is de roadkill capital of the world lazen we en er liggen helaas enorm veel aangereden dieren verspreid over en langs de weg. Wij waren vastbesloten daar niet aan bij te dragen, en dat is gelukt, maar het scheelde meerdere keren heel weinig. Wij reden vaak fors onder de snelheidslimiet. Iets wat locals niet doen.
We begrijpen nu compleet waarom lightbars en bullbars een ding zijn.

Veel dieren zijn dan ook compleet niet onder de indruk van mensen. Onze favoriete local is de Pademelon. Ze lijken wat op Quokkas en zijn net zo weinig onder de indruk van mensen.

En de mensen...
Misschien is het omdat er door COVID geen toerisme meer is en het zal niet meehelpen dat we de stad gewend zijn, maar iedereen is zo vriendelijk en open. Het voelt veel meer als een gemeenschap. Je maakt een praatje terwijl je wacht tot het bonnetje uit de printer komt rollen. Mensen gaan in een cafe zitten, gewoon om een krant te lezen. Alles gaat rustiger. Niet op een trage manier, maar gewoon wat gemoedelijker. Het hoeft niet altijd vol gas.

Lang verhaal. De samenvatting is dat ik verdomde blij ben dat ik in zo'n 2 uur in Hobart kan zijn. En dat als je voor je visum naar Tasmanië moet, er heel wat vervelender plekken in de wereld zijn om naartoe te moeten.

WhatsApp Image 2021-06-27 at 23.26.54.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-25 at 19.25.49.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-28 at 09.09.48.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-25 at 19.25.49 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-27 at 23.26.54 (1).jpeg
 
Back
Top