Het is okay om het oneens te zijn.
Men is hier in Aus gewend aan relatief lage infectie cijfers in vergelijking met de rest van de wereld, en als we dan in NSW op de 100 infecties per dag zitten (met overigens een klein deel daarvan in de community) dan raakt men in paniek, wordt men pessimistisch, gaat men vingerwijzen, en gaat men zich richten op de negative dingen. De media hebben er baat bij om die negativiteit zoveel mogelijk op te blazen.
En als je NSW met de rest van de wereld wilt vergelijken wat betreft delta, dan verdient NSW de hoofdprijs wat betreft lage infectie cijfers. Men heeft dus helemaal niet drie weken gewacht met een fatsoenlijke lockdown. Die lockdown was er vanaf het begin, maar het is zo ontzettend makkelijk om die lockdown op een bepaalde manier te stereotypen als de cijfers in die eerste twee weken omhoog gaan. Hashtag mockdown. Dat gaat een eigen leventje leiden.
Ik denk dus helemaal niet dat het beleid gefaald heeft, integendeel zelfs. Ik bekijk het van een positieve kant. Ik vind de cijfers, gezien het feit dat delta een echte bitch is, eigenlijk dus behoorlijk laag. En dat is dus dankzij de ingevoerde maatregelen. En ja hoor, die cijfers hadden waarschijnlijk lager kunnen zijn met nog strengere maatregelen. I know.
Als ik de NSW regering dan toch iets zou moeten verwijten dan is het het gebrek aan enforcement in de eerste twee weken van de lockdown. Vooral de eerste week nam niemand de lockdown serious en ging iedereen lekker naar het park om te "exercisen". De regels waren duidelijk, maar het volk had er geen zin in, zeker niet na een half jaar normaal leven. De mindset was er niet meer. Juist in die eerste week was een hardere politie aanpak nodig. Lesje geleerd.
Anyway, ik ben dankbaar dat ik gedurende de corona crisis 20/21 in een staat heb gewoond waar de Premier zoveel mogelijk voor balans heeft gekozen, zodat onze levens redelijk normaal hebben kunnen doorgaan. En dat allemaal in een staat met de meeste inwoners en veruit de meeste inkomende internationale vluchten.