Coronavirus in Australië

Eindelijk fatsoenlijke maatregelen in NSW en nu maar hopen dat het over 2 weken weer beter gaat. Ik weet dat hier op dit forum sommige daar anders over denken. Maar als je beleid is geen enkel lokale case in Australië dan moet je ook geen half gebakken maatregelen nemen.

Ik dacht dat iedereen redelijk in agreement was dat de lockdown nodig was en ik meende dat veel mensen ook vonden dat hardere maatregelen nodig waren. https://www.abc.net.au/news/2021-07-17/coronavirus-sydneys-lockdown-tougher-restrictions/100300578

Ik ben persoonlijk blij voor jullie dat jullie nu strengere maatregelen hebben gekregen.

Onze buren hadden gisteren een feestje. 7 mensen telden we die naar binnen gingen. Inclusief knuffels en uiteraard had niemand een masker op. Ik had de 'report a COVID violation' pagina open, maar het was niet mogelijk geweest om ze aan te geven zonder dat ze wisten dat wij het waren. Als het niet onze directe buren waren geweest dan had ik ze aangegeven. Egocentrisch gedrag...
 
Ik weet dat hier op dit forum sommige daar anders over denken.

Ik denk het niet hoor. Het lijkt mij dat met de delta strain iedereen het er wel over eens is dat een hard lockdown helaas noodzakelijk is.

De delta strain is new territory, en dus moet de boel dicht, zeker met de dramatisch lage vaccinatie cijfers hier.

Overigens zijn de regels vandaag niet zo drastisch veranderd hoor (de media zijn erg goed in het opblazen van dat soort dingen). De grootste veranderingen zijn omtrent critical retail en construction, en dat is goed.

Achteraf kun je zeggen "waarom dan niet vanaf dag 1 een hard lockdown?". En dat is fair enough, maar vergeet niet dat NSW veel sneller in een lockdown is gegaan en veel sneller hardere maatregelen heeft ingevoerd dan voorheen toen delta nog niet bestond.

Helaas zijn die (not-so-hard) lockdown en maatregelen tot dusverre niet genoeg gebleken om de cijfers omlaag te brengen, maar het is gelukkig ook niet zo dat het nu in NSW een dramatische puinhoop is, integendeel zelfs.

NSW doet liever niet mee aan hard lockdowns en probeert een balans te vinden, dat weten we allemaal. Dat is tot dusverre altijd goed gegaan, maar helaas nu met delta moet de riem strakker aangetrokken worden.

De maatregelen worden dagelijks aangepast op basis van infection en test numbers, en nu dus een toughened lockdown, en dat is ok. Nu maar hopen dat het volk meewerkt want ik zie hier ook dingen gebeuren waar ik ontzettend jeuk van krijg.
 
Last edited:
Heb het niet gezien of gehoord. Had ze het wellicht over de Sydney strain inzake de Genome? Want met die bewoording, wordt vaak de specifieke genome strain bedoeld? Maar wederom, niet gezien dus kan het niet beoordelen. Ze zijn goed in cat fights dus in die zin zou het me niet verbazen.

Daarnaast, de border naar NSW is nog steeds open en die naar vriend Dan is dicht. Dus in die zin, zijn de keuzes niet in lijn met politieke allianties ;)

Heb je wat interne verbouwingsklusjes staand @Red dust? Daar is het nu 'mooi' de tijd voor. Retaining wall-etje, verfje hier of daar. Take care!
Nee, geen klussen gepland maar wel hele ochtend bezig geweest met zagen en opruimen van de tuin. De storm gad de top uit de gumtree van de buurman gebroken: op ons hek en takken bedekten helft vd achtertuin. Veel werk maar amper schade gelukkig! En met een groep vrienden (iedereen netjes zelf thuis) gaan we dit weekend allemaal een schilderij uitbeelden, dus dat wordt nog een uitdaging!
 
Onze buren hadden gisteren een feestje. 7 mensen telden we die naar binnen gingen. Inclusief knuffels en uiteraard had niemand een masker op. Ik had de 'report a COVID violation' pagina open, maar het was niet mogelijk geweest om ze aan te geven zonder dat ze wisten dat wij het waren. Als het niet onze directe buren waren geweest dan had ik ze aangegeven. Egocentrisch gedrag...
Het is wel erg dat je niet kunt melden zonder dat zij het wisten.

Overigens zijn de regels vandaag niet zo drastisch veranderd hoor (de media zijn erg goed in het opblazen van dat soort dingen). De grootste veranderingen zijn omtrent critical retail en construction, en dat is goed.
Heb zelf de persconferentie gehoord. Een andere serieuze drastische maatregel is toch wel dat de 3 LGA definitief op slot zitten. Dat zelfs de essentiele werkers de LGA niet mogen verlaten alleen de emergency werkers.
De critical retail is toch ook wel een drastische verandering nu gaan eindelijk de winkels dicht waarvan de ondernemers zelf niet kunnen bedenken helaas dat ze niet essentieel zijn.

Achteraf kun je zeggen "waarom dan niet vanaf dag 1 een hard lockdown?". En dat is fair enough, maar vergeet niet dat NSW veel sneller in een lockdown is gegaan en veel sneller hardere maatregelen heeft ingevoerd dan voorheen toen delta nog niet bestond.
Dit klopt naar mijn gevoel niet wat je zegt voor de invoering lockdown. (Waarschijnlijk komt mijn gevoel doordat ik zelf in het gebied woon waar met kerst de Lockdown was) De lockdown met kerst was in gevoerd op de 2e dag van de cases. Op de woensdag was de eerste case en donderdagavond is er een extra ingelaste persconferentie geweest voor de invoering van de soft lockdown, zoals die nu was. En op vrijdag is de harde lockdown ingevoerd in de northern beaches.

Ik vind dat de NSW gefaald heeft met het Delta strain in de hele wereld weten ze hoe dit strain werkt en waarom meteen actie nodig was. Waarom nu ruim 3 weken wachten voor een fatsoenlijke lockdown en dan bedoel ik de niet essentiële winkels sluiten en ik blijf van mening dat ze eerder de Lockdown hadden moeten uitvoeren.
 
Ik vind dat de NSW gefaald heeft met het Delta strain in de hele wereld weten ze hoe dit strain werkt en waarom meteen actie nodig was. Waarom nu ruim 3 weken wachten voor een fatsoenlijke lockdown en dan bedoel ik de niet essentiële winkels sluiten en ik blijf van mening dat ze eerder de Lockdown hadden moeten uitvoeren.

Het is okay om het oneens te zijn.

Men is hier in Aus gewend aan relatief lage infectie cijfers in vergelijking met de rest van de wereld, en als we dan in NSW op de 100 infecties per dag zitten (met overigens een klein deel daarvan in de community) dan raakt men in paniek, wordt men pessimistisch, gaat men vingerwijzen, en gaat men zich richten op de negative dingen. De media hebben er baat bij om die negativiteit zoveel mogelijk op te blazen.

En als je NSW met de rest van de wereld wilt vergelijken wat betreft delta, dan verdient NSW de hoofdprijs wat betreft lage infectie cijfers. Men heeft dus helemaal niet drie weken gewacht met een fatsoenlijke lockdown. Die lockdown was er vanaf het begin, maar het is zo ontzettend makkelijk om die lockdown op een bepaalde manier te stereotypen als de cijfers in die eerste twee weken omhoog gaan. Hashtag mockdown. Dat gaat een eigen leventje leiden.

Ik denk dus helemaal niet dat het beleid gefaald heeft, integendeel zelfs. Ik bekijk het van een positieve kant. Ik vind de cijfers, gezien het feit dat delta een echte bitch is, eigenlijk dus behoorlijk laag. En dat is dus dankzij de ingevoerde maatregelen. En ja hoor, die cijfers hadden waarschijnlijk lager kunnen zijn met nog strengere maatregelen. I know.

Als ik de NSW regering dan toch iets zou moeten verwijten dan is het het gebrek aan enforcement in de eerste twee weken van de lockdown. Vooral de eerste week nam niemand de lockdown serious en ging iedereen lekker naar het park om te "exercisen". De regels waren duidelijk, maar het volk had er geen zin in, zeker niet na een half jaar normaal leven. De mindset was er niet meer. Juist in die eerste week was een hardere politie aanpak nodig. Lesje geleerd.

Anyway, ik ben dankbaar dat ik gedurende de corona crisis 20/21 in een staat heb gewoond waar de Premier zoveel mogelijk voor balans heeft gekozen, zodat onze levens redelijk normaal hebben kunnen doorgaan. En dat allemaal in een staat met de meeste inwoners en veruit de meeste inkomende internationale vluchten.
 
Het is okay om het oneens te zijn.

Men is hier in Aus gewend aan relatief lage infectie cijfers in vergelijking met de rest van de wereld, en als we dan in NSW op de 100 infecties per dag zitten (met overigens een klein deel daarvan in de community) dan raakt men in paniek, wordt men pessimistisch, gaat men vingerwijzen, en gaat men zich richten op de negative dingen. De media hebben er baat bij om die negativiteit zoveel mogelijk op te blazen.

En als je NSW met de rest van de wereld wilt vergelijken wat betreft delta, dan verdient NSW de hoofdprijs wat betreft lage infectie cijfers. Men heeft dus helemaal niet drie weken gewacht met een fatsoenlijke lockdown. Die lockdown was er vanaf het begin, maar het is zo ontzettend makkelijk om die lockdown op een bepaalde manier te stereotypen als de cijfers in die eerste twee weken omhoog gaan. Hashtag mockdown. Dat gaat een eigen leventje leiden.

Ik denk dus helemaal niet dat het beleid gefaald heeft, integendeel zelfs. Ik bekijk het van een positieve kant. Ik vind de cijfers, gezien het feit dat delta een echte bitch is, eigenlijk dus behoorlijk laag. En dat is dus dankzij de ingevoerde maatregelen. En ja hoor, die cijfers hadden waarschijnlijk lager kunnen zijn met nog strengere maatregelen. I know.

Als ik de NSW regering dan toch iets zou moeten verwijten dan is het het gebrek aan enforcement in de eerste twee weken van de lockdown. Vooral de eerste week nam niemand de lockdown serious en ging iedereen lekker naar het park om te "exercisen". De regels waren duidelijk, maar het volk had er geen zin in, zeker niet na een half jaar normaal leven. De mindset was er niet meer. Juist in die eerste week was een hardere politie aanpak nodig. Lesje geleerd.

Anyway, ik ben dankbaar dat ik gedurende de corona crisis 20/21 in een staat heb gewoond waar de Premier zoveel mogelijk voor balans heeft gekozen, zodat onze levens redelijk normaal hebben kunnen doorgaan. En dat allemaal in een staat met de meeste inwoners en veruit de meeste inkomende internationale vlucht
Het mooie is niemand hoeft het met elkaar eens te zijn. Iedereen mag zijn eigen mening/visie/gevoel hebben. Wat betreft 100 infecties per dag dat is zeker niet verkeerd, vergelijking met de rest van de wereld. Het klopt dat men snel in paniek raakt. Voor mij is het grote verschil, dat op veel plekken het doel is om de ziekenhuizen niet te laten overlopen. Australia heeft het doel geen actieve case in de community. Dat is een wezenlijk verschil, als je dat wilt bereiken dan moet je denk ik vanaf dag 1 hard gaan met de regels, zoals er is gebeurd met kerst in de Northern BEaches. Toen durfde ze het wel aan om suburbs hard aan te pakken vanaf dag 2 en af te sluiten. Wat zijn vruchten heeft afgeworpen. Vaccineren heeft natuurlijk ook niet bijgedragen aan het doel van Australie.

Ben volledig met je eens dat in de eerste week de regels aan de laars zijn gelapt. Ik vind het wel erg verpant dat dit in bepaalde gebieden gebeurd die al vaker de regels aan de laars hebben gelapt. Met kerst had Bondi Beach ook regels zoals geen feestjes houden en toch werden daar grote partys gegeven. Terwijl het noorden van de Northern BEaches er alles aan deed waar de regels wel werden nageleefd om zero cases te bereiken.
Wat mij opviel dat Avalon Woolworths deze keer ook weer op de lijst stond van ga testen. Kijk het aantal testen maar eens terug op die dag heeft zowat heel Avalon zich laten testen. Iets met verantwoordelijkheids gevoel ;).

Anyway, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en willen allemaal snel terug naar een normaal leven waar de kinderen oa weer naar school kunnen :).
 
Als ik de NSW regering dan toch iets zou moeten verwijten dan is het het gebrek aan enforcement in de eerste twee weken van de lockdown. Vooral de eerste week nam niemand de lockdown serious en ging iedereen lekker naar het park om te "exercisen". De regels waren duidelijk, maar het volk had er geen zin in, zeker niet na een half jaar normaal leven. De mindset was er niet meer. Juist in die eerste week was een hardere politie aanpak nodig. Lesje geleerd.

Waren de regels zo duidelijk? Ik woon niet in NSW dus krijg de informatie zijdelings mee. Maar was er niet een bepaalde scheidslijn dat mensen aan de ene kant van de straat alles konden en mensen aan de andere kant van de straat in lockdown moesten? En dat er niet duidelijk gecommuniceerd was wat er nu precies essential beroepen zijn. Hier in QLD is dat direct duidelijk. Bijvoorbeeld die schilder die in NSW aan het werk was en zei ja ik ben essential, want die huizen moeten toch geschilderd worden. Dat soort geneuzel.
 
Voor mij is het grote verschil, dat op veel plekken het doel is om de ziekenhuizen niet te laten overlopen. Australia heeft het doel geen actieve case in de community..

En dat is maar goed ook, want het Australische ziekenhuis systeem is absoluut niet berekend op zoveel Corona gevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe het er in de rest van het land aan toe gaat maar maak van eerste rij mee dat Cairns hospital in het laatste halfjaar al 2x een code geel heeft moeten afroepen. En dat is dus ZONDER covid gevallen, moet je voorstellen wat een chaos het is MET.

 
Waren de regels zo duidelijk? Ik woon niet in NSW dus krijg de informatie zijdelings mee. Maar was er niet een bepaalde scheidslijn dat mensen aan de ene kant van de straat alles konden en mensen aan de andere kant van de straat in lockdown moesten? En dat er niet duidelijk gecommuniceerd was wat er nu precies essential beroepen zijn. Hier in QLD is dat direct duidelijk. Bijvoorbeeld die schilder die in NSW aan het werk was en zei ja ik ben essential, want die huizen moeten toch geschilderd worden. Dat soort geneuzel.

Ja die regels waren wat mij betreft duidelijk. Je mag alleen je huis verlaten voor de essentials, i.e. groceries/exercise/care blah blah, je kent het wel.

Die regels waren op zich heel simpel en duidelijk, maar het probleem was dat sommige retail gewoon open mocht blijven en dat was dan weer enigszins in conflict met die regels. Waarom mag de juwelier om de hoek open blijven terwijl dat niet echt essentieel is? Dat schept dan logischerwijs verwarring, en dat is fair enough. De media blazen dat dan weer op, social media gaat daarin mee, etc. Maar dat neemt niet weg dat de basic rules erg simpel en duidelijk waren. Maar of het volk zich daar dan aan houdt, of wil houden, dat is een ander verhaal.

In het begin was er wat onduidelijkheid met suburbs and LGA's en dan had je inderdaad rare situaties. En omdat niemand toen zat te wachten op restrictions, laat staan lockdowns, was er dus een wat negatieve sfeer. Ikzelf dacht ook in Feb/March dat covid verleden tijd was. Niet dus.
 
Het is okay om het oneens te zijn.

Men is hier in Aus gewend aan relatief lage infectie cijfers in vergelijking met de rest van de wereld, en als we dan in NSW op de 100 infecties per dag zitten (met overigens een klein deel daarvan in de community) dan raakt men in paniek, wordt men pessimistisch, gaat men vingerwijzen, en gaat men zich richten op de negative dingen. De media hebben er baat bij om die negativiteit zoveel mogelijk op te blazen.

En als je NSW met de rest van de wereld wilt vergelijken wat betreft delta, dan verdient NSW de hoofdprijs wat betreft lage infectie cijfers. Men heeft dus helemaal niet drie weken gewacht met een fatsoenlijke lockdown. Die lockdown was er vanaf het begin, maar het is zo ontzettend makkelijk om die lockdown op een bepaalde manier te stereotypen als de cijfers in die eerste twee weken omhoog gaan. Hashtag mockdown. Dat gaat een eigen leventje leiden.

Ik denk dus helemaal niet dat het beleid gefaald heeft, integendeel zelfs. Ik bekijk het van een positieve kant. Ik vind de cijfers, gezien het feit dat delta een echte bitch is, eigenlijk dus behoorlijk laag. En dat is dus dankzij de ingevoerde maatregelen. En ja hoor, die cijfers hadden waarschijnlijk lager kunnen zijn met nog strengere maatregelen. I know.

Als ik de NSW regering dan toch iets zou moeten verwijten dan is het het gebrek aan enforcement in de eerste twee weken van de lockdown. Vooral de eerste week nam niemand de lockdown serious en ging iedereen lekker naar het park om te "exercisen". De regels waren duidelijk, maar het volk had er geen zin in, zeker niet na een half jaar normaal leven. De mindset was er niet meer. Juist in die eerste week was een hardere politie aanpak nodig. Lesje geleerd.

Anyway, ik ben dankbaar dat ik gedurende de corona crisis 20/21 in een staat heb gewoond waar de Premier zoveel mogelijk voor balans heeft gekozen, zodat onze levens redelijk normaal hebben kunnen doorgaan. En dat allemaal in een staat met de meeste inwoners en veruit de meeste inkomende internationale vluchten.
De regels geven duidelijk "exercise and outdoor recreation" dus "lekker naar het park" en wandelen op het strand zijn ook binnen de regels. Moet er natuurlijk wel afstand gehouden worden of een masker op als dat niet kan (of beter een andere plek opzoeken voor recreatie, maar voor veel mensen in sydney east is er niet veel andere natuur om op te zoeken als je niet buiten je LGA mag).
 
En dat is maar goed ook, want het Australische ziekenhuis systeem is absoluut niet berekend op zoveel Corona gevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe het er in de rest van het land aan toe gaat maar maak van eerste rij mee dat Cairns hospital in het laatste halfjaar al 2x een code geel heeft moeten afroepen. En dat is dus ZONDER covid gevallen, moet je voorstellen wat een chaos het is MET.

Tja, dat gebeurd hier, in WA, zo'n beetje elke week.
Het "grappige' is dat Labor voorheen de grootste praatjes had hierover, maar nu ze zelf aan de macht zijn publiceren ze de cijfers niet eens meer officieel.
 
Waren de regels zo duidelijk? Ik woon niet in NSW dus krijg de informatie zijdelings mee. Maar was er niet een bepaalde scheidslijn dat mensen aan de ene kant van de straat alles konden en mensen aan de andere kant van de straat in lockdown moesten? En dat er niet duidelijk gecommuniceerd was wat er nu precies essential beroepen zijn. Hier in QLD is dat direct duidelijk. Bijvoorbeeld die schilder die in NSW aan het werk was en zei ja ik ben essential, want die huizen moeten toch geschilderd worden. Dat soort geneuzel.
Als je aan mij vraagt wat is een essentiële werker dan geef ik aan wat ik denk wat dat is. Vraag je dat aan iemand anders krijg je een ander antwoord. Ik denk nog wel steeds las je logisch nadenkt dan zou je toch met een hele grote groep ongeveer hetzelfde moeten hebben.

Iedereen heeft voor zijn eigen een beeld wat een essentiële werker is. De 1 wat beter dan de ander. Dat maakt niet uit als het dan maar helder gemaakt wordt.

Maar als vanaf de start van de lockdown al gevraagd wordt wat is essentieel en daar wordt opgezegd iedereen weet dat wel. Dan weet je dat iedereen voor zichzelf een keuze maakt zo is de mens nu eenmaal. Dit is niet opgeblazen door de media, iedereen vraagt om helderheid naar essentieel.

Belangrijkste nu is dat het nu aardig duidelijk is. Op naar de zero😃
 
  • Like
Reactions: AJ
En dat is maar goed ook, want het Australische ziekenhuis systeem is absoluut niet berekend op zoveel Corona gevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe het er in de rest van het land aan toe gaat maar maak van eerste rij mee dat Cairns hospital in het laatste halfjaar al 2x een code geel heeft moeten afroepen. En dat is dus ZONDER covid gevallen, moet je voorstellen wat een chaos het is MET.

Dit wist ik niet. Weer wat geleerd. Dat gevoel heb ik hier in Sydney regio nooit gehad.
 
De regels geven duidelijk "exercise and outdoor recreation" dus "lekker naar het park" en wandelen op het strand zijn ook binnen de regels. Moet er natuurlijk wel afstand gehouden worden of een masker op als dat niet kan (of beter een andere plek opzoeken voor recreatie, maar voor veel mensen in sydney east is er niet veel andere natuur om op te zoeken als je niet buiten je LGA mag).
En maar een straal van 10km van je huis 😉 en nu zijn de playgrounds en outdoor fitness toestellen tenminste nog open dus altijd een beetje kunstmatige natuur. Dat was met de vorige lockdown (kerst) ook niet.

Even iets grappigs
Iedereen moet nu niet zo zielig doen dat deze suburbs opgesloten zitten. Dat deden jullie ook allemaal niet toen wij met kerst vastzaten😉 en wij alleen maar konden verplaatsen tussen North Narrabeen en Palm beach. Waar je nog niet eens een Westfield shopping centre hebt🤣. Dit was namelijk maar een halve LGA waarin wij in konden verplaatsen omdat ze deze hadden opgesplitst en dat voor 3 weken lang.
 
Tja, dat gebeurd hier, in WA, zo'n beetje elke week.
Het "grappige' is dat Labor voorheen de grootste praatjes had hierover, maar nu ze zelf aan de macht zijn publiceren ze de cijfers niet eens meer officieel.
Ohjee dan bereid ik me vastvoor als we ooit onze move naar WA kunnen maken.
 
Ik geloof dat SA en WA nog meer lockdowntriggerhappy zijn.

Anyway, ben benieuwd waar we over een week of 2 staan. @JP2017 denk dat de nsw lockdown op zijn vroegst over 6-8 weken is
 
Tja, dat gebeurd hier, in WA, zo'n beetje elke week.
Het "grappige' is dat Labor voorheen de grootste praatjes had hierover, maar nu ze zelf aan de macht zijn publiceren ze de cijfers niet eens meer officieel.
Ja, schrikbarend. Verhalen dat mensen 8u in een ziekenauto voor het ziekenhuis moeten staan omdat er geen plek is/mensen zijn. Ongelofelijk!

Dat gezegd hebbende. Ik ben zelf jaartje of anderhalf geleden naar de ER van joondalup gegaan (een beruchte) en werd er aardig snel geholpen. Onze dochter ook toen ze lichtwegproblemen had.

Daar staat dan weer het verhaal tegenover van het 5 jarige meisje dat is overleden door een te hoge workload.
 
Anyway, ben benieuwd waar we over een week of 2 staan. @JP2017 denk dat de nsw lockdown op zijn vroegst over 6-8 weken is
Ik ben ook benieuwd. 6-8 weken is heel realistisch, eerder verwacht ik niet. Ik hoop in ieder geval dat ze het snel onder controle krijgen zodat WA weer exemptions gaat goedkeuren onder compasation ground zodat wij kunnen verhuizen.
 
Back
Top