Het grote auto topic

Op verzoek van @Thijsvr even een update-je van de Unimog.

Nadat wel duidelijk werd dat betaald werk langer doorloopt dan verwacht gaat het beginnen aan de camper opbouw ook wat langzamer. Dat de schuur er nog steeds niet is helpt ook niet mee. Als die er is kan de camper body naar binnen en kan ik er aan werken. De camper body staat al op van die hef poten, dus heb hem van de Unimog af gezet en kan hem dan wat lager zetten om aan te werken.

Maar in de tussentijd willen we toch ook wel met de Mog op pad zonder elke keer van alles er op binden aan camping spullen. Dus frame gelast waar we een nieuwe rooftop tent op hebben gezet, met daaronder ruimte voor een full-size reservewiel, de koelkast op een slide, tafel, stoeltjes, porta-potti, gazebo en room to spare. Daarbij 2 'toolboxes' op de tray voor storage van kleding en dergelijke. Nu kunnen we weer aan komen rijden en binnen een paar tellen slapen als we dat willen

Volgende stappen zijn, het originele reservewiel verwijderen en daar een buitenkeuken maken, watertanks en pomp onder de tray voor keuken en de Joolca douche en nog wat kleine zaken.

Filmpje!

 
Iene miene mutte? Onze Hilux dual cab is inmiddels 10 jaar oud en aangezien we een slide-on camper hebben gekocht, moeten we op zoek naar een andere auto. Gelet op de prijzen voor tweedehandsjes, gaan we voor nieuw. Het liefst zouden we een hybrid ute kopen, maar die zijn er nog niet (of in het buitenland en niet te betalen). De keuze is nu tussen een Isuzu D-max en een Toyota Hilux. Het moet een extra cab worden omdat het onze enige auto is en woef ook mee moet kunnen in de auto (enfv voor de wekelijkse boodschappen). Op een dual cab past alleen een kleinere slide-on dus die valt af. En er komt een aluminium tray op. De Isuzu komt beter uit de testen en heeft nieuwere techniek. Is ook tikkie goedkoper dan de Hilux. Maar... Hilux levertijd is 3-6 maanden en Isuzu 12 maanden. Ook zijn we inmiddels achter dat je in de Isuzu niemand meer mag vervoeren terwijl dat nog wel kan in de Hilux. Niet luxe, maar voor een kort ritje kan dat toch handig zijn. Ben benieuwd naar jullie mening! Kom maar op.
 
Als de D-Max niet meer dan 2 personen mag vervoeren en de HiLux wel…. Dat zou wel een pluspunt zijn voor de HiLux. Wij hebben een dual cab ute met maar 1 stoel achterin omdat de andere verwijderd is voor de koelkast. We rijden we 99% van de tijd met niemand achterin. Maar de mogelijkheid hebben is we fijn als Mum over is.

Verder heb ik de HiLux en DMax nog niet naast elkaar gelegd. Dus het is een beetje half advies ;)
 
Iene miene mutte? Onze Hilux dual cab is inmiddels 10 jaar oud en aangezien we een slide-on camper hebben gekocht, moeten we op zoek naar een andere auto. Gelet op de prijzen voor tweedehandsjes, gaan we voor nieuw. Het liefst zouden we een hybrid ute kopen, maar die zijn er nog niet (of in het buitenland en niet te betalen). De keuze is nu tussen een Isuzu D-max en een Toyota Hilux. Het moet een extra cab worden omdat het onze enige auto is en woef ook mee moet kunnen in de auto (enfv voor de wekelijkse boodschappen). Op een dual cab past alleen een kleinere slide-on dus die valt af. En er komt een aluminium tray op. De Isuzu komt beter uit de testen en heeft nieuwere techniek. Is ook tikkie goedkoper dan de Hilux. Maar... Hilux levertijd is 3-6 maanden en Isuzu 12 maanden. Ook zijn we inmiddels achter dat je in de Isuzu niemand meer mag vervoeren terwijl dat nog wel kan in de Hilux. Niet luxe, maar voor een kort ritje kan dat toch handig zijn. Ben benieuwd naar jullie mening! Kom maar op.

De GVM van beide voertuigen (lijkt me belangrijk aangezien je niet towt, edit: GVM is belangrijk maar payload nog meer in jullie situatie) is nagenoeg gelijk. Het zijn beide auto's welke als zeer betrouwbaar bekend staan dus ik denk dat het vooral op persoonlijke voorkeur aan komt. Ga eens rijden met beiden en welke je het beste bevalt. Aangezien je al een Toyota hebt denk ik dat je voorkeur bij de Toyota zal liggen, plus de kortere levertijd en speculatief betere resale over de langere termijn (5-10 jaar) zou ik zelf denk ik voor de Hi Lux kiezen. Nieuwere techniek hoeft niet altijd een voordeel te zijn, oudere techniek is tried and tested. Maar ik kan me voorstellen dat een D Max betere safety tech heeft dus het is maar net wat je belangrijk vind.

Jammer dat de Ranger geen half cab levert anders zou dat denk ik mijn keuze zijn.
 
Last edited:
Nog wat geknutseld aan de Unimog. Heb een tow hitch in de achterkant van de tray gelast en een laad systeem voor de bike uit de trailer op de tray gemonteerd. Nu kunnen er dus 2 dirt bikes mee als we beide de motor mee willen.

 
Nog wat geknutseld aan de Unimog. Heb een tow hitch in de achterkant van de tray gelast en een laad systeem voor de bike uit de trailer op de tray gemonteerd. Nu kunnen er dus 2 dirt bikes mee als we beide de motor mee willen.

Gaaf! (Al mis ik deze keer muziekje en aftiteling. En droneshot, en…😂)
Gaat iig stuk vlotter dan mijn geknutsel om rooftoptent op en af auto te krijgen. Lassen behoort (nog) niet tot mijn talenten dus moest ik me tot een redelijk geschikte boom wenden. Een filmpje zat er niet in. Dat zou ook versneld teveel tijd in beslag nemen. Het hele geknutsel en in gebruik nemen heeft ruim halve dag geduurd. Volgende keer trommel ik gewoon 3 buren op 😅 (al is dat geknutsel en het hebben van een paar grote bomen wel weer leuk)
D4D411AC-D59D-47FD-ABA8-007F052227A6.jpegE698887F-0D65-477F-A4FB-5FEF277EF2FF.jpeg
 
Nog wat geknutseld aan de Unimog. Heb een tow hitch in de achterkant van de tray gelast en een laad systeem voor de bike uit de trailer op de tray gemonteerd. Nu kunnen er dus 2 dirt bikes mee als we beide de motor mee willen.


Gaaf, en nu kun je ook goed zien hoe hoog die Mog is. En mooie bananen bomen ;)
 
Gaaf! (Al mis ik deze keer muziekje en aftiteling. En droneshot, en…😂)
Gaat iig stuk vlotter dan mijn geknutsel om rooftoptent op en af auto te krijgen. Lassen behoort (nog) niet tot mijn talenten dus moest ik me tot een redelijk geschikte boom wenden. Een filmpje zat er niet in. Dat zou ook versneld teveel tijd in beslag nemen. Het hele geknutsel en in gebruik nemen heeft ruim halve dag geduurd. Volgende keer trommel ik gewoon 3 buren op 😅 (al is dat geknutsel en het hebben van een paar grote bomen wel weer leuk)
View attachment 1794View attachment 1795

Je hebt ook zo'n systeem zoals dit welke in je garage kunt hangen, helaas is mijn plafond te laag en mijn deur opening anders had zoiets best wel leuk geweest om achter de hand te hebben.
 
Als de D-Max niet meer dan 2 personen mag vervoeren en de HiLux wel…. Dat zou wel een pluspunt zijn voor de HiLux. Wij hebben een dual cab ute met maar 1 stoel achterin omdat de andere verwijderd is voor de koelkast. We rijden we 99% van de tijd met niemand achterin. Maar de mogelijkheid hebben is we fijn als Mum over is.

Verder heb ik de HiLux en DMax nog niet naast elkaar gelegd. Dus het is een beetje half advies ;)
Ja, die achterbank, hoe beperkt die ook is, kon weleens de doorslag geven!
 
De GVM van beide voertuigen (lijkt me belangrijk aangezien je niet towt, edit: GVM is belangrijk maar payload nog meer in jullie situatie) is nagenoeg gelijk. Het zijn beide auto's welke als zeer betrouwbaar bekend staan dus ik denk dat het vooral op persoonlijke voorkeur aan komt. Ga eens rijden met beiden en welke je het beste bevalt. Aangezien je al een Toyota hebt denk ik dat je voorkeur bij de Toyota zal liggen, plus de kortere levertijd en speculatief betere resale over de langere termijn (5-10 jaar) zou ik zelf denk ik voor de Hi Lux kiezen. Nieuwere techniek hoeft niet altijd een voordeel te zijn, oudere techniek is tried and tested. Maar ik kan me voorstellen dat een D Max betere safety tech heeft dus het is maar net wat je belangrijk vind.

Jammer dat de Ranger geen half cab levert anders zou dat denk ik mijn keuze zijn.
Thanks Tim. Geen Ford liefhebber, dus niet eens naar gekeken... De restwaarde is een beetje koffiedik kijken want over 10 jaar (?) zijn de diesels misschien wel niets meer waard. Maar wachten op betaalbare hybrid/electrische ute duurt ons te lang. Safety op Isuzu is inderdaad beter en volgens de experts is de Hilux nogal bonkig als hij niet beladen is. Dus inderdaad proefritje maken en kijken hoe erg dat is. Die oude bak van ons rijdt uiteraard ook als een truck dus ik denk dat we er qua rijgenot toch wel op vooruit gaan. De achterbank is vermoedelijk de dealbreaker voor Isuzu, tenzij de Hilux echt beroerder rijdt!
 
Gaaf! (Al mis ik deze keer muziekje en aftiteling. En droneshot, en…😂)
Gaat iig stuk vlotter dan mijn geknutsel om rooftoptent op en af auto te krijgen. Lassen behoort (nog) niet tot mijn talenten dus moest ik me tot een redelijk geschikte boom wenden. Een filmpje zat er niet in. Dat zou ook versneld teveel tijd in beslag nemen. Het hele geknutsel en in gebruik nemen heeft ruim halve dag geduurd. Volgende keer trommel ik gewoon 3 buren op 😅 (al is dat geknutsel en het hebben van een paar grote bomen wel weer leuk)
View attachment 1794View attachment 1795
@SteveSW Onze auto kan ook niet met rooftopyent (Baroud) in de garage anders hadden we hem wel aan het plafond gehangen. Dus we hebben zo'n motorliftje gekocht en er een langere stalen balk ingezet. Omdat die dan uit evenwicht is verankeren we de lift aan de oprit, tent opkrikken, auto eronder, rustig laten zakken en klaar. We doen het normaliter met z'n tweetjes. We laten trouwens wel de dakdragers aan de tent zitten! Dan hoef je maar een keer te meten waar de tent moet zitten en wel zo snel. Inmiddels doen we het in een minuut of 10.
 
@SteveSW Onze auto kan ook niet met rooftopyent (Baroud) in de garage anders hadden we hem wel aan het plafond gehangen. Dus we hebben zo'n motorliftje gekocht en er een langere stalen balk ingezet. Omdat die dan uit evenwicht is verankeren we de lift aan de oprit, tent opkrikken, auto eronder, rustig laten zakken en klaar. We doen het normaliter met z'n tweetjes. We laten trouwens wel de dakdragers aan de tent zitten! Dan hoef je maar een keer te meten waar de tent moet zitten en wel zo snel. Inmiddels doen we het in een minuut of 10.
Ja de motor lift stond ook even op mijn lijstje maar had (toen) geen zin in nog extra gereedschap terwijl die boom me lief aankeek. Uiteindelijk heb ik misschien even veel geld uitgegeven aan stalen kabels, hulpstukken en een hand winch….
Het is wachten op net zo een fraaie carport als @afterbang en dan gaat de katrol aan dat plafond
 
Iene miene mutte? Onze Hilux dual cab is inmiddels 10 jaar oud en aangezien we een slide-on camper hebben gekocht, moeten we op zoek naar een andere auto. Gelet op de prijzen voor tweedehandsjes, gaan we voor nieuw. Het liefst zouden we een hybrid ute kopen, maar die zijn er nog niet (of in het buitenland en niet te betalen). De keuze is nu tussen een Isuzu D-max en een Toyota Hilux. Het moet een extra cab worden omdat het onze enige auto is en woef ook mee moet kunnen in de auto (enfv voor de wekelijkse boodschappen). Op een dual cab past alleen een kleinere slide-on dus die valt af. En er komt een aluminium tray op. De Isuzu komt beter uit de testen en heeft nieuwere techniek. Is ook tikkie goedkoper dan de Hilux. Maar... Hilux levertijd is 3-6 maanden en Isuzu 12 maanden. Ook zijn we inmiddels achter dat je in de Isuzu niemand meer mag vervoeren terwijl dat nog wel kan in de Hilux. Niet luxe, maar voor een kort ritje kan dat toch handig zijn. Ben benieuwd naar jullie mening! Kom maar op.
Geen 100% antwoord op je Hybrid Ute vraag; maar er komt wat licht aan het einde van de ICE tunnel:
 
Hopelijk wordt ons elektrisch aangedreven vehikel binnen een maand of 2 geleverd, we wachten al sinds half maart en dat duurt dan best lang zeg maar.

Ondertussen ben ik ook stiekem aan het rondkijken naar een ander 4WD (hobby voertuig), of misschien hou ik mijn eigen auto wel aan. Aangezien de 4WD niet meer dagelijks inzetbaar hoeft te zijn zou ik weleens iets anders willen. Even een korte opsomming met verschillende voertuigen en pro's en cons. Dit moet een auto worden welke allround is, zowel een caravan trekken en touren in relatief comfort maar ook de moeilijkere tracks kunnen tackelen aangezien ik meestal alleen tour.

Landcruiser 76/78/79.
Ideaal platform om de ultimate tourer te bouwen en die heerlijke V8. 3500 kg towing, waardevast.
Nadelen : 2e hands te hoge aanschafprijs, alleen handbak en geen comfort, voor je hem touring ready hebt ben je heel veel centjes verder.

Landcruiser 100 diesel.
Beste diesel motor welke Toyota ooit gemaakt heeft, ruime achterbank, bouwkwaliteit. 3500kg towing, meeste zijn automaat.
Nadelen: prijzig 2e hands en geen live axle

Mitsubishi Pajero:
Huidige auto - betrouwbaar, zuinig , automaat en rijdt lekker on road. Je weet wat je hebt en de motor kan nog wel 2.5 ton hebben. Nadelen: geen wheel flex en zeer rough op corrugated roads. Minder aftermarket accesoires te krijgen. Moet aardig wat geld in om deze om te toveren tot tourer, en ik weet niet of ik dat er in wil steken. Grotere wielen dan 32.5 inch kan niet. Ander groot nadeel: 2500 kg towing capacity.

Landcruiser 105 series:
Oudere minder luxe broertje van de 100 series, zit tussen de 80 series en de 100 series in. Veel perks van de 80 series zoals solid axle (enorme plus) GXL versie te krijgen met automaat en aircon, enorm betrouwbaar en nog steeds een enorm aanbod in aftermarket materialen. 4 inch lift en 35 inch tires zijn geen probleem. makkelijk te fixen old school tech en overal onderdelen te krijgen. ook hier 3500kg towing. Nadelen: oude en dorstige motoren uit 80 series, meeste zijn afgeragd en voor een goed exemplaar betaal je redelijk, al valt het nog mee. Deze auto's zijn voor relatief niet al te veel geld om te bouwen tot super tourer. En engine swaps zijn niet ongewoon, en niet eens overdreven kostbaar.

Dit zijn eigenlijk de laatste overgebleven kandidaten, als je per se solid axle wil dan blijft er niet veel over..
Patrol misschien, maar ik ben niet zo'n patrol fan..
 
Last edited:
Ik zeg: Patrol 😉

Zonder dollen: beste onderstel op de 4x4 markt. Towing capacity. Keuze uit diesel en benzine. Veel jaargangen dus veel verschillende prijs niveaus. Mega aftermarket assortment enz enz
Het image is wat Bogan. Maar los daarvan; het tikt alle boxes.

Als ik een 4x4 zou moeten kiezen die de rol van extreme tourer zou moeten vervullen en het kan geen Defender 110/130 zijn (die zijn ook erg duur op het moment) dan is de Patrol wel een hele goede keus mijn inziens. Laat die APWS maar lullen. Patrol 4.2 of 4.8 for the win ;) (en er zijn er genoeg die alleen als caravan trekker gebruikt zijn door Grey Nomads)
 
Landruiser 105 serie. Maar dat is puur op uiterlijk en de weetjes. Overigens is de Nissan patrol ook geen verkeerde.
Ik persoonlijk ben geen fan van de pajero.
 
Landruiser 105 serie. Maar dat is puur op uiterlijk en de weetjes. Overigens is de Nissan patrol ook geen verkeerde.
Ik persoonlijk ben geen fan van de pajero.
En ik weet van de reputatie maar toch de range Rover vind ik een heul heul heul dikke wagen vooral de oudere modellen, niet de evogue ofzo...
 
Landruiser 105 serie. Maar dat is puur op uiterlijk en de weetjes. Overigens is de Nissan patrol ook geen verkeerde.
Ik persoonlijk ben geen fan van de pajero.

Van alle bovengenoemde is de Pajero veruit de beste on road, zelfs beter dan een Prado, al heeft deze wel een verfijndere motor en veel betere geluidsisolatie . Maar het is voor de rest appels met peren vergelijken. Landcruiser 105 vind ik zelf erg vet kwa looks en helemaal als ze op de juiste manier uitgerust zijn.

Range Rovers etc vind ik best mooi, maar totaal ongeschikt als bush tourer imo. Voor black top en als tow vehicle helemaal prima. Ook om het feit dat onderdelen sourcen in de outback lastig wordt. Ik meen dat dat voor Stefan Fischer ook reden was om van een Defender te upgraden naar een 105 series Cruiser.
 
Last edited:
Ik zeg: Patrol 😉

Zonder dollen: beste onderstel op de 4x4 markt. Towing capacity. Keuze uit diesel en benzine. Veel jaargangen dus veel verschillende prijs niveaus. Mega aftermarket assortment enz enz
Het image is wat Bogan. Maar los daarvan; het tikt alle boxes.

Als ik een 4x4 zou moeten kiezen die de rol van extreme tourer zou moeten vervullen en het kan geen Defender 110/130 zijn (die zijn ook erg duur op het moment) dan is de Patrol wel een hele goede keus mijn inziens. Laat die APWS maar lullen. Patrol 4.2 of 4.8 for the win ;) (en er zijn er genoeg die alleen als caravan trekker gebruikt zijn door Grey Nomads)

Ok komt ie dan: de Patrol.

IMO is de enige echte Patrol die je wil hebben de 4.2 diesel, alleen zijn deze achterlijk duur. Optie 2 is natuurlijk een goedkope Patrol kopen en een motortransplant doen. De BMW M57 motor (3.0 diesel 6 in lijn) voorzien van ZF6 auto gearbox is een vaak geziene modificatie. M57 misschien wel de beste diesel motor die BMW ooit gebouwd heeft. Maar deze engine en gearbox upgrade past ook in een 105 series. 105 series kan ook prima met een 1HD FTE uit een 100 series, niet al te dure conversion.

Ik hoef niet perse een V8 of 700NM, (al zou het wel leuk zijn ;) ) maar als je een moderne diesel met turbo gewend bent kun je bijna niet meer terug naar een diesel zonder turbo. Voor de 105 is de Barra Engine een relatief betaalbare upgrade. De Ford engine uit de XR6, met of zonder turbo te krijgen, maar dat is weer geen diesel.

Kwa onderstel is de Patrol het beste en sterkst gebouwd, zonder twijfel. Kwa looks vind ik het net niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Daarentegen doet de Y52 na de facelift met de dikke petrol V8 mijn hart wel sneller kloppen. Maar te nieuw en ver buiten budget.

Dat het bogan is of wat ASPW er van vind zal mij ook aan mijn kont oxideren, als je een auto laat staan om meningen van anderen dan ben je ook niet tof.

Defender is gaaf maar ook buiten budget en is dan weer te hardcore als tourer, ik zoek die middenweg tussen comfort en enorme capability offroad. Ook onderdelen out bush kan een obstakel vormen, al kun je zelf het een en ander meeslepen.

De Pajero is eigenlijk te comfortabel on road, en te oncomfortabel offroad, al zal remote res shocks wonderen doen, en die zijn er nu weer niet voor de Pajero..

Ik zou graag een auto willen kopen als blank canvas, en welke nog door kan de komende 15 jaar als weekender en expedition vehicle. En deze langzamerhand opbouwen en verbeteren.
 
Last edited:
Nog een Patrol idee, min of meer wat je al zei:
De 3.0d ploft nog wel eens. Die zijn goedkoper. Koop die met een geplofte motor. Wissel motor. Of met een hele motor en wacht tot tie ploft. Dan Motor wissel.

De M57 wordt ook vaak in de Defender gebouwd. Past goed. (Land Rover was zelfs even van BMW)
 
Last edited:


OFX
Back
Top