Het grote auto topic

Hoe dik ook, dit vindt ik persoonlijk echt zonde van de auto. Persoonlijke mening uiteraard.
Ik snap wel een beetje wat je zegt. Aan de andere kant. Ik heb al een paar keer serieus nagedacht of onze Series 1 electrisch moet worden. En eigenlijk is dat hetzelfde. Je veranderd een heel belangrijk onderdeel.

Aan de andere kant is het wel zo dat zo’n Series 1 die met originele motor bijna levensgevaarlijk langzaam is in het huidige verkeer weer bruikbaar maakt, en uiteindelijk is het een auto. Die moet rijden. Bedenk ook dat veel Series 1 al lang niet meer de Land Rover motor er in hebben zitten. Die waren niet zo best en vaak al lang vervangen door een motor die makkelijker te onderhouden is hier in AU. De Holden 186 of 202.

Dus als je een Series 1 koopt met een GM motor, of wat dan ook er in. Dan kun je die ook best vervangen door een OM605 of wat dan ook 😉

Onze S1 heeft nog wel de originele motor, dus dat doet me wel een beetje denken… reviseren of niet.
 
Ik snap wel een beetje wat je zegt. Aan de andere kant. Ik heb al een paar keer serieus nagedacht of onze Series 1 electrisch moet worden. En eigenlijk is dat hetzelfde. Je veranderd een heel belangrijk onderdeel.

Aan de andere kant is het wel zo dat zo’n Series 1 die met originele motor bijna levensgevaarlijk langzaam is in het huidige verkeer weer bruikbaar maakt, en uiteindelijk is het een auto. Die moet rijden. Bedenk ook dat veel Series 1 al lang niet meer de Land Rover motor er in hebben zitten. Die waren niet zo best en vaak al lang vervangen door een motor die makkelijker te onderhouden is hier in AU. De Holden 186 of 202.

Dus als je een Series 1 koopt met een GM motor, of wat dan ook er in. Dan kun je die ook best vervangen door een OM605 of wat dan ook 😉

Onze S1 heeft nog wel de originele motor, dus dat doet me wel een beetje denken… reviseren of niet.

Nee joh, gewoon een LS V8 erin..
 
Ik snap wel een beetje wat je zegt. Aan de andere kant. Ik heb al een paar keer serieus nagedacht of onze Series 1 electrisch moet worden. En eigenlijk is dat hetzelfde. Je veranderd een heel belangrijk onderdeel.

Aan de andere kant is het wel zo dat zo’n Series 1 die met originele motor bijna levensgevaarlijk langzaam is in het huidige verkeer weer bruikbaar maakt, en uiteindelijk is het een auto. Die moet rijden. Bedenk ook dat veel Series 1 al lang niet meer de Land Rover motor er in hebben zitten. Die waren niet zo best en vaak al lang vervangen door een motor die makkelijker te onderhouden is hier in AU. De Holden 186 of 202.

Dus als je een Series 1 koopt met een GM motor, of wat dan ook er in. Dan kun je die ook best vervangen door een OM605 of wat dan ook 😉

Onze S1 heeft nog wel de originele motor, dus dat doet me wel een beetje denken… reviseren of niet.
Je kan er wel een andere motor in peuteren. Maar doe het dan beschaafd, niet zo dat de panelen moeite hebben zich vast te houden aan het chassis. In dat filmpje zag je de auto aan alle kanten flexen en bewegen. Die gaat het echt niet lang volhouden zo. Dat is zonde van de auto.
Als je bv kijkt naar, ik noem maar een programma wat ik wel kon waarderen fast and loud. Die knutselde ook overal een andere machine in het voor (of achter) onder dan dat er in thuis hoorde.maar het "paste" wel altijd bij de auto. Een 1977 cuda met een 2020 cuda motor past wel, misstaat, omdat de auto opzich ' er al naar gebouwd is' niet. Het is wel over de top natuurlijk maar je "verpest" de auto er niet mee. Als dat je doet met een serie 1 Landrover en dan 750 pk in het vooronder leggen nogmaals mijn mening.
Ombouwen naar electrisch mmmmm (persoonlijk) maar is wel een goede optie om het veilig en rijdbaar te houden.
Ikzelf zou dan kiezen om er een blok in te lepelen van een nieuwere generatie Defender ofzo of een v6 van een Range Rover al waren die motoren ook niet echt betrouwbaar volgens mij.
 
Ik kwam laatst het channel "The Skid Factory" tegen, gaaf zeg! @afterbang volgens mij zitten deze gasten ergen bij jou in de buurt als ik me niet vergis.

Ze doen van alles, van engine conversions in old timers en hot rods tot een Cummings blok in een GU Patrol. En nu hadden ze een Pajero. Was wel cool dat die ene kerel jarenlang een Pajero had en lyrisch over de 4m41 engine was en er heel australia rond mee geweest was.

Ook dat ze later naar een tuning mob gingen en dat die vent zei dat het een top engine was, en zeer makkelijk veel vermogen uit te halen is. Na de tune had de Paj meer koppel dan een standaard 200 series diesel, en nog steeds zeer veilige waarden!

Dit soort kanalen maakt je toch je eigen auto veel meer waarderen, en wat voor underrated kanon het eigenlijk is.
 
Hopelijk over 2.5 week de CREB track doen, uiteraard afhankelijk van het weer. Regen is no go dus we zitten nu al angstvallig naar de buienradar te kijken lol.

We gaan met 4 voertuigen en misschien zelfs nog een 5e, en daarna overnachten in Daintree.

Iemand de CREB al gedaan? Ik weet dat het in the wet een absolute blubberzooi is en de moeilijkheidsgraad meteen 100, maar in the dry lijkt het me niet zo heel lastig?
 
Hopelijk over 2.5 week de CREB track doen, uiteraard afhankelijk van het weer. Regen is no go dus we zitten nu al angstvallig naar de buienradar te kijken lol.

We gaan met 4 voertuigen en misschien zelfs nog een 5e, en daarna overnachten in Daintree.

Iemand de CREB al gedaan? Ik weet dat het in the wet een absolute blubberzooi is en de moeilijkheidsgraad meteen 100, maar in the dry lijkt het me niet zo heel lastig?
In de 4wd club gaven ze aan dat de moeilijkheidsgraad kan variëren van 1 (makkelijk) tot 4-5 (hoge kans op winchen en dergelijke) al naargelang de regen. En dat kan dus idd zelfs variëren op 1 dag. Ik ga hopelijk begin november met enkele clubleden.
 
In de 4wd club gaven ze aan dat de moeilijkheidsgraad kan variëren van 1 (makkelijk) tot 4-5 (hoge kans op winchen en dergelijke) al naargelang de regen. En dat kan dus idd zelfs variëren op 1 dag. Ik ga hopelijk begin november met enkele clubleden.

Ja dat klopt, of dat je net halverwege bent en het begint opeens te regenen. We nemen geen enkel risico, alleen als het de hele week droog is dan gaan we het dat weekend wagen, anders niet.

Voor zover ik weet heeft geen van de 4 voertuigen een winch, dus dat wordt sowieso niks dan. Lekker met Maxtrax en snatch straps in de weer.
 
Ja dat klopt, of dat je net halverwege bent en het begint opeens te regenen. We nemen geen enkel risico, alleen als het de hele week droog is dan gaan we het dat weekend wagen, anders niet.

Voor zover ik weet heeft geen van de 4 voertuigen een winch, dus dat wordt sowieso niks dan. Lekker met Maxtrax en snatch straps in de weer.
Ik ben ooit gewinched met zo een manual winch. Soort platte zware schijf met een hendel die je dan heen en weer moet zwiepen. Leek me eigenlijk wel goed alternatief.
 
Last edited:
Ik ben ooit gewin bed met zo een manual winch. Soort platte zware schijf met een hendel die je dan heen en weer moet zwiepen. Leek me eigenlijk wel goed alternatief.

Haha grappig dat je het zegt, want 1 mate die ook mee gaat die heeft zo'n hand winch. Ik zat hem al een beetje op te stoken dat ik dat ding graag eens gebruikt wil zien worden.
 
Ik ben ooit gewinched met zo een manual winch. Soort platte zware schijf met een hendel die je dan heen en weer moet zwiepen. Leek me eigenlijk wel goed alternatief.
Nah, is geen alternatief. Neemt zoveel ruimte in, alleen die staalkabel al...
Winch met een knopje in-uit of anders gewoon geen ;)
 
De beste accessoire voor een defender toch wel 😂
(dit is toch om grapjes vragen hoor)
Maar alle gekheid op een hefbrug: best wel jaloers op het hele assortiment.
Dat ziet er uit als een net schuurtje om te spelen! Zou toch ook van mij wel een droom zijn om zoiets aan ruimte te hebben.
Is de unimog op de brug een optie of was die daar zoiezo niet voor bestemd??
Ik ben er ook erg content mee 👍

De laatste Unimog past wel tussen de brug kolommen maar is te zwaar om gelift te worden. ( brug is voor 4 ton. Matilda de Mog is 6.5 ton )
Was ook niet de intentie hoor. De Unimog staat zo hoog op haar poten dat je daar zittend onder kunt werken.
 
View attachment 1837

Gisteren de hoist getest met echt gewicht en er is niets omgevallen!

De Aussie dream van wat acreage, een shed (sheds…) een hefbrug en wat auto’s en motoren om aan te knutselen is wel uitgekomen geloof ik 😂

Is dit die gast van Built not Bought?? O wacht..

Wel een beetje dezelfde setup zo, grote schuur met een hoist erin ergens in de sticks. 9x9 deftige afmetingen ook, daar kun je wat mee.
Wij zitten te kijken naar een 8x3.5 voor achter het huis (helaas zonder hoist) en dat is al enorm.

Die grap van de landrover in zijn natuurlijke habitat (op de brug) is al gemaakt zie ik dus hier laat ik het maar bij. Ik ben jaloers. Blijft een brute bak zo'n Defender.
 
Last edited:
Back
Top