Het grote auto topic

Deze deed me denken aan die Sydney Audi met ski koffer @Thijsvr Maar dan elektrisch en van meneer K Block.

audi-rs-e-tron-gt-ge-5_1600x0.webp
 
Deze deed me denken aan die Sydney Audi met ski koffer @Thijsvr Maar dan elektrisch en van meneer K Block.

Die man heeft toch maar een zwaar leven met z'n auto's. Net als Jon Olsson (wiens RS6 bij mij in de straat in brand is gezet in een parkeergarage).

Zo'n Etron GT met een Avant kont is stiekem een hele interessante auto. Wordt steeds moeilijker om vast te houden aan ice.

1647932479511.png
 
Die man heeft toch maar een zwaar leven met z'n auto's. Net als Jon Olsson (wiens RS6 bij mij in de straat in brand is gezet in een parkeergarage).

Zo'n Etron GT met een Avant kont is stiekem een hele interessante auto. Wordt steeds moeilijker om vast te houden aan ice.

View attachment 1741

Etron GT? Dit is toch een taycan sport turismo? Maar inderdaad kwa design gaat het de goede kant op, het wordt meer mainstream en die quirky exteriors die elektrische auto’s altijd hadden wordt ook uitgefaseerd. Jammer dat vooral de Duitsers zo ontzettend duur zijn.

Toyota ook flink aan de weg aan het timmeren op elektrisch gebied. Zal er dan toch ooit een elektrische cruiser komen? Elektrische 70 series *kwijl*
 
Etron GT? Dit is toch een taycan sport turismo? Maar inderdaad kwa design gaat het de goede kant op, het wordt meer mainstream en die quirky exteriors die elektrische auto’s altijd hadden wordt ook uitgefaseerd. Jammer dat vooral de Duitsers zo ontzettend duur zijn.

Toyota ook flink aan de weg aan het timmeren op elektrisch gebied. Zal er dan toch ooit een elektrische cruiser komen? Elektrische 70 series *kwijl*

Ja klopt, maar aangezien de E-Tron GT en Taycan grotendeels dezelfde auto's zijn is de verwachting dat een E-Tron GT Avant redelijk dezelfde achterkant hebben.

Elektrisch sowieso vind ik wel echt nog enorm duur. Jouw Model 3 begint vanaf $64,000. Ik vind dat best een hoop geld voor wat je krijgt.
 
Ondanks dat ik ook uitkijk naar goedkopere EV's, denk ik wel dat aanschaf prijs + running cost over x year bekeken moet worden. Geen onderhoud, lagere 'brandstof' kosten enzovoort.

Total cost of Ownership vs. Aanschaf. (start cost is niet helemaal gelijk, maar wel redelijk vergelijkbare autos zeg maar)
Onderstaande berekening gaat wel uit van een 7kwh solar systeem op je dak en een normaal gezin verbruik van elektriciteit. 25.000km per jaar.

Screen Shot 2022-03-24 at 11.32.09.png


 
Last edited:
Ondanks dat ik ook uitkijk naar goedkopere EV's, denk ik wel dat aanschaf prijs + running cost over x year bekeken moet worden. Geen onderhoud, lagere 'brandstof' kosten enzovoort.

Total cost of Ownership vs. Aanschaf. (start cost is niet helemaal gelijk, maar wel redelijk vergelijkbare autos zeg maar)
Onderstaande berekening gaat wel uit van een 7kwh solar systeem op je dak en een normaal gezin verbruik van elektriciteit. 25.000km per jaar.

View attachment 1743



En als je dan dat depreciation cijfer ziet wat ze nemen zul je zien dat dit bedrag in werkelijkheid veel lager ligt voor de Tesla.

Maar inderdaad COO is waar het om draait. 64k is een hoop geld maar flink wat kosten zijn aftrekbaar omdat ik de auto ook zakelijk gebruik. Met een kilometrage van grofweg ergens tussen de 400 en 700 km per week lach ik mijn broek aan flarden als je alle running cost welke ik bespaar over langere tijd (5-7 jaar) bij elkaar optel. Gratis laden op het werk en ik doe wat nuttigs met de stroom die we thuis opwekken maar niet benutten (11.2kw solar) auto is binnen 4 jaar terugverdiend. Misschien zelfs 3.

Had ik deze auto privé gekocht voor alleen woon-werk? Nee dat denk ik niet, want dan is 64k veel geld @Thijsvr

Met veel geld voor wat je krijgt ben ik het niet eens, het is nog steeds de beste elektrische auto met de meeste range per kw/h in deze prijsklasse. En presteert ook beter dan auto’s in veel hogere prijsklassen.
 
Last edited:
Kijk, zoiets moet er echt meer op gang komen:

Voor city driving een perfecte oplossing + er worden geen ICE auto's 'weg gegooid' of compleet nieuwe auto's gemaakt.
Doe mij maar een 2e hands ex-UK Fiat 500 met 100km range. 4-5k dollar aanschaf + 10k dollar conversion is cheap EV :)
Kunnen de meeste van ons elke dag mee naar je werk of boodschappen doen.
(ik snap dat dit niet een werkend scenario is omdat we aan de andere kant van de wereld zitten.... maar toch)
 
Ik weet dat Tesla de Model 3 graag vergelijkt met auto's als de Audi A4 of Mercedes C-Klasse, maar ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ik krijg bij de Model 3 bijvoorbeeld standaard niet eens vloermatten. Misschien heb ik dat fout en zijn ze vergelijkbaar, ik heb daar niet genoeg ervaring mee.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat de Model 3 geen top auto is. Ze kunnen absoluut een premium vragen over een ICE auto, maar als je de aandrijving negeert, weet ik niet of een Model 3 qua afwerking en uitrusting op hetzelfde niveau zit als die auto's. In mijn optiek heeft Tesla er een beetje een handje van om te zeggen "onze afwerking is minder, MAAR onze auto is veel stiller". Ze leunen (of leunden) veel op de voordelen die inherent zijn aan elektrisch om te compenseren op andere vlakken.

Technisch gezien hebben ze geen ongelijk, maar andersom kan een Audi in zo'n geval zeggen dat "ja, onze auto is minder stil, MAAR je kunt overal in 5 minuten de tank volgooien". Het is niet helemaal een directe vergelijking.

Waarom vergelijkt Tesla zichzelf niet met bijvoorbeeld een top model Camry als de afwerking daarvan op vergelijkbaar niveau ligt?
Nogmaals, ik weet niet of de Model 3 inderdaad qua afwerking minder is dan bijvoorbeeld de Mercedes. In mijn beperkte ervaring met oudere modellen was dat het geval. Misschien is het nu meer vergelijkbaar.


@afterbang Ford en Chrysler verkopen elektrische crate motors. Misschien voor de Unimog?

Er zijn een paar mensen in Australië die een 500e vanuit Californië hebben geïmporteerd en hebben omgebouwd naar RHD. Die auto's kun of kon je daar blijkbaar voor een scheet en drie knikkers op de kop tikken.

1648167083930.png
 
Ik pakte de 3-serie even omdat die a) ongeveer even duur is b) ongeveer even groot(?)
Weggedrag van Model 3 en 3-series zit ook dicht bij elkaar.
Maar pak anders een Alfa Guilia. Niet Duits ;) Sommetje is hetzelfde uiteindelijk. 20k goedkoper over 5 jaar.

Het ging me meer om de TCO. Voor ~65k aanschaf + 5 jaar rijden is de EV veel goedkoper (EN milieu vriendelijker)
Als je dus de TCO neemt kun je bijna een Model S rijden voor de prijs van een dikke 3 serie. En ik heb de Model S 2x gereden, dus ik weet wel wat ik zou kiezen dan. Het is echt een heel andere wereld. Onvergelijkbaar. Niet in geld uit te drukken 😉
 
Last edited:
Ik krijg bij de Model 3 bijvoorbeeld standaard niet eens vloermatten.
Hey, ik heb BMW gereden.... ga nu niet zeggen dat BMW lekker veel standaard inclusions heeft hahahaha. Achter elektrische ramen: Mogen we even vangen? ;)

Ik snap wel waar je vandaan komt hoor. Maar zoals ik hierboven al zei. Een goede EV biedt iets daar kan een ICE niet tegen op. Net zo goed als dat je een premium betaald voor sommige andere 'non-tangible' zaken (ahum Duitse auto ik kijk naar jou) krijg je bij een Tesla (of andere goede EV) iets terug wat moeilijk in geld te vangen is. (minder/geen uitstoot, stil, acceleratie, etc.)

Uiteindelijk zijn het persoonlijke keuzes, anders zouden we allemaal BMW 3 of Model 3 rijden. Voor beiden is wat te zeggen. Maar ik zou nu geen nieuwe auto meer kopen zonder heel serieus te kijken naar een EV alternatief voor het doel wat je/ik in gedachten heb.

Voor all out adventure is er nog geen goed alternatief, voor stads/woon-werk verkeer. EV-tech all the way. Dan alleen een auto vinden die bij je past ;)


Linkje naar een verhaal van de 500e import toevallig?
 
Hey, ik heb BMW gereden.... ga nu niet zeggen dat BMW lekker veel standaard inclusions heeft hahahaha. Achter elektrische ramen: Mogen we even vangen? ;)

Ik snap wel waar je vandaan komt hoor. Maar zoals ik hierboven al zei. Een goede EV biedt iets daar kan een ICE niet tegen op. Net zo goed als dat je een premium betaald voor sommige andere 'non-tangible' zaken (ahum Duitse auto ik kijk naar jou) krijg je bij een Tesla (of andere goede EV) iets terug wat moeilijk in geld te vangen is. (minder/geen uitstoot, stil, acceleratie, etc.)

Uiteindelijk zijn het persoonlijke keuzes, anders zouden we allemaal BMW 3 of Model 3 rijden. Voor beiden is wat te zeggen. Maar ik zou nu geen nieuwe auto meer kopen zonder heel serieus te kijken naar een EV alternatief voor het doel wat je/ik in gedachten heb.

Voor all out adventure is er nog geen goed alternatief, voor stads/woon-werk verkeer. EV-tech all the way. Dan alleen een auto vinden die bij je past ;)


Linkje naar een verhaal van de 500e import toevallig?


Ennuh, het was niet om af te doen aan de Tesla. Zeker BMW is totaal de weg kwijt op het moment.
Het was meer dat het niet helemaal een directe vergelijking is (of kan zijn) omdat een EV eigenlijk heel anders is. ICE is vergeleken met een EV één groot compromis.

Net als jij ben ik compleet overtuigd van een EV stad/woon-werk verkeer. Annelies wil graag een eigen auto en dat zou altijd een EV zijn (prijs daargelaten). Er zijn genoeg opties die redelijk betaalbaar zijn. Een Zoë, Leaf bijvoorbeeld. Ik vind zelf een i3 heel interessant, het hele concept van die auto staat me aan, maar bijvoorbeeld een Volt met 40 tot 80 km EV range voor $25k zou ook een uitstekende optie zijn.

Voor mezelf, tsjah ik wil wel echt heel graag een 3e pedaal ;)
 
Ik zeg ook niet dat Tesla perfect is hoor, maar uiteindelijk is alles in bepaalde mate een compromis qua kwaliteit, kosten, prestaties enz.

We hebben in Canberra nog even gekeken naar een Leaf of zoiets, maar toen verhuisden we naar QLD, dus ging alles even on hold.
We hebben op dit moment ook echt geen andere auto nodig (of los geld los onder de matras)
Tegen de tijd dat ik wellicht nog eens hier ga werken, of Miss Bang een leuke vaste positie gevonden heeft weer even heroverwegen. Als je in Noosa gaat werken is 100km range al ruim voldoende. Ga je naar Maroochydore (de dichtstbijzijnde iets grotere stad) dan is 100km net te benauwd zeg maar. Maar de Fiat 500e zou met 140km range al voldoende zijn.
 
Tesla is zeker niet perfect, maar welke auto is dat wel? Of Tesla zich kwa afwerking kan en wil meten met Mercedes en BMW denk ik niet, daar staan de interieurs echt wel op een hoger niveau. Maar sinds de productie van de model 3’s naar China verhuisd is is de bouwkwaliteit flink verbeterd, ik heb in beiden gereden en er zit een fiks verschil. Benadert het Audi nu? Ik vind persoonlijk van wel maar je moet wel van minimalisme houden, in de nieuwe A3 is nu ook alles plastic. En inderdaad als je vergelijkende tests ziet zie je altijd aangeklede Duitse auto’s waar zomaar voor 20k aan opties opzitten, die zitten er bij Tesla allemaal bij in. Enige upgrades zijn FSD, grotere velgen en en wit interieur. De tesla rijdt overigens wel een beetje BMW achting, heel fijn! Vloermatten krijg je trouwens wel 😉 pixel led, verwarmd stuur, verwarming in voorstoelen en achterbank, autopilot, allemaal standaard, vink dat maar eens aan bij bijv de BMW i4.

Ik vind zelf de voordelen voor Elektrisch voor mijn gebruik zo groot dat ik niks anders overwoog. Voor pleasure/ hobby blijft er gewoon een 4wd. Voor mij is het “groene” van de elektrische auto mooi meegenomen maar zijn andere voordelen zoals stilte, altijd trekkracht en cost of ownership veel belangrijker.

Ik heb zoveel onderzoek gedaan voor ik op de bestelknop drukte. Ben zelf geen tesla fanboy maar je moet gewoon concluderen dat het nog steeds de beste elektrische auto is, maar zeker niet de beste auto.
 
Last edited:
Genoeg elektriciteit ;), forward to the past (zolang de Rivians zich niet echt bewezen hebben en/of bij prijs zijn voor het 4WD gebeuren)
Net de Prado opgehaald. We hebben hem van in het begin vrij goed uitgerust zodat alles in de lease begrepen zit: bullbar, winch, led bar, roof rack (met tafel; front runner), tow bar, brake assist, UHF, second battery en GVM upgrade (en dus ook lift). En prachtig peacock black :cool:.
Eerste indruk: very smooth. Maar dat is elke nieuwe auto denk ik dan. De echte test is straks elke dag traffic, de langere reis afstanden (met camper trailer) en dan natuurlijk off road. Al zal daar zeker ook de jeep voor ingezet worden (Annelies is nog niet echt happig om de eerste moddersporen te zien verschijnen ☺️). Ja wat nemen we nu om te shoppen of voor off road😅: de oude of de nieuwe ‘shopping cart’ ?
iig de druk is nu ook wat van de jeep om te trekken of off road en eerlijk: met de huidige dieselprijzen lijkt me een EV naar Port later niet verkeerd.
Maar voorlopig lekker brommen.
De oude lease, de Outlander, gaat volgende week eerst voor reparatie binnen. Een paar weken terug bumpte een Patrol tegen de achterklep. Bad timing maar gelukkig volledig verzekerd. Daarna wordt ie overgenomen door Toyota. Met de huidige prijzen maken we er ook nog eens kleine winst op.
08D86994-7C5E-4359-8726-F17840D18EE5.jpeg
 
Genoeg elektriciteit ;), forward to the past (zolang de Rivians zich niet echt bewezen hebben en/of bij prijs zijn voor het 4WD gebeuren)
Net de Prado opgehaald. We hebben hem van in het begin vrij goed uitgerust zodat alles in de lease begrepen zit: bullbar, winch, led bar, roof rack (met tafel; front runner), tow bar, brake assist, UHF, second battery en GVM upgrade (en dus ook lift). En prachtig peacock black :cool:.
Eerste indruk: very smooth. Maar dat is elke nieuwe auto denk ik dan. De echte test is straks elke dag traffic, de langere reis afstanden (met camper trailer) en dan natuurlijk off road. Al zal daar zeker ook de jeep voor ingezet worden (Annelies is nog niet echt happig om de eerste moddersporen te zien verschijnen ☺️). Ja wat nemen we nu om te shoppen of voor off road😅: de oude of de nieuwe ‘shopping cart’ ?
iig de druk is nu ook wat van de jeep om te trekken of off road en eerlijk: met de huidige dieselprijzen lijkt me een EV naar Port later niet verkeerd.
Maar voorlopig lekker brommen.
De oude lease, de Outlander, gaat volgende week eerst voor reparatie binnen. Een paar weken terug bumpte een Patrol tegen de achterklep. Bad timing maar gelukkig volledig verzekerd. Daarna wordt ie overgenomen door Toyota. Met de huidige prijzen maken we er ook nog eens kleine winst op.
View attachment 1754
Gefeliciteerd Annelies! (En Steve ;) ) Ziet er goed uit. Nog een paar maanden om te wennen aan het modder idee en dan gaan we hem de CREB track opjagen 😎
 
Back
Top