HET IS VRIJDAG EN WAT DOE JE DAN?????? (aka grote vrolijke noot topic)

Hittegolf in Yea, VIC, die met wat reprievedagen van net onder de 30 C :), nu al ruim 2 weken duurt zonder eind in zicht. Kijk, als Ollander moet je natuurlijk verplicht over het weer kankeren. Dus: veuls te heet hier (meeste dagen boven 40 C), duurt veuls te lang, en het is ook nog eens stabiel heet (vergeleken bij Melbourne waar het dagelijks tweemaal heen en weer slingert tussen arctische winters en tropische plakzweeteritis). Dus we doen niet veel anders dan voor het eerst de airco uitproberen (werkt), 7800 receptvariaties op 'frisse zomersalade' googlen, en op de leren sofa's voor de TV zweetplakken en test cricket kijken met borrelnootjes, whisky-cokes en kouwe witte wijn. En politieke discusses uiteraard: 'Another day, another Executive Order'.

Voor de onnoemelijk vele test cricket liefhebbers hier :): Het Australische Test Team is bezig aan de laatste test series van het seizoen op dit halfrond. Een series van 2 tests van elk 5 dagen 'uit' tegen Sri Lanka in Galle, SL. Het wordt zowaar live uitgezonden op Channel 7. De eerste test hebben we Sri Lanka meedogenloos in de pan gehakt, het was totally boring :). We zijn nu op dag 3 van de tweede test, de Srilankezen geven wat meer tegengas maar desondanks vermoed ik dat we ze opnieuw klop geven en het feest morgenmiddag over is. Terug naar AFL en rugby (yuck).
Onze Uber taxi chauffeur eerder deze week bleek een cricketer, speelt voor Amsterdam en is bevriend met Rashid Khan. Dus half uur over cricket zitten kletsen (mr Red Dust vooral).

Hittegolf in Yea, VIC, die met wat reprievedagen van net onder de 30 C :), nu al ruim 2 weken duurt zonder eind in zicht. Kijk, als Ollander moet je natuurlijk verplicht over het weer kankeren. Dus: veuls te heet hier (meeste dagen boven 40 C), duurt veuls te lang, en het is ook nog eens stabiel heet (vergeleken bij Melbourne waar het dagelijks tweemaal heen en weer slingert tussen arctische winters en tropische plakzweeteritis). Dus we doen niet veel anders dan voor het eerst de airco uitproberen (werkt), 7800 receptvariaties op 'frisse zomersalade' googlen, en op de leren sofa's voor de TV zweetplakken en test cricket kijken met borrelnootjes, whisky-cokes en kouwe witte wijn. En politieke discusses uiteraard: 'Another day, another Executive Order'.

Voor de onnoemelijk vele test cricket liefhebbers hier :): Het Australische Test Team is bezig aan de laatste test series van het seizoen op dit halfrond. Een series van 2 tests van elk 5 dagen 'uit' tegen Sri Lanka in Galle, SL. Het wordt zowaar live uitgezonden op Channel 7. De eerste test hebben we Sri Lanka meedogenloos in de pan gehakt, het was totally boring :). We zijn nu op dag 3 van de tweede test, de Srilankezen geven wat meer tegengas maar desondanks vermoed ik dat we ze opnieuw klop geven en het feest morgenmiddag over is. Terug naar AFL en rugby (yuck).
Hier in het Adelaidsche is het ook best aan de temeratuur. Nu is het weer "lekker" met zo'n 30 - 35 graden. maar komende week komen er weer dagen met 40 + die we de afgelopen week ook een aantal hadden. Das mij dan toch wel te warm, zeker als je aan het werk bent.

Wat heet klagen @Emulate, liever dit dan het nederlandse weer wat mij betreft. Bietje zeiken det te wherum is.... tjah ach... ;).

You lost me with the cricket. Ik heb er nu een paar keer naar geprobeert te kijken. en ik beloof, meer dan 2 minuten. maar ik kan er echt niet in komen. Da is nie aan mij besteed.

Zit al dikke week in NL. Weer valt niet tegen, koud maar meestal droog en zonnig. De Nlse mentaliteit wel! Erg negatief en agressief in verkeer. Net paar dagen aan de kust uitgewaaid. Nu bij mijn moeder in Drenthe en wat bezoekjes hier in het noorden afleggen. Vandaag eerst mijn neef en familie verwelkomd op Schiphol die vanaf de Antillen binnenvloog als verrassing. Dus kleine familie reunie. Tussendoor beetje werken en volgende week nog paar dagen in de bossen in een huisje. Zo vermaken we ons wel.
Dat van die mentaliteit was iets dat mijn ouders in de eerste week dat zij hier waren al echt opviel.
Mijn moeder zei "wat zijn de mensen hier toch vriendelijk en behulpzaam?!" Ze kon het niet geloven.
Ook tijdens de diverse auto ritten bleven ze herhalen hoe vriendelijk de mensen hier, ook in het verkeer, zijn, "dat ze je zo voor laten?? in nederland zouden ze gas geven en het gat dicht rijden!"

Nu zijn ze inmiddels alweer een maand terug, en vertellen ze wat ze weer in nederland ervaren. Ze missen de vriendelijke en behulpzame mentaliteit dan toch wel :)
Ik ben benieuwd wat we gaan ervaren als de familie Rolls weer eens terug gaat naar nl.

Beetje laat, maar iemand nog leuke (of minder leuke...?) weekend plannen?

Hier is het al dagen nat, natter dan gedurende Cycloon Alfred bijvoorbeeld, dus niet naar buiten. Goed moment om eens door laden en kasten te rommelen waar spullen in liggen die al weer een paar keer verhuisd zijn ;)

Onze kreek:

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Natte, grauwe zaterdag van net boven 20 C, geen bal te doen, de hele neighbourhood zit ook binnen, overbuurman Wayne is zijn trial motorbike aan het repareren (en vrrrrroomvrrrroomtesten), Mr Emulate werkt aan zijn PhD, de buurkut (nee, geen misspelling) heeft mijn lekkere verandastoel-met-fluffy-kussen onder het afdak ingepikt en doorboort me met verontwaardigde blikken als ik me op zijne majesteit's terrein begeef, ik procrastineer de long overdue taak van een grote schoonmaak van de keuken, en het enige ijselijke getoeter op de TV komt van de Libruls, de Hate Potato en David Weinigtrots. Maar ik heb me toch een lekker recept gevonden van Surinaamse bami met ketjapkip voor vanavond!

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Natte, grauwe zaterdag van net boven 20 C, geen bal te doen, de hele neighbourhood zit ook binnen, overbuurman Wayne is zijn trial motorbike aan het repareren (en vrrrrroomvrrrroomtesten), Mr Emulate werkt aan zijn PhD, de buurkut (nee, geen misspelling) heeft mijn lekkere verandastoel-met-fluffy-kussen onder het afdak ingepikt en doorboort me met verontwaardigde blikken als ik me op zijne majesteit's terrein begeef, ik procrastineer de long overdue taak van een grote schoonmaak van de keuken, en het enige ijselijke getoeter op de TV komt van de Libruls, de Hate Potato en David Weinigtrots. Maar ik heb me toch een lekker recept gevonden van Surinaamse bami met ketjapkip voor vanavond!
Heb laatst Surinaamse Roti kruiden uit NL meegenomen. Die kon ik hier 1-2-3 niet vinden.

Heb laatst Surinaamse Roti kruiden uit NL meegenomen. Die kon ik hier 1-2-3 niet vinde

Wat heb je nodig voor 4 personen (ingrediënten):​

Het meeste (laos, trassi, gula djawa) heb ik van de Aziatische toko in Melbourne en die leveren ook online in Yea.

Voor de Surinaamse bami
  • 400 gram Javaanse bami (of spaghetti). Ik gebruik graag soba (boekweitnoedels)
  • 1 sjalot
  • 1 rode chilipeper of een vingertip gedroogde chilivlokken
  • 2 tenen knoflook
  • 1 cm gember (vers)
  • 1 cm laos (vers) of 1 eetlepel poeder
  • ½ theelepel trassi
  • 15 takjes selderij
  • 1 eetlepel gula djawa
  • 1 salamblad (kun je vervangen door laurierblad maar vind ik niet lekker, dus weggelaten)
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels zoete ketjap
  • 2 maggiblokjes of bouillonblokjes
Voor de kip ketjap
  • 4 kippenbouten (voor de flexies tofu, nepkip of vis)
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels ketjap
  • 1 limoen
  • 5 cm laos of 1 eetlepel poeder
  • 5 cm gember
  • 1 ui
  • 4 tenen knoflook
  • 1 maggiblokje of bouillonblokje
  • 4 salamblaadjes (of laurier of niks)
  • zonnebloemolie, peper, zout

ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):​

• We beginnen met het maken van de marinade voor de kip ketjap. Doe de sojasaus en ketjap in een ruime kom. Rasp de limoen en pers hem uit. Voeg dat toe in de kom.
  • Schil de laos en de gember en snij deze fijn. Snipper het uitje en pers de knoflook uit. Verkruimel het maggiblokje en voeg dit samen toe met de tomatenpuree en salamblaadjes in de kom. Proef en breng op smaak met peper en zout.
  • Wentel de kip door de marinade en zet afgedekt minimaal 1 uur in de koelkast om te marineren. Verwarm ondertussen de oven voor op 230 graden.
  • Leg de kippenbouten in een ruime ovenschaal en zet die 30 minuten in de oven. Verlaag daarna de temperatuur naar 190 graden en gaar ze nog 15 minuten door. Terwijl de kip in de oven staan gaan we de Surinaamse bami maken.
  • Kook de bami in een pan met ruim water en zout beetgaar. Giet af en spoel af onder de koude kraan. Doe hierbij wat zonnebloemolie om te voorkomen dat het aan elkaar plakt.
  • Snij de sjalot fijn, de peper in ringetjes en pel de knoflook. Schil de gember en de laos en snij in stukken. Maak van de sjalot, chilipeper, knoflook, gember, laos en trassi een boemboe in de keukenmachine of vijzel.
  • Snij de takjes van de selderij fijn en hou apart. Snij de gula djawa fijn.
  • Verhit een beetje zonnebloemolie in een wok bak hierin de boemboe 3 minuten aan. Voeg dan het salamblad en de selderijtakjes toe. Bak dit 2 minuten mee.
  • Roer de tomatenpuree, sojasaus, ketjap gula djawa en de maggiblokjes erdoor. Druk de maggiblokjes in de pan kapot met een lepel en laat dit 1 minuut koken. Schep dan de bami erdoor en bak dit zo'n 3 minuten mee.
  • Snij het selderijblad fijn en schep dit door de bami. Serveer met de kip ketjap en ingelegde komkommer of gebakken groenten.

Last edited:

Wat heb je nodig voor 4 personen (ingrediënten):​

Het meeste (laos, trassi, gula djawa) heb ik van de Aziatische toko in Melbourne en die leveren ook online in Yea.

Voor de Surinaamse bami
  • 400 gram Javaanse bami (of spaghetti). Ik gebruik graag soba (boekweitnoedels)
  • 1 sjalot
  • 1 rode chilipeper of een vingertip gedroogde chilivlokken
  • 2 tenen knoflook
  • 1 cm gember (vers)
  • 1 cm laos (vers) of 1 eetlepel poeder
  • ½ theelepel trassi
  • 15 takjes selderij
  • 1 eetlepel gula djawa
  • 1 salamblad (kun je vervangen door laurierblad maar vind ik niet lekker, dus weggelaten)
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels zoete ketjap
  • 2 maggiblokjes of bouillonblokjes
Voor de kip ketjap
  • 4 kippenbouten (voor de flexiies tofu, nepkip of vis)
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels ketjap
  • 1 limoen
  • 5 cm laos of 1 eetlepel poeder
  • 5 cm gember
  • 1 ui
  • 4 tenen knoflook
  • 1 maggiblokje of bouillonblokje
  • 4 salamblaadjes (of laurier of niks)
  • zonnebloemolie, peper, zout

ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):​

• We beginnen met het maken van de marinade voor de kip ketjap. Doe de sojasaus en ketjap in een ruime kom. Rasp de limoen en pers hem uit. Voeg dat toe in de kom.
  • Schil de laos en de gember en snij deze fijn. Snipper het uitje en pers de knoflook uit. Verkruimel het maggiblokje en voeg dit samen toe met de tomatenpuree en salamblaadjes in de kom. Proef en breng op smaak met peper en zout.
  • Wentel de kip door de marinade en zet afgedekt minimaal 1 uur in de koelkast om te marineren. Verwarm ondertussen de oven voor op 230 graden.
  • Leg de kippenbouten in een ruime ovenschaal en zet die 30 minuten in de oven. Verlaag daarna de temperatuur naar 190 graden en gaar ze nog 15 minuten door. Terwijl de kip in de oven staan gaan we de Surinaamse bami maken.
  • Kook de bami in een pan met ruim water en zout beetgaar. Giet af en spoel af onder de koude kraan. Doe hierbij wat zonnebloemolie om te voorkomen dat het aan elkaar plakt.
  • Snij de sjalot fijn, de peper in ringetjes en pel de knoflook. Schil de gember en de laos en snij in stukken. Maak van de sjalot, chilipeper, knoflook, gember, laos en trassi een boemboe in de keukenmachine of vijzel.
  • Snij de takjes van de selderij fijn en hou apart. Snij de gula djawa fijn.
  • Verhit een beetje zonnebloemolie in een wok bak hierin de boemboe 3 minuten aan. Voeg dan het salamblad en de selderijtakjes toe. Bak dit 2 minuten mee.
  • Roer de tomatenpuree, sojasaus, ketjap gula djawa en de maggiblokjes erdoor. Druk de maggiblokjes in de pan kapot met een lepel en laat dit 1 minuut koken. Schep dan de bami erdoor en bak dit zo'n 3 minuten mee.
  • Snij het selderijblad fijn en schep dit door de bami. Serveer met de kip ketjap en ingelegde komkommer of gebakken groenten.
Is er nog wat over voor mij?

Back