50 + gaat Down Under

Hoii,

Jeetje had wel een beetje een idee over deze dingen, maar dat er zoveel regels aan vast hangen pfff :shock: Wel heel fijn om alvast een tipje van de sluier te weten :up:

GR. Eut.

Wat een technische dames hier hè, jeetje!!

Sidonia, die worm farm, die onderhoudt zichzelf omdat er continue water + scraps binnenkomen? Wij hebben destijds voor ons keukenafval (groenten, oud brood etc) een worm farm gekocht, gewoon zo'n kleintje die in de tuin staat, maar volgens mij is dat mis gegaan door droogte. Kan dat kloppen? En zou dat betekenen dat als jullie langer dan een bepaalde periode van huis zouden zijn dat het uitdroogt, of gebeurt dat niet omdat het luchtdicht is? Sorry, ik rammel er even gauw zo een paar vragen uit :)

Ireen

Dank voor jullie reacties, jongens. Ik kan elke informatie gebruiken.
Wat betreft dat kappen zonder vergunning, Ireen, hier hebben ze het "mooie" systeem van sateliet foto's. Elke boom staat erop en de council hoeft alleen maar geregeld te tellen en de aantallen met de afgegeven vergunningen te vergelijken.
Als er een paar bomen missen heb je een flinke boete te pakken. Sommige mensen hier zeggen dat de foto's maar 1 keer in de 10 jaar genomen worden vanwege de prijs, maar ik heb ook al gehoord dat er jaarlijks foto's vanuit vliegtuigjes en helicopters genomen worden.

De kleinste septic tank is hier geloof ik 4000 liter en moet elke 5 jaar leeggepompt worden. Verder moet de trench elke 7 jaar uitgegraven worden. De soil engineer zal aangeven waar de trench moet komen. Ons land is "gently sloping" met een verval van niet meer dan 2 meter en we hebben wel idee waar de trench gegraven moet worden. In ieder geval een flink eind uit de buurt van ons meertje dat hier "dam" genoemd wordt. 

Van een worm farm waste system heb ik nog nooit gehoord, Sidonia. Ik heb je verhaal echter geprint en zal me daar binnenkort eens in verdiepen.

groet

Annelies

Hi Annelies

Jeetje wat moet je veel uitzoeken, heb geen tips voor je vanaf 8 hoog.
Gelukkig dat die dollar aan het zakken is voor jullie! :up:

Hoi

Inderdaad Eerainuh het onderhoud zichzelf.  Alle wormen zijn contained in een ondergrondse 'plastic' tank. Er zit een wind driven ventilator turbine op dus het is niet lucht dicht.    Zitten geen verdere kosten aan verbonden voor leegpompen en onderhoud.  Kijk eens op  www.wormfarm.com.au.
Je moet inderdaad een wormfarm moist houden alhoewel:

Q. What happens if I go away for extended periods of time?
A. These systems are ideal for situations such as holiday houses etc or if you take an extended holiday. The worm population will survive very well with periodic use. Worm eggs lay dormant if the system is not used for extended periods. They hatch once the system is used again.

Als je op jouw wormfarm het wellicht weer water was gaan gooien waren er weer wormen gekomen.
Wij zijn 6 weken op vakantie geweest en dat was geen probleem.

Sidonia

Annelies
Hier het zelfde, satteliet fotoos alle bomen zijn genummerd en geven ze uiteindelijk permissie om een boom te kappen zit er een voorwaarde aan dat je .... aantal natives plant.

(GPS - gaat via satelliet)

Hm Sidonia, we zullen het weer 's gaan proberen in Januari wanneer we terug zijn van 6 weken overseas. Misschien was het een andere factor die de boel deed stoppen. We shall see!

:)

Hi allemaal

Er is niet veel gebeurd rond de feestdagen maar de settlement datum van 14 februari begint te naderen.

Gisteren heb ik het bedrijf Global Testing (Mike) van Noosaville gevraagd om een soil test te komen doen. Dit om vast te stellen of we een Septic System mogen hebben of toch aan een Eco-system moeten geloven.
Hij komt volgende week dinsdag naar het land en zal dan een uur bezig zijn met testen en we krijgen het oordeel meteen te horen.
Een paar weken later volgen de Test rapporten die dan een bepaalde periode geldig zullen zijn, stel ik me zo voor.

Ik heb wat rondgebeld voor met dit bedrijf in zee te gaan want de prijzen verschillen nogal, van $530 incl GST tot 600, excl.
En dat zijn dan nog maar drie van de vijftien + hier aan de Sunshine Coast. Big business en veel geld voor een 60 minuten durende test en wat standaard computer-programmetjes, nietwaar.
Enfin, we hopen maar dat er iets positiefs uitkomt.

groet

Annelies 

Hi allemaal

Inmiddels is het maart geworden en zijn onze dochter en haar vriend weer naar NL vertrokken. Hoewel het weer bijzonder slecht was hebben ze zich gelukkig wel vermaakt en kunnen we terugkijken op een leuke drie weken.

De dag na vertrek, de 14e, was het voor ons weer back naar business want het was de dag van settlement van de grond die we in oktober 2007 gekocht hebben. Helaas waren de benodigde papieren naar Bundaberg gestuurd in plaats van naar Noosa en kon de afronding niet doorgaan. Het werd een dag later met een boete voor de verkoper van $114 per dag, die ze weigerden te betalen en wij wilden niet voor dat bedrag naar de rechter. Onze cheque lag wel bij de solliciter op de 13e, maar afijn.
Zaken doen op z'n QLDs zullen we maar zeggen.

De settlement op zich gaat ook volledig aan je voorbij omdat de solliciters dat voor hun rekening nemen. De registratie van het land op onze naam is electronisch, maar wij hebben er een afdruk van opgevraagd zodat we toch een bewijs van eigendom hebben die we bij de andere stukken in ons Australische testament bewaren.

We werken nu hard aan een plan voor de grond en hebben inmiddels het bedrijf Totalspan opdracht gegeven een applicatie voor een schuur naar de council te sturen. Het wordt een 4-bay schuur van 12 bij 16 meter met 2 deuren van 3.60 mtr hoogte en 2 van 3 mtr hoogte. De hoge deuren worden tegenover elkaar geplaatst zodat we een drive through hebben voor de auto + caravan. De caravan is helaas 3.40 mtr hoog vandaar dat we nu aankijken tegen een schuur van minstens 4.20 mtr. hoog.

We hebben nog geen keuze gemaakt welke bouwer en welk huis we willen. Verder moet er nog beslist worden over 2 x 30.000 liter concrete watertanks, een eco-waste water system en het solar system. We hebben helaas geen tijd om dit jaar naar NL te gaan. Wel heel erg jammer en onze familie baalt ook stevig maar we zien geen andere optie.

Verder wordt ik helemaal gek van de SVB die in mijn aanvraag voor een vrijwillige AOW verzekering een rekenfout heeft gemaakt en mij een jaarsalaris van 58.000 euri's heeft toegekend. Dit op basis van een twee-wekelijks salaris strookje van Ramsay Health Care. Waarschijnlijk hebben ze mijn onregelmatigheids toeslag er voor het gemak maar bijgerekend. Het maximale jaarsalaris waarover de SVB premie berekent is EU 31.000, maar daar zit ik ruim onder vanwege de maximale Salary Sacrifice die ik doe aan Hesta Superfund.
Ik weet niet precies hoe dat in Nl gezien wordt maar in ieder geval kan ik niet aan dat geld komen in de komende 3 jaar en zou het m.i. niet als inkomen gezien moeten worden. Ik wacht nu op antwoord.

groet

Annelies

Ja en helaas weten we met z'n allen wel dat dat nog even kan duren, zeker om iets rechtgebried te krijgen.

:-(  :oops:  :x  :|

Mariette

Succes met alles  :up:

Hoi hoi vanochtend hebben we dan eindelijk de technische tekeningen + site plan voor de schuur bij de certifier ingeleverd. Pfff, wat een gedoe zeg. Nadat we minstens vier shed leveranciers hadden afgelopen in de afgelopen drie maanden en alle prijsopgaven binnen hadden, begonnen plotseling de prijzen de lucht in te schieten.
De kit (colourbond) alleen al ging $ 2500 omhoog (kwam door China vertelde de man), gevolgd door de prijs van de concrete en de labour om de schuur op te zetten. Al met al keken we aan tegen een prijsstijging van $4500. Verder werden we gewaarschuwd dat als  de schuur niet definitief zou zijn besteld op 13 juni dat er nog eens 20% bij op zou komen.
Wij dus als de weerlicht naar de certifiers en die denken dat het drie weken duurt voordat de vergunning er is.

Nu moeten we nog een fully licensed builder vinden onder wiens builders nummer we een concreter en erecter kunnen laten werken. We hebben namelijk niet de Owners Builder cursus gedaan en mogen dus geen sub-contracters coordineren.
Gut wat ingewikkeld.

Vandaag hebben we ook een Eco-system gekocht van de firma Water Tech. Het is een zandfilter geworden omdat we die op zonne energie kunnen laten draaien en het maar 1 controle per jaar vraagt ipv. vier. Onze eerste keus was gevallen op Eco-safe die een systeem hebben met maar 1 pomp, ideaal als je zo weinig mogelijk stoom wilt gebruiken maar deze mensen waren te lui om van hun stoel af te komen. Om dit systeem te kunnen plaatsen zou het soil-test rapport aangepast moeten worden en er zou een brief geschreven moeten worden naar de gemeente.
Allemaal zaken die we zelf maar moesten doen maar dan toch wel $11.000 willen innen. We zijn de dag erna direct naar Water Tech overgestapt. We hebben hier in QLD zo langzamerhand wel geleerd om voor onszelf op te komen, als je niet als klant behandeld wordt dan is het beter om er maar meteen een streep achter te zetten.

De grootste slijtageslag komt woensdag nog want dan komt Connor, de "bomenman" van de gemeente naar ons land. Wij willen minstens 40 van de 106 bomen neer halen omdat ze half dood zijn of in de weg staan.
Op ons land ligt geen "Layer" hetgeen betekent dat er geen bijzondere bomen of planten staan, maar daarnaast ligt er een Noosa Vegetation Plan waar in staat dat elke boom bekeken moet worden voordat 'ie omgekapt mag worden. Ik ben gek op bomen en wil ze graag houden, maar ik wil ze niet op het dak van huis of schuur hebben bij de 1e de beste storm, dus moet een deel om.
Ga je naar de gemeente om te vragen of je bomen mag kappen dan wordt het een beetje het kip en ei verhaal, wat heb je nodig om te ruimen, een bouwvergunning. Maar als we de bouwvergunning hebben wordt de schuur binnen 2 weken afgeleverd door een grote truck die toegang moet hebben tot het land en daar staan dan weer die bomen in de weg. Het lukt ons nooit om binnen twee weken een contractor met een bulldozer vast te leggen
De secretaresse van de gemeente wilde ons afschepen met de 1e optie maar ik heb haar ervan kunnen overtuigen dat we niet op een bouwvergunning kunnen wachten en nu komt Connor dus langs. Spannend.

groet

Annelies

Met betrekking tot het weghalen van bomen en de council kan het nog wel eens helpen - met name voor bomen die binnen "val-afstand" van het huis staan, om alvast de council aansprakelijk te houden voor het geval er schade ontstaat door een boom waarvoor ze kap-toestemming weigeren. Daar zijn ze als de dood voor....

Hallo Annelies!

Ik heb me in de afgelopen uren door de laatste paar jaar van jouw leven gelezen  :coffee:, en ik moet zeggen dat was een interessante ervaring! Ik wil je heel erg bedanken voor het delen van die ervaringen in goed geschreven stukjes met meer dan voldoende detail om het ook voor de echte australie-freaks interessant te houden!

Ik ben zeker niet de eerste die het zegt maar ik bewonder jullie vechtlust en doorzettingsvermogen enorm. Thumbs up  :up: :up:

Als ik nog een vraag zou mogen stellen? Heb je ook foto's? Ik ben namelijk best benieuwd hoe dat stuk land er nu uit ziet dat jullie hebben gekocht bijvoorbeeld. Ik weet niet of je het draadje van forumlid Jack wel eens volgt maar ik vind het bij hem altijd reuze-interessant om te zien wat hij nou weer heeft gezien op een dag. En toevallig is hij nu ook net bezig met het bouwen van een huis op zijn eigen stukje grond.

Nog een heel andere vraag, hebben jullie die 4WD van jullie eigenlijk nog verbouwd zodat je er achterin kan slapen zoals het plan was? Werkt dat ook?

Anyway, heel veel succes en vooral voorpret bij de bouw van het huis en de schuur!

Groeten,
EandE

Dank voor je info, Henk. De "bomenman" is geweest en het zal inderdaad een heel moeilijk verhaal worden. We zullen zeker gebruik maken van je advies als het echt de spuigaten uit loopt. We hebben vijf widowmakers op het land staan maar Connor werd er niet warm of koud van. Hij suggereerde zelfs dat we een S-bocht in de oprijlaan zouden kunnen aanleggen om twee in de weg staande twee bomen te sparen:?.
Op dit moment kunnen we niet anders doen dan wachten tot de bouw goedgekeurd is voordat de man terug wil komen en de bomen aan wil wijzen die weg mogen. Ik zal m'n spuitbus gereedhouden.

Hartelijk dank voor je reactie, EandE,wat de foto's betreft, ik ben er eigenlijk nooit aan toegekomen om dat op te zetten, maar zal er eens voor gaan zitten. De plannen voor de Nissan Patrol hebben we tot nu toe niet uitgevoerd, vooral door het gebrek aan een goede werkruimte. Maar Jan zal daar een project van maken zodra de schuur staat. Voordat we echt op reis gaan moet er nog meer aan de auto gebeuren, waaronder een andere exhaust om de Turbo-lack op te vangen die ervoor zorgt dat we steile hellingen niet halen met de 2.6 - 3 ton zware caravan. 
We hebben wel met veel mensen gesproken die in hun Patrol of Landcruiser slapen en foto's gemaakt van de inrichting van hun auto. Er rijden hier heel veel goede ideeen rond.

groet

Annelies

Hoi Annelies

Wat een haken en ogen, hopelijk kunnen jullie snel beginnen met het bouwen van jullie droomhuis.
En dan natuurlijk op reis, hoelang denk je dat het duren gaat voor alles klaar is.
Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet.

Succes :up:

De weken komen en gaan en we zijn nog geen stap verder met de bouw van de schuur. Hadden we een leuke jonge aankomende builder gevonden die onder z'n vader's builder's license wel de betonplaat wilde storten en de schuur wilde optrekken, bleek hij geen prijs van de concreters te kunnen krijgen. Teveel werk, geen tijd of behoefte aan een nieuwe klant. In ieder geval niet binnen de twee weken die we hem hadden gesteld. We willen namelijk zo graag eens van start gaan, al was het alleen maar met het schoonmaken van het land.

Dus dan maar terug naar een bouwbedrijf waarvan de eigenaar al eerder twee offertes had afgegeven, $ 11.000 voor de slab en 5.000 voor de bouw van de schuur. Ik heb hem twee weken geleden de klus gegund en gisteren hadden de certifiers de vereiste formulieren nog niet ontvangen  :x. Inmiddels is het mooie droge herfstweer met een grote splash in het water gevallen en konden we afgelopen maandag ons land niet eens bereiken omdat de McKinnan Drive voor de tweede keer dit jaar onder anderhalve meter water was verdwenen. Hadden we nu de 2 x 30.000 liter watertanks maar staan die in het voormalige Noosa shire voorgeschreven zijn.

We hebben wel veel mazzel met de aanleg van de electriciteit in en rond de schuur. Jan heeft een electricien uit de UK getroffen die het goed vindt dat hij de electriciteit in de schuur zelf aanlegt (met supervisie en controle, want het systeem verschilt met dat in NL volgens de geleerden) waardoor er flink wat betaalde manuren uitgespaard kunnen worden. We hebben al flink wat tijd doorgebracht in Bunnings.
Wat betreft het veldwerk, het graven van gleuven voor de kabels, dat ga ik doen tot groot vermaak van de Australische mannen, die het gekkenwerk vinden. Enfin, na The Queens birthday gaan we maar weer eens verder met wachten, bellen, wachten en nog maar eens bellen  :roll:

groet

Annelies

Hoi, hoi, de bouwvergunning is er en oh, shit, geen van de bomen mogen gekapt worden. De bouwvergunning geeft toestemming om de bomen op de plek waar de schuur komt te staan te kappen + 3 meter er omheen. Vervolgens hebben we net meer dan 2 hectare grond waardoor we in totaal 10 meter rond de schuur mogen kappen. Dit zijn 8 van de in totaal 106 bomen.

Echter, we hebben voor een drive through schuur gekozen en hebben een track uitgedacht die rond een meertje op het land loopt en door de schuur. De man van de council is geweest en vond dat we wel voor of achter drie in de weg staande bomen (Bloodwood en Scribbly Gum) langs kunnen en is niet van plan om een kapvergunning af te geven. Het probleem is even dat we die draai nooit met auto + caravan zullen kunnen nemen. De wet waarop hij de beslissing baseert is wet 10 van Noosa Council en sinds de Amalgation nu van de hele Sunshine Coast, Interference with Vegetation. Van verschillende locals hebben we al gehoord dat de interpretatie van deze wet een beetje uit de hand is gelopen nadat in de voorgaande jaren veel mensen alle bomen op hun land hebben gekapt, om het daarna weer voor veel geld te verkopen. Wij willen maximaal 20 bomen kwijt en helaas is daar een 150 jaar oude Bloodwood bij die ons verschrikkelijk in de weg staat.

We gaan deze week naar Gympie, naar The Department of Water and Natural Recources om te bespreken of er een andere mogelijkheid is om de bomen er af te krijgen. Zij vertegenwoordigen de staat en kunnen de beslissing van de council overrulen, heb ik begrepen
Zo niet dan moeten we een andere oplossing zien te vinden want op het kappen van bomen zonder vergunning staat een boete van $250.000.

De enige oplossing zal dan zijn om de track mee te nemen als een officiele Driveway in de aanvraag voor het huis. De architect moet dan alle in de buurt staande bomen aangeven op het Site Plan en de te kappen bomen aankruisen. Deze kapaanvraag wordt dan beoordeeld door de certifiers in plaats van door de Council.

Verder is het allemaal goed nieuws, de bulldozer is besteld en de schuur zal er staan rond 10 augustus.  :up:

groet

Annelies 

Misschien een hele stomme gedachte: maar is het niet mogelijk om de schuur een paar meter naar links of rechts te verplaatsen? (zodat die draai met de caravan gemaakt kan worden).

Heb natuurlijk totaal geen idee van het hele plaatje maar het klinkt best mega om een oude boom te moeten kappen, omdat een draai met de caravan niet gemaakt kan worden....

Je zou toch denken dat dat op te lossen is?

Hihi, ik sta versteld van mijn eigen environmental awareness..................:)

Veel succes met de bouw in ieder geval. Spannend en leuk!

Henriette

Het kost even tijd maar het is de moeite waard!
Ik kreeg steeds de neiging om snel even op de laatste pagina te kijken om te zien hoe het afliep maar heb me kunnen beheersen. Alleen heb ik nu niks in huis gedaan.... Jammer dan!
Wat hebben jullie een ongelooflijk doorzettingsvermogen zeg, petje af! Na zoveel tegenslagen zou ik al afgehaakt zijn!
Gelukkig hebben jullie dat niet gedaan met als gevolg dat jullie nu PR tjes zijn. Gefeliciteerd daarmee.
Ben reuze benieuwd naar de ontwikkelingen op het huizenbouwfront en de kapperikelen.
Kun je via Google Earth niet een goed overzicht van je stuk land krijgen, zo van boven krijg je misschien een ander beeld van hoe het allemaal te bouwen (ook ik ben blondt  :roll:).

In ieder geval sukses met alles, en nu nog maar een paar maandjes werken toch?

Back