Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru

Status
Not open for further replies.
Stelletje zeikerds zoals jij hebben ze precies nodig om nog meer te krijgen met hun zielig gedrag.
Komt er ook nog zo'n mafkees aan een tijdje geleden met een ''apologie''..

Al die woningen zijn van de overheid.
Als je in 1 van deze woningen wil of beter gezegd een dak boven je hoofd wil moet je uit eigen wil naar de instantie komen en papier werk invullen.
Ze weten dat ze het huis mogen gebruiken en weten ook wat ze moeten doen om het huis in goede conditie te houden, het word ze allemaal netjes uitgelegd.
Ze weten dat ze deuren en ramen krijgen en een keuken in zeer goede en schone staat.
Ze vegen hun reet ermee af.
De meeste zijn animals of nog erger.
Ik heb ooit stront op hun eigen keukenvloer gevonden, dit was nog toen ze erin woonden en het doet ze niks.

Het zijn aardige mensen als je ermee kunt praten maar ze weten precies wanneer ze zielig moeten zijn.
Aardige profiteurs, Als echte hollanders krijgen in Holland wat zij hier krijgen dan ga ik terug naar Nederland.
Als ze hun poot breken dan nemen ze toch graag een rolstoel aan van the whiteguys.
Als ze weer kunnen lopen nemen ze nog niet eens de moeite om die rolstoel netjes terug te brengen, because they can kiss our ass.
En daar bedoelen ze jouw reet ook mee Marijke...heb je hem.

Jack :evil:

Quote-Kijk ze eens recht in de ogen, in plaats van op hun neer.
Dit mag niet eens.

@ Marijkeenpieter, je kunt niet alles goed praten hoor, sorry.

Jolanda

ik praat niet alles goed, maar in hoe verre help ons eigen racisme tegen hun? Niet.

Zij moeten hun eigen problemen oplossen, onze vinger die streng naar hun wijst, die werkt averechts, dat is al lang en breed duidelijk. Door steeds te zeggen: zij zijn slecht, dom, nutteloos, waardeloos het is hun schuld. blijft het kringetje ronddraaien.

Je kan een ander niet zo makkelijk veranderen als jezelf, daarom zeg ik, kijk eerst bij je eigen.

en sorrie hoor, maar racisme is zo slecht en eigenlijk onaanvaardbaar, ik word er kwaad van. Tuurlijk is de hele situatie slecht en ieder heeft zijn eigen deel, maar om zelf racisme te uiten, erg laag. en niemand die er wat mee opschiet.

Zo zo.. wat een heftige discussies zeg!

Ik heb hier niet erg veel over te vertellen, omdat ik nog niet in Aussie ben geweest, maar de verhalen van Jack geven me toch een aardig goed beeld...
Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening en heb daarom wel een beetje inzicht in de psyche die er achter zit dat de aboriginals in ze neerwaartste spiraal blijven.
Ik kan het een beetje vergelijken met marrokanen in Nederland. Ook gediscrimineerd, vaak werkloos, etc etc. Wat ik daarvan heb geleerd is dat het Nederlands fout is dat het nu zo gaat met de Marrokanen in Nederland. Nederland had namelijk veel strenger moeten zijn toen zij voor het eerst binnen kwamen. Toen waren wij allemaal erg multi culti, konden ze hun eigen geloof en gedrag blijven vertonen, en wij als goede Nederlanders zouden daarin meegaan en dat accepteren. Daar zijn hun juist de dupe van geworden. Doordat nl niet streng genoeg is gweest, zijn ze niet goed ingeburgerd, hebben ze de taal, geschiedenis en cultuur van nederland niet geleerd, waardoor de problemen zijn ontstaan.
Mijn link hiermee naar australie en de aboriginals is dat Australie misschien wat strenger moet zijn. Niet op hen neerkijken en discrimineren.. zeker niet! Maar ze meer in laten burgeren. Dit klinkt waarschijnlijk heel stom, omdat Australie natuurlijk in eerste instantie hun land was, en wij juist in hun cultuur in hadden moeten burgeren, maar dit is eenmaal niet gebeurd, en omdat de wet nu de cultuur/gedachten/normen&waarden van de Westerse cultuur handhaafd, zullen naar mijn mening de aboriginals hierin moeten inburgeren.
Over de neerwaartste spiraal gesproken, en dat de kidneren hetzelfde doen dan de ouders.. Dat is logisch. Dat is een psychologisch proces dat 'loyaal zijn' heet. En dan niet het loyale wat je zelf voelt en vind, maar onbewust. Daaruit is ook te verklaren dat kinderen die mishandeld zijn, vaak hun eigen kinderen ook gaan mishandelen.
Ik heb respect voor alle aboriginals die uit die spiraal kunnen komen en iets op kunnen bouwen. Daar heb je een sterke persoonlijkheid voor nodig!

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb absoluut niets tegen aboriginals, en al helemaal neit tegen huidskleur, maar ik vind wel dat hun manier van leven niet meer acceptabel is in deze tijd. En ik vind het werkelijkwaar belachelijk dat sommigen hun drinkgedrag, onhygienische leefgedrag en kindermishandeling goed willen praten.

Ik zou als ik in australie ben erg graag de aboriginals willen ontmoeten :) Wie weet beland ik als maatschappelijk werker nog wel als signaleerder om het de aboriginals beter te maken, want ik vermoed dat hun ook niet blij zijn met de gang van zaken, aangezien ze veel zeuren over de white guys en de regering (zoals ik hier meerdere malen heb zien staan)

Groetjes gwen  :up:

Geef ze een groot stuk land, water en eventueel zaden / beesten als ze dat willen. Winkel (obv ruilhandel, gerund door eigen volk) met Westerse producten erbij.. Kunnen ze back 2 basic.. als ze willen. En daarbij de afspraak dat als men buiten dat gebied komt dat men zich gewoon gedraagt en zich aanpast aan de Westerse wereld.

Passen "wij" ons aan aan hen, zodat ze hun gang kunnen gaan.. passen "zij" zich aan aan ons, zodat wij onze gang kunnen gaan. Het beste uit beide werelden.

Hoeven ze niet in huizen te wonen als ze dat niet willen, kunnen ze werken als ze wel willen.

Het land is groot genoeg lijkt me.

Oh; en jezelf als blanke minderwaardig vinden vind ik erg ver gaan. In mijn opinie is stilstand achteruitgang. Er is niets mis met ontwikkeling. En als je dat als blanke niet wilt ga je toch lekker in een hutje op de hei wonen, en back 2 basic? Mogelijkheden zat in landen als Canada.

Het is ook niet makkelijk je aan te passen binnen 200 jaar.. om binnen 200 jaar van oermens naar accountmanager te gaan, niet mak. Of is het discriminerend om ze oermens te noemen? Sorry, dat bedoel ik niet zo. Aan de andere kant bestaan "wij" ook al duizenden jaren, en gaan "wij" ook pas sinds een paar 100 jaar naar school. "Wij" hebben ons ook binnen een paar 100 jaar van simpele boer naar succesvol zakenmens ontwikkeld. Het kan dus wel.. En die windmolens waren best handig.. ;) De windmolen is voor Nederland één van de meest succesvolle middelen geweest om onszelf tot een grote handels/oorlogsnatie te ontwikkelen. Je kon er namelijk erg goed hout mee zagen om boten mee te bouwen.. Zo bouwden we 100derden boten per jaar, itt Engeland, die er maar een paar per jaar bouwde in de begin tijd.. :)

Geef ze een groot stuk land, water en eventueel zaden / beesten als ze dat willen. Winkel (obv ruilhandel, gerund door eigen volk) met Westerse producten erbij.. Kunnen ze back 2 basic.. als ze willen. En daarbij de afspraak dat als men buiten dat gebied komt dat men zich gewoon gedraagt en zich aanpast aan de Westerse wereld.

Opzich een redelijk goed idee luuk, maar ze blijven nog steeds binnen de wetten van Australie wonen, en mij lijkt dat kindermishandeling en verwaarlozing daar nog steeds niet in thuis horen.. Enige controle zou er toch wel moeten vind ik, om die kinderen veilig te houden. Denk niet dat we het leuk zouden vinden om te weten dat de groep mensen die een paar kilometer verderop van jouw huis wonen hun kinderen mishandelen en/of verwaarlozen (even grof genomen), en dat de regering er niets aan doet..

Groetjes!  :up:

[cynisme]
Mee eens, maar een gerespecteerd volk als dat doet dat toch niet? En anders zit het in de cultuur en moeten we het accepteren. Want we mogen als blanke ons vooral daar niet mee bemoeien, want het zijn al slachtoffers. En dus moeten we ze koesteren, hun positieve én negatieve kanten.
[/cynisme]

Ik kan een cultuur waar kindermishandeling en verwaarlozing voorkomt niet koesteren ;)
Hoop dat er daarom die cynisme bij je tekst stond..  :|
Groetjes!  :up:

Het zal vroeger niet voorgekomen zijn gok ik zo. Het was ooit een trots, waardig volk. Nu helaas wat minder. Maar dat is ook onze schuld, helaas. Nu moeten ze zichzelf weer gaan respecteren.. en het troste volk weer worden. De middelen zijn er, nu de mensen nog.

Je hebt gelijk, denk idd niet dat ze vroeger zo waren als de verhalen die ik er nu over hoor..
Het is inderdaad onze schuld.. heeeeel slecht van ons.. daarom moeten we ze ook helpen, en dat doen we niet door ze zielig te vinden en ze hun gang te laten gaan, want net zoals in Nederland, werkt dat dus niet.
Ik hoop dat ik hier ooit in kan bijdragen als maatschappelijk werker. Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om die mensen, zoals jij het zegt, weer trots te laten worden. Elk mens moet zichzelf respecteren, anderen respecteren en gerespecteerd worden :)
En met deze discussies op dit onderwerp schieten we daar niet veel mee op denk ik zo  :grin:
Ik ga mijn bed maar eens induiken!
Trusten :roll:

[quote author=Gwen link=topic=8974.msg119954#msg119954 date=1214256147]
Je hebt gelijk, denk idd niet dat ze vroeger zo waren als de verhalen die ik er nu over hoor..
Het is inderdaad onze schuld.. heeeeel slecht van ons.. daarom moeten we ze ook helpen, en dat doen we niet door ze zielig te vinden en ze hun gang te laten gaan, want net zoals in Nederland, werkt dat dus niet.
Ik hoop dat ik hier ooit in kan bijdragen als maatschappelijk werker. Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om die mensen, zoals jij het zegt, weer trots te laten worden. Elk mens moet zichzelf respecteren, anderen respecteren en gerespecteerd worden :)
En met deze discussies op dit onderwerp schieten we daar niet veel mee op denk ik zo  :grin:
Ik ga mijn bed maar eens induiken!
Trusten :roll:
[/quote]
Nee, maar de manier waarop jij de discussie voert kom je waarschijnlijk een stuk verder dan bijv. Jack :) Ik snap die sentimenten wel, alleen de botte manier van uitdrukken en het aanvallen van de mensen die het niet met 'm eens zijn vind ik nogal Nederlands, en dat verwacht ik niet van iemand die geëmigreerd is :)

Jack post wat hij ziet in zijn directe omgeving. Ik leef ook in een Turken / Antilianen / Surinaamse / Marokkanenwijk, met alle problemen van dien.. en reageer dus ook niet gematigd als het over zulke groepen gaat. Veel negatieve ervaringen lijden nou eenmaal tot heftige (doch eerlijke) reacties. En als er dan mensen uit de Achterhoek jouw dan komen vertellen dat het allemaal wel meevalt en dat JIJ je maar moet aanpassen.. Tja, dat schiet bij mij ook in het verkeerde keelgat.

.........mij lijkt dat kindermishandeling en verwaarlozing daar nog steeds niet in thuis horen.. [/quote]
helemaal met je eens maar wij white guys noemen het kindermishandeling en verwaarlozing . . . zij overleven al 40.000 jaar en wie zegt dat dit niet een deel van het dagelijkse leven is. (het is misschien niet iets wat je romantiseert en in een 'goed verhaal' verwerkt of rotswand tekeningen van maakt)

Zwerver, no offence, maar jij komt hier net lezen en je kent Jack niet. Jack heeft hard gewerkt om naar Australië te kunnen verhuizen omdat hij daar z'n toekomst ziet. En Jack vertelt wat hij ziet. Hij heeft de typisch Autralische mentaliteit die zegt: het dondert niemand wat voor kleur mensen hebben. Maar als je trammelant trapt, dan heeft niemand meer zin in je, of je nou Grieks, Turks, Botswanees, Aborigine of Nederlander bent.

Bovenstaande heeft geen ZAK te maken met racisme. Als ik iemands gedrag idioot of onverantwoord vind, dan ben ik toch ook geen racist, of ben ik dat plots wél als ik een andere kleur heb?

Marijke, ik denk dat jij ergens in een zweefwereld leeft. En na deze uitspraken - en ik quote: "ok, dus die mensen wilden geen deur, de regering zet er een deur in. Die mensen willen geen raam, de regering zet er een raam in . Ik bedoel, luister toch naar ze, ze willen het niet, dwing ze dan niet een raam in hun huis te hebben, laat ze met rust".;

"En als ik genoeg geld zou krijgen van de regering om lekker in het gras te zitten, zou ik het ook doen en jij ook, wees eerlijk. Je bent gewoon jaloers, want zij hoeven niets te doen. (Ho nou even, JIJ zou dus in het gras gaan zitten als de regering je geld gaf, fine. Maar om te zeggen tegen Jack dat hij dat ook zou doen is nogal presumptious, niet? Daarbij, als Jack eerlijk is, is het ook niet goed).

en

"En die jongen, wie weet is hij nog nooit in een bank geweest en heeft hij geen flauw idee wat te doen. En dan drink je wat, om de zenuwen te dempen",

denk ik 'You have definitely, completely lost the plot'. Je hebt nog niet eens in de gaten dat veel Aboriginal kinderen beschermd moeten worden van hun eigen omgeving. Ik ben het volledig met Jack eens dat jouw mentaliteit t.o.v. Aborigines werkelijk nergens toe zou leiden. Ik zal het hier nóg een keer zeggen: Aborigines MOETEN NIETS; als ze op hun land (dat ze genoeg hebben) willen leven zoals Aborigines vele jaren gedaan hebben, dan kan dat. Maar als zij willen studeren, dan kan dat ook, zelfs nog meer als voor de andere Australiërs. En als ze niet in een huis willen gaan wonen, dan HOEFT dat niet. Komt de boodschap nou over??

Zeg Brissiegirl, "helemaal met je eens maar wij white guys noemen het kindermishandeling en verwaarlozing . . . zij overleven al 40.000 jaar en wie zegt dat dit niet een deel van het dagelijkse leven is." En stél dat dat zo zou zijn (alhoewel anderen zeggen dat het door de blanken en hun alcohol komt), EN??? Dat maakt het goed? Ik zit hier met m'n mond open, speechless. Hoe langer child abuse er is geweest, des te erger. Misschien lees ik je helemaal verkeerd, ik hoop het, ik hoop het heel erg van harte. Overigens, non-Aboriginal Australiërs mogen niet 'black guy' zeggen, maar Aborigines mogen wél 'white guy' zeggen. Brei daar maar 's een logisch verhaal van.

Nou ja, I will actually stop wasting my breath, want wát er ook gedaan wordt, het zullen altijd Nederlanders zijn die het allemaal beter weten en altijd met het vingertje wijzen blijven naar de rest van de Australische community en government. Misschien is dit land, waar zoveel afschuwelijk onrecht gebeurt, niet geschikt voor die Nederlanders?

Ik denk dat dit niet op te lossen is.
Het wordt van de overheid geprobeerd en van enkele aboriginal groepen.
Soms gaat het goed, vaak gaat het fout.
Ik kan er niet veel over mee praten omdat ik de situaties die Jack beschrijft niet ken.
Maar als ik er aan denk wat er gebeurd zou zijn als zeg maar de Fransen ons land binnen zouden zijn gekomen en ons hun mentaliteit, leefwijze etc. zou opgedrongen? Dan kun je misschien iets vergelijken met wat er hier gebeurd is.
Als je iets opgedrongen wordt, dan verzet je er tegen.

Nu is er ook een andere kant, wat het ook zo lastig maakt.
Wat er gebeurd is in het verleden met het wegnemen van de kinderen, is verkeerd geweest.
Nu is de fout openlijk toegeven. Dan moet het op een gegeven moment genoeg zijn. Niet iedere keer weer "sorry".
We moeten verder met het heden, het verleden kunnen we niet meer terug draaien en in orde krijgen indien niet goed.

Iedereen heeft recht op zijn/haar mening zonder uitgescholden te worden voor racist.

[quote author=brissiegirl link=topic=8974.msg119961#msg119961 date=1214267931]
Irene,
kindermishandeling is NOOIT goed te praten, in welke vorm of gradatie dan ook.
[/quote]

Oh gelukkig, had ik het dus inderdaad verkeerd uitgelegd. Fijn! :)

Ireen

[quote author=Eerainuh link=topic=8974.msg119959#msg119959 date=1214261268]

Zwerver, no offence, maar jij komt hier net lezen en je kent Jack niet. Jack heeft hard gewerkt om naar Australië te kunnen verhuizen omdat hij daar z'n toekomst ziet. En Jack vertelt wat hij ziet. Hij heeft de typisch Autralische mentaliteit die zegt: het dondert niemand wat voor kleur mensen hebben. Maar als je trammelant trapt, dan heeft niemand meer zin in je, of je nou Grieks, Turks, Botswanees, Aborigine of Nederlander bent.

Bovenstaande heeft geen ZAK te maken met racisme. Als ik iemands gedrag idioot of onverantwoord vind, dan ben ik toch ook geen racist, of ben ik dat plots wél als ik een andere kleur heb?

Marijke, ik denk dat jij ergens in een zweefwereld leeft. En na deze uitspraken - en ik quote: "ok, dus die mensen wilden geen deur, de regering zet er een deur in. Die mensen willen geen raam, de regering zet er een raam in . Ik bedoel, luister toch naar ze, ze willen het niet, dwing ze dan niet een raam in hun huis te hebben, laat ze met rust".;

"En als ik genoeg geld zou krijgen van de regering om lekker in het gras te zitten, zou ik het ook doen en jij ook, wees eerlijk. Je bent gewoon jaloers, want zij hoeven niets te doen. (Ho nou even, JIJ zou dus in het gras gaan zitten als de regering je geld gaf, fine. Maar om te zeggen tegen Jack dat hij dat ook zou doen is nogal presumptious, niet? Daarbij, als Jack eerlijk is, is het ook niet goed).

en

"En die jongen, wie weet is hij nog nooit in een bank geweest en heeft hij geen flauw idee wat te doen. En dan drink je wat, om de zenuwen te dempen",

denk ik 'You have definitely, completely lost the plot'. Je hebt nog niet eens in de gaten dat veel Aboriginal kinderen beschermd moeten worden van hun eigen omgeving. Ik ben het volledig met Jack eens dat jouw mentaliteit t.o.v. Aborigines werkelijk nergens toe zou leiden. Ik zal het hier nóg een keer zeggen: Aborigines MOETEN NIETS; als ze op hun land (dat ze genoeg hebben) willen leven zoals Aborigines vele jaren gedaan hebben, dan kan dat. Maar als zij willen studeren, dan kan dat ook, zelfs nog meer als voor de andere Australiërs. En als ze niet in een huis willen gaan wonen, dan HOEFT dat niet. Komt de boodschap nou over??

Zeg Brissiegirl, "helemaal met je eens maar wij white guys noemen het kindermishandeling en verwaarlozing . . . zij overleven al 40.000 jaar en wie zegt dat dit niet een deel van het dagelijkse leven is." En stél dat dat zo zou zijn (alhoewel anderen zeggen dat het door de blanken en hun alcohol komt), EN??? Dat maakt het goed? Ik zit hier met m'n mond open, speechless. Hoe langer child abuse er is geweest, des te erger. Misschien lees ik je helemaal verkeerd, ik hoop het, ik hoop het heel erg van harte. Overigens, non-Aboriginal Australiërs mogen niet 'black guy' zeggen, maar Aborigines mogen wél 'white guy' zeggen. Brei daar maar 's een logisch verhaal van.

Nou ja, I will actually stop wasting my breath, want wát er ook gedaan wordt, het zullen altijd Nederlanders zijn die het allemaal beter weten en altijd met het vingertje wijzen blijven naar de rest van de Australische community en government. Misschien is dit land, waar zoveel afschuwelijk onrecht gebeurt, niet geschikt voor die Nederlanders?

[/quote]
nvm....

Wie noemt Jack een racist dan? Ik niet....

[quote author=Zwerver link=topic=8974.msg119969#msg119969 date=1214289305]

Wie noemt Jack een racist dan? Ik niet....

[/quote]

Dat was ik! (indirect weliswaar, maar dat is wel precies wat ik dacht!)

In mijn derde post in dit topic gaf ik aan niet meer te reageren, maar voor de zuiverheid van de discussie wijk ik daar nu van af.

Mijn reden om Jack een racist te noemen is puur en alleen vanwege zijn stellige betiteling van aboriginals als "missing link". Met andere woorden: een overgang van een soort ("aapmens") naar een andere diersoort ("moderne mens"). Door deze betiteling geef je dus aan dat aboriginals geen mensen (of in ieder geval niet tot dezelfde mensensoort behoren zoals jij en ik). "Missing link" wordt alleen gebruikt om biologische verschillen aan te duiden tussen verschillende (onder)soorten, en niets anders!

Aboriginals zien als een andere diersoort is dus eigenlijk nog een stapje verder als racistisch. Vandaar mijn reactie.

Het kan zijn zoals ik in mijn tweede post al schreef dat Jack het begrip "missing link" niet zuiver voor ogen heeft. Dat kan, maar daar is hij na vragen verder niet op teruggekomen. Jammer! De verdere opsomming van feiten die Jack geeft, zijn absoluut niet racistisch, en erg goede illustraties van de misstanden. Dit zijn allemaal culturele verschillen en geen biologische verschillen. Dit geld eigenlijk voor alle bijdragen van de posters in dit topic: racistisch zijn ze iig niet. Hoogstens polariserend. Maar ja... dat zie je inmiddels overal in de maatschappij terug. Zelfs in de Achterhoek Twente.  :grin:

Sander

[quote author=Eerainuh link=topic=8974.msg119959#msg119959 date=1214261268]

[/quote]

Overigens wil ik hier nog even op terugkomen. Sinds wanneer is het al dan niet kennen van iemand een reden om niks te mogen zeggen over zijn (naar mijn mening) ongewenst gedrag? Waarom mag ik, ondanks dat ik hier pas sinds december 2007 rondwandel, niet zeggen dat het me opvalt dat zijn stijl enorm op de man spelend is en dat ik de stijl van de andere persoon een stuk beter vind? Het gaat me niet om wat Jack verteld dat hij ziet, het gaat me om de op de man reacties die hij er tussen door plaatst.

Status
Not open for further replies.
Back