Advies bij afronden belastingzaken

franel-go-oz

New Member
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met relevante belastingperikelen die spelen bij emigratie naar Oz. Nou, ik kom er niet uit... :wall:

Voorbeeld, je kunt in het jaar van verhuizen ervoor kiezen om het hele jaar belasting in NL te betalen, maar waarom zou je dat in godsnaam doen? Het tarief is hier veel hoger.
Zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn, maar dit ter illustratie dat ik het echt niet snap... :loudcry:

Dus, hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
- Zelf doen en kijken war het schip strand? Zo ja, wat waren de ervaringen?
- Een professional inschakelen? Zo ja, ervaringen, kosten en wie?

Thanks! :up:
 
Altijd leuk, Nederlandse belastingzaken. :cool:

Ik heb de antwoorden niet voor je maar ik ben wel benieuwd. Bij mijn emigratie heb ik het simpele advies gekregen een adreswijziging aan het belastingkantoor in de gemeente waar je woont door te geven met je nieuwe adres in Australia. En ik heb me officieel uitgeschreven uit de NL bevolkingsadministratie. Ik heb nog niet te maken gehad met de vraag of ik over het jaar van vertrek in NL en/of in AUS belastingplichtig wil zijn. Hoe kun je die keuze maken?

Nog een vraag:
Ik begrijp dat de emigrant over het jaar van vertrek een M-biljet moet invullen. Krijg je dit automagisch opgestuurd of moet je dit aanvragen? En indien je dit opgestuurd krijgt, wanneer zou je dit dan moeten krijgen?

En nog een leuke vraag:
Hoe kun je alle "NL instanties" op de hoogte houden van waar je woont in het buitenland? Als je binnen NL verhuist dan laat je dit de gemeente weten en vervolgens zijn alle instanties zoals de belastingdienst op de hoogte. Maar hoe doe je dit als je binnen het emigratieland verhuist? Is er dan ook een centraal punt waar je de adreswijziging kunt doorgeven?

Thanks! :up:
 
Ik heb niet voor alle vragen antwoord want veel hangt af van iemands persoonlijke omstandigheden.
Zelf heb ik er om voor de hand liggende redenen voor gekozen om niet in NL belasting te betalen omdat ik daar geen enkel belang meer had vanaf het moment dat ik in Australie woonde.
Wel een tip, zorg dat de belastingdienst je courante adres gegevens heeft, zeker de eerste paar jaar.
In mijn geval dacht ik alles afgehandeld te hebben en ik was inmiddels weer twee keer verhuisd toen via via wonder boven wonder toch nog een belasting brief bij mij bezorgd werd met het nieuws dat ik nog bijna 4000 Euro terugkreeg. Die had ik toch niet graag gemist, maar al met al was het een wonder dat de brief uberhaupt nog bij mij aankwam, ik was inmiddels bijna 4 jaar weg uit NL.
 
[quote author=AJ link=topic=8142.msg106879#msg106879 date=1199487242]
Ik heb nog niet te maken gehad met de vraag of ik over het jaar van vertrek in NL en/of in AUS belastingplichtig wil zijn. Hoe kun je die keuze maken?

Nog een vraag:
Ik begrijp dat de emigrant over het jaar van vertrek een M-biljet moet invullen. Krijg je dit automagisch opgestuurd of moet je dit aanvragen? En indien je dit opgestuurd krijgt, wanneer zou je dit dan moeten krijgen?
[/quote]

Vraag 2: Je moet dit per brief aanvragen bij de belastingdienst. Dit kan NIET online, per fax of email. Alleen een brief volstaat. Adres (geen postzegel nodig  :evil:):


[size=12pt]Réponse payée / Reply Paid
Pays-Bas / Netherlands[/size]

Belastingdienst / Limburg / Kantoor Heerlen
Int. Antwoordnummer
C.C.R.I. Numéro 4040
6400 VC Heerlen
The Netherlands


Vraag 1: Zodra het M-formulier binnen is kun je daarop aangeven of je binnen- of buitenlands belastingplichtig wilt zijn.

Opmerking: De verwerking van het ingevuld teruggestuurde M-formulier kan wel minstens een jaar duren. Je krijgt ook géén ontvangstbevestiging als je je M-formulier instuurd  :x
 
Wat gebeurd er dan precies met dat M-biljet? en wat vragen ze dan precies.

Ik heb vorigjaar aangifte willen doen over 2006 omdat ik maar 2 maanden had gewerkt scheen ik al mijn belasting geld terug te kunnen krijgen..
Tja sta je toch raar te kijken als je ook je verdienste in Australie moet opgeven over 2006. Ga maar uit zoeken wat je precies hebt verdient in australie over 2006. het belasting jaar loopt heel anders hier dus niet even makkelijk een jaaropgave nakijken :wall:

Als ze die ongein ook willen weten op het m-biljet... Dat wordt nog moeilijk. + het feit dat ik al mijn jaaropgavens niet meer heb,.. 1/3 deel ligt in Australie een ander deel ergens in een doos bij mijn schoonvader in de kelder,.. als de muizen me niet voor zijn geweest en het laatste deel ligt al jaren op het gemeenten archief   :p :lol:
 
[quote author=Bear link=topic=8142.msg106885#msg106885 date=1199496940]
Wat gebeurd er dan precies met dat M-biljet? en wat vragen ze dan precies.
[/quote]

Ik kan nu niet echt een boekwerk van 100 pagina's (ja zoveel is het) in 1 post samenvatten. Gelukkig hoefden wij slechts een 5-tal pagina's in te vullen en we waren klaar. Met name omdat ik hier geen belastbaar inkomen heb (scholarship is exempt van tax), en omdat we in NL geen huis of vermogen hadden was het relatief makkelijk. Het verschil in belastingjaar tussen NL en AU maakt het ook niet makkelijker. Wij hebben gewoon ons Australische inkomen genegeerd en opgegeven dat we in 2005 geen Australisch inkomen hadden (voor het belastingjaar 1-7-2004 tot 30-6-2005 klopte dat ook wel aardig  :wink:).
 
Ik had me net een beetje hierin verdiept gisteren... Het M-biljet is inderdaad voor na emigratie, volgens de website kun je het wel online downloaden.
Keuzerecht in het jaar van emigratie

Dit komt oa van de site:
In het jaar van emigratie kunt u gebruik maken van een speciale regeling. Deze regeling houdt in dat u ervoor kunt kiezen om voor het gehele jaar als een inwoner van Nederland in de heffing van de inkomstenbelasting te worden betrokken. Om van dit keuzerecht gebruik te kunnen maken, is het niet vereist dat u na uw emigratie buitenlands belastingplichtig bent. Ook maakt het niet uit naar welk land u emigreert.

Het kan voor u financieel voordeliger zijn om van het keuzerecht gebruik te maken. Of dat zo is, is afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden.

Als u gebruik wilt maken van deze speciale regeling, dan kunt u dit na afloop van het jaar van emigratie aangeven op het aangiftebiljet M. Het aangiftebiljet M is een speciaal aangiftebiljet voor belastingplichtigen die niet het gehele jaar in Nederland hebben gewoond.

Zoals gezegd bent u niet verplicht om gebruik te maken van het keuzerecht. Er zijn na emigratie dan ook verschillende scenario's mogelijk:

    * U bent na emigratie niet buitenlands belastingplichtig en maakt geen gebruik van het keuzerecht.
    * U bent na emigratie buitenlands belastingplichtig en maakt geen gebruik van het keuzerecht.
    * U bent na emigratie buitenlands belastingplichtig en maakt gebruik van het keuzerecht.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-43.html#P649_64731

Maar er is meer... lijkt mij dat als je veel geld, bezit ed hebt je echt een keer een consultant moet raadplegen. Ik hoopte ook op dit forum antwoord te vinden op vraag wat is handiger? Maar zie het ook niet. Wellicht is de tax office bereid om ons terzijde te staan?

Groet, Fae

PS Ik vond ook een site www.grensinfopunt.nl, die heb ik nog niet geraadpleegd maar er wordt wel naar verwezen.
 
Thanks guys,

Ben blij dat ik niet de enige ben die door de bomen het bos niet meer ziet... :loudcry: :bangcomputer: :blond: :shocking: :hang: :wall: :depressed: :dunno: :dunno: :dunno: :dunno:

Naast xpdite heb ik ook de 'emigratiebijbels' geraadpleegd als "Emigreren kun je leren" en zo, maar... bespaar je de moeite...
Veel verder dan de opmerking dat het een moeilijke materie is komen ze ook niet echt...  :cry2:

Blijft het tweede deel van mijn vraag overeind: iemand die professionele hulp ingeschakeld heeft. Zo ja, wie, ervaring & kosten?
:thinking:
 
Het duizelt mij nu al, ik word altijd depri van die belastingzaken  :cry: :cry:

Ok, ik heb even de belastingdienst site gelezen. Daar wordt een leek niet blij van. Maar zoals ik het zie is het vrij simpel als je alles meeneemt naar Australia dwz geen uitkeringen, vermogen, eigendom, bv's etc in NL laat staan. Ik ga in juni 2008 en zal dan kiezen om tot die datum NL belasting te betalen en vanaf juni 2008 onder het Ozzie recht te vallen.

Anyway..geplukt wordt je toch wel.
 
Leuk onderwerp! Maar ja dat komt ook omdat ik beroepsmatig erg veel vanaf weet. Het is vaak voordelig om te kiezen voor binnenlandse belastingplicht omdat je dan optimaal gebruik kunt maken van je heffingskortingen. Vooral als je in het begin van het kalenderjaar vertrekt kun je veel geld terugkrijgen. Maar het invullen van een M biljet kan vrij complex zijn als je in Nl pensioen hebt opgebouwd of een eigen woning hebt verkocht ivm conserverende aanslag.

Omdat het invullen van een M biljet erg ingewikkeld is kun je me altijd een PM' tje sturen voor vragen.
 
Naar mijn informatie is het door Fae genoemde keuzerecht om het volledige jaar (gedurende welk wordt geemigreerd) in Nederland belastingplichtig te zijn, helemaal interessant als de inkomsten gedurende het desbetreffende jaar aanzienlijk lager liggen dan de jaren ervoor (bijvoorbeeld als je, zoals ik, de laatste maanden voor vertrek geen arbeid meer verricht). In dat geval kan een middeling van inkomen (3 jaar) tot een forse belastingteruggave in Nederland leiden.
 
Dat heb ik ook altijd zo begrepen, maar wat als je die maanden daarna in Australie ook gewoon inkomen uit werk hebt. Ook daar gaat Nederland zich dan mee bemoeien en hoe zit het dan met alleenstaande ouderkorting, kinderopvangtoeslag enzo? Het kan nog knap ingewikkeld of kostbaar worden. Als iemand hier ervaring mee heeft in Australie dan hoor ik het graag!

Groet,
Fae
 
[quote author=bits link=topic=8142.msg107081#msg107081 date=1199630614]
Leuk onderwerp! Maar ja dat komt ook omdat ik beroepsmatig erg veel vanaf weet. Het is vaak voordelig om te kiezen voor binnenlandse belastingplicht omdat je dan optimaal gebruik kunt maken van je heffingskortingen. Vooral als je in het begin van het kalenderjaar vertrekt kun je veel geld terugkrijgen. Maar het invullen van een M biljet kan vrij complex zijn als je in Nl pensioen hebt opgebouwd of een eigen woning hebt verkocht ivm conserverende aanslag.

Omdat het invullen van een M biljet erg ingewikkeld is kun je me altijd een PM' tje sturen voor vragen.
[/quote]

Damn dat was dan op ons van toepassing geweest. Wij zijn eind februari vertrokken naar Oz en ik heb eigenlijk tot aan begin feb doorgewerkt en belasting betaald in NL. Daarna vanaf begin maart zijn we beiden gelijk weer aan de slag gegaan in OZ. Wij dachten dus gewoon om voor Australisch belastingplicht te gaan omdat we het meeste van het jaar in Oz hebben gewerkt. Logisch toch.. dus niet en uiteindelijk niet zo slim??
 
Ook mijn dank voor de reacties.

Ik heb net even met de belastingtelefoon buitenland gebeld: http://www.belastingdienst.nl/overig/telefoon_buitenland/. Dus als je vragen hebt dan kun je dat nummer bellen. :up: Schijnbaar krijg je het M-biljet automagisch opgestuurd wanneer de tijd rijp is.

En hier kun je adreswijzigingen in het buitenland doorgeven: http://www.belastingdienst.nl/download/1232.html.

[quote author=Bear link=topic=8142.msg106885#msg106885 date=1199496940]
Wat gebeurd er dan precies met dat M-biljet? en wat vragen ze dan precies.

Ik heb vorigjaar aangifte willen doen over 2006 omdat ik maar 2 maanden had gewerkt scheen ik al mijn belasting geld terug te kunnen krijgen.
[/quote]

Bear, als ik je goed begrijp dan heb je een gewone aangifte over 2006 gedaan, wat tevens jouw jaar van vertrek is geweest, toch? Ik dacht dat je over het jaar van vertrek geen normale aangifte kunt doen en dat je verplicht bent aangifte te doen middels het M-biljet. :| Misschien dat iemand dit beter weet.
 
Heej AJ tijdje geleden :lol:

nee. ik heb nog geen aangifte voor 2006 gedaan. Mijn vader is er vanuit NL nog even achteraan geweest. Omdat hij toen een jaar afschrift had ontvangen van mijn ex-werkgever.

Mijn vader dacht dat ik veel belasting geld zou terug krijgen omdat ik maar een week of 6 had gewerkt. Na het een en ander uitgezocht te hebben ging die aangiften niet zo makkelijk. Mijn vader had uiteindelijk ook alle inkomsten gegevens nodig vanuit Australie en mijn handtekening.
Anyway het bleek nog al veel werk te zijn voor een paar tientjes die ik zou terug krijgen. Zover ik weet heeft de belasting niks gezegt over een M-biljet. Maar ik denk dat die ouwe dat niet begrepen heeft. Belastingdienst was wel zwaar pist dat ik mijn Australische adres niet had door gegeven. Tja dhu dat komt misschien omdat ik nog geen vast adres heb! en om nou elke 6 maanden een adres wijziging te versturen daar heb ik geen zin in.

Dus ik denk dat ik het zo maar laat. Alhoewel ik toch wel geïnteresseerd bent in zo M-biljet al is het alleen maar om alles netjes af te sluiten. Alhoewel ik een vrij standaard verhaal ben. Ik heb nooit een koophuis of vermogen gehad en ik heb sinds mijn 19e altijd fultime gewerkt en belasting betaald dus niet echt een dossier om wakker van te liggen als belasting zijnde :grin:

cheers.
 
Ik dacht dat je over het jaar van vertrek geen normale aangifte kunt doen en dat je verplicht bent aangifte te doen middels het M-biljet.

Klopt . Als je toch een gewoon aangiftebiljet krijgt dan zou ik deze terugsturen en verzoeken een M biljet uit te reiken.
 
Ben dan ook wel benieuwd hoe het met mij zit. Ik heb al vanaf 2004 geen aangifte meer gedaan, omdat ik niets hoef te betalen en niets terug krijg. In 2008 werk ik maar 1 maand en ga in februari al weg. Ik heb wel begrepen dat, als je in een jaar, niet het volledige jaar gewerkt hebt, je dan wel behoorlijk geld terug kunt krijgen.

Heb ook gelezen over dat keuzerecht verhaal op de site van de belastingdienst, maar volgens mij ben ik iets te simpel daarvoor ;) Snap sommige dingen niet echt, maar mijn schoonvader is best goed met belastingzaken, dus misschien wil hij ons er mee helpen.
 
Waarschijnlijk krijg je je loonheffing van je salaris januari + vakantiegeld terug. Verder krijg je misschien nog geld terug ogv middelingsregeling

Succes
 
Bedankt voor je PM, bits.. :up: Ik denk dat ik toch maar even mijn boekhouder ga vragen in deze materie te duiken. En dat trek ik dan weer mooi af van de belastingen, haha  :roll:
 
Back
Top