Advies bij afronden belastingzaken

[quote author=perthpete link=topic=8142.msg118402#msg118402 date=1212022949]
Waarschijnlijk een paar maanden gewerkt in NL voordat je vertrok? Dan heb je nl loonbelasting betaald (per maand) berekend alsof je een heel jaar gewerkt zou hebben. M.a.w. ervan uitgaande dat je in een heel jaar in de xx schaal zou zitten met de top van je inkomen. Na een paar maanden vertrekken zou betekenen dat je jaarinkomen een heel stuk lager is en dat je dus een redelijk stuk belasting terug krijgt ... (Does that make sense?)
[/quote]

Zo was inderdaad de voorlopige aanslag berekend waar ik dus die 450 euro over terugkreeg. Maar zoveel als ik nu terug heb gekregen lijkt meer dan het belasting bedrag wat ik uberhaupt betaald heb! K snap er niks van. Maar het rekensommetje lijkt te kloppen. In ieder geval is het via een M-biljet destijds opgegeven, dus ik neem aan dat het hiermee klaar is.....Ga ik lekker van genieten! Niemand vraagt naar die pensioen opbouw, hebben mij zelf gezegd dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Is niet zo belangrijk. (mits je dat pensioen niet overhevelt naar Australie)

Overigens doe ik alles via een postadres (van mijn ouders). Mijn adres hier is niet bekend bij hun (wegens op reis redenen  :up:)
Hebben ze niks mee te maken vind ik.

henriette
 
:[quote author=perthpete link=topic=8142.msg118402#msg118402 date=1212022949]
Waarschijnlijk een paar maanden gewerkt in NL voordat je vertrok? Dan heb je nl loonbelasting betaald (per maand) berekend alsof je een heel jaar gewerkt zou hebben. M.a.w. ervan uitgaande dat je in een heel jaar in de xx schaal zou zitten met de top van je inkomen. Na een paar maanden vertrekken zou betekenen dat je jaarinkomen een heel stuk lager is en dat je dus een redelijk stuk belasting terug krijgt ... (Does that make sense?)
[/quote]
OMG!!!... Stelletje boeren daar bij dat piep kleinen Belastingsdiensttje in het nog veel pieperdepiep klein landje...  :lol:
Tegen mij is verteld dat het zo niet werktte. Ik moest ook mijn verdienste in Australie er bij optellen?? Uiteindelijk dus maar besloten dat ik niet al die moeite ga doen om een paar tientjes terug te krijgen. Ik heb maar 7 weken gewerkt in 2005 ofzo? Anyway volgende maand wil ik de citizent test doen en dan zie ik wel hoe het balletje verder rold... Dikke P*K voor NL,....

[size=7pt]alhoewel die paar tienjes extra nu wel verdomt handig zullen zijn... :grin:[/size]
cheers
 
[quote author=Bear link=topic=8142.msg118535#msg118535 date=1212298062]
:[quote author=perthpete link=topic=8142.msg118402#msg118402 date=1212022949]
Waarschijnlijk een paar maanden gewerkt in NL voordat je vertrok? Dan heb je nl loonbelasting betaald (per maand) berekend alsof je een heel jaar gewerkt zou hebben. M.a.w. ervan uitgaande dat je in een heel jaar in de xx schaal zou zitten met de top van je inkomen. Na een paar maanden vertrekken zou betekenen dat je jaarinkomen een heel stuk lager is en dat je dus een redelijk stuk belasting terug krijgt ... (Does that make sense?)
[/quote]
OMG!!!... Stelletje boeren daar bij dat piep kleinen Belastingsdiensttje in het nog veel pieperdepiep klein landje...  :lol:
Tegen mij is verteld dat het zo niet werktte. Ik moest ook mijn verdienste in Australie er bij optellen?? Uiteindelijk dus maar besloten dat ik niet al die moeite ga doen om een paar tientjes terug te krijgen. Ik heb maar 7 weken gewerkt in 2005 ofzo? Anyway volgende maand wil ik de citizent test doen en dan zie ik wel hoe het balletje verder rold... Dikke P*K voor NL,....

[size=7pt]alhoewel die paar tienjes extra nu wel verdomt handig zullen zijn... :grin:[/size]
cheers
[/quote]

Heel begrijpelijk Bear. Had ik ook niet gedaan als ik maar zo kort in Nederland nog had gewerkt.
Bij mij ging het om 7 maanden en geen inkomsten uit Australie opgegeven (had ik nog nauwelijks). Dat beetje wat ik wel al had vond ik de moeite niet waard om op te geven en daar zo'n ingewikkelde rekensom ter voorkoming van dubbele belasting op los te laten laten doen (zeg maar......as jut nog snapt)  :up:
 
Heej Bear,

Ik dacht dat je pas de citizentest kon doen als je vier jaar hier bent
of is het dat je pas citizen kan worden als je vier jaar hier bent.
Heb de site al tig keer gelezen maar kom er niet aan uit. Help
Groetjes Sabine
 
Klopt :up: maaaarrrrrrrr  :lol: :grin:

Residence requirements and calculator
People who became permanent residents on or after 1 July 2007 must have been lawfully resident in Australia for four years immediately before applying including:
12 months as a permanent resident
and
absences from Australia of no more than 12 months, including no more than three months in the 12 months before applying.

If people became permanent residents before 1 July 2007 and apply before 30 June 2010, they must have been physically present in Australia as a permanent resident for a total of two years in the five years before applying, including one year in the two years before applying.
Note: Periods of lawful residence cannot include a period of confinement in a prison or psychiatric institution by order of a court made in connection with proceedings for an offence against an Australian law except in limited circumstances. A residence calculator is available to assist you to determine if you meet the residence requirement. This calculator can accept future dates.

bron:  http://www.citizenship.gov.au/applying/application-process/general/eligibility.htm


Aangezien ik PR ben sinds oct 05 en in oz sinds feb 2006, moet het geen probleem zijn om in ieder geval de test te doen. Daarna zie ik  wel... Ik ben er nog niet uit,... al is het voor mij nog al heeeeeel duidelijk dat mijn toekomst hier ligt. Ik heb niks meer in NL, ik heb ook nooit wat in NL gehad, op familie na dan  :cry: Kwa studie en werk, in de fijn electronica, wordt het voor mij in iedergeval veel makelijker als ik citizen word :cheer:

Cheers en natuurlijk :eek:fftopic:  :up: :wink:


en oja heb je dat gratis "becoming an australian citizen" boekje al aangevraagt ziet er degelijk uit. Mooi boekje en dat voor niets thuis getsuurd.  :up:
 
[quote author=Bear link=topic=8142.msg118670#msg118670 date=1212491054]
Daarna zie ik  wel... Ik ben er nog niet uit,... al is het voor mij nog al heeeeeel duidelijk dat mijn toekomst hier ligt. Ik heb niks meer in NL, ik heb ook nooit wat in NL gehad, op familie na dan [/quote]

Ter overweging:
Door australian citizen te worden verlies (volgens de huidige wetgeving in NL in ieder geval) wel je NL paspoort. NIet zo erg als je zoals je aangeeft helemaal niet meer terug naar NL zou willen... MAAR: met je NL paspoort zou je je overal in de EU nog kunnen vestigen... Met een AU paspoort niet meer... Dat zou je dus ook opgeven door citizen te worden.
 
[quote author=perthpete link=topic=8142.msg118714#msg118714 date=1212537810]
[quote author=Bear link=topic=8142.msg118670#msg118670 date=1212491054]
Daarna zie ik  wel... Ik ben er nog niet uit,... al is het voor mij nog al heeeeeel duidelijk dat mijn toekomst hier ligt. Ik heb niks meer in NL, ik heb ook nooit wat in NL gehad, op familie na dan [/quote]

Ter overweging:
Door australian citizen te worden verlies (volgens de huidige wetgeving in NL in ieder geval) wel je NL paspoort. NIet zo erg als je zoals je aangeeft helemaal niet meer terug naar NL zou willen... MAAR: met je NL paspoort zou je je overal in de EU nog kunnen vestigen... Met een AU paspoort niet meer... Dat zou je dus ook opgeven door citizen te worden.
[/quote]

Ja?
En?
Je kiest toch voor Australie?
Anders is het weer zoals eerder in een topic vermeld kiezen voor twee kanten.
 
:) Nee hoor:
Het was: NL + EU. Door PR te worden is het NL + AU + EU. Zou je citizen worden, wordt het AU.
Het is dus eigenlijk zelfs kiezen voor 3 kanten (door PR te blijven en geen citizen te zorden) :grin:  :grin:

En je kunt natuurlijk ook nog kiezen dat een van beiden citizen wordt en de ander PR blijft... Dan houd je ook nog volop opties over ..

BTW:
Hoe krijgen we dit draadje nu weer terug 'ON TOPIC'??
 
Nou;

wie weet hoe je een M biljet kunt krijgen??

De belasting reageert niet op brieven (krijg ook nog steeds kindertoeslag....) en niet op telefoontjes. Ja ze beloven wel, maar doen niet.
Ehm, hoe krijg ik dat M biljet nu echt????
 
Tja, zonder het hele verhaal opnieuw uitgebreid te gaan typen hier .. (ben het helemaal zat met die fiscus, maar verwacht helaas nog een flink bedrag terug). Nadat de eerste ingestuurde versie van M-biljet ingestuurd was (NB: over 2006) en die verkeerd ingescand werd (zeggen ze) en daardoor onverwerkbaar is, zouden we een nieuwe krijgen en die mochetn we dan opnieuw invullen.... Dat is nu bijna een jaar geleden. Sinds dien al zeker 3 keer contact gehad (addeliing buitenland, 'eigen' regio kantoor, en 0800-xxxx). Alle drie keren toegezegd dat de formulieren weer opgestuurd zouden worden... Maar tot op de dag van vandaag niets ontvangen ... We moeten dus weer eens bellen (en overwegen om de klachten procedure dan maar eens in te gaan)...

maar om je vraag te beantwoorden: het is mogelijk om dat 0800 nummer van de belasting dienst te bellen vanuit Australie. En je zou het het daar moeten kunnen aanvragen ...
 
Dus je denkt dat ik dat nog minstens 3 keer moet doen???

Wat doen ze eigenlijk als, stel... alleen Art aangifte doet, en ik niet?? (we doen al 18 jaar samen aangifte...) Ik heb wat geerfd dit jaar, dus slecht zou het niet uitkomen...

Alleen, hoe komen we dan van die kindertoeslag af??
 
Je zult het waarschijnlijk al geprobeerd hebben maar het stopzetten van de kinderbijslag gaat via een brief naar het volgende adres:
Ik wil geen kindertoeslag krijgen
Wilt u om andere redenen geen kindertoeslag (meer) krijgen? Stuur dan een brief naar:

Belastingdienst/Toeslagen
Postbus 4510
6401 JA HEERLEN

Maar nogmaals voor alle mensen die nog moeten gaan machtig iemand in Nederland om je belastingzaken voor je te regelen. In praktijk kan je het dan toch nog zelf regelen maar het is zo makkelijk dat er iemand is die desnoods even persoonlijk naar  het belastingkantoor kan gaan.
 
Nou chantal, volgens mij raakt echt alles kwijt, en hebben ze echt vergeet-watjes daar in hun oren. Want mijn brieven etc, doen nieveel.
 
Back
Top