Advies bij afronden belastingzaken

[quote author=AJ link=topic=8142.msg114615#msg114615 date=1206526199]
Wat je moet doen is een brief van Medicare aanvragen waarin staat dat je sinds een bepaalde datum - je emigratiedatum - recht hebt op Medicare.
[/quote]

(Off topic, dat wel)

En zo'n brief heet een "Medicare Eligibility Letter" - heb hem vandaag nog gehaald bij een Medicare kantoor toevallig, op vertoon van Medicare card zoeken ze je op in de computer en krijg je hem zo mee.
 
Het klopt inderdaad. Op het moment dat ik private health aanvroeg bij Mutual Community (dit is diverse jaren geleden), moest ik hen kunnen tonen dat ik in Nederland een verzekering met vergelijkbare dekking had. Dit inderdaad om de 2% per jaar loading niet te hoeven betalen.

Hier kun je vinden wat de huidige regels zijn.
http://www.privatehealth.gov.au/information/surcharges/lifetime.htm

Dingen veranderen...  :smile:
 
[quote author=Peter! link=topic=8142.msg114758#msg114758 date=1206673305]
Het klopt inderdaad. Op het moment dat ik private health aanvroeg bij Mutual Community (dit is diverse jaren geleden), moest ik hen kunnen tonen dat ik in Nederland een verzekering met vergelijkbare dekking had. Dit inderdaad om de 2% per jaar loading niet te hoeven betalen.

Hier kun je vinden wat de huidige regels zijn.
http://www.privatehealth.gov.au/information/surcharges/lifetime.htm

Dingen veranderen...  :smile:

[/quote]

Grappig, ook wij moesten een verklaring van de NL ziektenkosten verzekering (particulier) overleggen aan SGIO hier. Alleen niet ivm de 2% loading, maar in verband met het kunnen 'waiveren' van de 2 maanden/1 jaar wachttijd voor bepaalde claims.
We hebben het ook geprobeerd (Nationale Nederlanden was de onze). Netjes aangevraagd zo'n verklaring in het Engels te krijgen. Een verklaring stuurden ze uiteindelijk ook, maar helaas in het Nederlands. SGIO wilde het niet accepteren (ik geef ze geen ongelijk), en na nog een poging of twee met NN hebben we het maar opgegeven. Ondertussen twee jaar hier (bijna) en gelukkig geen redenen gehad om het te betreuren.
 
Ik heb totaal niets hoeven aantonen (betaal wel helaas 10% loading, maar dat was puur omdat ik dus pas na een jaar een private health insurance afsloot). Afgezien dan van je normale gezondheidsvragen etc.
Ging allemaal erg soepel (en goedkoop).
Ik zit bij GMBHA.

Henriette
 
Ik ga heel even terug naar de belasting;
Wij (dacht ik) kregen automatisch een M- formulier toegestuurd. Maar bij het invullen kwam ik er niet uit waar mijn naam moest invullen. Klopt het dat ik na 15 jaar samen aangifte te doen, het nu voor het eerst moet splitsen?

Hoe bepaal je dan hoe je je aftrekposten verdeeld? Eerst deed ik dat in dat programma, en dan rolt er allerlei leuks uit.
 
Ik heb begrepen dat je alleen maar een M-biljet hoeft in te vullen als je ervoor kiest om in het jaar dat je vertrekt (jaar van keuze) als Nederlands belastings-plichtige gezien te worden. Ik ben officieel in februari 2006 bij de gemeente uitgeschreven, heb inmiddels het M-biljet binnen maar kies er voor om het niet in te vullen op basis van bovenstaande. Heb ik iets gemist?

groet

Annelies
 
M-biljet 2007
Als u maar een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond, omdat u in 2007 bent geïmmigreerd naar Nederland of geëmigreerd uit Nederland, dan kunt u geen elektronische aangifte doen. U moet dan aangifte doen met een M-biljet.

Als u een M-biljet hebt ontvangen, dan moet u aangifte te doen voor de inzenddatum die op het aangiftebiljet staat. Als u meer tijd nodig hebt voor het invullen van de aangifte, dan kunt u voor die datum schriftelijk om uitstel vragen bij het belastingkantoor waar u onder valt. Het adres vindt u op het M-biljet.

Als u geen M-biljet van de Belastingdienst hebt ontvangen en u wilt over 2007 aangifte doen, dan kunt u zelf een M-biljet aanvragen.

Zo te lezen moet je een M biljet dus altijd invullen
 
Als u geen M-biljet ontvangen hebt, maar wel een teruggaaf over het jaar van emigratie verwacht, dan kunt u na afloop van het kalenderjaar bij de Belastingdienst een M-biljet aanvragen.

zoals ik bovenstaande lees heb ik een keuze in het wel of geen gebruik maken van het M-biljet, maar ik begin nu toch ook te twijfelen. Zal morgenavond maar even met belasting Buitenland bellen. Thanks.

Annelies
 
[quote author=tweety link=topic=8142.msg115101#msg115101 date=1207065446]
Tja begrijpend lezen blijt moeilijk  :wink:
[/quote]

Spellen ook! :grin:
 
Gebeld met belasting buitenland en volgens hen is de situatie als volgt:

1 - wanneer je tot aan je vertrek uit NL elk jaar aangifte hebt gedaan stuurt BB je een M-biljet toe op je nieuwe adres in OZ,
2 - doen ze dit niet en verwacht je een teruggave dan bestel je het M-biljet en doe je aangifte
3 - wordt je geen biljet toegestuurd en verwacht je geen teruggave dan doe je niets
4 - verder kan de BB nog steekproeven doen. Ze sturen je dan een biljet later in het jaar om aangifte te doen

Om op mijn situatie terug te komen, ik heb geen M-biljet ontvangen, ik verwacht geen teruggave (alleen nog vermogen in box 3 hetgeen al door Jan is opgegeven) maar ben zo stom geweest om het biljet aan te vragen. Meer om te kijken waar het precies over gaat dan om een andere reden en nu moet ik aangifte doen.
Ik zou dan ook iedereen adviseren om na te gaan of je in situatie 1 of 2 verkeerd. Zo niet, wacht dan af wat er gebeurd.

groet

Annelies
 
[quote author=Annelies link=topic=8142.msg115984#msg115984 date=1207846415]
Gebeld met belasting buitenland en volgens hen is de situatie als volgt:

1 - wanneer je tot aan je vertrek uit NL elk jaar aangifte hebt gedaan stuurt BB je een M-biljet toe op je nieuwe adres in OZ,
2 - doen ze dit niet en verwacht je een teruggave dan bestel je het M-biljet en doe je aangifte
3 - wordt je geen biljet toegestuurd en verwacht je geen teruggave dan doe je niets
4 - verder kan de BB nog steekproeven doen. Ze sturen je dan een biljet later in het jaar om aangifte te doen

Om op mijn situatie terug te komen, ik heb geen M-biljet ontvangen, ik verwacht geen teruggave (alleen nog vermogen in box 3 hetgeen al door Jan is opgegeven) maar ben zo stom geweest om het biljet aan te vragen. Meer om te kijken waar het precies over gaat dan om een andere reden en nu moet ik aangifte doen.
Ik zou dan ook iedereen adviseren om na te gaan of je in situatie 1 of 2 verkeerd. Zo niet, wacht dan af wat er gebeurd.

groet

Annelies
[/quote]

Maar als je hem dus wel hebt ontvangen moet je aangifte doen? Wij hebben er pas ook een ontvangen die we nog moeten invullen. Gaat alleen over januari 2007, dus als het niet hoeft laat ik het maar zo.
 
Helaas, Inge, je moet het biljet beslist invullen en wel voor 1 juli a.s. Doe je dit niet dan gaat de BB aanmaningen sturen, is mij door verteld door iemand van die dienst. Heel vervelend maar je komt er redelijk snel uit als je geen vermogen/bezittingen meer hebt in NL.
Je moet wel je opgebouwde pensioen opgeven dus dat kan nog een gezoek worden als je daar geen verklaringen van opgevraagd hebt toen je uit NL vertrok.

Succes, Annelies
 
Wat ik mij nu af vroeg bij een van die vragen staat of je de afgelopen 5 jaren geld terug hebt gehad ivm studie , waarom moeten ze dat weten, Jan heeft dat gehad, maar we zijn de aangiften kwijt van 2002 en 2003 .

Ik hoorde over opgebouwde pensioenen dat als je geen bericht hebt gehad dat je dit niet hoeft in te vullen , wel je nummers zodat zij het kunnen opvragen. Althans dat was wat de belastingdienst  mij vertelde.

@Ingrid je kan wel uitstel vragen als je het niet voor elkaar krijgt om het voor 1 july te doen

Succes allemaal
 
Ik kon inderdaad ook die pensioen vraag overslaan. Volgens mij ging het er ongeveer om dat de waarde van je pensioen opgegegeven moet worden of zo......maar als dat gewoon daar stilletjes in Nederland blijft staan, dan hoefde ik dat op dit moment niet door te geven. Wel als je het laat oversluizen naar Australie (geloof ik). Ik hoefde ook geen nummers(?) op te geven, gewoon vraag overslaan.

Henriette
 
Hi henriette weet je ook dat over studiekosten misschien ,kan je dat ook overslaan :smile:

Sorry met nummers bedoel ik je registratienummer of hoe noem je dat
 
[quote author=Annelies link=topic=8142.msg116300#msg116300 date=1208183198]
Helaas, Inge, je moet het biljet beslist invullen en wel voor 1 juli a.s. Doe je dit niet dan gaat de BB aanmaningen sturen, is mij door verteld door iemand van die dienst. Heel vervelend maar je komt er redelijk snel uit als je geen vermogen/bezittingen meer hebt in NL.
Je moet wel je opgebouwde pensioen opgeven dus dat kan nog een gezoek worden als je daar geen verklaringen van opgevraagd hebt toen je uit NL vertrok.

Succes, Annelies
[/quote]

Hartelijk dank voor jullie commentaar, ik heb het formulier hier voor me liggen en het nog eens doorgelezen. Er staat: " u hebt een te conserveren inkomen als u op het moment van emigratie een pensioen aanspraak had".
Ik heb dat gelezen als bezig zijn met een pensioen opbouwen. Als ik jullie goed begrijp betekent het dus "op het moment van emigratie een pensioen genieten"? Als dat zo is kan ik de vraag ook overslaan.


Verder zit ik een beetje met de vraag of ik NL belastingplichtige wil zijn voor het jaar 2007. We hadden in dat jaar nogal wat geld op de bank staan in NL maar geen huis meer, ik neem aan dat het dan voordeliger is om Jan z'n fiscale partner te zijn voor dat jaar zodat we nog de dubbele vrijstelling voor rente kunnen claimen?


groet

Annelies
 
Pensioenaanspraak volgens de belastingdienst:

U hebt in de periode dat u in Nederland woonde, pensioenrechten opgebouwd
Hebt u in Nederland een pensioen opgebouwd en trok u de premies af van uw inkomen? Dan hebt u daardoor een fiscaal voordeel genoten. Dit fiscale voordeel wordt bij emigratie 'onder voorbehoud' teruggenomen. Als u een M-biljet invult, moet u de waarde van uw pensioenrechten in het economische verkeer op het moment van emigratie aangeven. (Die vraagt u op bij uw pensioenfonds of pensioenverzekeraar.)

Ik zit zelf midden in dit proces. Eind 2005 mijn M biljet opgestuurd. Een maand geleden een reactie van de belastingdienst (snel hé!) met betrekking tot de pensioenaanspraak. Ik moet dus achter de waarde van mijn pensioen op moment van emigratie komen. Ik heb de desbetreffende pensioenfondsen aangeschreven en moet nu wachten op hun antwoord. 1 pensioenfonds heeft inmiddels gereageerd......

KC
 
Ja, die vraag over conserverend inkomen: dat was degene waar ik volgens de belasting mevrouw me niet druk om hoefde te maken..............

Dus KC, niet druk ommaken. Althans niet als je het gewoon laat staan waar het staat en niet gaat overhevelen....

Dit is wat mij verteld is door de belastingdienst zelf, en het is inderdaad prima verlopen. Maar ik weet echter helemaal niet of ik aftrekbare premies heb betaald. Ben gewoon afgegaan op wat die aardige mevrouw zei.....

Henriette
 
Ik maak me ook niet druk hoor Henriette, maar volgens de belastingdienst moet ik wel de gegevens opsturen. Ik krijg dan een aanslag maar die hoef ik dan niet te betalen. Tenzij ik me niet aan de regels hou, en 1 van die regels is dat ik niet aan mijn pensioen kom totdat ik er recht op heb.

In principe heb je fiscaal voordeel als er pensioenpremie op je loon wordt ingehouden. Er wordt nl geen loonbelasting ingehouden.
Pensioenpremies zijn aftrekbaar. Dat wil zeggen, over de betaalde bijdragen aan een pensioenregeling behoeft nu geen loonbelasting te worden betaald. Te zijner tijd, wanneer de pensioenuitkeringen ingaan, wordt uiteraard de belasting alsnog geheven. Dit wordt de omkeerregel genoemd. Hierin is dus slechts sprake van belastinguitstel.

KC
 
Back
Top