Advies bij afronden belastingzaken

Ik dacht dat iedere emigrant met pensioenopbouw te maken krijgt met de conserverende aanslag.
Daar kun je dan beroep tegen aantekenen en na 10 jaar vervalt de aanslag.

:up:
 
Klopt als een bus AJ.  :up: Niet dat ik van de Belastingdienst ben :wink: maar heb hier zelf ook mee te maken. Belastingdienst wil simpelweg voorkomen dat je ergens in het buitenland van je pensioen gaat genieten zonder hier een fiscale afdracht van te doen en dus leggen ze die conserverende aanslag op 'voor het geval dat'. Op een of andere manier gaat het dossier na 10 jaar echter dicht en geloven ze het blijkbaar wel (neem overigens aan alleen in geval naar emigratie naar een land waarmee een belastingverdrag bestaat anders wordt het wel heel makkelijk om de belasting te vermijden :wink:).
 
Tjonge, ik heb dit draadje volledig gemist.  :oops:

Nu, wij hebben dus ook het M-biljet over 2006 in moeten vullen. Na veel piekeren waar wat in te vullen was het dus gelukt en opgestuurd.
Nadat ik opgebeld had (vorige betreffende mijn dubbele belasting in Belgie: om het nog makkelijker te maken was ik vanaf 2004 woonachtig in NL en werkzaam in BE :up:) werd me nog gemeld dat ze het M-biljet niet hadden. Ik dus verteld dat ik die 100 tellende boekwerk ingevuld en opgestuurd had. Bleek dat ze een voorkant met handtekening misten. Ze hebben een nieuwe M-biljet opgestuurd (alleen voorblad lukt blijkbaar niet), heb dat ingevuld en weer opgestuurd.
Sindsdien niets meer gehoord erover. En dat was ergens begin 2007.
 
@Wilsil ze maken het wel makkelijk , waarom alles opnieuw invullen je moet toch op elk blad je naam en sofinummer invullen. Dus alleen voorblad was wel gemakkelijker geweest. Ze denken zeker dat je je verveeld hier  :?

@letsgo das duidelijk , thanks :up:
 
[quote author=letsgo link=topic=8142.msg116528#msg116528 date=1208412026]
Klopt als een bus AJ.  :up:
[/quote]

Fijn te horen dat ik af en toe toch iets zinnigs te melden heb. :grin:

Maar ik blijf het vaag vinden. Ik dacht altijd dat het m-biljet voor iedereen verplicht was, maar schijnbaar toch niet helemaal. En ik dacht dat iedereen te maken dient te krijgen met een conserverende aanslag, maar als je geen m-biljet opstuurt/hoeft op te sturen dan heeft de belastingdienst geen basis waarop ze een conserverende aanslag kunnen doen. :|

Ik zie wel hoe het loopt...

:cool:
 
ja, maar je moet ook weer niet uitgaan van; niet ontvangen- dus hoef ik geen aangifte te doen...

(Art heeft een M biljet gekregen, ik niet)

Ik heb van de week maar even gebeld, en na een paar keer doorgestuurd te zijn, bleek dat ik WEL een M biljet moet invullen, maar het is gewoon niet aangekomen. Jammer, het had zo leuk geweest... De post naar Australie duurt echter lang, en is blijkbaar niet helemaal betrouwbaar.

Overigens, toen ik een nog specifiekere vraag stelde (?) werd ik doorgestuurd naar de afdeling -geen sofinummer, wat nu?- waar ik niks aan had, waarna ik het weer helemaal gehad had met de NL'se belastingdienst. Ik neem dus het risico van fouten maken...
 
Sindsdien niets meer gehoord erover. En dat was ergens begin 2007.

Dat kan nog wel eventjes duren hoor Wilco. Ik heb het eind 2005 opgestuurd en kreeg tot mijn grote verrassing in februari van dit jaar een teruggave op mijn bankrekening gestort  :up: In maart opeens een brief dat ze meer informatie willen hebben mbt de conserverende aanslag. O ja, dat moet dan binnen 14 dagen na dagtekening.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol: Ik ben nog bezig om alle info van de pensioenfondsen te krijgen dus die 14 dagen heb ik niet gehaald  :roll:  :roll:  :roll:

KC
 
Die 14 dagen ken ik ja.
Van de Belgen moest ik binnen 14 dagen reageren, anders kwam er gelijk een boete op.
Aangezien ik die brief op dag 14 kreeg, ging dat dus niet......
 
Op basis van de berichten hier heb ik de 'M-biljet' procedure maar opgegeven en een T-biljet besteld via de website van de Belastingdienst.
Dat was 3 weken geleden en nu kreeg ik een brief van de Belastingdienst dat ik wat items had ontvangen. Daaronder het lijstje met de items (het T-biljet, retourenvelop en nog iets) met 1-tjes in de Besteld kolom, 0-letjes in de Ontvangen kolom en 1-tjes in de Nog te leveren kolom... er zat inderdaad verder niets in de envelop... :grin: Ik wacht nog effe dan  :wink:

Hoe was het ook alweer? Leuker kunnen we het niet maken; wel makkelijker?  :lol:
 
Het schijnt op dit moment inderdaad een ongekende puinzooi bij de Belastingdienst te zijn. Het wordt wellicht tijd om eens te onderzoeken of er niet ergens een soort verjaringsregeling bestaat, waarbij de belastingplicht vervalt als de Belastingdienst niet binnen een periode van -bijvoorbeeld- 5 jaar op een schriftelijk verzoek reageert :wink:.
 
Hoe was het ook alweer? Leuker kunnen we het niet maken; wel makkelijker?

En dat wordt allemaal betaald door jullie belastingcenten.
Van die niets zeggende briefjes.
 
[quote author=letsgo link=topic=8142.msg117150#msg117150 date=1209468992]
Het schijnt op dit moment inderdaad een ongekende puinzooi bij de Belastingdienst te zijn. Het wordt wellicht tijd om eens te onderzoeken of er niet ergens een soort verjaringsregeling bestaat, waarbij de belastingplicht vervalt als de Belastingdienst niet binnen een periode van -bijvoorbeeld- 5 jaar op een schriftelijk verzoek reageert :wink:.
[/quote]

Op dit moment? Was dat niet 2 jaar geleden ook al zo? Zal wel weer een IT probleem zijn, denk je niet? Een implementatie of zo?  :lol: :grin:
 
[quote author=henriette link=topic=8142.msg117239#msg117239 date=1209695261]
Op dit moment? Was dat niet 2 jaar geleden ook al zo? Zal wel weer een IT probleem zijn, denk je niet? Een implementatie of zo?  :lol: :grin:
[/quote]

He.. zo blijven wij IT-ers tenminste een beetje aan het werk!! Net als de accountants/consultants met SOx wetgevingen komen en zo  :p  :p  :p
 
Zo, nieuws van de belastingdienst.
Wel nadat ik er zelf achteraan bel uiteraard.
Het is in behandeling.................na hoelang? Een jaar ofzo?
Uitslag?
Onbekend.
Wanneer?
Onbekend.

To be continued.....
 
Over belastingzaken gesproken: ik was me niet eens bewust van het feit dat de 450 euro of zo, die ik over 2006 had terug gekregen via het invullen van het M-biljet een voorlopige aanslag was!

Ik heb dus vorige week de definitieve aanslag over 2006 gekregen en ze zijn afgeweken van mijn ingevulde aanslag: ze vonden het wel een leuk idee om meer dan 4000 euro terug te geven. Vraag me niet waarom, maar tis een definitieve aanslag. Yoohoo!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mensen: houd hoop. :up:

Henriette
 
Waarschijnlijk een paar maanden gewerkt in NL voordat je vertrok? Dan heb je nl loonbelasting betaald (per maand) berekend alsof je een heel jaar gewerkt zou hebben. M.a.w. ervan uitgaande dat je in een heel jaar in de xx schaal zou zitten met de top van je inkomen. Na een paar maanden vertrekken zou betekenen dat je jaarinkomen een heel stuk lager is en dat je dus een redelijk stuk belasting terug krijgt ... (Does that make sense?)
 
Klinkt g oed.

Alleen ben ik bang dat ik moet betalen.
Ik heb namelijk tot aan emigreren in Belgie gewerkt en geen belasting betaald. :cry:
Dus zal nu de rekening wel komen.  :cry: :cry:
 
Het kan wel een tijd duren voordat je wat te horen krijgt, Wilco!

Midden 2005 M-aangifte formulier opgestuurd.
In februari van dit jaar kregen wij ook zo'n leuke definitieve aanslag als Henriette ontving.
In maart van dit jaar een brief nav onze M-formulier en de conserverende aanslag. (wacht nog steeds op een reactie van Nationale Nederlanden. Alle andere pensioenfondsen hebben inmiddels iets naar me opgestuurd)
Gisteren een brief met de mededeling dat het belastingkantoor Nijmegen ons dossier heeft doorgestuurd naar afd Buitenland in Heerlen. 'Omdat we waarschijnlijk niet meer woonachtig zijn in NL'. Ja, slimme jongens daar bij de Belastingdienst!  :up:

KC
 
[quote author=Wilsil link=topic=8142.msg118404#msg118404 date=1212026296]
Alleen ben ik bang dat ik moet betalen.
Ik heb namelijk tot aan emigreren in Belgie gewerkt en geen belasting betaald. :cry:
Dus zal nu de rekening wel komen.  :cry: :cry:
[/quote]

AH!! Maar dan heb je er al wel plezier van gehad (van dat geld dan) ;-) ;-) ;-)
 
Uiteraard, en dan hebben we de Belgen nog.
Ik ben net verhuisd en heb het adres niet doorgegeven. Eens kijken hoe lang het duurt voordat ze me vinden.
 
Back
Top