Advies bij afronden belastingzaken

ik moet het eea ook nog afhandelen.
heb vanaf 2004 geen aangifte hoeven doen en ben in 2006 vertrokken. Had geen andere inkomsten in 2006 dus ga zeker voor binnenlandsbelasting plichtig.

Weet iemand of je eerst aangiftes 2004 t/m 2006 moet doen zodat je de aanslagen hebt? Of kan je meteen een verzoek tot middeling indienen gelijktijdig met de aangiftes over die jaren?
 
Een verzoek tot middeling moet worden gedaan binnen 36 maanden nadat de aanslagen en beschikkingen om geen aanslag op te leggen onherroepelijk zijn geworden.

Je kunt dus nog geen verzoek doen aangezien ik uit je verhaal begrijp dat nog niet alle aanslagen onherroepelijk zijn. 
 
[quote author=bits link=topic=8142.msg107223#msg107223 date=1199710667]
Waarschijnlijk krijg je je loonheffing van je salaris januari + vakantiegeld terug. Verder krijg je misschien nog geld terug ogv middelingsregeling

Succes
[/quote]

Yep zo dacht ik er ook over omdat ik alleen de eerste 2 maanden van 2006 had gewerkt. Nu wilt de belasting dienst ook ineens weten wat ik in Oz hebt verdient?? Toen ik klaar was met het invullen van de gegevens op het belasting formulier kwam er uit dat ik kon fluiten naar mijn geld.

Wat ik eigelijk ontzettent raar vindt omdat ik al australische belasting over mijn aus geld heb betaald dus dat gaat NL dan geen ruk meer aan. Waarschijnlijk niet helemaal juist maar op deze manier voelt het alsof ik 2 x belasting moet betalen in NL en in OZ.. :wall:
 
Oh, breek me de bek niet open wat betreft 'de belasting'. Ik zou bijna iedereen aanraden om te zien dat je een M-biljet kan scoren terwijl je nog in Nederland bent en daar een belastingadviseur op los laten om je te informeren zodat je een beetje een idee hebt. Als je eenmaal hier bent is het zo moeilijk communiceren met de belastingdienst. Ons geval is zo simpel, dacht ik :p, jaren werkten we voor de zelfde baas, eigen huis en kind. Niets geen andere extra's. Altijd ieder jaar netjes geld terug van de belasting. Per 1 december 2006 hebben we ons huis verkocht, uitgeschreven uit de gemeente en naar Australie vertrokken. Tot een maand vante voren nog gewerkt. Tot 1 december gekozen voor binnenland belastingplichtig en dan voor december buitenlandbelastingplichtig.
Krijg we een aanslag van ruim 4000 euro! Echt niet dat we dat gaan betalen; uitstel van betaling aangevraagd en een bezwaarschrift ingediend. Zo snel als ze waren om ons die aanslag toe te sturen, zo moeilijk is ieder andere communicatie. Hoe vaak ik wel niet naar afdeling buitenland heb gebeld om maar uit te leggen dat we niet meer in Nederland woonden; kregen nog maanden lang een voorlopige toeslag uitbetaald waar we geen recht meer op hadden, verschillende keren aangegeven dat we nu een definitief adres hadden en of ze dus niet meer naar ons postadres in Nederland wilde sturen, mijn bezwaarschrift hadden ze niet ontvangen, nog een keer moeten sturen, nu zijn we pas verhuisd binnen Australie, dus dat wordt natuurlijk helemaal lachen voordat ze dat verwerkt hebben! Ook alle keren dat ik belde vertelde iedere medewerker iets anders. Ik heb het idee dat ze of niet genoeg of niet genoeg geschoold personeel hebben werken daar in Heerlen. Juist omdat wij z'on makkelijke aangifte hebben, is het zeer frusterend dat het zo loopt.
Zo; ik ben ook even mijn ei kwijt! :wink:

Gerda
 
In dit boek worden belastingzaken behoorlijk behandeld met verschillende scenario's die van toepassing kunnen zijn. Toch zo'n 50 pagina's over belastingzaken.

http://www.emigratieshop.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=183
 
Yep zo dacht ik er ook over omdat ik alleen de eerste 2 maanden van 2006 had gewerkt. Nu wilt de belasting dienst ook ineens weten wat ik in Oz hebt verdient?? Toen ik klaar was met het invullen van de gegevens op het belasting formulier kwam er uit dat ik kon fluiten naar mijn geld.

Dat snap ik niet. Het is logisch dat je je hele wereldinkomen moet aangeven maar daar krijg je vermindering van dubbele belasting voor. Heb je ook aangegeven dat je een vrijstelling claimt voor de premies volksverzekeringen?
 
[quote author=pageva link=topic=8142.msg107537#msg107537 date=1199941390]
Oh, breek me de bek niet open wat betreft 'de belasting'. Ik zou bijna iedereen aanraden om te zien dat je een M-biljet kan scoren terwijl je nog in Nederland bent en daar een belastingadviseur op los laten om je te informeren zodat je een beetje een idee hebt. Als je eenmaal hier bent is het zo moeilijk communiceren met de belastingdienst. Ons geval is zo simpel, dacht ik :p, jaren werkten we voor de zelfde baas, eigen huis en kind. Niets geen andere extra's. Altijd ieder jaar netjes geld terug van de belasting. Per 1 december 2006 hebben we ons huis verkocht, uitgeschreven uit de gemeente en naar Australie vertrokken. Tot een maand vante voren nog gewerkt. Tot 1 december gekozen voor binnenland belastingplichtig en dan voor december buitenlandbelastingplichtig.
Krijg we een aanslag van ruim 4000 euro! Echt niet dat we dat gaan betalen; uitstel van betaling aangevraagd en een bezwaarschrift ingediend. Zo snel als ze waren om ons die aanslag toe te sturen, zo moeilijk is ieder andere communicatie. Hoe vaak ik wel niet naar afdeling buitenland heb gebeld om maar uit te leggen dat we niet meer in Nederland woonden; kregen nog maanden lang een voorlopige toeslag uitbetaald waar we geen recht meer op hadden, verschillende keren aangegeven dat we nu een definitief adres hadden en of ze dus niet meer naar ons postadres in Nederland wilde sturen, mijn bezwaarschrift hadden ze niet ontvangen, nog een keer moeten sturen, nu zijn we pas verhuisd binnen Australie, dus dat wordt natuurlijk helemaal lachen voordat ze dat verwerkt hebben! Ook alle keren dat ik belde vertelde iedere medewerker iets anders. Ik heb het idee dat ze of niet genoeg of niet genoeg geschoold personeel hebben werken daar in Heerlen. Juist omdat wij z'on makkelijke aangifte hebben, is het zeer frusterend dat het zo loopt.
Zo; ik ben ook even mijn ei kwijt! :wink:

Gerda
[/quote]


Soortgelijke situatie hier... als je met het programma aangifte zou doen zouden we 4500 euri terug krijgen (wat ook redelijk klopt met de voorgaande jaren), het M-biljet slechts 1200... rara politiepet.. Ja meneer, het is juist .... dan moet u maar bezwaar aantekenen...

Stelletje klojo's daar bij de belastingdienst, erg frustrerend !
 
Ik kreeg vandaag bericht dat het bureau buitenland van de Belastingdienst enorme achterstanden heeft. Correspodentie die na november 2007 is binnengkomen is (nog) niet traceerbaar bij de Belastingdienst.
 
Begin deze week heb ik de belastingdienst gebeld om een M-biljet aan te vragen (vorig jaar geemigreerd). Echter, tot mijn grote verbazing, werd mij verteld dat mijn vrouw en ik vrijgsteld zijn van belastingaangifte over 2007! Met andere woorden: we mogen wel aangifte doen, maar hoeven niet. Ik begreep wel dat ze later alsnog kunnen vragen om aangifte te doen.

Is er iemand anders die dit heeft meegemaakt? Hoe komt het dat we vrijstelling hebben gekregen? Zou het iets te maken kunnen hebben met de achterstand die de BD heeft?

Ik weet zeker dat ik belasting terug moet betalen, en het vooruitzicht van tientallen pagina's om in te vullen is ook niet echt rooskleuring, dus eigenlijk ben ik er wel blij mee. Maar toch vraag ik me af of ik niet beter toch aangifte kan doen. :|  Iemand goede ideeen?
 
Leuker kunnen ze het niet maken ! :grin:

Echter: als ze nog geld van je willen hebben, dan weten ze je wel te vinden. Bij ons duurde het 4 jaar.....
 
[quote author=SandRebel link=topic=8142.msg113972#msg113972 date=1205876773]
Begin deze week heb ik de belastingdienst gebeld om een M-biljet aan te vragen (vorig jaar geemigreerd). Echter, tot mijn grote verbazing, werd mij verteld dat mijn vrouw en ik vrijgsteld zijn van belastingaangifte over 2007! Met andere woorden: we mogen wel aangifte doen, maar hoeven niet. Ik begreep wel dat ze later alsnog kunnen vragen om aangifte te doen.

Is er iemand anders die dit heeft meegemaakt? Hoe komt het dat we vrijstelling hebben gekregen? Zou het iets te maken kunnen hebben met de achterstand die de BD heeft?

Ik weet zeker dat ik belasting terug moet betalen, en het vooruitzicht van tientallen pagina's om in te vullen is ook niet echt rooskleuring, dus eigenlijk ben ik er wel blij mee. Maar toch vraag ik me af of ik niet beter toch aangifte kan doen. :|  Iemand goede ideeen?
[/quote]

Ik kreeg laatst een brief van de belastingdienst met de mededeling dat ik over 2007 geen aangifte hoefde te doen omdat ik over 2006 geen aanslag heb gekregen. Ik vermoed dat de workload bij de belastingdienst dermate groot is dat ze proberen het aantal aangiftes zoveel mogelijk te beperken.
Ik dacht eerst dat deze brief een fout was omdat een emigrant - voor zover ik weet - bij wet verplicht is een m-biljet in te dienen. Maar schijnbaar ben ik niet de enige emigrant die deze mededeling te horen heeft gekregen.
Ik weet niet wat ik nu ga doen. Aan de ene kant denk ik dat ze het lekker mogen uitzoeken daar bij de belastingdienst. Aan de andere kant is de kans groot dat je hier in de toekomst toch weer mee geconfronteerd gaat worden en dan heb ik het liever op de korte termijn afgehandeld.

:cool:
 
Ik heb hetzelfde gedaan. Geen Australisch inkomen opgegegeven. Ging over okt - nov en dat kleine gesnabbel heb ik maar laten gaan.....
Bij mij kreeg ik trouwens heel snel bericht, met een paar weken. En het M-biljet is nooit aangekomen want ik heb mijn nieuwe adres niet aan de belastingdienst in nederland doorgegeven. Gaat ze niks aan vind ik. Wel zijn mijn ouders mijn correspondentie adres voor ze. En zo is eea gaan rollen. Eigenlijk omdat ik problemen had met de IBG in Groningen over het terugbetalen van de studielening en ik daarvoor een inkomensverklaring nodig had......

Inderdaad, wat een boekwerk!!! En ook niet altijd even makkelijk. Volgens mij is het een beetje regel: geen belangen meer in Nederland is vaak handiger om niet meer Nederlands belastingplichting te zijn. Dan reken je dus gewoon af over het tijdperk dat je nog in Nederland woonde. Ze vragen ook iets over je pensioen bezittingen. Na navraag, hoef je daar verder niets mee te doen, want als je een bepaalde tijd in het buitenland woont en het blijft in Nederland staan, dat gaat dat geloof ik automatisch goed.

Succes ermee  :p :wink:

Henriette

[quote author=tinusv link=topic=8142.msg106889#msg106889 date=1199498839]
[quote author=Bear link=topic=8142.msg106885#msg106885 date=1199496940]
Wat gebeurd er dan precies met dat M-biljet? en wat vragen ze dan precies.
[/quote]

Ik kan nu niet echt een boekwerk van 100 pagina's (ja zoveel is het) in 1 post samenvatten. Gelukkig hoefden wij slechts een 5-tal pagina's in te vullen en we waren klaar. Met name omdat ik hier geen belastbaar inkomen heb (scholarship is exempt van tax), en omdat we in NL geen huis of vermogen hadden was het relatief makkelijk. Het verschil in belastingjaar tussen NL en AU maakt het ook niet makkelijker. Wij hebben gewoon ons Australische inkomen genegeerd en opgegeven dat we in 2005 geen Australisch inkomen hadden (voor het belastingjaar 1-7-2004 tot 30-6-2005 klopte dat ook wel aardig  :wink:).
[/quote]
 
Je krijgt minder terug dan je zou verwachten met een "normale" aangifte omdat je niet voor de volledige heffingskorting in aanmerking komt. (zie formule in het M-biljet, maar je moet goed lezen, tis niet heel eenvoudig).

Overigens betaal je niet 2 keer belasting over je Australische inkomen want daar is de regeling ter voorkoming van dubbele belasting voor. Ook dat is een formule (ook weer goed lezen, tis niet heel eenvoudig  :p)

Iemand bij bureau buitenland heeft mij zeer goed kunnen helpen, maar dan moet je wel heel goed geluk hebben wie je aan de telefoon krijgt!

Ik het uiteindelijk toch nog iet van 400 euro teruggekregen (gewerkt Jan tot en met July). Geen Australische inkomsten opgegeven.

En toen ik de Australische inkomstenbelasting opgaf over 2006/2007, heb ik natuurlijk wel alle inkomsten opgegeven (je krijgt immers de jaaropgaven) en kwam ik door niet een volledig jaar werken mooi net onder alle grenzen uit, ivm extra medicare levy etc. En daar nog veel van terug gekregen!

Overigens een opmerking ten aanzien van private hospital cover om je extra medicare levy te voorkomen:
Je hebt een jaar de tijd (na ingaan van je medicare card) om die af te sluiten zonder dat je een eventuele Loading betaald ivm je leeftijd >30. Niemand had mij dat verteld en toen ik hem dus wou afsluiten was ik mooi te laat en nu betaal ik 10% extra (want +5jaar x 2% is de loading op je premie). Overigens blijft het altijd interessant te doen zolang je maar zorgt dat je premie voor je verzekering minder is dan de 1% extra medicare levy over je inkomen.

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=8142.msg113989#msg113989 date=1205895835]
Je krijgt minder terug dan je zou verwachten met een "normale" aangifte omdat je niet voor de volledige heffingskorting in aanmerking komt. (zie formule in het M-biljet, maar je moet goed lezen, tis niet heel eenvoudig).
[/quote]

Kleine opmerking hierover: Je komt niet voor de volledige heffingskorting in aanmerking, maar van de andere kant heb je over de top van je inkomen natuurlijk wel belasting betaald alsof je het heel jaar zou hebben gewerkt. Heb je echter maar een paar maanden gewerkt, dan heb je per maand hoogstwaarschijnlijk teveel belasting betaald en zou je daar weer van terug moeten krijgen...

NB: Een paar weken voor we vertrokken hebben we gesproken met een medewerker van de belasting dienst die bij hoog en laag beweerde dat de volledige heffingskorting van toepassing zou blijven ook al vertrokken we tijdens het jaar... We hebben ondertussen geleerd dat er meer dingen zijn die hij beweerde die niet kloppen... Ondertussen wachten we alweer 2 maanden op de (nu voor de 4e keer) aangevraagde M-biljetten.. (en we hebben het over het belasting jaar 2006).
 
Wij kregen ook stellig het idee dat ze hun zaken niet op orde hebben. We hebben ook allerlei tegenstrijdige opmerkingen gehoord sinds we bezig zijn met onze emigratie. Zo werd ons bij de gemeente gezegd dat als we ons uit het basisregister uit zouden schrijven, automatisch de zorgtoeslag stopgezet zou worden. Nou niet dus. In plaats van de 22 euro die we in de maand kregen (ja, ja, echt een vetpot), kregen we ineens 44 euro in de maand. Nu blijkt dat we dit apart in Nederland hadden moeten opzeggen. Helaas was mijn vrouw haar DIGID verlopen, en die kun je dus niet aanvragen in het buitenland! Op de vraag wat we dan moesten doen, kregen we het antwoord dat we het ook wel telefonisch konden doen. Maar wat blijkt: dit mag alleen als je vanuit nederland belt! Wat maakt het nou uit van waar je belt??!!! Na een hele avond aan de telefoon te hebben gezeten heb ik wel weer genoeg belastingdienst gehad voor een jaar! Ik geloof dat ik dat M-biljet maar laat zitten dus...
 
[quote author=SandRebel link=topic=8142.msg114021#msg114021 date=1205921041]
Na een hele avond aan de telefoon te hebben gezeten heb ik wel weer genoeg belastingdienst gehad voor een jaar! Ik geloof dat ik dat M-biljet maar laat zitten dus...
[/quote]
Dan ben je dus een van de lucky ones die weinig of geen geld terug verwachten .. We zouden het er ook bij laten zitten als we niet nog een aardige bedragje terug verwachtten .. (zucht ...)
 
[quote author=henriette link=topic=8142.msg113989#msg113989 date=1205895835]
Overigens een opmerking ten aanzien van private hospital cover om je extra medicare levy te voorkomen:
Je hebt een jaar de tijd (na ingaan van je medicare card) om die af te sluiten zonder dat je een eventuele Loading betaald ivm je leeftijd >30. Niemand had mij dat verteld en toen ik hem dus wou afsluiten was ik mooi te laat en nu betaal ik 10% extra (want +5jaar x 2% is de loading op je premie). Overigens blijft het altijd interessant te doen zolang je maar zorgt dat je premie voor je verzekering minder is dan de 1% extra medicare levy over je inkomen.
[/quote]

Sluit ik me helemaal bij aan. Let wel op dat je bewijs hebt dat je in Nederland een vergelijkbare ziektenkosten verzekering had. Toen wij hierheen kwamen heette dat nog 'particuliere verzekering' en we moesten minimaal 5 jaar aan betalingsbewijzen or bewijs van inschrijving laten zien.
 
[quote author=Peter! link=topic=8142.msg114184#msg114184 date=1206058551]

Sluit ik me helemaal bij aan. Let wel op dat je bewijs hebt dat je in Nederland een vergelijkbare ziektenkosten verzekering had. Toen wij hierheen kwamen heette dat nog 'particuliere verzekering' en we moesten minimaal 5 jaar aan betalingsbewijzen or bewijs van inschrijving laten zien.
[/quote]

???? :?

Dit snap ik niet. Aan wie moest je dat dan laten zien? Als je een volledige medicare kaart hebt, heb je toch niks anders nodig om een hospital cover af te sluiten? Ik niet althans..... Misschien kun je nog iets meer toelichten?

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=8142.msg114578#msg114578 date=1206512142]
[quote author=Peter! link=topic=8142.msg114184#msg114184 date=1206058551]

Sluit ik me helemaal bij aan. Let wel op dat je bewijs hebt dat je in Nederland een vergelijkbare ziektenkosten verzekering had. Toen wij hierheen kwamen heette dat nog 'particuliere verzekering' en we moesten minimaal 5 jaar aan betalingsbewijzen or bewijs van inschrijving laten zien.
[/quote]

???? :?

Dit snap ik niet. Aan wie moest je dat dan laten zien? Als je een volledige medicare kaart hebt, heb je toch niks anders nodig om een hospital cover af te sluiten? Ik niet althans..... Misschien kun je nog iets meer toelichten?

Henriette
[/quote]

Waarschijnlijk reageerde Peter op het feit dat je als emigrant binnen een jaar na aankomst private health insurance af moet sluiten om die extra loadings van 2% te ontwijken.

Overigens heeft Peter geen gelijk als hij zegt dat je moet bewijzen dat je in NL voor particuliere ziektekosten verzekering hebt betaald. Dat maakt namelijk helemaal niks uit. De regel is dat je als emigrant recht hebt om die loadings te ontwijken, ongeacht of je in je thuisland verzekerd was tegen ziektekosten. Wat je moet doen is een brief van Medicare aanvragen waarin staat dat je sinds een bepaalde datum - je emigratiedatum - recht hebt op Medicare. Als deze datum minder dan een jaar geleden is ten opzichte van de datum waarop je private health insurance aanvraagt dan ontloop je de loadings.
 
Back
Top