AJ on his way -> Sydney

[quote author=AJ link=topic=3705.msg87443#msg87443 date=1176816213]
Wat vliegt de tijd, nog maar twee weken en we zitten in het vliegtuig. Al het regelwerk hier in Nederland gaat goed, alles lijkt in orde. Vorige week mijn laatste dag op kantoor, gebakje hier, cakeje daar, honderd keer hetzelfde verhaal vertellen, blijven lachen. En nu komen we overal zo'n beetje voor de laatste keer en dat voelt heel weird. Ik moet wel bekennen dat het verlaten van Nederland en alles wat daarbij hoort mij emotioneel zwaarder valt dan ik gedacht had. Maar dat schijnt er allemaal bij te horen dus daar komen we ook wel weer doorheen. Maar we zijn er nu wel klaar voor. We hebben er zin in en we kunnen gelukkig nog van een aantal mooie dagen in Nederland genieten.

:beach:

Nog wat tips en tricks om Nederland in goede orde achter je te laten:
- Voor de ABN klanten onder ons, de expat service van ABN is geweldig. Op de site kun je er meer over vinden.
- Alle belangrijke docs die je wilt bewaren of die je nog nodig gaat hebben, scannen en naar jezelf mailen.
- Engelstalige verklaring van je verhuurder/hypotheekverstrekker aanvragen.
- Post 6 maanden door laten sturen naar een vertrouwd adres in Nederland met de TNT verhuisservice.

:up:
[/quote]

Goede tips AJ, succes met de laatste loodjes en .... als je nog meer tips hebt, kom maar op  :up:

groetjes Miranda

Hey AJ

Goed man! Het is zover... the moment you have been waiting for.... Sterkte met de laatste paar dagen en alvast veel plezier gewenst bij/na aankomst!

Cheers,
Jan

Hi AJ!

Heel spannend nu het allemaal zo dichtbij komt! Was het nare gedeelte van afscheid nemen maar vast achter de rug he?

Veel plezier en ook sterkte de komende tijd met afscheid nemen en laat nog even wat horen voordat je vertrekt!

Groetjes,
Lela

Hi AJ,

Eindelijk is het bijna zover, lang gewacht, stil gezwegen.........!

Sterkte met het afscheid en eventuele laatste loodjes.
En heel veel succes en Ozzieluck. :up:

Mariette

Hoi AJ

Spannend zeg dat het nu bijna zover is!
Sterkte met het afscheid nemen en veel succes met de laatste loodjes en natuurlijk heel veel plezier in OZ!  :sunny:

groetjes,
Marina

Eindelijk is het dan zover AJ! Wat hebben jullie lang op dit moment gewacht. Heel veel sterkte met de laatste momenten in Nederland!

Groetjes Lin

Ook vanuit een iets frisser Adelaide wens ik je sterkte en alle goeds toe voor je nieuwe toekomst in Sydney!

Hier gaat alles "swell": leuke baan, mooi huis en een goede gezondheid!

Bart

Hoi AJ,

Geniet nog van de laatste dagen hier en alvast een hele fijne reis :plane: toegewenst.

Groetjes,
Susan

Oook nog maar een paar dagen hier  :lol:

Wat een goede berichten allemaal, heerlijk! :up:

Heel veel succes, sterkte en plezier met het afscheid nemen en het vliegen!

Liefs eutrice

17 april + 14 dagen = 1 Mei Even kijken.... Hmm nog even aftellen dus en zoef... je zit in Sydney. Duurt niet olang meer. Succes!  :up:

Hi AJ en Prinses,

Hoe is het nou met jullie? Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat!

Groetjes,
Lela

Hallo allemaal, long time no see.
Allereerst een welgemeend proficiat aan iedereen die zijn of haar visum bemachtigd heeft. Ik heb geloof ik heel wat door te lezen.

Op 3 mei zijn we geland in Sydney na een comfortabele vlucht via Kuala Lumpur (Frank100, ik weet het niet zeker maar ik denk dat wij dichtbij jullie zaten op de vlucht naar KL). Mijn oom en mijn nichtje hebben ons opgehaald van het vliegveld waarna we door zijn gereden naar het apartement van mijn oom en tante in Penrith. Van mijn oom kregen we de tijd om onze zaken te regelen en rustig te zoeken naar werk en huisvesting. We hebben het inderdaad rustig aan gedaan en geprobeerd ook een beetje te genieten van Sydney en omstreken. Sydney is en blijft een geweldige stad met een heerlijke sfeer. Ik voel me er in ieder geval helemaal in mijn element.

Nadat we alles zo'n beetje geregeld hadden, zoals bankzaken, ATO, Medicare, rijbewijs, mobile, ben ik me gaan orienteren op de arbeidsmarkt. Het irritante is dat alles hier via agencies loopt waardoor je niet echt zelf organisaties kunt kiezen waarvoor je zou willen werken. Maar goed, ik stuurde mijn CV naar enkele agencies en vanaf dat moment stond mijn mobieltje roodgloeiend. Het barst in Sydney van het werk, als je maar de juiste skills hebt (overigens, mijn dank aan enkele XPdite leden die me op weg geholpen hebben in de wondere wereld van de agencies). Ik had al vrij snel interviews op de agenda staan. Vaak was het zo dat ik s'morgens een interview had en dat ik s'middags al een uitnodiging voor een 2e interview of zelfs al meteen een aanbod kreeg. Maar ik besloot om niet zomaar de eerste de beste baan te accepteren en door te blijven solliciteren tot het moment dat ik me ergens op mijn plek voelde. Dat moment kwam al snel en ik werk nu al weer enkele weken bij een klein maar professioneel software huis in het centrum van Sydney. Een heel leuk en informeel bedrijf waar ik me prima kan vermaken. De dagen zijn soms lang maar het uitstekende salaris doet veel goed. En als ik tijdens de lunch een wandeling maak door de Botanic gardens, doorloop naar the Opera House en vervolgens van een Starbucks frappucino geniet op Circular Quay met uitzicht op de Harbour Bridge, ja, dan voel ik me goed en weet ik weer waar ik het allemaal voor gedaan heb.

Het woning zoeken was iets lastiger. We hebben na aankomst geprobeerd om de suburbs van Sydney te bezoeken en te kijken waar we ons op ons gemak zouden voelen en waar het nog betaalbaar was, want duur is het absoluut in Sydney. Maar de sfeer in veel suburbs viel me heel erg tegen, een beetje dodgy zeg maar. Ik voelde me op veel plaatsen niet echt veilig. Na lang zoeken, liepen we tegen een mooi nieuwbouw apartement aan in het centrum van Penrith. We wilden eigenlijk wat dichter bij Sydney wonen, maar dit leek ons toch wel wat. Het is een pokke-eind weg van Sydney CBD maar alles went. En het mooie uitzicht op de Blue Mountains vanuit de woonkamer is natuurlijk ook niet verkeerd. Als alles volgens plan verloopt, krijgen we begin juli de sleutel.

Hier nog wat ervaringen waar anderen wellicht wat aan hebben:

Medicare...
De dag na aankomst gingen we naar Medicare in Penrith om ons te registreren. Er werd ons verteld twee weken later nog eens terug te komen omdat dan onze gegevens binnen zouden zijn. Dat deden we, formulier ingevuld, Medicare nummers meegekregen, en twee weken later lagen de Medicare cards in de brievenbus.

Driver license...
Ongeveer een week na aankomst gingen we met mijn oom naar RTA in Penrith voor een NSW driver license. Voor de zekerheid hadden we een ANWB vertaling meegenomen maar deze werd niet geaccepteerd. Gelukkig was de betreffende dame in een goede bui en vond ze een officiele vertaling niet noodzakelijk. Ze checkte in een boek met overseas rijbewijzen en en alles was in orde. Even snel een simpele ogentest, een fotootje maken, en uiteindelijk kregen we allebei een prachtig mooi NSW driver license op basis van onze NL rijbewijzen (mijn prinsesje heeft naast een JAP rijbewijs ook een NL rijbewijs). En we kregen onze NL rijbewijzen zonder schade weer terug.

Tax file number...
Dit was wel een klein probleem. Omdat we allebei in het verleden een working holiday gedaan hebben, waren we al in het bezit van een TFN. Ik belde naar ATO om te vragen of ze onze TFN's weer konden activeren en er werd ons geadviseerd om online opnieuw een aanvraag in te dienen en tijdens dat proces konden we dan aangeven dat we al een TFN hadden. Een maand later kreeg ik een schriftelijke bevestiging van mijn TFN binnen maar nog steeds als non-resident. Niet goed, dus ik weer bellen naar ATO en mij werd toen verteld dat ik een brief moest schrijven met daarin een verzoek mij als permanent resident voor tax purposes te beschouwen. Dat hebben we gedaan en nu moet dat allemaal ook wel in orde zijn.

Oh ja, Het weer is toppie. Mei was de laatste maand van de Australische herfst en het was elke dag ongeveer 24 graden. Nu is de winter in alle hevigheid losgebarsten en hebben we overdag te maken met een bitterkoude 18 graden. En tja, dan nog zie je mensen rondlopen met dikke jas, sjaal en handschoenen.

Anyway, that's it for now en tot laters...

:surfer:

Gefeliciteerd met je baan! Goed te horen dat Sydney jullie zo goed bevalt.
Veel plezier en succes met de nieuwe woning.

Chantal

Hoi AJ, ik heb heel de topic eens doorgelezen en genoten van het hele verhaal.
Heel veel succes in Sydney en hopelijk gaat alles volgens plan met de woning. :up:

groetjes Jojo.

He AJ beste vriend,

Goed om weer van je te horen en dat alles op rails is zoals de medicare, license en je werk.
Ook en dat is toch het belangrijkst dat je in je element bent.

Hier is het ook koud , hier is het ook 18 graden..........snachts. :roll:

Ik hoop en ik denk dat dat zeker zal gaan lukken , dat je in Penrith ( Penrith ben ik op weg naar Darwin nog doorheen gereden en brood gekocht) een geweldig leven tegenmoet gaat.
Hopend kunnen we een keer samen een pilsje drinken met een geweldig bbq, wie weet.

Cheers buddie, het ga je goed tot hores

Jack :evil:

Heyy AJ,

Wat goed om te horen dat het je zo goed gaat daar in Sydney  :up: :up:
Je hebt het allemaal al aardig op de rit, heerlijk lijkt me dat.
Kan niet wachten tot het voor ons zover is  :p

Heel veel succes en plezier daar.

Liefs Eutrice

De plannen zijn gewijzigd. :cheer:

We hadden 2 maanden nog om er achter te komen dat Penrith toch niet helemaal onze plek was. Waarom zouden we zo ver van Sydney wonen terwijl Penrith eigenlijk maar een beperkt western suburbje is? Daar moest dus verandering in komen, en snel. We zijn toen een apartment hunt in Sydney gestart en nu wonen we alweer twee weken in een prettig en rustig apartement vlakbij Darling Harbour. Inmiddels heeft mijn prinsesje ook een fulltime baan gevonden in the City dus we kunnen allebei elke ochtend in het zonnetje naar kantoor wandelen. Het is hier duur maar dat kan me geen drol meer schelen. Sydney rules, life is good here, we genieten elke dag.

:beach:

Back