Angeline
Member
Hé iedereen,
de reden dat ik deze topic aanmaak: nu ik ook de eindmeet in zicht heb, merk ik dat ik (nog steeds) veel kracht haal uit het meelezen op dit forum. Misschien zal er ook ooit iemand sterkte halen uit deze topic, denk ik dan...
In januari 2009 hebben 'wij' (Paul: Iers en al 13 jaar in Sydney, en ik, Belgisch) beslist dat 'ik' (Angeline) ga emigreren op een 175 Skilled Independent, beroep Vroedvrouw. (Zie ook in 'Even voorstellen')
Na de eerste research was er twijfel over het wel of niet inschakelen van een migratiebureau. De beslissing om geen bureau in te schakelen, is gekomen door het feit dat je -ondanks een bureau- toch nog zelf achter alle documenten aan moet gaan. De keerzijde van geen bureau in te schakelen, is dat het me menig uur slaap gekost heeft om door de bomen het bos te blijven zien, het ontbreken van enerzijds de geruststelling dat ik de stappen in de juiste volgorde aan het nemen was, niets over het hoofd aan het zien was en anderzijds de bevestiging over de juistheid van wat ik begreep uit de informatie. Het voordeel: het zal me zeker een aardige duit schelen in het kostenplaatje.
Na dus menig uur gelezen te hebben was de eerste stap IELTS: alvorens in aanmerking te komen voor het Skills Assessment, moest ik deze test op Academisch niveau voldoen met 6,5- 6,5- 7 en 7. (Voor sommige Skills-Assessment-organen is de volgorde anders! Maar voor het ANMC moet je dus wel degelijk eerst aantonen dat je over voldoende Engelse taalvaardigheden beschikt.)
Eerste poging (4 april 2009), resultaat: 7,5- 7- 6,5- 8. Een half puntje tekort op schrijven dus :| Gelukkig ontdekte ik snel wat 'fout' gegaan was op het schrijven: ik had helemaal geen structuur in mijn tekst aangebracht. Eén en ander was destijds zo druk in mijn werkschema en ik had dus niet echt de regels voor het schrijven nagekeken. Na eens flink gevloekt te hebben (al doe ik dat echt niet zo vaak, maar de frustratie moest er toen gewoon eens uit), volgde een periode van heel veel oefenen op de verschillende websites die voorhanden zijn en mijn tweede poging (30 mei 2009), resultaat: 8- 8,5- 7- 7,5. Yes!
Volgende stap: het verder bijeen sprokkelen van de documenten om mijn Skills Assessment aan te vragen. Mijn ervaring hiermee is dat instanties die je kennen (zoals mijn opleidingsinstituut) heel coöperatief zijn (uit sympathie, zeg maar), maar dat andere instanties verschrikkelijk halsstarrig kunnen zijn. In mijn geval was dat de Geneeskundige Commissie (da's de tegenhanger van het Nederlandse BIG-register -> vermits ik een aantal jaren in Nederland werkzaam ben geweest, heb ik ook ervaring met dit orgaan en ik moet zeggen dat zij een stuk meegaander zijn dan hun Belgiche collegae!!): het Call Center waar je terecht komt, is vreselijk vriendelijk, maar absoluut niet op de hoogte van migratie-issues. De beste manier om te verkrijgen wat je wilt, is gewoon naar Brussel rijden en het daar face-to-face regelen.
Uiteindelijk op 2 september 2009 de aanvraag tot Skills Assessment kunnen opsturen (per post, want het ANMC: Australian Nursing and Midwifery Council, behandelt de aanvragen alleen per post). Vooropgestelde wachttijd: 10 weken. Ondanks het feit dat ik nog een vraag kreeg naar meer documenten, werd ik inderdaad keurig 10 weken na de aanvraag (het was dan half november 2009) op de hoogte gebracht (via een Letter of Determination) over de beoordeling van mijn vaardigheden en ervaring als Vroedvrouw: geschikt voor migratie!!
Vervolgens de 'grote aanvraag' (zo noem ik de aanvraag van het visum); die heb ik op 7 december gepost: letterlijk op de post gedaan, dus geen online aanvraag. Ik had alle documenten al in tweevoud laten certificeren (op aanbeveling van het ANMC in hun uitleg over de aanvraagprocedure) vóór de aanvraag van het Skills Assessment en ik zag het ook niet echt zitten om alles nog in te scannen enzo op de pc voor een online aanvraag.
Op 16 december is mijn aanvraag daar aangekomen, ik kreeg een Aknowledgement Letter via mail op 22 december 2009.
En op 16 februari 2010 kreeg ik een mail van mijn CO!!
Hij moet binnen 7 dagen een kopietje hebben van de Letter of Determination van het ANMC (dat heb ik gelijk verstuurd per email) en zal me daarna onmiddellijk informeren voor het volgende stadium van de behandeling van mijn aanvraag.
Ik vermoed dat dat volgend stadium VOG en Medicals zal zijn. Mijn VOG is zowel een Nederlands als een Belgisch (in België heet dat een bewijs van goed gedrag en zeden). Ik wacht 'rustig' af tot ik die verdere info krijg.
Ondertussen ben ik wel al bezig met de aanvraag van het Nederlandse VOG (vermits zij een leveringstijd van 2 tot 4 weken hebben).
Dus voor nu: afwachten
en voor later: jullie op de hoogte houden.
Toch ook hier een bedankje aan allen!!!
Groetjes, Angeline
de reden dat ik deze topic aanmaak: nu ik ook de eindmeet in zicht heb, merk ik dat ik (nog steeds) veel kracht haal uit het meelezen op dit forum. Misschien zal er ook ooit iemand sterkte halen uit deze topic, denk ik dan...
In januari 2009 hebben 'wij' (Paul: Iers en al 13 jaar in Sydney, en ik, Belgisch) beslist dat 'ik' (Angeline) ga emigreren op een 175 Skilled Independent, beroep Vroedvrouw. (Zie ook in 'Even voorstellen')
Na de eerste research was er twijfel over het wel of niet inschakelen van een migratiebureau. De beslissing om geen bureau in te schakelen, is gekomen door het feit dat je -ondanks een bureau- toch nog zelf achter alle documenten aan moet gaan. De keerzijde van geen bureau in te schakelen, is dat het me menig uur slaap gekost heeft om door de bomen het bos te blijven zien, het ontbreken van enerzijds de geruststelling dat ik de stappen in de juiste volgorde aan het nemen was, niets over het hoofd aan het zien was en anderzijds de bevestiging over de juistheid van wat ik begreep uit de informatie. Het voordeel: het zal me zeker een aardige duit schelen in het kostenplaatje.
Na dus menig uur gelezen te hebben was de eerste stap IELTS: alvorens in aanmerking te komen voor het Skills Assessment, moest ik deze test op Academisch niveau voldoen met 6,5- 6,5- 7 en 7. (Voor sommige Skills-Assessment-organen is de volgorde anders! Maar voor het ANMC moet je dus wel degelijk eerst aantonen dat je over voldoende Engelse taalvaardigheden beschikt.)
Eerste poging (4 april 2009), resultaat: 7,5- 7- 6,5- 8. Een half puntje tekort op schrijven dus :| Gelukkig ontdekte ik snel wat 'fout' gegaan was op het schrijven: ik had helemaal geen structuur in mijn tekst aangebracht. Eén en ander was destijds zo druk in mijn werkschema en ik had dus niet echt de regels voor het schrijven nagekeken. Na eens flink gevloekt te hebben (al doe ik dat echt niet zo vaak, maar de frustratie moest er toen gewoon eens uit), volgde een periode van heel veel oefenen op de verschillende websites die voorhanden zijn en mijn tweede poging (30 mei 2009), resultaat: 8- 8,5- 7- 7,5. Yes!
Volgende stap: het verder bijeen sprokkelen van de documenten om mijn Skills Assessment aan te vragen. Mijn ervaring hiermee is dat instanties die je kennen (zoals mijn opleidingsinstituut) heel coöperatief zijn (uit sympathie, zeg maar), maar dat andere instanties verschrikkelijk halsstarrig kunnen zijn. In mijn geval was dat de Geneeskundige Commissie (da's de tegenhanger van het Nederlandse BIG-register -> vermits ik een aantal jaren in Nederland werkzaam ben geweest, heb ik ook ervaring met dit orgaan en ik moet zeggen dat zij een stuk meegaander zijn dan hun Belgiche collegae!!): het Call Center waar je terecht komt, is vreselijk vriendelijk, maar absoluut niet op de hoogte van migratie-issues. De beste manier om te verkrijgen wat je wilt, is gewoon naar Brussel rijden en het daar face-to-face regelen.
Uiteindelijk op 2 september 2009 de aanvraag tot Skills Assessment kunnen opsturen (per post, want het ANMC: Australian Nursing and Midwifery Council, behandelt de aanvragen alleen per post). Vooropgestelde wachttijd: 10 weken. Ondanks het feit dat ik nog een vraag kreeg naar meer documenten, werd ik inderdaad keurig 10 weken na de aanvraag (het was dan half november 2009) op de hoogte gebracht (via een Letter of Determination) over de beoordeling van mijn vaardigheden en ervaring als Vroedvrouw: geschikt voor migratie!!
Vervolgens de 'grote aanvraag' (zo noem ik de aanvraag van het visum); die heb ik op 7 december gepost: letterlijk op de post gedaan, dus geen online aanvraag. Ik had alle documenten al in tweevoud laten certificeren (op aanbeveling van het ANMC in hun uitleg over de aanvraagprocedure) vóór de aanvraag van het Skills Assessment en ik zag het ook niet echt zitten om alles nog in te scannen enzo op de pc voor een online aanvraag.
Op 16 december is mijn aanvraag daar aangekomen, ik kreeg een Aknowledgement Letter via mail op 22 december 2009.
En op 16 februari 2010 kreeg ik een mail van mijn CO!!
Hij moet binnen 7 dagen een kopietje hebben van de Letter of Determination van het ANMC (dat heb ik gelijk verstuurd per email) en zal me daarna onmiddellijk informeren voor het volgende stadium van de behandeling van mijn aanvraag.
Ik vermoed dat dat volgend stadium VOG en Medicals zal zijn. Mijn VOG is zowel een Nederlands als een Belgisch (in België heet dat een bewijs van goed gedrag en zeden). Ik wacht 'rustig' af tot ik die verdere info krijg.
Ondertussen ben ik wel al bezig met de aanvraag van het Nederlandse VOG (vermits zij een leveringstijd van 2 tot 4 weken hebben).
Dus voor nu: afwachten
en voor later: jullie op de hoogte houden.
Toch ook hier een bedankje aan allen!!!
Groetjes, Angeline