Angeline; 1 jaar in Ozz

Angeline

Member
Hé iedereen,

de reden dat ik deze topic aanmaak: nu ik ook de eindmeet in zicht heb, merk ik dat ik (nog steeds) veel kracht haal uit het meelezen op dit forum. Misschien zal er ook ooit iemand sterkte halen uit deze topic, denk ik dan...

In januari 2009 hebben 'wij' (Paul: Iers en al 13 jaar in Sydney, en ik, Belgisch) beslist dat 'ik' (Angeline) ga emigreren op een 175 Skilled Independent, beroep Vroedvrouw. (Zie ook in 'Even voorstellen')
Na de eerste research was er twijfel over het wel of niet inschakelen van een migratiebureau. De beslissing om geen bureau in te schakelen, is gekomen door het feit dat je -ondanks een bureau- toch nog zelf achter alle documenten aan moet gaan. De keerzijde van geen bureau in te schakelen, is dat het me menig uur slaap gekost heeft om door de bomen het bos te blijven zien, het ontbreken van enerzijds de geruststelling dat ik de stappen in de juiste volgorde aan het nemen was, niets over het hoofd aan het zien was en anderzijds de bevestiging over de juistheid van wat ik begreep uit de informatie. Het voordeel: het zal me zeker een aardige duit schelen in het kostenplaatje.

Na dus menig uur gelezen te hebben was de eerste stap IELTS: alvorens in aanmerking te komen voor het Skills Assessment, moest ik deze test op Academisch niveau voldoen met 6,5- 6,5- 7 en 7. (Voor sommige Skills-Assessment-organen is de volgorde anders! Maar voor het ANMC moet je dus wel degelijk eerst aantonen dat je over voldoende Engelse taalvaardigheden beschikt.)
Eerste poging (4 april 2009), resultaat: 7,5- 7- 6,5- 8. Een half puntje tekort op schrijven dus :| Gelukkig ontdekte ik snel wat 'fout' gegaan was op het schrijven: ik had helemaal geen structuur in mijn tekst aangebracht. Eén en ander was destijds zo druk in mijn werkschema en ik had dus niet echt de regels voor het schrijven nagekeken. Na eens flink gevloekt te hebben (al doe ik dat echt niet zo vaak, maar de frustratie moest er toen gewoon eens uit), volgde een periode van heel veel oefenen op de verschillende websites die voorhanden zijn en mijn tweede poging (30 mei 2009), resultaat: 8- 8,5- 7- 7,5. Yes! :up:

Volgende stap: het verder bijeen sprokkelen van de documenten om mijn Skills Assessment aan te vragen. Mijn ervaring hiermee is dat instanties die je kennen (zoals mijn opleidingsinstituut) heel coöperatief zijn (uit sympathie, zeg maar), maar dat andere instanties verschrikkelijk halsstarrig kunnen zijn. In mijn geval was dat de Geneeskundige Commissie (da's de tegenhanger van het Nederlandse BIG-register -> vermits ik een aantal jaren in Nederland werkzaam ben geweest, heb ik ook ervaring met dit orgaan en ik moet zeggen dat zij een stuk meegaander zijn dan hun Belgiche collegae!!): het Call Center waar je terecht komt, is vreselijk vriendelijk, maar absoluut niet op de hoogte van migratie-issues. De beste manier om te verkrijgen wat je wilt, is gewoon naar Brussel rijden en het daar face-to-face regelen.

Uiteindelijk op 2 september 2009 de aanvraag tot Skills Assessment kunnen opsturen (per post, want het ANMC: Australian Nursing and Midwifery Council, behandelt de aanvragen alleen per post). Vooropgestelde wachttijd: 10 weken. Ondanks het feit dat ik nog een vraag kreeg naar meer documenten, werd ik inderdaad keurig 10 weken na de aanvraag (het was dan half november 2009) op de hoogte gebracht (via een Letter of Determination) over de beoordeling van mijn vaardigheden en ervaring als Vroedvrouw: geschikt voor migratie!!

Vervolgens de 'grote aanvraag' (zo noem ik de aanvraag van het visum); die heb ik op 7 december gepost: letterlijk op de post gedaan, dus geen online aanvraag. Ik had alle documenten al in tweevoud laten certificeren (op aanbeveling van het ANMC in hun uitleg over de aanvraagprocedure) vóór de aanvraag van het Skills Assessment en ik zag het ook niet echt zitten om alles nog in te scannen enzo op de pc voor een online aanvraag.
Op 16 december is mijn aanvraag daar aangekomen, ik kreeg een Aknowledgement Letter via mail op 22 december 2009.

En op 16 februari 2010 kreeg ik een mail van mijn CO!!
Hij moet binnen 7 dagen een kopietje hebben van de Letter of Determination van het ANMC (dat heb ik gelijk verstuurd per email) en zal me daarna onmiddellijk informeren voor het volgende stadium van de behandeling van mijn aanvraag.

Ik vermoed dat dat volgend stadium VOG en Medicals zal zijn. Mijn VOG is zowel een Nederlands als een Belgisch (in België heet dat een bewijs van goed gedrag en zeden). Ik wacht 'rustig' af tot ik die verdere info krijg.
Ondertussen ben ik wel al bezig met de aanvraag van het Nederlandse VOG (vermits zij een leveringstijd van 2 tot 4 weken hebben).

Dus voor nu: afwachten
en voor later: jullie op de hoogte houden.
Toch ook hier een bedankje aan allen!!!

Groetjes, Angeline

Als je een CO hebt die nu al duidelijk bezig is met jouw dossier, denk ik dat je rustig al de VOG's kunt gaan aanvragen. Voor de medicals zal je even moeten wachten op hun papieren. Het ziet er goed uit voor je. Denk dat jij de zomer in Belgie gaat inwisselen voor een winter in Sydney!

Sacha,
dat zou geweldig zijn als het allemaal zo snel zou gaan! Paul is er ook van overtuigd dat het niet lang meer zal duren... Ikzelf ben een beetje bang om te verwachten dat het voor de komende maanden zal zijn (maar ik denk dat ik mezelf gewoon wil beschermen tegen een ontgoocheling).

Ik ben inderdaad al bezig met de VOG. Waarom vind je dat ik moet wachten met de medicals? Gaan ze het niet accepteren als die gedaan is vóór zij het mij vragen?? We dachten er namelijk aan om de medicals ook alvast te regelen, maar dat is dan blijkbaar geen goed idee?

Als je medicals al wilt doen, gewoon doen. Weet alleen niet hoe dat dan zit met je dossier nummer. Wij hebben onze aanvraag online gedaan en dan kan je jouw eigen formilieren daar downloaden met de jusite nummers erop. Maar er zijn vast wel mensen op het forum die hier ervaring mee hebben. Was ooit de normaalste manier, dat je na het indienen gelijk je medicals ging toen.

Komt allemaal goed!

SV#1,
dankjewel voor het meedenken. Ik wist dit al, maar dit is voor mij niet zo een probleem.
Zodra ik het visum op zak heb, kan ik stoppen met werken (wel nog even lopende opdrachten afwerken natuurlijk, maar ik aanvaard ze tegenwoordig niet te lang meer in de vooruit) omdat ik als uitzendkracht werk en daardoor niet gebonden ben aan een opzegtermijn.
Ook de opzeg van mijn flat (ik huur) mag geen probleem zijn: de huisbazen zijn op de hoogte van mijn 'toestand' en reageren hier echt warm en sympathiek op.
Voor de rest reken ik een maand de tijd: om familie en een aantal vrienden nog een goeiedag te zeggen, lopende abonnementjes op te zeggen, de flat leeg te maken, de auto te verkopen en natuurlijk een one-way-ticket te boeken.
De 'to-do-lijstjes' liggen gewoon klaar en veel ervan is al geregeld, dus zelfs al zou ik binnen het half jaar moeten vertrekken, zoveel tijd heb ik helemaal niet nodig. Maar nogmaals, fijn dat je meedenkt!!

Welkom op het forum Angeline!
Dat gaat goed,je zult wel snel een oproep krijgen voor je Vog en medische keuring. Je kunt wel vast uitzoekn bij wie je terecht kunt, en of je op 1 plek alles samen kunt laten onderzoeken. ( thorax foto , bloed en onderzoek bij de arts )

Wat knap dat je alles helemaal zelf hebt uitgevogeld zonder een keertje hulp in te roepen van dit forum.
Je gaat er vast snel de vruchten van plukken :up:

Dankje voor het compliment, skippie :blush: , 'k word er zowaar een beetje verlegen van...
Maar alle inspanningen zijn de moeite meer dan waard!! En ik hoop dat die vruchten inderdaad voor snel zijn...

Ik voel me net een stout kind... en ik zit er nog om te grijnzen ook! :grin:

'k Had twee vrije dagen en die heb ik zo goed benut dat ik er zelf versteld van sta...
Resultaat: VOG NL is aangevraagd en zal ten laatste 18-3 hier zijn, VOG België is bij de vertaalster en komt ten laatste 1-3 hier aan, overmorgen mag ik mijn internationaal rijbewijs gaan afhalen en dinsdag 2-3 ga ik voor mijn medisch onderzoek...

Stout-kind-gevoel komt omdat ik helemaal nog geen vraag gekregen heb van CO om de VOG's en de Medicals te regelen... Maar we zijn er eigenlijk van overtuigd dat die mail er nu heel snel zal komen. En aangezien ik vanaf maandag weer nagenoeg dagelijks (uitgezonderd dinsdag dan) zal werken, moest ik het gewoon nu trachten te regelen...
En nu maar hopen dat het zich niet tegen mij keert dat ik dat allemaal zo op eigen houtje geregeld heb... Maar goed: 't ergste wat kan gebeuren, is dat ik het over een half jaar opnieuw moet doen omdat het toch opeens allemaal veel langer gaat duren. Toch??

Je staat op de CSL he Angeline? Dan lijkt het mij ook geen kwaad kunnen dat je de VOG al hebt.. idd wat je zegt, ergste geval moet je die opnieuw halen. Maar kan ik me niet voorsstellen.

Amai Angeline, je zet er vaart achter! Groot gelijk, je wacht nu al zo lang, en alle beetjes die het proces wat kunnen versnellen zijn dan meegenomen. Ik duim dat je nu heel erg snel bericht krijgt van je CO, en wie weet zit je wel op hetzelfde vliegtuig als Skippie en Bloemetjes! Alhoewel, zolang gaat het volgens mij zelfs al niet meer duren!

:up: :up: :up:

Even wat anders Angeline,
Volgens mij komen veel mensen erachter dat ze een CO hebben doordat gevraagd wordt naar medicals en VOG (bij ons ging dat zo). Jij hebt een CO die er nog niet om gevraagd heeft. Hoe heeft de CO zich bij jou dan gemeld?

Bloemetjes,

ik kreeg op 16 februari een mailtje met de vraag binnen 7 dagen (deadline 23/02/2010) een kopie te mailen van de 'letter of determination' die ik van het ANMC gekregen had i.v.m. mijn skills assessment. Daarbij stond: "Once we have your skills assessment letter, we will continue processing and inform you immediately for the next stage." en het was ondertekend door een CO. Zo wist ik dus dat mijn dossier toegewezen was aan een CO. En zo komt het dat we nu elk moment de vraag voor VOG en Medicals verwachten...

Groetjes,
Angeline.

Hoi Angeline,
Dat stond ook eigenlijk al wel in je eerste bericht van dit draadje. Ik heb ook een fotografisch geheugen, alleen ben ik de foto's altijd kwijt ;-)

Maar dan zou de CO toch wel weer eens van zich mogen laten horen toch? Als hij na ontvangst van het gevraagde (wat hij alweer even in bezit moet hebben) contact opneemt over het verdere verloop...

Ja Bloemetjes,

da's waar.
Ik heb gelijk dezelfde dag de mail verstuurd en een automatische reply gekregen dat het aangekomen was en doorgestuurd zou worden naar de CO. Ik bedacht me dat hij misschien pas de 23ste zou checken of het binnen was en me dan 'onmiddellijk' zou informeren, maar blijkbaar is 'onmiddellijk' een rekbaar begrip...
'k Heb er sinds vorige dinsdag ook al menig keer over gedroomd en uiteindelijk moet ik het gewoon effe loslaten, denk ik. Veel anders als geduldig zijn, zit er niet op voorlopig, vrees ik. 't Is nu dertien dagen dat ik weet heb van die CO en ik moet bekennen: het lijken dertien weken...
Maar volhouden is nu de boodschap, hé. Ik kan er niet op jagen; behalve dan zorgen dat alles zover geregeld is zodat ik meteen op de vraag kan reageren. En mijn Belgisch bewijs van goed zedelijk gedrag, ligt vertaald klaar; de Nederlandse VOG zat ook al in de brievenbus vandaag en morgen dan naar de dokter... Veel méér kan ik niet doen.

P.S.: Er is ook zoveel info overal: je zou voor minder de foto's kwijt zijn, hé :wink:

Inderdaad, meer dan volhouden kun je niet doen. Ik heb ook een tijd slecht geslapen, haalde me van alles in het hoofd en vond het wachten zwaar. Maar het gaat voorbij, hopelijk ook voor jou met goede afloop.

Hey Angeline

heb je ondertussen al gehoord van je CO? Dat zou nu toch wel mogen komen he :mellow:

Duimen staan nog steeds op hier hoor, hopelijk gaat binnenkort alles in sneltempo :up: :up:

Denise

Hé Denise,

neen, nog steeds geen verder nieuws hier...
Ik heb dan wel antwoord gekregen naar aanleiding van zo een post-lodgement form. Niets meer of minder dan dat ze ermee bezig zijn:

Thank you for your email in relation to your visa application under Australia's General Skilled Migration program.
At present your application is undergoing routine processing. Unfortunately, ensuring all the legal requirements are met in relation to an application can take some time.
The case officer is following up on the status of your application on a regular basis to ensure it is being processed as soon as practicable. You will be contacted if we require additional information to process your application.
We appreciate your patience in this matter.

Nog steeds afwachten dus...

Maar wel lief dat je ernaar vraagt!! En laat die duimen inderdaad maar in de lucht; alle beetjes helpen!!

Hoe vorderen jullie voorbereidingen?
Groetjes, Angeline.

He, vervelend zeg dat het zo lang duurt. Ik ken het gevoel maar al te goed van elke dag vol verwachting in je mailbox te kijken en dan die enorme teleurstelling als er weer niets is . Volhouden he :up:

Van voorbereidingen voor onze verhuis volgend jaar is nog helemaal niets in huis gekomen. Jeroen weet niet wat eerst doen, hij heeft enorm veel werk op het moment, en bij mij eigenlijk hetzelfde. We hebben onze reis voor deze zomer geregeld, maar ik moet zelfs nog uitzoeken hoe we dat moeten doen met die stempels in onze paspoorten. Ben van plan om vanaf september volop te beginnen uitzoeken, want er komt toch wel een heleboel bij kijken. Het enige waar ik nu al rekening mee hou is dat we voorzichtig zijn met dingen aankopen, want het is weer iets extra dat je dan moet meenemen (of achterlaten...). En ik heb ook al websites zitten zoeken waar de kinderen een beetje engels kunnen leren. Maar that's it. Ik verheug me er wel op om me er volop in te storten, maar dan moet het hier eerst een beetje rustiger worden. Er staat ook zo veel informatie hier op het forum, ik zou echt de tijd moeten nemen om alles eens grondig door te lezen. Maar dat komt nog wel.

Ben trouwens aangenaam verrast dor de Australiërs, we kregen vorige week een mailtje met een jobwebsite waar immigranten die een visum hebben zich kunnen registreren. Waarschijnlijk haalt het niets uit, maar je voelt je dan toch welkom vind ik.

Voor jou gaat het nu ook wel snel gebeuren denk ik. Dat kan haast niet anders als je naar de tijdlijnen kijkt. Je schreef dat je al een heleboel lijstjes klaar hebt met wat er geregeld moet worden. Zou je het erg vinden om die te delen? Ik herinner me nl. van een vorige keer dat jij heel systematisch te werk gaat, en dan heb ik een houvast voor als ik er mee begin. Want op dit moment lijkt het 1 grote chaos en weet ik niet waar te beginnen... Voel je niet verplicht hoor! :wink:

Nog heel veel goeie moed en een laatste restje geduld: ook voor jou komt het visum eraan! :up: :up:

Weet je nou nog steeds niets?? Vreemd he dat deze laatste fase zolang duurt zeg....

Ik hoop dat je gauw aan de slag mag met de definitieve acties die tot jullie echte verhuizing leiden. Ik vind het wel spannend voor je hoor..pff.

Fingers crossed..

Ik zie trouwens je update niet meer in je signature staan?....goed nieuws?

Back