Dag iedereen!
Hier ben ik weer...
Morgen is het alweer drie maanden dat ik in Australie ben (time flies when you're having fun), dus hoog tijd voor een update!
Op 25 juli (vijf uur !! in de ochtend) zijn we vertrokken met auto en trailer richting Perth.
Na zes dagen rijden, drie tijdzones en vier staten (New South Wales, Victoria, Southern Australia en Western Australia) doorkruist te hebben en exact 4048km afgelegd te hebben, zijn we op 30 juli aangekomen in Spearwood, een suburb zo een 15km ten zuiden van Perth, waar Pauls vrienden wonen.
De rit was behoorlijk vermoeiend en we waren elke avond uitgeput toen we ons beddebakje opzochten in de accomodatie. We verbleven meestal in een cabin tegen zeer schappelijke prijzen, zo een 40 a 50 dollar per nacht voor 2 personen. Elke dag planden we een beetje in de vooruit en ik had voor de accomodatie langs de Nullarbor alle gegevens op voorhand al genoteerd en dat was een goed idee, aangezien we al snel geen ontvangst meer hadden op onze gsm en ook de laatste twee nachten geen internetconnectie hadden.
Maar -ondanks vermoeiend- was het ook spectaculair! Voor mij, uit het kleine Belgenlandje, kreeg het begrip afstand een heel andere dimentie!!
En natuurlijk prachtige natuur en wildlife: kangoeroes (op vijf voetstappen van onze auto!), emoes, mierenegels, wedgetailed eagles (heel imposante vogels en ik was blij dat ik IN de auto zat toen we die passeerden), kaketoes, galahs (tot zover mijn absolute favoriete vogel hier), Port Licoln Parrots (wel honderden hebben we langs de weg gezien) en langs de Great Australian Bight hebben we even een pauze genomen om een soort nursery te gaan bezoeken die walvissen (op hun migratietocht) verzorgt en daar hebben we er een dozijn van gezien...
De voorlaatste dag, letterlijk 'in the middle of nowhere' -langs de Nullarbor- zijn we zelfs in panne gevallen met de auto... Paul had de trailer een paar maanden geleden gekocht en blijkbaar was er iets niet in orde met de electrische bedrading, waardoor de trailer de batterij (euh, accu heet dat denk ik in het Nederlands) van de auto naar de kl**** geholpen heeft. Gevolg: nadat we 's morgens al voor dag en dauw vertrokken waren, wou de auto niet meer starten na onze eerste koffiepauze... We stonden daar dus: op zo een 'restarea', geen gsm, geen internet. Gelukkig waren er andere mensen en die hebben we dan onze gegevens gelaten en bijna gesmeekt om in het eerstvolgende dorpje te vragen in het Roadhouse om de pechverhelpingsdienst te bellen. Paul was ook zo slim geweest om inderdaad lid te worden en de garantie dat ze je over heel Ozz uit de penarie komen helpen is effectief een garantie: na een wachttijd van vijf uur en drie kwartier, hadden we een nieuwe batterij en konden we weer verder... De eerste twee uur van onze wachttijd hebben we vreselijk onnozel zitten doen (uit onmacht) en dan maar besloten om er een lange siesta van te maken.
Bij Pauls vrienden hadden we onze eigen kamer in een soort van bijhuisje en mochten we zo lang als nodig blijven, maar wij hadden eigenlijk al onderweg besloten om toch zo snel mogelijk ons eigen stekje te vinden. Dus meteen na onze aankomst daar zijn we beginnen zoeken naar een huurwoning binnen ons budget: een eerste selectie via de gegevens op het internet (www.realestate.com), dan alle adressen afrijden om de huizen aan de buitenkant te zien en natuurlijk een idee te krijgen van de buurt waarin ze liggen. Dat leverde een nieuwe selectie op. Vervolgens moesten we de verantwoordelijke van de realestate opbellen voor een afspraak om de binnenkant te zien. Dat resulteerde in een nieuwe lijst: onze favorieten. We hadden beiden hetzelfde huis op nummer 1 staan en hebben daar dan een aanvraag voor gedaan. Zoals eenieder hier al weet, zijn de Ozzies gek op papierwerk, dus inderdaad: weer een form invullen, samen met een week huur als optie afgeven in de agence en dan leggen die je op papier voor aan de verhuurder. Het was maandag 9 augustus dat we een telefoontje kregen dat we geaccepteerd werden als huurders! De volgende dag zijn we de sleutels gaan afhalen, hebben we het contract getekend en zijn we verhuisd. We hadden beiden onze huurgeschiedenis op moeten geven, maar geen enkele van de referenties zijn opgebeld geweest.
"Ons" huis telt drie slaapkamers, ligt aan de overkant van een park, aan het begin van een cul-de-sac, volledig omgeven door tuinen. Langsbinnen loopt alles over in elkaar: een hele speelse indeling, zo kom je in de keuken (het centrale punt) via vier verschillende manieren. In de achtertuin twee tuinhuisjes en we hebben een passievruchtenstruik, een lemoenboom, een mandarijnenboom: allen in volle bloei op dit moment! We wonen erg rustig en zitten op 2km van Coogee Beach en op zo een 25km van de stad zelf.
Nadat we ons eigen plekje hadden, zijn we een weekje gaan uitrusten op Rottnest Island. (In plaats van weer al die kilometers af te leggen naar Broome; we hadden het beiden een beetje gehad met afstanden...) We hadden een winterdeal op de kop weten te tikken. We zaten er in een strandhuisje op zeven voetstappen van de oceaan! Fenomenale panorama's. De eerste nacht was er storm, maar eenmaal die was gaan liggen, hebben we er weer die welkome zon gehad. We hebben een tandem gehuurd en hebben zo het hele eiland verkend. Rottnest is maar 11km lang en op het breedste punt maar 4km. Aan het meest westelijke punt (West End of ook Cape Vlamingh) hebben we dolfijnen en walvissen zien stoeien in de golven: ik voelde me klein en nederig en heel dankbaar om zoiets moois te mogen zien!! (Vlamingh is trouwens de ontdekker van Rottnest: een Nederlandse ontdekkingsreiziger.)
De quokkas (familie van de kangoeroe) zijn vreselijk guitige beestjes (en ze hebben met hun lange staart inderdaad een beetje weg van ratten, waardoor de naam Rottnest ontstaan is: toen die Vlamingh ze zag noemde hij het eiland rattennest en dat is dan 'verengelst' tot Rottnest). Alleen erg jammer dat ze letterlijk komen bedelen om eten. Natuurlijk is dat niet de fout van die schattige haarbollen zelf, maar een negatief effect van toerisme... Ik denk ook dat de wintertijd de beste tijd is om er naartoe te gaan. Wij merkten al een serieus verschil tijdens het weekend wat drukte betreft. Ik denk dat het er in de zomer volgepropt zit... en Paul en mezelf zijn niet echt tuk op drukke mensenmassa's. Aan de andere kant denk ik ook dat de zomer fenomenaal is op Rottnest; zowel wat waterpret betreft als wat zonovergoten panorama's betreft...
Ondertussen heb ik ook niet stil gezeten wat betreft werk... Maar helaas moest ik nog eens door een administratieve molen: working with children check, police clearance, registratie bij de WA board, WA rijbewijs en zo meer van die dingen... Behalve geld, kost dat ook tijd en zo ben ik pas sinds gisteren met alles in orde om te werken... Ik heb lang getwijfeld of ik zou solliciteren bij een ziekenhuis of dat ik weer voor een interimbureau zou gaan werken en uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen: als wij naar Europa afreizen zal dat sowieso voor een aantal weken zijn (we bezoeken dan immers zowel Ierland als Belgie) en met een interimjob, valt dat gemakkelijk te regelen.
Momenteel zit ik dus in spanning te wachten op de eerste werkshift...
Minpuntje is dat ik in Ozz alleen als Vroedvrouw mag werken. In Belgie mocht ik ook als Verpleegkundige aan de slag, maar hier liggen de zaken dus een beetje anders. Het interimkantoor vertelde dat het druk genoeg zal zijn om enkel als Vroedvrouw te werken. Het is alleen dat ik beide jobs erg graag doe, maar uiteindelijk ben ik al lang blij dat ik als Vroedvrouw aan de slag kan.
A ja, wat betreft het Tax File Number: dat had ik na precies negen dagen in de brievenbus..
All is good here, zoals jullie merken...
Een warme (vandaag 28 graden
) groet!
Angeline.