Annelies en Thijs naar Australië

Het ziet er allemaal mooi uit Thijs! straks wat fotos als het gemeubileerd is, het ziet er nog wat kaal uit :D en hoe gaat het job hunting? wel gaaf dat jullie al redelijk snel gesettled ben, huisje, job voor Annelies :up: zelf al iets op het oog? of wacht je tot na het nieuw jaar?
En hoe zit het met de kerstsfeer in korte broek, t-shirt, zonnebril en 30 graden? tis toch iets apart als je het niet gewoon ben, toch?
 
Het ziet er allemaal mooi uit Thijs! straks wat fotos als het gemeubileerd is, het ziet er nog wat kaal uit :D en hoe gaat het job hunting? wel gaaf dat jullie al redelijk snel gesettled ben, huisje, job voor Annelies :up: zelf al iets op het oog? of wacht je tot na het nieuw jaar?
En hoe zit het met de kerstsfeer in korte broek, t-shirt, zonnebril en 30 graden? tis toch iets apart als je het niet gewoon ben, toch?

Bedankt! Ja, zoals Afterbang ook al zegt willen we het wel redelijk clean houden, maar er moet wel íets in komen ;) We hebben al wel het één en ander gekocht. Je hebt hier Facebook Marketplace (Australië is een pilot land) en dat werkt best aardig. Ik zal ter zijner tijd nog wel eens een fotootje uploaden als de boel iets meer af is.

Ik ben wel bezig met werk, maar ik heb nog niets te melden :)

Kerst is hier gek inderdaad. Vandaag met de airco aan en het zonnebrilletje op naar zuid Melbourne gereden en dan zie je ineens kerstbomen verkocht worden. Heel apart inderdaad. We snappen het Christmas in July concept wel. Sowieso hebben we indruk dat ze hier geen kans op een feestje onbenut laten :p
Gisteravond moest ik even een stuk fietsen en dan is het wel meteen een stuk frisser (ik moest een trui aan), had wat muziek in en dan fiets je door de wijken hier. Die Victoriaanse stijl met de gietijzeren hekjes voor het balkon waar iedereen dan kerstlichtjes aan hangt. De sfeer is dan wel fantastisch. Er is heel veel om van te houden hier.
 
Korte update. Ze kunnen hier helemaal niks op tijd doen. Ik weet niet wat het is, maar het is een soort gebrek zoals je dat nog nooit gezien hebt. Compleet incapabel. We zeuren wel eens op mensen in Nederland, maar je weet pas wat tijd verspillen is als je hier bent. Ik snap dat misschien 1x iets fout gaat, maar van alles wat besteld is, is gewoon letterlijk nog niks op tijd gekomen. Ik maak het lijstje:

- Ikea, poten voor het bed. Staan op voorraad, gecheckt in de winkel, ja op voorraad. Blijkt dat ze er wel zijn, maar niet verkocht mogen worden. Oplossing? Moet je zelf verzinnen.
- Stofzuiger, besteld. Op voorraad, maar na een week nog steeds niet verzonden. Ik bellen "ja een probleem, niet op voorraad". Niemand belt me uiteraard, ik moet er zelf achter komen.
- Wat spullen voor in de keuken besteld. Om problemen te voorkomen zouden we het wel ophalen in de winkel. Een week na de voorgestelde leverdatum nog niets binnen. Ik maar eens bellen. 4x gebeld, 4x een ander antwoord. Na veel aandringen krijg ik een tracking nummer waarmee ik kan zien dat het afgeleverd is. Na 24(!) minuten in de wacht te hebben gestaan krijg ik te horen dat het afgeleverd is, ergens verderop in onze straat. De winkel vond het niet meer haar probleem. Het was afgeleverd stond er in de computer.
- Bankpassen van NAB, zijn 3x naar ons Amsterdamse adres gestuurd. Wat een kleine week zou horen te duren, duurde uiteindelijk een volle maand. Dat lag niet aan ons, wij hebben zelfs nagebeld om te checken, maar toch verschenen ze elke keer in Amsterdam op ons oude adres.
- Bank zou worden geleverd. Ook 4x uitgesteld, telkens op het laatste moment. Tussen 4 en 7 geleverd? Om 5 voor 7 een telefoontje dat het niet meer lukt. Dat idee.
- Optus NBN. Meerdere brieven en smsjes dat het echt vandaag komt. Ik besluit maar eens te bellen hoe laat ze ongeveer komen. "Oh ja, technisch probleem, binnen 24 tot 48 uur laten we een nieuwe datum weten waarop we langskomen." Waarom moet ik verdomme bellen om daar achter te komen? Zit ik weer een hele dag voor Jan met de korte achternaam.

En het irritantste is misschien nog wel dat iedereen doet of het niet zo'n probleem is. Geen "Oh sorry dat je al dagen voor niks thuis zit te wachten", geen "we begrijpen dat het vervelend is". Nee, het is gewoon zo en je hebt het er maar mee te doen.

Overigens is het niet dat dit normaal is of geaccepteerd. Als je hierover begint bij een willekeurig iemand, dan trek je een beerput open. Dan krijg je alle haatverhalen en ik kan nu mee doen. Dit is waarom er zoveel winkeltjes zijn overal, want niemand vertrouwt het. Daarom kopen mensen utes. Zodat ze spullen meteen mee kunnen nemen. Niet afhankelijk zijn van een winkel of bedrijf die het eigenlijk niet zo heel veel interesseert.

En nu ga ik Optus bellen en vragen hoe ze dit internet probleem gaan oplossen. Ik verwacht lange wachttijden en zeer onbevredigende antwoorden.

Edit. "We expect an Optus team member to assist you in - 30 - minutes" ...
 
Welkom in Australie :D

Voor het geval dat: het kan ook vlot en soepel verlopen hoor. Dat gebeurt ook wel eens ;)

Can't wait for that to happen ;) Wel goed voor m'n Engels, al die telefoontjes. "Elk nadeel heb ze voordeel" was het toch? :p
 
Hahaha! Ik snap de frustraties, hoor :) Hoewel ik ze gelukkig niet zo extreem heb meegemaakt als jij.

Bezorgers kwamen bij mij juist vaak te vroeg. Had ik uitdrukkelijk aangegeven, 's ochtends niet thuis te zijn ivm werk, kreeg ik om bijv 10uur een boos telefoontje: we staan bij je unit en je bent niet thuis! Duh...

Of tijdens een weekje Sydney, telefoontje: - we willen het zeil in de keuken komen leggen!
- Ja, maar ik ben niet thuis (zit 2 States verderop...).
- Ok, kunnen we dan-en-dan komen leggen, want het staat ons in de weg?
- Uhm, ja, OK, als ik vrij kan krijgen.
Dus, vrij gevraagd & gekregen en op de afgesproken dag kwamen de heren echter niet leggen, maar opnieuw opmeten, zodat ze eea al wat op maat konden snijden. Een week later werd het gelegd...

Ook mooi: fikse storm, waardoor een deel van de schutting ondersteboven ging EN een boom omging. Real Estate Agency gebeld (ik huurde) en zij zouden het regelen. Schutting stond na een paar dagen inderdaad weer omhoog. Krakkemikkeg, dat dan weer wel, want waarom zouden we het GOED repareren?
De boom lag er na een paar weken nog. Bellen. Klusjesman was geweest, maar had geen boom op de schutting zien liggen....
??
Het heeft diverse telefoontjes & emails gekost om uit te leggen, dat de boom in de voortuin lag en NIET op de schutting. Al met al heeft het een half jaar - ja, echt! - en 2 woninginspecties geduurd voordat de boom ineens verdwenen was!

En een laatste: in de unit in Adelaide zat ik met een verstopt toilet. Zelf al met zo'n plopper beziggeweest, maar was geen success. Real Estate gebeld. Die man maakte een notitie en gaf aan, dat ik zelf met een bepaalde loodgietergebeuren kon bellen. Gaf me het nummer en ik belde.
Een van de eerste vragen: huurt u de unit of bent u de eigenaar?
- Ik huur.
- De eigenaar moet het verzoek indienen.
KLIK. Opgehangen...
Ik bel de Agent weer, leg uit wat er gebeurd is. Hij zou bellen en mij terugbellen. Juist...
Dus ik bel hem een aantal uren later maar weer eens, want tja, het moet wel gefixed worden en graag voor het weekend (het was vrijdag).
Nee, moet zelf die loodgieter maar bellen, maar hij zou de formulieren doorfaxen. OK...
Ik bel. Andere dame aan de telefoon, maar met dezelfde vraag: huurt u of bent u de eigenaar?
- Ik huur-
- Dan moet de eigenaar het verzoek indienen-
- Niet ophangen!!
Geval uitgelegd, dat de agent eea door zou faxen en toen zou het geregeld worden. Uiteindelijk had ik maandagochtend iemand voor de deur staan...

Maar het kan dus ook heel snel. Het kan aan mij liggen, maar heb het idee, dat sinds ik een eigen woning heb, de dingen vlotter gaan. Al dan niet met goede communicatie. Toen mijn hot water system het begaf, was de loodgieter er heel snel, ook met het vervangen e.d., netjes op tijd.
Met het dak, lagen de spullen ineens in m'n voortuin. Telefoontje: we beginnen vermoedelijk dan en dan, maar dat laten we je nog weten.
Niet dus. Ipv op de maandag (wat ik verwacht had), begonnen ze de vrijdag ervoor. Maakte mij niet uit, hoe eerder hoe beter, maar de buurman (die nachtdienst had gehad), stelde het minder op prijs...

Voor ons Nederlanders (en Belgen vermoed ik ook) is het wel even wennen. Wij zijn vaak van go-go-go, terwijl ze hier wat uhm, (te) relaxter zijn :D
 
Hahaha! Ik snap de frustraties, hoor :) Hoewel ik ze gelukkig niet zo extreem heb meegemaakt als jij.

Bezorgers kwamen bij mij juist vaak te vroeg. Had ik uitdrukkelijk aangegeven, 's ochtends niet thuis te zijn ivm werk, kreeg ik om bijv 10uur een boos telefoontje: we staan bij je unit en je bent niet thuis! Duh...

Of tijdens een weekje Sydney, telefoontje: - we willen het zeil in de keuken komen leggen!
- Ja, maar ik ben niet thuis (zit 2 States verderop...).
- Ok, kunnen we dan-en-dan komen leggen, want het staat ons in de weg?
- Uhm, ja, OK, als ik vrij kan krijgen.
Dus, vrij gevraagd & gekregen en op de afgesproken dag kwamen de heren echter niet leggen, maar opnieuw opmeten, zodat ze eea al wat op maat konden snijden. Een week later werd het gelegd...

Ook mooi: fikse storm, waardoor een deel van de schutting ondersteboven ging EN een boom omging. Real Estate Agency gebeld (ik huurde) en zij zouden het regelen. Schutting stond na een paar dagen inderdaad weer omhoog. Krakkemikkeg, dat dan weer wel, want waarom zouden we het GOED repareren?
De boom lag er na een paar weken nog. Bellen. Klusjesman was geweest, maar had geen boom op de schutting zien liggen....
??
Het heeft diverse telefoontjes & emails gekost om uit te leggen, dat de boom in de voortuin lag en NIET op de schutting. Al met al heeft het een half jaar - ja, echt! - en 2 woninginspecties geduurd voordat de boom ineens verdwenen was!

En een laatste: in de unit in Adelaide zat ik met een verstopt toilet. Zelf al met zo'n plopper beziggeweest, maar was geen success. Real Estate gebeld. Die man maakte een notitie en gaf aan, dat ik zelf met een bepaalde loodgietergebeuren kon bellen. Gaf me het nummer en ik belde.
Een van de eerste vragen: huurt u de unit of bent u de eigenaar?
- Ik huur.
- De eigenaar moet het verzoek indienen.
KLIK. Opgehangen...
Ik bel de Agent weer, leg uit wat er gebeurd is. Hij zou bellen en mij terugbellen. Juist...
Dus ik bel hem een aantal uren later maar weer eens, want tja, het moet wel gefixed worden en graag voor het weekend (het was vrijdag).
Nee, moet zelf die loodgieter maar bellen, maar hij zou de formulieren doorfaxen. OK...
Ik bel. Andere dame aan de telefoon, maar met dezelfde vraag: huurt u of bent u de eigenaar?
- Ik huur-
- Dan moet de eigenaar het verzoek indienen-
- Niet ophangen!!
Geval uitgelegd, dat de agent eea door zou faxen en toen zou het geregeld worden. Uiteindelijk had ik maandagochtend iemand voor de deur staan...

Maar het kan dus ook heel snel. Het kan aan mij liggen, maar heb het idee, dat sinds ik een eigen woning heb, de dingen vlotter gaan. Al dan niet met goede communicatie. Toen mijn hot water system het begaf, was de loodgieter er heel snel, ook met het vervangen e.d., netjes op tijd.
Met het dak, lagen de spullen ineens in m'n voortuin. Telefoontje: we beginnen vermoedelijk dan en dan, maar dat laten we je nog weten.
Niet dus. Ipv op de maandag (wat ik verwacht had), begonnen ze de vrijdag ervoor. Maakte mij niet uit, hoe eerder hoe beter, maar de buurman (die nachtdienst had gehad), stelde het minder op prijs...

Voor ons Nederlanders (en Belgen vermoed ik ook) is het wel even wennen. Wij zijn vaak van go-go-go, terwijl ze hier wat uhm, (te) relaxter zijn :D

Haha, pff het is inderdaad wel even wennen voor ons als Nederlanders en Belgen. Bij Optus wimpelden ze me origineel af met "tsjah, over 10 werkdagen hoor je weer wat", maar daar had ik even geen zin in. Uiteindelijk heeft het me een uur in de wacht staan gekost, maar ik heb nu een USB stick gekregen met internet erop. Die kan ik gebruiken tot NBN is aangesloten. Ik ben niet eens heel onvriendelijk geweest, maar heb gewoon duidelijk gemaakt dat ik internet nodig heb en heb uitgelegd dat ik het erg vervelend vind dat ik zelf moet bellen om er achter te komen dat ze niet komen. Als ze van de week hadden gebeld om te zeggen dat het niet ging lukken, dan was ik ook niet blij geweest, maar had ik misschien zelf een oplossing gezocht, dus dat had ze de kosten van een USB stick gescheeld.
 
Haha, pff het is inderdaad wel even wennen voor ons als Nederlanders en Belgen. Bij Optus wimpelden ze me origineel af met "tsjah, over 10 werkdagen hoor je weer wat", maar daar had ik even geen zin in. Uiteindelijk heeft het me een uur in de wacht staan gekost, maar ik heb nu een USB stick gekregen met internet erop. Die kan ik gebruiken tot NBN is aangesloten. Ik ben niet eens heel onvriendelijk geweest, maar heb gewoon duidelijk gemaakt dat ik internet nodig heb en heb uitgelegd dat ik het erg vervelend vind dat ik zelf moet bellen om er achter te komen dat ze niet komen. Als ze van de week hadden gebeld om te zeggen dat het niet ging lukken, dan was ik ook niet blij geweest, maar had ik misschien zelf een oplossing gezocht, dus dat had ze de kosten van een USB stick gescheeld.
Hoi Thijs , wij hadden ook de nodige problemen met de internet aansluiting uiteindelijk zijn we met BELONG in zee gegaan. Was binnen 3 dagen geregeld en voor 60 dollar per maand . En als er iets is binnen 5 minuten iemand aan de lijn die je goed op weg helpt. En wat meubels betreft hebben we alles bij Fantastic Furniture gehaald een soort IKEA aftreksel maar een hele goede service en alles netjes op tijd
Groeten en veel succes nog met alles
 
Whahaha, dat wordt voor mij dan ook echt ff omschakelen en tot 10 tellen dan. Ik kan er echt slecht tegen en werd al redelijk gefrustreerd van de mailwisseling met mijn sponsor af en toe. Ik denk, dat wij Nederlanders en Belgen ook wel zo bekend staan down under. Als we zeggen dat we er zijn, dan staan we er ook, op tijd zonder gezeur. Dit kan dan in ons voordeel werken in de arbeidsmarkt.
 
Hoi Thijs , wij hadden ook de nodige problemen met de internet aansluiting uiteindelijk zijn we met BELONG in zee gegaan. Was binnen 3 dagen geregeld en voor 60 dollar per maand . En als er iets is binnen 5 minuten iemand aan de lijn die je goed op weg helpt. En wat meubels betreft hebben we alles bij Fantastic Furniture gehaald een soort IKEA aftreksel maar een hele goede service en alles netjes op tijd
Groeten en veel succes nog met alles

Bedankt. Ja ik heb nog naar Belong gekeken, maar we wilden ook TV dus dan was Optus weer interessant en Optus schijnt ook wat betrouwbaardere snelheden te leveren. Mocht het uiteindelijk drama worden met ze, dan kijk ik wel of ik nog onder het contract uit kan.
 
Whahaha, dat wordt voor mij dan ook echt ff omschakelen en tot 10 tellen dan. Ik kan er echt slecht tegen en werd al redelijk gefrustreerd van de mailwisseling met mijn sponsor af en toe. Ik denk, dat wij Nederlanders en Belgen ook wel zo bekend staan down under. Als we zeggen dat we er zijn, dan staan we er ook, op tijd zonder gezeur. Dit kan dan in ons voordeel werken in de arbeidsmarkt.

Ja, het grappige is dat overal waar je over Australië leest gezegd wordt dat afspraken wel heel strict zijn. Ik moet ook zeggen dat alle gesprekken die ik gehad heb vrij precies qua tijd zijn, gemoedelijk, maar wel exact 30 minuten. Ook weer zo'n verschil met Nederland. In Nederland boekt iedereen altijd een uur in. Kleur van de nieuwe Post-Its bepalen? Uurtje inplannen. Kroket of frikandel? Uurtje inplannen. Een uur meeten vinden ze hier zonde van de tijd. Gelukkig vind ik dat ook, godzijdank eindelijk medestanders! Maar daarom is het gek dat dit soort dingen zo notoir slecht gaan, want de mensen waar ik mee praat zijn totaal niet zo en als je geen small talk onderwerp weet hoef je maar over NBN ofzo te beginnen en men gaat los. Misschien heeft dat met de sector te maken, geen idee. I'll report back when I know more ;)
 
genieten dit bijlees projectje
Gefeliciteerd, jullie hebben een prachtig huis gevonden van alle gemakken voorzien (al denkt men hier dat NBN een achteruitgang is)
Kleine tip gebruik 3 M om dingen op te hangen als je dat eventueel wilt doen. Met een beetje geluk laat het geen sporen achter, als je de toko ooit weer eens gaat verlaten.
Al is dat bij nieuwbouw niet altijd het geval jammer genoeg.

Bellen is hier gelukkig wel heel lucratief, het duurt vaak lang voordat je iemand spreekt en meestal moet het ook wel een aantal kere.
Maar als je het ergens niet mee eens bent, dan kun je aardig afdingen. Gewoon stug volhouden. En altijd netjes vragen hoe het gaat :D
Succes met inrichten, die site die je beschreef is geweldig en je hebt natuurlijk nog gumtree zelf.
 
genieten dit bijlees projectje
Gefeliciteerd, jullie hebben een prachtig huis gevonden van alle gemakken voorzien (al denkt men hier dat NBN een achteruitgang is)
Kleine tip gebruik 3 M om dingen op te hangen als je dat eventueel wilt doen. Met een beetje geluk laat het geen sporen achter, als je de toko ooit weer eens gaat verlaten.
Al is dat bij nieuwbouw niet altijd het geval jammer genoeg.

Bellen is hier gelukkig wel heel lucratief, het duurt vaak lang voordat je iemand spreekt en meestal moet het ook wel een aantal kere.
Maar als je het ergens niet mee eens bent, dan kun je aardig afdingen. Gewoon stug volhouden. En altijd netjes vragen hoe het gaat :D
Succes met inrichten, die site die je beschreef is geweldig en je hebt natuurlijk nog gumtree zelf.

Bedankt! Ja, ik ben ook een beetje aan het terugkomen op NBN. Het idee is goed, heel het land aan de optische bekabeling, maar in de praktijk is het hele idee erg verwaterd. Je hebt nu NBN wireless, NBN door koper, het klopt niet helemaal met wat origineel de gedachte was achter het systeem.

Verder is de uitrol een ramp op een schaal zoals je dat in Nederland gewoon niet meer tegen zou kunnen komen. Voorzichtig hebben NBN medewerkers al laten weten dat het stiekem nog wel eens tot februari/maart zou kunnen duren voor we aangesloten worden. Afspraken rondom NBN zijn niks waard.

Verder gaan we nu Optus maar weer eens bellen, want ze zijn alweer een afspraak niet nagekomen. Betrouwbaar onbetrouwbaar noem ik dat ;)
Ach, geeft me wat te doen terwijl ik wacht op reactie op sollicitaties, haha.
 
Bedankt! Ja, ik ben ook een beetje aan het terugkomen op NBN. Het idee is goed, heel het land aan de optische bekabeling, maar in de praktijk is het hele idee erg verwaterd. Je hebt nu NBN wireless, NBN door koper, het klopt niet helemaal met wat origineel de gedachte was achter het systeem.
.

Ach, de afstanden zijn hier natuurlijk wat groter, en je kan niet verwachten dat het hele land op de kabel zit. Maar in Melbourne en Sydney zou je anders verwachten. Ook bij ons in West Pymble is er geen NBN.
Ik vond het ook een shock dat met hier nog altijd ADSL in de aanbieding heeft. En internet pakketten met een data limiet; opeens moest ik nadenken hoeveel GB ik per maand verwacht te verstoken. Zeker met mijn vrouw die haar Hong Kong TV via de PC streamt gaat het hard.
 
Back
Top