Annelies en Thijs naar Australië

OK, even gebeld. Had binnen een minuut iemand aan de lijn die zo op kon sommen hoe vaak en hoe veel ze aten en poepten. Alle checks OK. We krijgen in de komende dagen een bevestiging voor ophalen, dus we houden het vandaag even in de gaten. Anders morgen weer even bellen en duwen want moeten natuurlijk nog wel de pick-up en vlucht regelen. Wordt vervolgd! (waarom het dan bij ons al 4 dagen duurt en bij jullie binnen 24 uur is me dan weer een raadsel :confused: )

En back on topic, fijn dat jullie stofnesten het zo goed gedaan hebben! Geef ze maar een dikke knuffel!
 
Fijn dat je in ieder geval iemand kon spreken die wel kon bevestigen dat alles oke was. Nog een paar nachtjes en dan komen ze jullie kant alweer op!

De grijze kat bij ons slaapt al overal, maar heeft een beetje last van jetlag. We hebben geen oog dicht gedaan vannacht en nu ligt ie te slapen. De andere is toch nog wel wat schichtig, maar dat is ze altijd in een nieuw huis.
 
Zojuist onze eerste inspectie gehad van de huurwoning. Dat is toch nog wel wennen hoor, dat er iemand komt kijken of je wel netjes bent. En dat elke 3 tot 6 maanden. Maar all part of the Australian life.

Wij hadden ons natuurlijk helemaal gek laten maken, dus zijn met een tandenborstel elke centimeter van het huis door gegaan en na wat complimenten over de staat van het huis geëindigd met de opmerking "house in immaculate condition" op het rapport. Pfoeh, rust.

Zijn wat dingen die ze nog moeten komen fixen, zoals een airconditioner die niet werkt, maar daar waren ze eigenlijk heel relaxt over.
Nu hopelijk snel akkoord op de katten.
 
Grote kans dat je nu, of een stuk minder, of geen inspecties meer krijgt. In de negen jaar dat we nu hier wonen hebben we (als ik het me goed herinner) 2 inspecties gehad. 1 hiervan was een introductie van de nieuwe property manager en de ander was gedaan omdat de eigenaren vanuit Mt Isa naar Brisbane waren gekomen en graag hun eigen huis wilden zien terwijl er mensen in wonen. Voorheen hadden ze alleen het huis gezien in aanbouw. Als je het netjes houdt (en daar zijn de meeste Nederlanders vrij goed in, in vergelijking met de gemiddelde Australiër), dan heb je weinig/niets te vrezen.

Het scheelde wel dat we goede vrienden hebben overgehouden aan een van onze landlords (waar we bijna 6 jaar gewoond hadden) die aangaf bij de makelaar om ons niet lastig te vallen en dat hij toch vaker bij ons was, als vriend, dan de makelaar.
 
Er zit niet echt tempo in de makelaar, maar zo werkt het in Australië. We hebben inmiddels gelukkig wel onze auto binnen. Een mooie Alfa Romeo 156 uit 2004. De mogelijkheid om te gaan en staan waar je wilt zonder aan de tijd van een huurauto gebonden te zijn is wel erg lekker en helpt met het gevoel van inburgeren. We kunnen de stad inmiddels ook al erg goed zonder navigatie doorkomen.
Gisteren is het neefje van Annelies hier aangekomen, die gaat hier een half jaartje studeren. Die hebben we dan opgehaald van het vliegveld en het is dan leuk dat je hem wat kan vertellen over hoe dingen werken en wat leuk is om te doen, dat soort dingen. Voor hem is alles nieuw en voor ons voelt het al gek vertrouwd.

Het enige echte probleem blijft een baan. Ik heb dat erg onderschat. Scroll een paar pagina's terug en daar zie je mijn grote verhalen over hoe ik verwacht zo aan de gang te kunnen bij m'n oude werkgever en dat ik me niet zo zorgen maak over een baan. Die zorgen zijn er inmiddels wel, niet altijd gelukkig, maar het is toch wel een beetje dat grijze wolkje wat boven m'n hoofd blijft hangen. Er zijn zelfs momenten geweest dat ik twijfelde of ik er wel goed aan had gedaan om hierheen te komen. Alles in Nederland liep gesmeerd en nu zit ik hier. No worries, ik blijf niet te lang in die mistroostigheid hangen, maar het is iets wat me er een beetje van weerhoud om echt van alles hier te kunnen genieten.

Ik zie wel de ontwikkeling die ik doormaak sinds ik hier aan ben gekomen. M'n Engels is veel beter geworden, ik kan me nu focussen op m'n antwoorden in plaats van op het formuleren van de juiste zinnen. Gesprekken zijn oprechter en zeker op technisch vlak veel sterker geworden. Ik snap dat ik in het begin afgewezen werd, ik had mezelf ook afgewezen. Maar nu, de laatste paar weken heb ik een paar echt goeie gesprekken gehad waarbij ik ook echt een goed gevoel had. Proef opdrachten gemaakt, tweede gesprekken gehad, dat soort dingen, maar uiteindelijk krijg je dan toch te horen dat ze niet verder gaan.

Het werkt hier ook anders, het hele sollicitatie proces duurt lang. Ze kijken hier primair naar de "cultural fit". Ik krijg elke keer de feedback dat ik technisch enorm sterk ben, zo niet de beste van alle sollicitaties, maar dat ze denken dat ik de markt hier niet genoeg ken nog, of dat ik niet bij het team zou passen. Feedback die ik erg moeilijk vind, want je kunt er zo weinig aan veranderen. In Nederland is competentie de bepalende factor en dat is iets waar je wat aan kunt veranderen. Ander nadeel is dat het moeilijk is om bijvoorbeeld voor een lagere functie te gaan omdat je dan al snel gezien wordt als over-qualified.

It's not all bad hou ik mezelf maar voor, op sommige van deze functies solliciteren letterlijk honderden mensen en ik word in ieder geval uitgenodigd voor een gesprek. En ik krijg achteraf meestal de vraag of ik eventueel wel beschikbaar zou zijn voor freelance werk in de toekomst. Dat laatste zie ik overigens enkel als Engelse beleefdheid. Daar zijn ze hier erg goed in. Dat zal wel dat culturele verschil zijn. Ik heb er geen problemen mee als je me afschiet, maar give it to me straight.

Dus voor nu speel ik maar the numbers game. Veel sollicitaties uitsturen, ik krijg vanzelf een kans (hoop ik).
Verder ben ik maar een web shop gestart. Verdien er niks aan, maar kan ik wat dingen leren die misschien weer handig zijn in de toekomst.


Dat was weer mijn update. Hoopte dat ik een update kon doen over een baan die ik eindelijk had, maar die hoop werd vorige week helaas afschoten ;)
 
Jammer dat het niet loopt zoals verwacht, wel goed om te horen dat je Engels lekkerder en lekkerder gaat!
En niet te vergeten voor op je CV: Research and Consultancy voor xpdite-ers in autozaken!
 
Jammer Thijs, maar heb geduld. Inderdaad cultural fit en lokale ervaring wordt erg de nadruk op gelet.

Wellicht kan je voorstellen om gratis of voor een nominaal bedrag op proef te komen voor een maand.
 
Er zit niet echt tempo in de makelaar, maar zo werkt het in Australië. We hebben inmiddels gelukkig wel onze auto binnen. Een mooie Alfa Romeo 156 uit 2004. De mogelijkheid om te gaan en staan waar je wilt zonder aan de tijd van een huurauto gebonden te zijn is wel erg lekker en helpt met het gevoel van inburgeren. We kunnen de stad inmiddels ook al erg goed zonder navigatie doorkomen.
Gisteren is het neefje van Annelies hier aangekomen, die gaat hier een half jaartje studeren. Die hebben we dan opgehaald van het vliegveld en het is dan leuk dat je hem wat kan vertellen over hoe dingen werken en wat leuk is om te doen, dat soort dingen. Voor hem is alles nieuw en voor ons voelt het al gek vertrouwd.

Het enige echte probleem blijft een baan. Ik heb dat erg onderschat. Scroll een paar pagina's terug en daar zie je mijn grote verhalen over hoe ik verwacht zo aan de gang te kunnen bij m'n oude werkgever en dat ik me niet zo zorgen maak over een baan. Die zorgen zijn er inmiddels wel, niet altijd gelukkig, maar het is toch wel een beetje dat grijze wolkje wat boven m'n hoofd blijft hangen. Er zijn zelfs momenten geweest dat ik twijfelde of ik er wel goed aan had gedaan om hierheen te komen. Alles in Nederland liep gesmeerd en nu zit ik hier. No worries, ik blijf niet te lang in die mistroostigheid hangen, maar het is iets wat me er een beetje van weerhoud om echt van alles hier te kunnen genieten.

Ik zie wel de ontwikkeling die ik doormaak sinds ik hier aan ben gekomen. M'n Engels is veel beter geworden, ik kan me nu focussen op m'n antwoorden in plaats van op het formuleren van de juiste zinnen. Gesprekken zijn oprechter en zeker op technisch vlak veel sterker geworden. Ik snap dat ik in het begin afgewezen werd, ik had mezelf ook afgewezen. Maar nu, de laatste paar weken heb ik een paar echt goeie gesprekken gehad waarbij ik ook echt een goed gevoel had. Proef opdrachten gemaakt, tweede gesprekken gehad, dat soort dingen, maar uiteindelijk krijg je dan toch te horen dat ze niet verder gaan.

Het werkt hier ook anders, het hele sollicitatie proces duurt lang. Ze kijken hier primair naar de "cultural fit". Ik krijg elke keer de feedback dat ik technisch enorm sterk ben, zo niet de beste van alle sollicitaties, maar dat ze denken dat ik de markt hier niet genoeg ken nog, of dat ik niet bij het team zou passen. Feedback die ik erg moeilijk vind, want je kunt er zo weinig aan veranderen. In Nederland is competentie de bepalende factor en dat is iets waar je wat aan kunt veranderen. Ander nadeel is dat het moeilijk is om bijvoorbeeld voor een lagere functie te gaan omdat je dan al snel gezien wordt als over-qualified.

It's not all bad hou ik mezelf maar voor, op sommige van deze functies solliciteren letterlijk honderden mensen en ik word in ieder geval uitgenodigd voor een gesprek. En ik krijg achteraf meestal de vraag of ik eventueel wel beschikbaar zou zijn voor freelance werk in de toekomst. Dat laatste zie ik overigens enkel als Engelse beleefdheid. Daar zijn ze hier erg goed in. Dat zal wel dat culturele verschil zijn. Ik heb er geen problemen mee als je me afschiet, maar give it to me straight.

Dus voor nu speel ik maar the numbers game. Veel sollicitaties uitsturen, ik krijg vanzelf een kans (hoop ik).
Verder ben ik maar een web shop gestart. Verdien er niks aan, maar kan ik wat dingen leren die misschien weer handig zijn in de toekomst.


Dat was weer mijn update. Hoopte dat ik een update kon doen over een baan die ik eindelijk had, maar die hoop werd vorige week helaas afschoten ;)
Ik begrijp je frustratie Thijs en ik kan jouw persoonlijke situatie niet beoordelen, maar ik wil de selectieverwarring toch ook van de andere kant belichten. Ik heb zelf een paar maanden terug wat mensen geinterviewed voor een maternity leave vervanging. Ik had twee kandidaten die vergelijkbaar waren in technische achtergrond en we hebben alle twee in de volgende ronde laten testen en interviewen. Uiteindelijk heb ik voor de kandidaat gekozen die naar mjjn gevoel wat minder goed was in Engelse communicatie (op basis van cv en gesprek) en mogelijk iets minder brede ervaring had, maar een stuk beter in het team zou passen omdat die andere kandidaat een manier van communiceren had die off-putting is voor velen. Als manager vind je ervaring en kunde belangrijk, maar je team moet ook blijven functioneren.

Zoals gezegd, ik kan jouw situatie niet beoordelen maar wellicht was er iets met je presentatie dat ze bij een andere kandidaat niet vonden. Heel subjectief, zoals zoveel dingen zijn helaas.

Succes met verder zoeken...
 
Ha die Thijs, fijn weer een update! Best frustrerend dat solliciteren, maar je wordt in ieder geval regelmatig uitgenodigd voor gesprekken, dus dan moet het een keer gaan lukken. Ik vond sommige sollicitatiegesprekken soms ook best frustrerend omdat ik dan interviewers tegenover mij had zitten die totaal geen idee hadden hoe je een fatsoenlijk sollicitatiegesprek voert. Als 3 mensen om de beurten een vraag stellen en je niet de kans geven om er een gesprek van te maken, wordt het wel erg kunstmatig. Ik heb er destijds ook voor gekozen om alleen te solliciteren op vacatures die rechtstreeks werden aangeboden en niet via een recruiter. Dat hielp mij 2 jaar gelden erg om aan de slag te komen. Ben nu zelf ook net weer aan het solliciteren geslagen, maar het blijft tijdrovend en het meest lastige vind ik dat je soms gewoon helemaal niets hoort en dan maar zelf moet verzinnen dat je niet geselecteerd bent. In deze digitale wereld is het toch niet zo moeilijk om een afwijzing te sturen? Moed houden in ieder geval en gewoon lekker komen kamperen eind februari voor de nodige positieve energie!?
 
Bedankt allemaal. Voel jullie ook zeker niet bezwaard om het gewoon recht voor zn raap te zeggen. Ik heb geen ego in de hele situatie en ben gewoon op zoek naar de beste manier. Met vallen en opstaan.
Ik werk niet meer met recruiters, het werkt voor mij beter om persoonlijk contact te hebben en ik krijg ook altijd wat het gevoel dat het ze niet echt interesseert. Ik zit liever zelf aan de knoppen.

Ik wil graag internen, ik verdien nu ook niks, maar dan ben ik in ieder geval bezig. Maar het is moeilijk om dat in een gesprek te noemen, want in zo'n eerste of tweede gesprek ben je gewoon nog in de running en wil je jezelf ook niet tekort doen door dan al over onbetaald werk te beginnen. Maar zodra je dan een afwijsmailtje krijgt is het ook gek om erover te beginnen.
Ik heb het nu bij één bedrijf aangegeven. Het moment was er goed voor en het sollicitatie proces sloot ook aan. We gaan het zien.

Het komt allemaal zeker goed, maar ik ben gewoon ready to go! Ik hou van werken, please let me, haha ;)
 
Bedankt allemaal. Voel jullie ook zeker niet bezwaard om het gewoon recht voor zn raap te zeggen. Ik heb geen ego in de hele situatie en ben gewoon op zoek naar de beste manier. Met vallen en opstaan.
Ik werk niet meer met recruiters, het werkt voor mij beter om persoonlijk contact te hebben en ik krijg ook altijd wat het gevoel dat het ze niet echt interesseert. Ik zit liever zelf aan de knoppen.

Ik wil graag internen, ik verdien nu ook niks, maar dan ben ik in ieder geval bezig. Maar het is moeilijk om dat in een gesprek te noemen, want in zo'n eerste of tweede gesprek ben je gewoon nog in de running en wil je jezelf ook niet tekort doen door dan al over onbetaald werk te beginnen. Maar zodra je dan een afwijsmailtje krijgt is het ook gek om erover te beginnen.
Ik heb het nu bij één bedrijf aangegeven. Het moment was er goed voor en het sollicitatie proces sloot ook aan. We gaan het zien.

Het komt allemaal zeker goed, maar ik ben gewoon ready to go! Ik hou van werken, please let me, haha ;)

Rottige situatie man! Maar het komt zeker goed! Het is een goed teken, dat je uitgenodigd wordt voor de sollicitatie gesprekken, je zit dan niet meer ver van je nieuwe job af. Misschien kun je in een gesprek aangegeven, dat je de eerste 2 weken bereid bent voor nop te werken en het dan over het contract wil hebben. Of in Melbourne bij een bedrijf (uit dezelfde branche) naar binnen wandelen om te vragen hoe je het aan dient te pakken en feedback vragen. Het belangrijkste is natuurlijk positief blijven maar dat zit bij jouw wel goed!
 
Balen voor je.
Maar ik denk wel dat het 'part of the game' is.

In alle verhalen die ik heb gelezen hier, is het vaker voorgekomen dat mensen problemen hadden met het vinden van een baan. Het zijn er maar een paar die onverrichter zake terug moesten keren.
Om je op te beuren: Ik geloof wel dat het goed gaat komen. Je bent een sympathieke, positieve kerel en dat spreekt meestal wel aan.
Best of luck!
 
Per branche zal het verschillen, maar bij de overheid moet je selectiecriteria beantwoorden. Voldoe je aan eentje niet, dan wordt je sollicitatie meteen aan de kant gelegd. Ook al gaat het om een klein iets.
Zo ging mijn huidige baan bijna aan m'n neus voorbij, doordat ik geen Professional Member was van de vakvereniging en dat kun je alleen maar worden, met Aussie werkervaring... Ik was wel Personal Member, maar dat was niet goed genoeg. Ik heb heel veel geluk gehad, dat ze blijkbaar echt de voorkeur aan mij gaven, want mijn (toen toekomstige) manager heeft veel werk verzet om mijn lidmaatschap er zo snel mogelijk door te krijgen.
Maar het is belachelijk, want behalve dat ik relevante Ausie werkervaring heb, zegt zo'n lidmaatschap natuurlijk nul-komma-nul over de kwaliteit van mijn werk, hoe ik in een team of zelfstandig werk, etc..

Doordat ze bij de gesprekken de selectieriteria volgen, krijg je dus inderdaad niet het idee van een sollicitatiegesprek zoals we dat in NL en Belgie kennen. Misschien dat het daarom niet voor niets een job interview heet hier?

Qua internship of placement: die zou ik persoonlijk niet aan een sollicitatie hangen. Hoewel je bij een afwijziging wel kunt bellen en om wat feedback kunt vragen. Dat kan soms heel goede gesprekken opleveren en daarin zou je dus wel over een placement kunnen beginnen.

Ons werd destijds bij een sollicitatie-training geadviseerd om te bellen of - indien mogelijk - het bedrijf binnen te stappen. Vervolgens vraag je dan naar het hoofd van de gewenste afdeling en leg je je situatie uit, want het punt waar wij tegenaan lopen als migrant is het gebrek aan Australische werkervaring. Onze kennis & kunde is er wel, want anders hadden we geen werkvisum gekregen.
Dus kijk of je voor een aantal weken met iemand mee kunt lopen. Een placement is vaak niet langer dan 4 of 6 weken. Dat is voldoende (ook al zou dat parttime zijn) om wat ervaring en bovenal om een referentie op te doen.

Succes!!
 
Klinkt frustrerend Thijs. Is het misschien een idee om voor weinig of niks een v.d. vele startups in Melbz te helpen met jouw skills?
 
We gaan rustig door. Ik krijg nog steeds telefoongesprekken, sollicitatie gesprekken en proef opdrachten voor serieuze functies.

Ik leer ook nog steeds elke dag hoe ik met dingen om moet gaan, dus I just have to keep at it denk ik.
Dat is al een hele win! Mijn fiance werd niet eens op gesprek uitgenodigd. Uiteindelijk gesprek gehad en gelukkig ook aangenomen.
 
Tijd voor een update!
De zomer is voorbij en ik moest vandaag een vest aan naar de supermarkt. Het wordt ook eerder donker, het ruikt buiten heerlijk en 's avonds zitten we op de bank met een bak thee in je handen en een slapende kat op schoot. Alleen nog sloffen en een onesie. Burgerlijk. Heerlijk! ;) Dat de temperaturen omlaag gaan merk je ook door het enkele glas heen. Het kan binnen ook redelijk afkoelen, al zijn wij geloof ik nog verwend met ons moderne huis.
Om nog even in het onderwerp van het huis te blijven, dat is inmiddels echt ons plekje. Er zijn nog wat kleine dingen die we willen, zoals een slaapbank, een bureau en ahum... een server rack. Want na 3 maanden zeuren hebben ze eindelijk een sparky gestuurd. En dan sturen ze niet eentje, in dit land sturen ze alles in teams. Dus stonden er drie mensen in m'n slaapkamer zich aan het hoofd te krabben waarom m'n internet poorten het niet deden in alle kamers. "Hebben jullie er een switch tussen gezet?" Vroeg ik maar. "Nee, gewoon alledrie aan elkaar geknoopt, net als met de telefoonlijn." Nee zo werkt het niet beste heren. Ze wilden het maar niet van me aannemen. Alles moest doorgemeten worden. Dus terwijl ze daarmee bezig waren zocht ik maar even bewijs op internet en toen kreeg ik gelukkig na een klein beetje beetje aandringen een patch paneeltje in m'n muur. Eindelijk werkt internet zoals het hoort. Ik was blijkbaar de enige die erover gezeurd had (op een blok van 16 huizen). Dus nu heb ik overal internet via kabels en kan ik mooi een klein server rackje in de extra kamer zetten.

Ondertussen ben ik ook een stuk socialer en doe ik sinds een anderhalve maand aan onderwater rugby. Ja, dat is een serieuze sport! Twee keer in de week 2 uur. Enorm leuk om te doen. Het is 16 kilometer weg, maar drie kwartier rijden. Lang leve het verkeer hier. En qua wedstrijden, waar je in Nederland een uurtje in de auto zit naar Schubbekutteveen vliegen ze hier elk kwartaal naar één van de grote steden. Paar weken geleden naar Brisbane, in mei naar Perth. Zo zie je nog eens wat van het land (al ben ik niet mee gegaan naar Brisbane en weet ik nog niet of ik mee ga naar Perth)

Wat erg leuk is hier in Australië is hoe open iedereen meteen is. Dat moet je meemaken om helemaal te begrijpen. Als je in Nederland op een training komt van bijvoorbeeld een voetbalclub dan kom je in zo'n groepje vrienden terecht waar je als nieuweling dan merkbaar buiten staat. Hier kom je en meteen iedereen stelt zich voor, vraagt wat dingen over je. Tijdens de training houden ze constant contact en betrekken je gewoon meteen bij het geheel. Heel anders en je voelt je meteen thuis en onderdeel van het team. We noemen onszelf in Nederland erg open en gastvrij tegenover nieuwe mensen en bijvoorbeeld immigranten, maar Australië takes it to a whole new level.

Annelies gaat lekker met d'r werk. Die had een tijdelijk contract, maar dat is nu een permanent contract geworden en zoals ik het begrijp is het ook een leuk team en leuke sfeer. Alleen dat openbaar vervoer er naartoe is een nachtmerrie. De ene dag is ze er met een uur, de andere dag duurt het bijna twee keer zo lang. Ze wil graag met de auto, ik vind dat ze met een motor moet gaan. We zijn er nog niet helemaal uit.


Maar dan, er is ook groot nieuws. Ik had dit nieuws het liefst 5 maanden geleden al gegeven, maar hier is het: Ik heb een baan! Een echte baan. Ik ga als Social Specialist voor ecommerce, enterprise en overheid aan het werk bij Australia Post. Origineel was afgelopen maandag het plan, maar zoals bekend duren dingen hier iets langer, dus nu wordt het woensdag.
Wellicht dat ik Australia Post al eerder had genoemd. In december heb ik met ze gesproken voor dezelfde baan voor het consumer gedeelte, maar toen was het aldus m'n nieuwe baas een "cointoss" tussen mij en de andere persoon, maar die andere persoon deed al freelance werk voor ze, dus die werd het. Maar of ik wel in touch wilde blijven want er zou meer werk aankomen in januari. Naja, jullie kennen het fenomeen 'tijd' hier dus, die positie opende begin maart en ik werd uitgenodigd. En dan komt weer dat sociale van Australië bovendrijven. Ik kende iedereen waar ik het gesprek mee zou hebben, want die had ik al twee keer eerder gesproken. Meteen begin je dan op een ander niveau. Wat portfolio werk nagestuurd en die middag kreeg ik het telefoontje. Dat is al ruim 2 weken geleden, maar voordat al het papierwerk rond was wilde ik er niets over zeggen. Een deal is pas rond als er een krabbeltje op papier staat heb ik altijd geleerd.

Anyways, ik heb er zin in. Eindelijk weer een goeie update kunnen geven. We gaan ervoor. Ik moet keihard aan de bak en ik dacht dat ik wel aardig Engels kon tot ik wat enterprise en overheids artikelen onder ogen kreeg. Maar ik kijk uit naar de uitdaging :)


Zo en nu kruip ik weer onder m'n dekentje met m'n kopje thee op schoot. Nog even genieten van m'n laatste 5 vrije dagen :p
 
Super, helemaal burgerlijk met je onesie naar het werk! Super leuke updates maar eh....onderwaterrugby? Wat mag ik mij hierbij voorstellen?
 
Back
Top