Annelies en Thijs naar Australië

In Canberra mag je de kachel pas aan doen na ANZAC day. Maar wij hebben gezondigd ;)
http://www.abc.net.au/news/2017-04-...ans-dont-use-heaters-before-anzac-day/8476144

1493173614200.jpg
 
Wij hebben het gelukkig dus wel getroffen met ons huis nu in Melbourne. De eigenaars (broer en zus) hebben dit huis gebouwd (semi-detached) en de zus woont naast ons met haar vriend. Het huis waar wij nu in wonen was eerst bewoond door hun ouders. Zij hebben het dan ook niet gebouwd als investering, maar echt om comfortable in te kunnen wonen. Daarom is het ook van alle gemakken voorzien: Zonnepanelen op het dak, het hele huis is geïsoleerd, thermopane ramen, solar hot water, regenwater tank, alle kamers voorzien van radiatoren en ga zo maar door. De huur is wel duurder dan in Brisbane, maar hier hebben we ten minste allebei een baan en is het daarom voor ons veel beter betaalbaar. En als je dan een electriciteitsrekening krijgt van nog geen $32 voor 64 dagen supply en usage, dan wordt je daar toch wel vrolijk van. Hebben nu een aantal dagen de verwarming al aangehad en dan warmt het huis ook snel op en geeft het (IMHO) fijne warmte af. Ik vind persoonlijk warmte van radiation fijner dan hete lucht die een reversible aircon loopt uit te blazen. En als het huis eenmaal is opgewarmd dan wordt de warmte ook goed vastgehouden...
 
Ik vraag het me af. Mensen verhuizen hier vaak en ze kijken niet erg ver vooruit. Twee redenen om het vooral niet te kopen.

En de rest van de isolatie is ook aardig ruk. Geen idee of de zwakste plek de ramen zijn overigens.

Maargoed, wellicht is er wel een markt :) Ik heb een double glazing klant gehad en die deed het zeker niet slecht.
 
Ik vind persoonlijk warmte van radiation fijner dan hete lucht die een reversible aircon loopt uit te blazen. En als het huis eenmaal is opgewarmd dan wordt de warmte ook goed vastgehouden...

Helemaal mee eens!
En erg verleidelijk om bij jullie in te trekken ;-)

Isolatie wordt wel beter hier, maar zeker bij de oudere huizen is het knudde :( Vrienden van me hebben hun ramen vervangen en hebben nu heerlijk dubbele beglazing. Warmer en stiller.
Ik heb een paar jaar geleden het dak vervangen en isolatie bij de prijs inbedongen. 's Winters is het nog steeds gewoon koud, maar 's zomers lijkt het de hitte beter tegen te houden en hoeft de airco niet zo vaak aan.
Maar ik heb de airco nu al een paar avonden aangehad om het in de woonkamer toch in elk geval lekker warm te hebben.
 
Van dagelijks naar Xpdite checken moet ik bekennen dat ook wij nu die mensen zijn geworden die na de verhuizing (te) weinig maar van zich laten horen. Na de hele opbouw hier naartoe is het eigenlijk allemaal best wel "gewoontjes" als je hier eenmaal een tijdje bent, zeker nu we allebei werk hebben. Gewoontjes is alles behalve negatief bedoeld, maar als je het over emigreren hebt tegen mensen in Nederland, dan wordt vaak gedacht dat je je leven radicaal hebt omgooit. Maar in werkelijkheid lijkt het hier best op ons leven in Amsterdam. We staan ook hier gewoon 's ochtends vroeg op, gaan naar werk en komen 's avonds weer thuis. Ik doe er zelfs even lang over om naar m’n werk te fietsen. Je begint de stad steeds beter te kennen, hoe dingen werken, waar je moet zijn.
Natuurlijk zijn er een hoop verschillen, maar op een gegeven moment vergeet je een beetje hoe Nederland was. Je denkt niet meer na over de verschillen. Je denkt eigenlijk in z'n geheel nog maar heel weinig aan Nederland. Dit is thuis, en thuis lig je soms schaamteloos een hele zaterdag in je onesie met een zak chips en twee katten op de bank. Mensen in Nederland snappen dat soms niet. Hoe kun je in dat mythische Australië ook maar een minuut verspillen aan iets anders dan het knuffelen van Koalas, surfen, snorkelen, hiken etc.? Maar in Nederland sta je toch ook niet steeds bij de windmolens met een kaasblokje in de hand? ;)

Tussen de "gewone" dagelijkse dingen zitten nog bijna dagelijks hoogtepuntjes. Soms is het iets kleins als vanuit de trein de baai kunnen zien of vanuit m'n kantoor de bergen (of ook de baai als ik naar een ander raam loop) dat je weer even dat wow-gevoel hebt. Andere momenten zijn er als je de stad uit gaat. Welke kant je ook op gaat, het is altijd mooier dan je verwacht. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit wen aan de rust die je krijgt van die uitgestrekt stukken niks. En dan zijn er nog ontelbaar kleine andere dingetjes waardoor het hier voor ons zoveel fijner leven is. Teveel om op te noemen.

We kijken nu enorm uit naar onze ouders en broers die hierheen komen. Om hen te laten zien hoe geweldig het hier is. Ze kennen de verhalen, ze weten hoe blij we hier zijn, maar het is onmogelijk om ze het te laten ervaren via een foto of video chat.

Ik heb geen hele specifieke dingen om te delen, maar wilde toch een updateje doen. Hierheen komen is één van de, zo niet het beste is wat we ooit gedaan hebben :)
 
kaasblokje, windmolens.....grinnik....ben zelfs nog nooit op 1 van de waddeneilanden geweest, moet ik bekennen en ga zo maar door;
het leven is hier goed, geniet ervan, leuke update!
 
Leuk @Thijsvr , en best herkenbaar. Het leven draait hier ook gewoon om werken, boodschappen doen en de avonden vegeteren op de bank.
Maar ik geniet elke dag toch stilletjes van de totaal andere omgeving, de uitgestrektheid van de Sydney en elke dag zie ik weer de prachtige baai van Sydney, de bijzondere natuur en in de weekenden probeer ik altijd een wandelingetje in de bush te plannen.

En als ik de maand Mei even gelijktrek met November in Nederland, dan mogen we niet klagen met een lekker frisse ochtend gevolgd door strakblauwe lucht en 24 graden!
 
Fijn weer even van je te horen Thijs! Ook hier leven we voor een deel zoals we in Nederland deden. En ook hier zijn er grote verschillen.
- (bijna) elke dag 100% zon
- Het gemak van het combineren van sport, cultuur en natuur. (en het helpt dat het dan eigenlijk altijd goed buitenweer is)
- En net als @FritsC maakt mijn hart met regelmaat een sprongetje als ik hier rond rij of loop. Elke keer weer een fantastisch doorkijkje naar de eindeloze heuvels om de stad heen, of een glimp van het meer tussen de gebouwen of bomen door. De niet aflatende aantallen kangaroos die je vanuit allerlei lapjes en lappen groen aanstaren.

#feelingblessed!

En wat betreft de familie laten delen in al dit moois. Dat herken ik wel. Mijn moeder is al hier geweest en het was zo leuk om je leven hier te laten zien. Ze begrijpt ook 100% waarom we dit gedaan hebben en zegt hier ook best zou kunnen leven. En niet dat ik nu persé de approval van mijn moeder nodig heb voor deze beslissing is het wel ontzettend fijn om iemand dit te horen zeggen.

Zover als ik nu na 4 maanden kan beoordelen is dit ook wel de beste of één van de beste beslissingen ooit. Er zullen nog wel wat baaldagen komen (die had ik NL ook!) Dan gaan we maar gauw Wombat of Kangaroos knuffelen om er overheen te komen ;)

See you around (we kunnen het volgend kampeer uitje al gaan plannen ;) )
 
Haha, ja dit keer zijn we gewend aan de langere afstanden. Dus iets op een uurtje of 4 is geen probleem ;)
Ik ben vandaag en morgen in Sydney en volgende week ook weer twee dagen. Is maar anderhalf uur vliegen! Ik zit beide dagen in Darling Harbour dus echt veel van de stad zie ik hier niet, maar het voelt hier wel echt als een heel andere stad dan Melbourne. Het is wel heel mooi hier. En imposant :)
 
Yep, afstand is relatief ;) Al is Melbourne Sydney wel een stukje rijden (vliegen valt mee, en je kunt ook naar CBR vliegen en een auto lenen bij ons)

Sydney is mijn inziens ook wel wat imposanter dan Melbourne. Melbourne is meer een gewone stad met leuke wijken en een paar leuke stranden. Sydney rolt wel heel flink met de spierballen, ik bedoel met de haven. Maar als je verder daar vandaan rijdt wordt het ook weer een gewone stad hoor ;)
 
... Sydney is mijn inziens ook wel wat imposanter dan Melbourne. Melbourne is meer een gewone stad met leuke wijken en een paar leuke stranden. Sydney rolt wel heel flink met de spierballen, ik bedoel met de haven. Maar als je verder daar vandaan rijdt wordt het ook weer een gewone stad hoor ;)

Ik zit nu in de haven en ik snap wat je bedoelt. Melbourne is een leuk plaatsje, maar Sydney is wel even wat anders. Ik snap waar het prijsverschil vandaan komt ;)
 
Melbourne met Sydney vergelijken.....alsof je Amsterdam met Zwolle vergelijkt........maar dan met minimaal 24 graden
 
Haha, ja dit keer zijn we gewend aan de langere afstanden. Dus iets op een uurtje of 4 is geen probleem ;)
Ik ben vandaag en morgen in Sydney en volgende week ook weer twee dagen. Is maar anderhalf uur vliegen! Ik zit beide dagen in Darling Harbour dus echt veel van de stad zie ik hier niet, maar het voelt hier wel echt als een heel andere stad dan Melbourne. Het is wel heel mooi hier. En imposant :)

Zit jij in Darling Harbour ???? Dan zit je wel heeeel erg in de buurt. Biertje????
 
Even voor de duidelijkheid. Denk niet dat we welke stad in OZ dan ook met een NL stad kunnen vergelijken :p

Canberra in ieder geval niet. Heb vanochtend in een uurtje fietsen tegen de 100 kangaroos gezien en uiteraard deed er eentje een kamikaze aanval door nog gauw even de trail over te steken toen ik er aan kwam zoeven. Dus Canberra kunnen we wel uitsluiten van de NL vergelijking lijst. In Nederland niets groter dan een eekhoorn gezien als ik ging fietsen ;)
 
We moeten ook niet vervallen in het Australische vergelijkingsverhaal van Melbourne vs Sydney ;) Melbourne is een topstad om te wonen, en grappig genoeg zegt bijna iedereen die ik hier spreek dat ze Melbourne een leukere stad vinden om in te wonen, maar wat mij betreft is Sydney in a class of it's own, in ieder geval qua uiterlijk.
Ik ben alleen maar blij dat ik in de tijd die het normaal kostte om naar Maastricht te rijden, ik nu ook in Sydney kan zijn :p

Kangaroos zie ik overigens nooit in Melbourne. Ik weet dat ze bestaan, maar de enige drollen op onze stoep zijn van possums en honden :p
 
Back
Top