Annelies en Thijs naar Australië

In m'n droomscenario stap ik 's ochtends op de motor en ga ik aan het einde van de dag weer lekker op de motor naar huis. Ik vind het niet erg als ik een half uurtje, of iets langer moet rijden. In het verleden vond ik dat juist een fijne manier om even te ontspannen van werk. In Nederland was het in de winter iets minder in verband met de vrieskou, maar dat is in Melbourne minder aan de orde.

Naar South Melbourne lijkt volgens Google Maps vanaf redelijk wat plekken in een half uur te bereiken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Greensborough, dan ziet dat er uit als een prachtige omgeving (heuvels, groen, rustig) dan kun je voor 400 dollar in de week best wat leuks huren en is het zo'n 35 minuten naar waar op dit moment m'n werkgever zit.


Ach ik spendeer teveel tijd aan dromen, jullie zullen wel denken "god die jongen zit op Google maps buurtjes door te scrollen en heeft geen idee", en dan geef ik jullie helemaal gelijk. Twee jaar duurt gewoon zo lang. Het liefst ga ik nu weg en vind ik het allemaal daar wel uit, maar dat kan helaas niet. Dus scroll ik lekker door Google Maps, kijk ik programma's over Australië en verveel ik jullie ;)

Om je even met beide benen op de grond te zetten: kijk ook eens op google maps naar de reistijd in de spits (je het kunt instellen dat er rekening wordt gehouden met het huidige verkeer). Dat kan nog wel eens een ander beeld geven. Verder vind ik dat ze in Melbourne rijden als gekken, ook agressiever dan in bv Sydney. Ik weet niet of het zo een fijne manier van ontspannen is, op de motor door de stad. Maar je kan natuurlijk ook altijd nog met de auto.
Verder heb ik ook heel wat uurtjes door allerlei buurten rond gestruind op google maps. Ik vind dat je op deze manier echt wel een goede indruk krijgt. En vervelen doe je ons echt niet, juist leuk om zoveel herkenning te zien! :)
 
Om je even met beide benen op de grond te zetten: kijk ook eens op google maps naar de reistijd in de spits (je het kunt instellen dat er rekening wordt gehouden met het huidige verkeer). Dat kan nog wel eens een ander beeld geven. Verder vind ik dat ze in Melbourne rijden als gekken, ook agressiever dan in bv Sydney. Ik weet niet of het zo een fijne manier van ontspannen is, op de motor door de stad. Maar je kan natuurlijk ook altijd nog met de auto.
Verder heb ik ook heel wat uurtjes door allerlei buurten rond gestruind op google maps. Ik vind dat je op deze manier echt wel een goede indruk krijgt. En vervelen doe je ons echt niet, juist leuk om zoveel herkenning te zien! :)

Inderdaad is de spits altijd een dingetje, dat ben ik erg gewend van Amsterdam. Een ritje van een kwartier op Google Maps kan gerust 50 minuten zijn tijdens wat drukkere momenten. Vandaar ook dat ik het liefst lekker op de motor ga. Vooraan bij elk stoplicht en tijdens de file kun je er tussendoor. Als Amsterdammer ben ik dus ook de nodige agressiviteit niet vreemd. Ik ben voor het verkeer dus niet echt bang, ik kan ook niet ontkennen dat ik zelf ook wel eens wat feller ben.


In ander nieuws; een Nieuw-Zeelandse vriendin blijkt nog niet alles op te lossen. Zij is namelijk geen eligible New Zealand citizen:

An eligible New Zealand citizen is a New Zealand citizen who was living in Australia on 26 February 2001 or for at least one year in the two years immediately before 26 February 2001.


An eligible New Zealand citizen can:


  • sponsor family members for an Australian permanent visa
  • access certain social security payments
  • obtain Australian citizenship.

Dat wordt dus nog even uitzoeken. Zij mag nog steeds wel naar Australië op haar Nieuw Zeelandse paspoort, maar is niet in staat om te sponsoren als partner. Van wat ik kan vinden kan ik dan wel weer mee op een temporary New Zealand Citizen Family Member visa, maar hoe dat precies zit wordt nog heel veel uitzoeken. Mijn eerste gedachte is dat ik het prima vind om op een temporary visa mee te gaan, maar dat moet wel de optie bieden om na een bepaalde tijd omgezet te worden in een permanent visa.

De mevrouw van het visumbureau raadde in ieder geval aan dat ik via mijn werk zou gaan. Tijdens m'n evaluatiegesprek deze week nog maar even benoemd dat ik echt gesponsord wil worden. Dat was allemaal mogelijk en geen enkel probleem (behalve dat ze het jammer zouden vinden als ik hier weg ga), dus die optie is gelukkig nog steeds aanwezig.


Zo zijn jullie weer bij, ik ga weer even Google Maps'en ;)


PS. moet dit topic niet verplaatst worden ivm dat het inmiddels geen voorstelrondje meer is?
 
@Lost

"....PS. moet dit topic niet verplaatst worden ivm dat het inmiddels geen voorstelrondje meer is?..."

LaStaVaZa denk ik ;)
 
Om hier wel wat te lezen te houden:

Onder het mom van research het programma 'The Real Housewives of Melbourne' begonnen met kijken ;-) Pff wat is het daar toch mooi en zelfs het type mensen die ik in de Amerikaanse versie van het programma verafschuw, zijn zowaar likeable in de Australische versie. Decadent, maar toch beschaafd.
 
Om hier wel wat te lezen te houden:

Onder het mom van research het programma 'The Real Housewives of Melbourne' begonnen met kijken ;-) Pff wat is het daar toch mooi en zelfs het type mensen die ik in de Amerikaanse versie van het programma verafschuw, zijn zowaar likeable in de Australische versie. Decadent, maar toch beschaafd.
Gevalletje "niet alles geloven wat je op tv ziet"
 
Ik geloof ook niet alles hoor, ik kijk vooral plaatjes. Maar ik vond het toch een opvallend verschil met de Amerikaanse versie versie van het programma ;)
 
Vind ik ook met de NL beauty and the geek en de Australische. In NL vechten die 'beauties' constant. In Aus zijn ze dikke vriendjes.
 
De vriendin van de broer van mijn vriendin (ja, het is even twee keer lezen) zit nu in Melbourne voor stage. De jaloezie is groot ;)
Verder weinig updates, maar anders is het hier ook zo doods :)
 
Beste iedereen,


Er is weer nieuws. In de tussentijd zijn we naar Amerika geweest, prachtig land, maar horrible food and really not our kind of people. Een behoorlijk efficiënte manier om beide benen weer even stevig op de grond te zetten voor wat betreft het dromen over wonen in een ander land, want we waren beiden in de veronderstelling dat we ons in Amerika wel thuis zouden voelen en dat hadden we eigenlijk maar op een klein aantal plekken. Desalniettemin een onvergetelijke ervaring en iets wat we iedereen aan kunnen raden om eens te doen.

Door Amerika zijn we wel wat realistischer naar Australië gaan kijken. We zijn nog steeds van mening dat als we onze spullen oppakken en gaan, dat dat geen probleem hoeft te zijn, maar dat we toch wel graag in ieder geval eerst een keer op verkenning willen gaan. En we zijn ook wat meer aan het doorpakken nu. We willen daarom in maart een paar weken naar Melbourne. Lijkt nog ver weg, is het ook, maar met een beperkt aantal vakantiedagen en deadline periodes is dit de beste tijd.
We willen in de tussentijd inventariseren bij mensen die we kennen uit Melbourne en op basis van wat research kijken wat de leukste buurten zijn en daar via Airbnb een plek om te overnachten regelen. Het doel is minimaal drie totaal verschillende plekken te kiezen. CBD, boven en onder de Yarra lijken de logische keuzes, maar waar exact gaan we nog even uitzoeken.
Airbnb is financieel natuurlijk aantrekkelijker dan een hotel, maar de belangrijkste reden voor ons is dat we dan meteen bij mensen zijn die er echt wonen. Dat helpt ons met het vormen van een beeld hoe de mensen zijn en zij kunnen ons ook weer zeggen waar leuke plekken zijn waar we heen moeten etc.
We moeten nog even bekijken of het handig is om een auto te huren of juist niet, maar dat zal wel goedkomen.


Ik had ook een paar vragen. Mijn werk is nog steeds van plan me te helpen met het krijgen van een baan in Melbourne (inmiddels heb ik ook een vast contract). In maart zou ik daarom graag op kennismakingsgesprek/sollicitatiegespek gaan in Melbourne. Mijn vriendin zou ook willen proberen te kijken of ze op sollicitatiegesprekken kan gaan. Maar hoe zit dat met visums? Zij heeft een NZ paspoort, dus als we het goed begrepen hebben kan zij gewoon bij aankomst aangeven dat ze op gesprekken wil gaan en dan is dat prima.
Hoe zit dat voor mij? Moet ik een speciaal visum aanvragen, of zijn er andere eisen om op sollicitatiegesprek te mogen gaan?

Zijn er nog valkuilen waar we op moeten letten?


Bedankt alvast!
 
Ach daar ben je weer, gezellig. Amerika is een heel mooi land en ik heb een paar geweldige Amerikaanse vrienden; andere mentaliteit, maar zeker niet verkeerd. Hier in Oz is de mentaliteit ook anders (in vergelijking met de Nederlandse).
Over het algemeen vind ik dat het contact gemakkelijker wordt gelegd, maar minder diepgang heeft. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen. Bovendien verhuizen mensen nogal eens en daardoor is een vriendschap hier wat oppervlakkiger. Ik sprak gisteren toevallig op een feestje nog een Nederlandse (3 jaar hier, samen met een Aussie) en zij haalde aan dat ze het toch wel eens mist; dat knusse en het verleden hebben met een medelander, cultuur en gebruiken zijn wel anders.

Hoe gaat je bedrijf je helpen aan een baan hier als ik vragen mag? ALs je hier komt op een toeristenvisum en ze krijgen in de gaten dat je andere bedoelingen hebt, dan kun je wel in de problemen komen. Solliciteren heeft volgens mij weinig zin als je geen visum hebt, bovendien wordt er in bepaalde vakgebieden gevraagd naar mensen met PR of citizenship. Het proces wordt dan heel erg lastig. Misschien kan je huidige baas je uitzenden?
 
Hoi Katja, bedankt voor je reactie. Haha, ik was jullie niet vergeten hoor ;)
Ik werk voor een netwerk wat bedrijven heeft in Australië. Er zijn regelmatig uitwisselingen tussen Melbourne en Nederland. Een aantal van mijn collega's komen uit Melbourne en een aantal zijn ook daar naartoe gegaan. Hoe de uitwisseling exact zou gaan moet ik nog overleggen, maar ik wil in ieder geval een kennismakingsgesprek hebben in Australië in maart. Naar alle waarschijnlijkheid zal het wel lijken op een sollicitatiegesprek. Ik zal sowieso terugkomen in maart, want in Nederland moeten zaken afgerond worden en het werkvisum of het NZ-partnervisum moeten aangevraagd worden. Volgens de visumbureau's kan ik sowieso als partner mee en mag ik dan ook werken. Het is daarom een wat onduidelijke/verwarrende situatie, want ik weet dat ik een visum krijgen kan, maar die wil ik aanvragen na terugkomst. Maar voor die tijd wil ik wel al een kennismakingsgesprek hebben.

Uitzending is misschien mogelijk, maar dat weet ik zo niet.
 
Ja ik snap dat je een gesprek wilt voordat je je koffers pakt. kat en de boom verhaal :D
Dat zou wel lekker gemakkelijk zijn om zo te kunnen beginnen, via je baas inNL. Easy peasy
ZO te horen komt het allemaal wel goed met jullie, je hebt meerdere opties.
 
Hoi Thijs

Welkom op het forum.

Ik zie dat je een hoop vragen hebt en gelukkig ben je al het een en ander wijzer geworden.

Met betrekking tot inkomen en levens onderhoud.

Ik kom zelf uit de grafische wereld en heb deze de rug toe gekeerd hier in Australia na 10 jaar hier omdat er niets meer van over is helaas. Alles gaat overseas vanwege de kosten. Het ene bedrijf na het andere bedrijf heeft de afgelopen jaren de deuren gesloten. Resultaat is dat als er vacancies zijn die worden opgevuld met slechte pay inverhouding tot een paar jaar terug omdat er zoveel ex grafischie op straat staan, dus keuze zat voor ze. Dat is de reden waarom ik na 5 jaar Brisbane naar Melbourne ben verhuist, want in Brisbane vind je in de Grafische wereld al helemaal geen werk meer. Als grafisch vormgever zal je moeilijk werk vinden en als je werk vind betaald het geen $900 netto, maar misschien wel $900 bruto als je geluk hebt. Maar goed als je daar via je werk geplaatst kan worden zal het misschien anders kunnen zijn. Hoe heet bedrijf waar je nu werkt? De enige manier hoe ze collegas kunnen uitwisselen is op een 457 volgends mij. Anyway, sterkte met al het uitzoek werk en het avontuur.:)

Cheers
 
Hoi Thijs

Welkom op het forum.

Ik zie dat je een hoop vragen hebt en gelukkig ben je al het een en ander wijzer geworden.

Met betrekking tot inkomen en levens onderhoud.

Ik kom zelf uit de grafische wereld en heb deze de rug toe gekeerd hier in Australia na 10 jaar hier omdat er niets meer van over is helaas. Alles gaat overseas vanwege de kosten. Het ene bedrijf na het andere bedrijf heeft de afgelopen jaren de deuren gesloten. Resultaat is dat als er vacancies zijn die worden opgevuld met slechte pay inverhouding tot een paar jaar terug omdat er zoveel ex grafischie op straat staan, dus keuze zat voor ze. Dat is de reden waarom ik na 5 jaar Brisbane naar Melbourne ben verhuist, want in Brisbane vind je in de Grafische wereld al helemaal geen werk meer. Als grafisch vormgever zal je moeilijk werk vinden en als je werk vind betaald het geen $900 netto, maar misschien wel $900 bruto als je geluk hebt. Maar goed als je daar via je werk geplaatst kan worden zal het misschien anders kunnen zijn. Hoe heet bedrijf waar je nu werkt? De enige manier hoe ze collegas kunnen uitwisselen is op een 457 volgends mij. Anyway, sterkte met al het uitzoek werk en het avontuur.:)

Cheers

Hoi M5, bedankt voor je reactie. Ik werk bij Isobar, een full service digital marketing agency dat onderdeel is van het Dentsu Aegis netwerk. Ze hebben kantoren in Brisbane, Canberra, Melbourne, Perth en Sydney.
Ik heb een diploma met daarop "art director" en ik ben hier senior social media manager. Wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de social activiteiten van een aantal merken. Ik kan dus het uitvoerend werk van copy tot art, maar door het 'senior' stukje ben ik het contact tussen klant en agency en doe ik dingen als budgetverdeling, werkverdeling, evaluaties en final say over wat we opleveren. Dat soort dingen. In Australië doet Isobar hetzelfde, maar ik probeer me flexibel en weinig veeleisend op te stellen. Als dat betekent dat ik gewoon begin als DTP'er of community manager heb ik daar geen enkel probleem mee.
Ik kan goed Engels en ik heb ook klanten, derde partijen en collega's die Engels spreken waar ik regelmatig contact mee heb, maar ik blijf liever realistisch en ga er vanuit dat ik altijd een achterstand zal hebben op iemand die native English is. Ik zet daar dus niet zo hard op in, ook al heb ik op m'n cv wel werkervaring als copywriter staan. Vandaar dat ik DTP'er neerzette omdat me dat de veiligste ingang leek.

Ik heb vanmiddag een gesprek met HR, ik ga eens kijken of ik wat duidelijkheid kan krijgen.
 
Back
Top