Tijd voor een update. Wilde er even me wachten tot het etentje bij Southern Cross gisteravond met het forum.
Wij zijn namelijk ook iets meer dan een week terug uit Australië.
Laten we meteen maar kort zijn: Het was alles en meer, veel meer dan we verwacht hadden. Na twee dagen zeiden we al tegen elkaar dat dit het moest worden en toen waren we de CBD nog niet uit geweest. Elke dag die volgde werd het gevoel meer versterkt. Na nog geen week zei ik tegen Annelies dat ik zin had om te gaan werken, want "het voelt hier meer zoals thuis dan Nederland dat doet".
Om het nog een eerlijke kans te geven hebben we afgesproken niet definitief de beslissing te maken tot we weer in Nederland zouden zijn. Om het hier nog één laatste kans te geven als het ware. Het mocht niet meer baten, we zijn verkocht.
Aan de ene kant heb je dan meteen een soort rust, want we wisten al jaren dat we niet in Nederland wilden blijven, maar wat het dan wel moest worden wisten we ook niet. Dat weten we nu wel. Alles viel op z'n plek. Van de buurten die precies waren waar we van droomden tot het feit dat ik mondeling toegezegd gekregen heb een baan te hebben daar (die me bovendien willen helpen het tijdelijke partner visa na 2 jaar om te zetten naar een permanent visa). Maar aan de andere kant heb je ook ineens de druk dat het nu echt moet. De ver van je bedshow is niet meer. Nu is het papieren invullen, dossiers maken en duimen.
We zeggen nog niets op, maar we laten wel mensen weten wat de plannen zijn. Vragen offertes op voor verhuizingen en de katten, dat soort dingen. Maar eerst alle papieren invullen. We maken daarbij geen gebruik van een bureau, want 99% van de in te vullen dingen spreken voor zich en voor die paar andere dingen hopen we met wat goed zoeken het antwoord te kunnen vinden en anders plegen we een belletje naar het consulaat.
Voor nu is eigenlijk de belangrijkste vraag hoe we aan "certified copies" komen van onze documenten. Wie kan en mag dat certificeren en moeten bijvoorbeeld documenten die als bewijs van onze relatie fungeren ook gecertificeerd worden? Bijvoorbeeld de uitdraai van onze gezamelijke bankrekening, vliegtickets, etc.
Wij hebben er zin in en kunnen in ieder geval niet wachten. De planning is redelijk kort. Voor het visum staat twee maanden aanvraagtijd. We hopen daarom dat eind juni/begin juli mogelijk is.