Annelies en Thijs naar Australië

Even een vraag op je mogelijke NZ visa. Is het niet zo, dat NZ-ers minder of geen recht hebben op bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld medicare? Ergens in mijn hoofd ging een lampje aan, maar ik weet niet meer precies hoe het zit. Volgens mij was er onlangs nog een aflevering van 4 corners of zo iets dergelijks over dat probleem. Ik probeer je niet bang te maken of zoiets, maar het lampje kinppert zeg maar o_O. Misschien weet iemand anders hier iets meer van?
 
Even een vraag op je mogelijke NZ visa. Is het niet zo, dat NZ-ers minder of geen recht hebben op bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld medicare? Ergens in mijn hoofd ging een lampje aan, maar ik weet niet meer precies hoe het zit. Volgens mij was er onlangs nog een aflevering van 4 corners of zo iets dergelijks over dat probleem. Ik probeer je niet bang te maken of zoiets, maar het lampje kinppert zeg maar o_O. Misschien weet iemand anders hier iets meer van?

Je maakt me niet bang hoor, goed om ook kritische vragen te stellen!
NZ-ers kunnen aanspraak maken op Medicare, maar moeten zich wel eerst aanmelden en een bepaald trajectje doorlopen. Ik heb met het tijdelijke visum geen recht op Medicare, dus dat wordt een expat/emigrant verzekering. Voor zover relevant heb ik dus ook geen recht op uitkeringen. Een permanent visum zou dit oplossen, dus de ambitie is wel om de eerste paar jaar bij dezelfde werkgever te blijven (al hoeven ze dat nu nog niet te weten).

Wat voor ons wel een belangrijke was, is als we kinderen krijgen en of die dan gewoon naar school kunnen. Dat kan gelukkig gewoon.

Hieronder ook nog wat extra informatie voor anderen in dezelfde of een vergelijkbare situatie:
https://www.govt.nz/browse/leaving-nz/move-and-live-in-australia/kiwis-living-in-australia/
 
Tijd voor een update. Wilde er even me wachten tot het etentje bij Southern Cross gisteravond met het forum.
Wij zijn namelijk ook iets meer dan een week terug uit Australië.
5ILYZMi.jpg


Laten we meteen maar kort zijn: Het was alles en meer, veel meer dan we verwacht hadden. Na twee dagen zeiden we al tegen elkaar dat dit het moest worden en toen waren we de CBD nog niet uit geweest. Elke dag die volgde werd het gevoel meer versterkt. Na nog geen week zei ik tegen Annelies dat ik zin had om te gaan werken, want "het voelt hier meer zoals thuis dan Nederland dat doet".
Om het nog een eerlijke kans te geven hebben we afgesproken niet definitief de beslissing te maken tot we weer in Nederland zouden zijn. Om het hier nog één laatste kans te geven als het ware. Het mocht niet meer baten, we zijn verkocht.

Aan de ene kant heb je dan meteen een soort rust, want we wisten al jaren dat we niet in Nederland wilden blijven, maar wat het dan wel moest worden wisten we ook niet. Dat weten we nu wel. Alles viel op z'n plek. Van de buurten die precies waren waar we van droomden tot het feit dat ik mondeling toegezegd gekregen heb een baan te hebben daar (die me bovendien willen helpen het tijdelijke partner visa na 2 jaar om te zetten naar een permanent visa). Maar aan de andere kant heb je ook ineens de druk dat het nu echt moet. De ver van je bedshow is niet meer. Nu is het papieren invullen, dossiers maken en duimen.

We zeggen nog niets op, maar we laten wel mensen weten wat de plannen zijn. Vragen offertes op voor verhuizingen en de katten, dat soort dingen. Maar eerst alle papieren invullen. We maken daarbij geen gebruik van een bureau, want 99% van de in te vullen dingen spreken voor zich en voor die paar andere dingen hopen we met wat goed zoeken het antwoord te kunnen vinden en anders plegen we een belletje naar het consulaat.

Voor nu is eigenlijk de belangrijkste vraag hoe we aan "certified copies" komen van onze documenten. Wie kan en mag dat certificeren en moeten bijvoorbeeld documenten die als bewijs van onze relatie fungeren ook gecertificeerd worden? Bijvoorbeeld de uitdraai van onze gezamelijke bankrekening, vliegtickets, etc.


Wij hebben er zin in en kunnen in ieder geval niet wachten. De planning is redelijk kort. Voor het visum staat twee maanden aanvraagtijd. We hopen daarom dat eind juni/begin juli mogelijk is.
 
Mooi verhaal, Thijs. Gewoon de knop om. Keuze is gemaakt, stappen moeten genomen worden.
En voor je het weet sta je tegenvoets.
Kopies: inderdaad gewoon de notaris. Even shoppen scheelt euro's want de prijzen lopen sterk uiteen. En mogelijk heb je een hele stapel te doen.

Succes man!
 
Gefeliciteerd u bent officieel verkocht!!! Gaaf joh, het is een geweldige stap maar ook een geweldige verrijking om die stap te nemen. Veel succes met de papierhandel. Het is allemaal recht toe recht aan voor jullie, dus dat zal niet moeilijk moeten zijn.
Houdt wel even een slag om de arm, want immi maakt er op dit moment een zootje van, dus het kan langer duren dan gepland. Maar die paar maanden zomer in NL pak je dan gewoon lekker mee!
 
Bedankt! Ja we hebben gisteren foto's, vliegtickets, bankrekeningen, verzekeringspapieren etc. bij elkaar gezocht die laten zien dat we al een aantal jaar bij elkaar zijn. Makkelijk dat Annelies in die periode 3x een andere haarkleur heeft gehad, iedereen met geverfd haar weet dat het volledig uitgegroeid moet zijn om het een andere kleur te maken ;-)
Morgenochtend even naar het gemeentehuis om te kijken welke papieren zij hebben die handig zijn. Alle inschrijvingen en dergelijke. Verklaring van goed gedrag is niet nodig voor zover we gelezen hebben, maar wellicht dat we hem er maar gewoon even bij doen.
Ik wil voor de zekerheid nog even bellen met London om te overleggen of wat we hebben ingevuld juist en/of voldoende is. Dat kon, meen ik.
Ook moet ik nog even vragen wat ze precies bedoelen met die relatie diagram/tree. Voor nu hebben we maar een lijstje gemaakt met onze ouders, hun kinderen en dus ook ons.

Dan notaris shoppen om alles afgestempeld te hebben en dan op de bus! In juli kunnen de regels voor visums weer veranderen hoorden we, dus we willen het er ASAP uit hebben.
 
FYI; Je kunt niet zelf een VOG aanvragen. Een VOG aanvraag voor migratie start met een officieel verzoek van Immi aan jou om een VOG aan te leveren. Met die brief/verzoek ga je naar de gemeente en dan produceren zijn de bijpassende VOG

(een VOG is namelijk nooit standaard, maar aangepaast aan het verzoek. Voorbeeld: Je wilt les gaan geven op een basisschool. Een basisschool kan dan niet een VOG aanvragen over bepaalde zaken die er niet toe doen voor je functioneren als leraar.)
 
Wat afterbang (spellingscontrole maakt er achterbank van ;)) zegt klopt inderdaad, je moet een specifieke VOG hebben betreffende emigratie. De meeste gemeente geven deze pas af als je kunt bewijzen dat je hem nodig hebt (dus de brief waarin dit staat).
Succes met alles! :up:
 
Last edited:
Voor wat betreft het legiliseren van documenten...en dan praat ik vanuit een Australisch partnerviisum traject......

Ik heb alleen kopie paspoorten laten legaliseren. De geboorte akte is een originele uitdraai van de gemeente met een mooie stempel. Vraag wel om de internationale versie (scheelt weer vertalen).
Bij het uploaded van bestanden / scans naar de website van Immigration heb ik alle documenten genummerd : Document_1.1, Document _1.2 etcetera. Vervolgens heb ik ook een READMEFIRST documentje toegevoegd, met hierin een Engelse talige beschijving wat welk document voorsteld.

Groejes
 
Alle documenten die we hebben laten vertalen hebben we laten vertalen door een beedigd vertaler en laten voorzien van een apostille. Je krijgt dan een heel pak terug waarin iedere kopie van het origineel en de vertaling is gewaarmerkt en een verklaring van de kwalificaties van de vertaler. Alles wat in het engels was hebben we gewoon gescand. Documenten van de gemeente ed. hebben meestal een speciaal soort papier waaraan je kan zien dat het een kopie is.
 
Alle documenten die we hebben laten vertalen hebben we laten vertalen door een beedigd vertaler en laten voorzien van een apostille. Je krijgt dan een heel pak terug waarin iedere kopie van het origineel en de vertaling is gewaarmerkt en een verklaring van de kwalificaties van de vertaler. Alles wat in het engels was hebben we gewoon gescand. Documenten van de gemeente ed. hebben meestal een speciaal soort papier waaraan je kan zien dat het een kopie is.

Dat loopt aardig op qua kosten. :confused:
En je moet alles toch alles inscannen (lees: foto maken met de telefoon) en electronisch versturen. Dus dat speciale papier zie je niet meer op het moment dat het gescand is.
Was bij ons allemaal geen probleem. :)
 
Super goeie tips! We waarderen ze heel erg. VOG laten we dan maar even gaan. Vroeger heb ik die gewoon een keer aangevraagd voor m'n werkgever, maar dan gaan we alweer een jaar of 12 terug.
In dit geval is het een redelijk voor de hand liggende visum aanvraag zonder speciale voorwaarden, dus het aantal benodigde gewaarmerkte kopieën van documenten valt mee. En tsjah, dit hele proces kost geld, dus als we nog weer wat kwijt zijn om de boel goed te doen

Op dit moment hebben we de volgende documenten:
- 10 foto's verspreid over onze complete relatie, hele knullige foto's zoals dat we beiden met een gezichtsmasker op de bank zitten met de katten, maar ook vakantiefoto's
- Originele brieven van de gemeente en overheid die afzonderlijk aan ons gestuurd zijn op hetzelfde adres
- Originele bankafschriften van verspreid over een aantal jaar welke ook geadresseerd
- Hotelreserveringen waar onze beide namen op staan
- Vliegtickets waarop te zien is dat we beiden naar hetzelfde land vlogen op hetzelfde moment
- Family tree met daarop onze ouders, broers en zussen en met ons

Wat we nog toe gaan voegen zijn de volgende dingen:
- Uitdraai van wie er op ons adres woont, halen we bij de gemeente op
- Statement van de bank van het bestaan van die rekening en wanneer die is geopend en dergelijke
- Uitdraai van de volledige rekening (kan via internet vrij makkelijk) zodat te zien is hoe lang die al gebruikt wordt en te zien is dat die doorlopend gebruikt wordt
- Verjaardagskaarten en dergelijke waar wij beiden op genoemd staan

Twijfelen we nog over de volgende dingen:
- Beschrijving van hoe we elkaar hebben leren kennen en hoe het verdere verloop van onze relatie is geweest?
- Uitdraai van onze persoonlijke (spaar)rekeningen? We hebben allebei nog onze eigen rekening ivm dat ik graag auto's en motoren koop en zij graag schoenen
- Lijst met mensen en hun contactgegevens die onze relatie kunnen bevestigen?
 
Twijfelen we nog over de volgende dingen:
- Beschrijving van hoe we elkaar hebben leren kennen en hoe het verdere verloop van onze relatie is geweest?

Voor het Australisch spouse visa is dat nodig. Wij hebben ieder afzonderlijk een verklaring beschreven.

- Uitdraai van onze persoonlijke (spaar)rekeningen? We hebben allebei nog onze eigen rekening ivm dat ik graag auto's en motoren koop en zij graag schoenen

Niet nodig. De gemeenschappelijke rekening is het belangrijkste. De afzonderlijke rekening voegt er niets aan toe, alleen het gemeenschappelijk adres, maar daar heb je al genoeg bewijs voor.

- Lijst met mensen en hun contactgegevens die onze relatie kunnen bevestigen?

Voor het Australisch spouse visa moesten twee mensen een 'statutory declaration' invullen waarin onze relatie bevestigd werd. Hierin moesten ook de contact gegevens worden ingevuld. En de case officer heeft een van hen gebeld!
 
apostille stempel is niet nodig by the way....en ik koop ook liever auto's dan tassen o_O

Die stempel maakt het een certified document? Ik heb er toevallig eentje op het zojuist opgehaalde 'afschrift uit de basisregistratie personen' staan waarop staat wie er ingeschreven staan op ons adres en hoe lang ik daar al ingeschreven staat. Annelies haalt hetzelfde document ook nog op zodat ook te zien is hoelang zij al ingeschreven staat.
Dit moeten we volgens mij dan nog laten vertalen, want dat document is nu in het Nederlands.

We laten dan nog even gecertificeerde kopieën bij de notaris maken van onze paspoorten en dan zijn volgens mij de belangrijkste documenten getackeld.

We slaan de 'statutory declaration' dan over, want die staat voor een temporary visa nergens. We maken wel een lijst met alle mensen en hun contactgegevens die onze relatie kunnen bevestigen.

Voor de zekerheid doen we er dan ook allebei maar een beschrijving bij van onze relatie.


... en dan zouden we redelijk rond moeten zijn. Voor de zekerheid bel ik dan nog even met het consulaat en loop ik even alles door zodat we geen dingen missen en of alles goed is ingevuld en dan een paar maanden duimen ;-)
 
Back
Top