Annelies en Thijs naar Australië

Hey Thijs,

Je partner mag met haar NZ paspoort inderdaad zonder extra visum in Australie werken, dus voor haar is het geen probleem als ze aangeeft dat ze gaat solliciteren. Jij mag echter op een toeristenvisum officieel niet bij een bedrijf op gesprek. Echter is de kans dat ze er naar vragen klein. Als jullie gewoon lekker samen het land binnenkomen op een toeristenvisum met retourvlucht voor twee weekjes dan is er weinig verdachts. En vragen ze wel wat, dan zou ik er persoonlijk niets over zeggen. Zorg dat je niets van papierwerk bij je hebt uiteraard! Ik weet niet of dit waar is, maar ik hoorde dat immigratie ook je FB/Mail berichten mag checken als ze twijfelen.
 
Hey Thijs,

Je partner mag met haar NZ paspoort inderdaad zonder extra visum in Australie werken, dus voor haar is het geen probleem als ze aangeeft dat ze gaat solliciteren. Jij mag echter op een toeristenvisum officieel niet bij een bedrijf op gesprek. Echter is de kans dat ze er naar vragen klein. Als jullie gewoon lekker samen het land binnenkomen op een toeristenvisum met retourvlucht voor twee weekjes dan is er weinig verdachts. En vragen ze wel wat, dan zou ik er persoonlijk niets over zeggen. Zorg dat je niets van papierwerk bij je hebt uiteraard! Ik weet niet of dit waar is, maar ik hoorde dat immigratie ook je FB/Mail berichten mag checken als ze twijfelen.

Hi Gwen, bedankt voor je antwoord en gefeliciteerd met je Visa! Binnenkort de overtocht?

Ja voor mij is dit een nieuwe situatie en waarom ik er zoveel over vraag, want normaal heb ik altijd zoiets van ach ik lul de boel wel aan elkaar en ik kom er wel mee weg. Dat kom ik ook altijd, maar in dit geval loop ik het risico dat ik het land niet in kom. Echter zit het hem er denk ik in hoe we het formuleren in bijvoorbeeld mail. Als we het daar gewoon altijd blijven hebben over een kennismakingsgesprek op een andere locatie van mijn bedrijf, dan is dat heel iets anders dan een solliciatiegesprek.

Ik denk dat het wel losloopt. Zeker aangezien ik op een partnervisum mee mag met m'n vriendin en dan ook mag werken. Het is dus niet of die baan de basis vormt van een visum.


Ze mogen inderdaad in je computer en telefoon kijken bij de grens. Je bent verplicht daar aan mee te werken qua het geven van wachtwoorden. Hoe het zit met het geven van inloggegevens als je geen apparatuur bij je hebt weet ik zo niet. (Ik kijk teveel Border Security)
 
Tja het grootste struikelblok is dat je vaak lokale ervaring moet hebben. Dus dan kom je hier trots, met je pas verkregen visum en dan vragen ze ineens iets, wat niemand normaal gesproken kan hebben.
Maar ze vragen het wel....dus als je het via je huidige baas kunt regelen, een baan, altijd doen! Wat daarna komt, zie je wel weer (bovendien heb je dan wel de gevraagde ervaring bij een volgende sollicitatie).
Ik ben benieuwd wat HR te melden heeft :)
Maar asjeblieft neem het serieus hier wat dan zijn ze hoor! Als ze willen kunnen ze je zo op het vliegtuig zetten. Graag of niet, eerlijk of niet; this is Australia mate
 
Hoi Katje en M5, wel duidelijkheid, maar niet helemaal het antwoord zoals ze het hier eerder deden voorkomen.
We zijn welliswaar hetzelfde bedrijf, maar elk land is verantwoordelijk voor z'n eigen personeel. HR kan mij introduceren daar, gesprekken initiëren en dingen als referenties geven. Ik heb welliswaar een voorsprong omdat ik al binnen het netwerk zit, wat een pluspunt zou zijn, maar uiteindelijk zal ik gewoon wel mezelf moeten verkopen.

Niet zoals ze het eerder deden voorkomen, maar ook niet onoverkomelijk. Ik was hier eigenlijk ook al vanuit gegaan (expect the worst). Daarom sparen we al geruime tijd zodat we een goede buffer hebben als we daar komen zonder direct werk te hebben.
Gelukkig werk ik met een paar collega's die vanuit Melbourne hierheen gekomen zijn en die al hebben aangeboden met te introduceren en referenties te geven. Het is niet hetzelfde als een baan krijgen, maar een referentie krijgen van iemand die daar jaren gewerkt heeft en die de mensen daar kennen helpt wel. Daarbij willen we ook een erkende Engels test doen (TOEFL heet die volgens mij) om aan te tonen dat we goed Engels kunnen.
En ach, laten we ook heel eerlijk zijn, als ik nu al kant en klaar een baan kon krijgen daar was het ook allemaal te makkelijk geweest. We verwachten toch nog echt wel de nodige obstakels ;)


Wat wel weer positief is, is de processing time voor een 461 subclass temporary visa. 2 tot 3 maanden: http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/461- Deze is geldig voor 5 jaar en kan daarna verlengd worden als ik nog steeds samen ben met mijn vriendin, en als ik twee jaar voor dezelfde werkgever werk kan ik een verzoek indienen om hem om te laten zetten naar een permanent visum.
Ik ben geen health risk, heb geen verleden met justitie en we hebben genoeg geld voor levensonderhoud, ik woon aantoonbaar al jaren samen met m'n vriendin (we sparen foto's, vliegtickets, bankafschriften, etc.), dus ik verwacht dat dit verreweg de makkelijkste manier is om een visum te krijgen.

En als we geen werk kunnen krijgen op dag één, ach we hebben maanden samen op een één kamer appartement van 20 vierkante meter gewoond zonder ruzies of problemen. Ik ben gezond en wil graag werken. Zet mij maar in de keuken bij McDonalds, daar heb ik twee jaar ervaring. Of ik ga op het land werken. We verwachten niet veel en hebben ook niet veel nodig.

We zijn in ieder geval nog minstens zo enthousiast als toen ik me hier de eerste keer meldde begin dit jaar en dat is mede dankzij jullie. Bedankt daarvoor!


En @Katja, we nemen het heel serieus. We willen geen enkel risico nemen dat dingen als een visum in gevaar brengt. Toen we naar Amerika gingen werden we een beetje uitgelachen door de douane hoeveel we voorbereid hadden en hoe bang we waren niet het land in te mogen. "You watch too much Border Security." Zei hij na het zetten van de stempel. Maar we hebben al teveel mensen met hun hele hebben en houden weer teruggestuurd zien worden op tv, dat gaat ons niet gebeuren :p
 
Last edited:
Hi Gwen, bedankt voor je antwoord en gefeliciteerd met je Visa! Binnenkort de overtocht?
Ik zit er al. Heb in Australië mijn permanente visum aanvraag gedaan (op mijn 2e whv binnen gekomen). Alleen mijn partner zit nog in Nederland. Die was overigens onderdeel van mijn aanvraag dus heeft nu ook permanent residency.
 
Leuk, je zal wel blij zijn dat je partner ook nu kan komen dan.
Ik zie dat je ook de IELTS test gedaan hebt. Is dat verplicht of een mooie bonus? Wij willen hem ook doen.
 
In ander nieuws: Tickets zijn geboekt! Van 9 t/m 25 maart zitten wij in Melbourne. Helaas nog flink wat tijd wachten, maar goed dat is niet anders. In ieder geval iets leuks om naar uit te kijken ;)
 
Grote update: enige tijd geleden ben ik benaderd door een recruiter. Na een aantal gesprekken heb ik nu een baan aangeboden gekregen in Jakarta wat careerwise een geweldige kans is. De papieren moeten nog getekend worden en er is nog heel veel uit te zoeken en te regelen, maar het lijkt erop dat Australië nog even moet wachten.
Australië is absoluut niet van de baan, maar loopt hierdoor wel wat vertraging op. Voordeel is dat je praktisch van Indonesië naar Australië kunt zwemmen, dus een goede plek om Australië vanuit te gaan ontdekken. Bovendien is de overstap makkelijker ivm geen complete inboedel en dergelijke.
 
Thijsvr,
Ik heb het niet goed gevolgd, maar ik begrijp dat je wellicht naar Jakarta kunt gaan via jouw bedrijf in NL.
Het is ff meer dan een ferme schoolslag, n.l. ook zo,n 8 uur vliegen vanuit Melbourne/Sydney.
Ik zit al een aantal jaren in OZ en ging regelmatig naar Jakarta, 3- 4 keer per jaar, dus ben er heel vaak geweest, misschien wel 50 keer, ik weet het niet meer, want ik was altijd onderweg in de regio, vooral de laatste jaren van mijn werk daar.
Er is een enorm verschil tussen de landen natuurlijk. Ik was ook uitgezonden en had ontzettend veel te maken met onze fabriek in Jakarta.
Mocht je bepaalde vragen hebben dan kunnen we via een PB verder.
Succes
Cheers,
Jan
 
Ik ben een tijdje stil geweest. Niet omdat ik jullie vergeten ben hoor ;-)
Jakarta ging niet door. Uiteindelijk stonden er in het definitieve contract voorwaarden waar ik niets mee kon. Jakarta zou ik gedaan hebben voor m'n carrière, maar m'n leven twee jaar on hold zetten en maanden zonder m'n vriendin zijn moet onderaan de streep wel wat opleveren en in dit geval deed het dat niet. En alsof ik nog een bevestiging nodig had was die aanslag in Jakarta een kruising verder van het kantoor waar ik zou gaan werken.
Nu wilde ik jullie niet telkens lastigvallen met elke (kleine) ontwikkeling die plaatsvindt, dus ben ik eventjes stil geweest tot ik weer echt iets te melden had. In het kort is dat dat we weer volledig voor Australië gaan! En als er nog enige twijfel bestond dan is dat weggenomen door Jakarta. Dat heeft bevestigd dat we heel graag willen emigreren.

Voorbereiden
Inmiddels is het nog 29 dagen, 1 uur en 33 minuten tot ons vliegtuig opstijgt vanaf Schiphol en koers zet naar Melbourne (vakantie van 9 t/m 25 maart). Dat betekent dat we al een hoop dingen aan het regelen zijn. M'n vriendin is aan het Marktplaatsen geslagen en al vanalles aan het verkopen wat sowieso niet mee gaat naar Australië. Oude inboedel dingetjes, kleding die ze niet meer draagt, dat soort dingen. Ik bewaar inmiddels netjes van alles wat ik mee wil nemen de verpakking zodat het makkelijk mee is te nemen. Als jullie nog tips hebben voor vervoersbedrijven dan hoor ik het graag, dan kunnen we alvast het kostenlijstje rond gaan maken.

Onze ouders beginnen inmiddels ook wat aan het idee te wennen dat we mogelijk weg gaan. Die hadden het er toch wel wat moeilijk mee.

Plan in maart (vakantie)
We hebben in Melbourne een appartement in het westelijk deel van de CBD geregeld voor het eerste deel van de vakantie. We zitten dicht naast Etihad Stadium waar we van plan zijn ook een AFL NAB match te gaan bezoeken (tips voor must-see teams zijn welkom). We hebben een appartement gekozen omdat we bij aankomst in de zomer waarschijnlijk in een appartement terecht komen, dus kunnen we alvast kijken hoe dat bevalt. Lekker naar de supermarkt enzo, kijken hoe het is om er te wonen en leven.
Na het eerste gedeelte willen we met de auto naar het westen. Via de Great Ocean Road richting Warrnambool en dan via de Grampians terug naar Melbourne. Daar hebben we een poolhouse geregeld in Brighton. Echt bij mensen in de tuin en waar we hopen mensen een beetje te kunnen leren kennen en dergelijke. Lekker op het fietsje de omgeving verkennen, dat soort dingen. In die periode willen we ook met de auto wat door suburbia gaan rijden en kijken wat leuke buurten zijn.

Werk
Inmiddels ook contact gelegd met m'n bedrijf daar. M'n huidige managing director heeft een aanbeveling gedaan en m'n gegevens doorgestuurd en de eerste berichten zijn erg positief. Als in, ze vinden het jammer dat het nog tot juni kan duren voor ik daar zou zijn. In maart ga ik sowieso langs om kennis te maken en het bedrijf te bekijken.

Visum
Ik heb het toeristenvisum al binnen, maar we zijn inmiddels ook maar alvast in het woon/werk visum gedoken zodat we alvast bezig kunnen met het opzoeken van alle documenten en dergelijke. Vooralsnog valt het ons alles mee wat ze willen weten. Er zijn wat kleine dingen die onduidelijk zijn. Bijvoorbeeld op de vraag om een totaal overzicht te geven in welke landen ik wanneer ben geweest in m'n leven. Voor m'n werk was ik bijvoorbeeld praktisch 2,5 jaar om de paar dagen in Duitsland, België, Frankrijk of Luxemburg. Ik weet ook niet meer precies wanneer ik op vakantie ben geweest met m'n ouders toen ik nog een klein Thijsje was. Dat soort dingen. Gaan we wel uitkomen. Wellicht dat we de hulp inroepen van partijen die daar iets meer ervaring mee hebben.


Dat was hem weer! We kunnen in ieder geval écht niet wachten. We staan op en gaan naar bed met de opmerking dat we er zo'n zin in hebben.
 
Ik ben een tijdje stil geweest. Niet omdat ik jullie vergeten ben hoor ;-)
Jakarta ging niet door. Uiteindelijk stonden er in het definitieve contract voorwaarden waar ik niets mee kon. Jakarta zou ik gedaan hebben voor m'n carrière, maar m'n leven twee jaar on hold zetten en maanden zonder m'n vriendin zijn moet onderaan de streep wel wat opleveren en in dit geval deed het dat niet. En alsof ik nog een bevestiging nodig had was die aanslag in Jakarta een kruising verder van het kantoor waar ik zou gaan werken.
Nu wilde ik jullie niet telkens lastigvallen met elke (kleine) ontwikkeling die plaatsvindt, dus ben ik eventjes stil geweest tot ik weer echt iets te melden had. In het kort is dat dat we weer volledig voor Australië gaan! En als er nog enige twijfel bestond dan is dat weggenomen door Jakarta. Dat heeft bevestigd dat we heel graag willen emigreren.

Voorbereiden
Inmiddels is het nog 29 dagen, 1 uur en 33 minuten tot ons vliegtuig opstijgt vanaf Schiphol en koers zet naar Melbourne (vakantie van 9 t/m 25 maart). Dat betekent dat we al een hoop dingen aan het regelen zijn. M'n vriendin is aan het Marktplaatsen geslagen en al vanalles aan het verkopen wat sowieso niet mee gaat naar Australië. Oude inboedel dingetjes, kleding die ze niet meer draagt, dat soort dingen. Ik bewaar inmiddels netjes van alles wat ik mee wil nemen de verpakking zodat het makkelijk mee is te nemen. Als jullie nog tips hebben voor vervoersbedrijven dan hoor ik het graag, dan kunnen we alvast het kostenlijstje rond gaan maken.

Onze ouders beginnen inmiddels ook wat aan het idee te wennen dat we mogelijk weg gaan. Die hadden het er toch wel wat moeilijk mee.

Plan in maart (vakantie)
We hebben in Melbourne een appartement in het westelijk deel van de CBD geregeld voor het eerste deel van de vakantie. We zitten dicht naast Etihad Stadium waar we van plan zijn ook een AFL NAB match te gaan bezoeken (tips voor must-see teams zijn welkom). We hebben een appartement gekozen omdat we bij aankomst in de zomer waarschijnlijk in een appartement terecht komen, dus kunnen we alvast kijken hoe dat bevalt. Lekker naar de supermarkt enzo, kijken hoe het is om er te wonen en leven.
Na het eerste gedeelte willen we met de auto naar het westen. Via de Great Ocean Road richting Warrnambool en dan via de Grampians terug naar Melbourne. Daar hebben we een poolhouse geregeld in Brighton. Echt bij mensen in de tuin en waar we hopen mensen een beetje te kunnen leren kennen en dergelijke. Lekker op het fietsje de omgeving verkennen, dat soort dingen. In die periode willen we ook met de auto wat door suburbia gaan rijden en kijken wat leuke buurten zijn.

Werk
Inmiddels ook contact gelegd met m'n bedrijf daar. M'n huidige managing director heeft een aanbeveling gedaan en m'n gegevens doorgestuurd en de eerste berichten zijn erg positief. Als in, ze vinden het jammer dat het nog tot juni kan duren voor ik daar zou zijn. In maart ga ik sowieso langs om kennis te maken en het bedrijf te bekijken.

Visum
Ik heb het toeristenvisum al binnen, maar we zijn inmiddels ook maar alvast in het woon/werk visum gedoken zodat we alvast bezig kunnen met het opzoeken van alle documenten en dergelijke. Vooralsnog valt het ons alles mee wat ze willen weten. Er zijn wat kleine dingen die onduidelijk zijn. Bijvoorbeeld op de vraag om een totaal overzicht te geven in welke landen ik wanneer ben geweest in m'n leven. Voor m'n werk was ik bijvoorbeeld praktisch 2,5 jaar om de paar dagen in Duitsland, België, Frankrijk of Luxemburg. Ik weet ook niet meer precies wanneer ik op vakantie ben geweest met m'n ouders toen ik nog een klein Thijsje was. Dat soort dingen. Gaan we wel uitkomen. Wellicht dat we de hulp inroepen van partijen die daar iets meer ervaring mee hebben.


Dat was hem weer! We kunnen in ieder geval écht niet wachten. We staan op en gaan naar bed met de opmerking dat we er zo'n zin in hebben.
Vwb die landen, gewoon opgeven dat je gedurende een aantal jaren een rijtje landen hebt bezocht. Heb ik ook gedaan toendertijd omdat ik voor het fietsen half Europa continue bezocht heb. Ze zullen meer geinteresseerd zijn in niet-Europese landen.
 
Je vakantie aanpak klinkt als de onze (of dat goed of niet is laat ik aan jou over ;))

Ook wij hebben een granny flat gehuurd achterin de tuin. Op die manier krijg je sneller een idee van het normale leven, supermarkt, bushalte enz.

Met de huurauto suburbs verkend (van te voren wat potentiële huur huizen lijstje gemaakt om een gevoel voor prijs/woning/locatie te krijgen. In plaats van beetje ongestructureerd door wijken rijden die je achteraf toch niet kunt betalen.)

Zou mooi zijn als je verder kunt binnen je huidige toko.

Succes met de next steps!
 
Vwb die landen, gewoon opgeven dat je gedurende een aantal jaren een rijtje landen hebt bezocht. Heb ik ook gedaan toendertijd omdat ik voor het fietsen half Europa continue bezocht heb. Ze zullen meer geinteresseerd zijn in niet-Europese landen.

Bedankt voor de tip! M'n niet-Europese landen zijn beperkt tot slechts twee landen.


P.s. Welk visum ben je nu mee bezig? Heb ik dat even gemist?

Ik ga voor de New Zealand Citizen Family Relationship (Temporary) visa (subclass 461). M'n vriendin heeft een NZ paspoort en krijgt dus een Special Category visa (subclass 444) bij aankomst. Omdat ze al zo lang in Nederland woont is geen eligible citizen voor mij om een permanent visum te krijgen. Dit temporary visum is 5 jaar geldig, maar kan wel simpel en onbeperkt verlengt worden zo lang ik bij m'n vriendin blijf. Ik kan met dit visum ook gewoon wonen en werken.

De andere optie zou zijn om het via een werkgever te doen en gesponsord te worden. Dat zou wellicht wel kunnen bij m'n huidige werkgever, maar ik wil niet afhankelijk zijn van een werkgever en het is een stuk duurder. Met dit visum kan ik na twee jaar werken bij dezelfde werkgever een verzoek indienen om het visum om te laten zetten naar een permanente. Dit is voor ons dus de makkelijkste weg.
 
Hee wat leuk dat je naar een AFL match gaat! Wij gaan voor Essendon en de Brisbane Lions, nou zal ik eerlijk zeggen dat dat momenteel wellicht niet de meeste interessante teams zijn om te gaan zien, maar met bv. Hawthorne of de Adelaide Crows zit je altijd wel goed. Ik ben bevooroordeeld, maar ik zou bv. niet naar Collingwood of Carlton gaan ;)

Fijne vakantie alvast!
 
Back
Top