Annelies en Thijs naar Australië

kleine tip voor je gumtree auto aankoop
zorg dat ze je geen "floater" verkopen, dan ben je de sigaar of het haasje, jammer van de centen

kleine tip voor je gumtree auto aankoop
zorg dat ze je geen "floater" verkopen, dan ben je de sigaar of het haasje, jammer van de centen

Als je een "pre purchase mechanical check" laat doen, voorkom je heel veel problemen! :)
En kan je wat "bargaining power" geven bij het afdingen!

@Katjavdl Wat is een floater? Moet de verkoper niet sowieso een Roadworthiness certificate regelen voordat je de auto koopt? Dan weet je toch of de auto goed is? (Ik heb er geen verstand van hoor!)

@Katjavdl Wat is een floater? Moet de verkoper niet sowieso een Roadworthiness certificate regelen voordat je de auto koopt? Dan weet je toch of de auto goed is? (Ik heb er geen verstand van hoor!)

De regels verschillen per staat. Ik zou hoe dan ook een "pre purchase mechanical check" laten doen want dan bekijken ze de auto een stuk uitgebreider dan alleen voor roadworthiness!

@Mich, niet elke staat heeft verplicht een Roadworthy inspection. Sommige staten eisen niks, NSW bijvoorbeeld heeft iets van een jaarlijkse check en VIC eist bij verkoop van een auto dat de Roadworthy inspection gedaan is. Maar de politie kan je bij twijfel verplichten alsnog de check te laten doen.
Nu is zo'n check nog steeds geen garantie dat ie goed is. Net als een auto die APK gekeurd is nog steeds aan het einde van de oprit kapot kan gaan. Een APK en bijvoorbeeld een Roadworthy inspection kijken naar of de auto veilig is. Een auto met een in elkaar gedraaid blok is volgens al die keuringen nog steeds veilig want het levert geen gevaar voor jou of anderen.

Voor wat betreft een floater kan ik het zo niet vinden wat het betekent, maar volgens mij doelt Katja op auto's die op afbetaling gekocht zijn. Je kunt opvragen of een auto volledig is afbetaald. Als dat niet het geval is kan de bank alsnog de auto claimen.

Nu maak ik me niet zo'n zorgen, ik ben technisch voldoende onderlegd om een auto of motor te kunnen checken bij aankoop en ik neem gewoon een checklistje mee van wat ik moet checken voor aankoop in Australië. Of ik vind wel iemand die ook van auto's en motoren houdt om me te helpen ;)

Ik koop liever een goede (used) car bij de merk garage. Ik heb het niet zo auto's kopen van een willekeurige jan doedel.

Ik koop liever een goede (used) car bij de merk garage. Ik heb het niet zo auto's kopen van een willekeurige jan doedel.

Ik wel, kun je meer op afdingen ;) Bovendien zijn de auto's/motoren die ik koop vaak te oud om nog bij de merkgarage te staan en ik koop liever van een particulier dan een handelaar. En ach, ik vind het sociale aspect ook wel leuk. Dat je bij iemand komt die je niet kent en dat je probeert in een hele korte tijd in te schatten wat voor persoon het is, hoe hij met z'n spullen omgaat, etc.
Tot nu toe nog maar één keer de fout in gegaan. Gelukkig een te overziene fout van 700 euro en een bevestiging dat als iets niet goed voelt, je weg moet lopen.

floater in the aussie language: een auto die te water is geweest, bewust of onbewust. Is er meestal niet goed voor o_O
en inderdaad moet je ook checken of er geen lening meer zit op een 2e hands gekochte auto, want die neem je vrolijk mee over en dan kon het wel eens een DUUR koopje worden.....

floater in the aussie language: een auto die te water is geweest, bewust of onbewust. Is er meestal niet goed voor o_O
en inderdaad moet je ook checken of er geen lening meer zit op een 2e hands gekochte auto, want die neem je vrolijk mee over en dan kon het wel eens een DUUR koopje worden.....

Ah, inderdaad. Water = weglopen :)

Dank voor de uitleg @Thijsvr Ik ga morgen namelijk een auto kopen via gumtree. Wij hadden ook zo'n checklist mee. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan (ook in Nederland).

Dank je! Een Suzuki Alto uit 2010. Geen dure auto dus :D Dan kun je het risico van via Gumtree kopen wel nemen.

We wachten nog geduldig. Vandaag ligt de aanvraag er precies 7 weken. We hebben nu twee keer gebeld. Eerst toen hij net aangekomen was om te vragen of alles in orde was en een paar weken geleden nog een keertje. Toen zeiden ze met andere woorden dat we niet meer moesten bellen, maar gewoon moesten wachten en dat het drie maanden duurt.
Het gebrek aan informatie/controle over het hele gedoe is verreweg het meest irritante. Je kunt niks en doet ook niks, want "misschien komt ie vandaag wel." Dus je koopt zo min mogelijk, verlengt contracten niet en beantwoord elke dag dezelfde vraag of we al iets gehoord hebben.

Tip voor wie nog moet: vraag het visum vroeg aan en vertel niemand iets tot het papiertje daadwerkelijk binnen is ;)

Je kan ook gewoon zeggen, duurt wel een aantal maanden. We gaan de komende tijd nog niks horen. Dan hoef je niet zo vaak die vraag te beantwoorden :p

ps 3 maanden wachten lijkt lang, maar is niks vergeleken met anderen! Velen moesten meer dan 12-18 maanden wachten :) Bellen heeft idd geen zin. Je ligt gewoon op de stapel en ze gaan ermee aan de gang wanneer je boven komt drijven (pun intended naar hrt volgende)

Dat is niet "australisch". Dat is "sydney/Melbourne". Hier hebben we geen wateroverlast :p

Je kan ook gewoon zeggen, duurt wel een aantal maanden. We gaan de komende tijd nog niks horen. Dan hoef je niet zo vaak die vraag te beantwoorden :p

ps 3 maanden wachten lijkt lang, maar is niks vergeleken met anderen! Velen moesten meer dan 12-18 maanden wachten :) Bellen heeft idd geen zin. Je ligt gewoon op de stapel en ze gaan ermee aan de gang wanneer je boven komt drijven (pun intended naar hrt volgende)

Dat is niet "australisch". Dat is "sydney/Melbourne". Hier hebben we geen wateroverlast :p

Dat hebben we ook gedaan, maar toch ontkomen we er niet aan dat mensen het e-l-k-e dag vragen. Mensen willen gewoon graag dat we weg gaan denk ik ;)
We mogen ook niet zeuren inderdaad, maar we zijn onrustige mensen, haha.

I'm sorry!:oops: Het lijkt me ook reuze vervelend! Je hebt helemaal gelijk.. Maar toont wel dat mensen met je meeleven toch?

Sterkte nog met wachten ... ( ik duim 'stilletjes' voor jullie )

Back