En hoe is dat anders dan de hypotheekrenteaftrek en interest-only leningen in landen zoals NL?
Hoewel dat toch echt wel iets anders is, was ook dat een risico. Het is niet voor niks niet meer toegestaan in Nederland.
Het omvallen van de huizenmarkt in de VS was niet vanwege hypotheekrentaftrek, dat was omdat geldverstrekkers onverantwoordelijke leningen verstrekten: 100% of meer dan de waarde van het huis, leningen die totaal niet pasten bij het inkomen, doorverkopen van de leningen etc. De leenregels zijn in Oz toch heel wat stricter.
Die onverwantwoordelijke leningen worden steeds gebruikelijker. De mortgage pressure wordt te groot (of kan te groot worden) ten opzichte van het inkomen omdat het inkomen niet zo hard stijgt als de hypotheken. Daar zijn meerdere berichtgevingen over geweest, zoals een maand geleden bijvoorbeeld:
http://www.smh.com.au/business/rese...e-warning-to-home-owners-20141107-11ipxl.html
"Late last month, Mr Byres told a senate estimates committee that lending standards were being stretched in Australia because major banks were competing aggressively on home loans."
Uit persoonlijke ervaring hoorde ik meerdere mensen over investeren, omdat ze met de huur het toch wel terug verdiende. Stukje verlies werd dan verkleind met negative gearing. Alleen als er echt geen huurders waren, dan dachten ze daar niet over na...
En hoe zou de huurmarkt inklappen? Waar gaan al die gezinnen dan heen?
Terechte vraag, geen idee. Mogelijk omdat er meer gebouwd wordt dan instroom? Afgelopen maand kwam ook al naar voren dat huurhuizen tegenwoordig lager leeg staan (Perth).
Ik meen dat de Australische overheid daar niet eens zicht op heeft en dat daar wat beklag in was van sommige mensen.En dat gerucht over grote aantallen Aziatische investeerders die de prijzen opdrijven is gemakkelijk te weerleggen op basis van (beperkte) gegevens. Die Aziatische investeerders richten zich vooral op een specifieke niche in de huizenmarkt en hebben daarmee maar heel beperkte invloed op de rest van de huizenmarkt.
Feit is, er wordt al jaren geroepen dat de bel gaat barsten, maar ondertussen stijgen de prijzen in Sydney met meer dan 10% per jaar en er worden volop apartementengebouwen opgetrokken in omliggende suburbs om de groeiende bevolking te kunnen huisvesten. Behalve een mogelijke correctie of afvlakking van de stijging zie ik geen bel barsten.
Dat de bel nog niet gebarsten is, wil niet zeggen dat die er niet is. De bel kan ook groter en groter worden.
Ik zeg helemaal niet dat er een prijscorrectie gaat plaats vinden, ik zeg dat het zou kunnen. Iets wat diverse mensen op het forum hebben meegemaakt in Nederland. Waarbij hun huis ineens 30.000 - 70.000 euro minder waard werd in 3 jaar tijd. Er zijn zat tekenen dat het zeker zou kunnen. Nu het economisch wat minder gaat -ondanks dat het globally misschien nog niet eens zo slecht is- wordt zo'n risico alleen maar groter. Evengoed is er niks aan de hand en gaat het lekker door, zoals het de afgelopen 10 jaar al deed, dat kan ook uiteraard. Wat dat betreft blijft het giswerk waar voldoende over gespeculeerd wordt - zo ook wij nu