Australië in een diepe financiele crisis?

En hoe is dat anders dan de hypotheekrenteaftrek en interest-only leningen in landen zoals NL?

Hoewel dat toch echt wel iets anders is, was ook dat een risico. Het is niet voor niks niet meer toegestaan in Nederland.

Het omvallen van de huizenmarkt in de VS was niet vanwege hypotheekrentaftrek, dat was omdat geldverstrekkers onverantwoordelijke leningen verstrekten: 100% of meer dan de waarde van het huis, leningen die totaal niet pasten bij het inkomen, doorverkopen van de leningen etc. De leenregels zijn in Oz toch heel wat stricter.

Die onverwantwoordelijke leningen worden steeds gebruikelijker. De mortgage pressure wordt te groot (of kan te groot worden) ten opzichte van het inkomen omdat het inkomen niet zo hard stijgt als de hypotheken. Daar zijn meerdere berichtgevingen over geweest, zoals een maand geleden bijvoorbeeld:
http://www.smh.com.au/business/rese...e-warning-to-home-owners-20141107-11ipxl.html
"Late last month, Mr Byres told a senate estimates committee that lending standards were being stretched in Australia because major banks were competing aggressively on home loans."

Uit persoonlijke ervaring hoorde ik meerdere mensen over investeren, omdat ze met de huur het toch wel terug verdiende. Stukje verlies werd dan verkleind met negative gearing. Alleen als er echt geen huurders waren, dan dachten ze daar niet over na...


En hoe zou de huurmarkt inklappen? Waar gaan al die gezinnen dan heen?

Terechte vraag, geen idee. Mogelijk omdat er meer gebouwd wordt dan instroom? Afgelopen maand kwam ook al naar voren dat huurhuizen tegenwoordig lager leeg staan (Perth).

En dat gerucht over grote aantallen Aziatische investeerders die de prijzen opdrijven is gemakkelijk te weerleggen op basis van (beperkte) gegevens. Die Aziatische investeerders richten zich vooral op een specifieke niche in de huizenmarkt en hebben daarmee maar heel beperkte invloed op de rest van de huizenmarkt.
Ik meen dat de Australische overheid daar niet eens zicht op heeft en dat daar wat beklag in was van sommige mensen.

Feit is, er wordt al jaren geroepen dat de bel gaat barsten, maar ondertussen stijgen de prijzen in Sydney met meer dan 10% per jaar en er worden volop apartementengebouwen opgetrokken in omliggende suburbs om de groeiende bevolking te kunnen huisvesten. Behalve een mogelijke correctie of afvlakking van de stijging zie ik geen bel barsten.

Dat de bel nog niet gebarsten is, wil niet zeggen dat die er niet is. De bel kan ook groter en groter worden.

Ik zeg helemaal niet dat er een prijscorrectie gaat plaats vinden, ik zeg dat het zou kunnen. Iets wat diverse mensen op het forum hebben meegemaakt in Nederland. Waarbij hun huis ineens 30.000 - 70.000 euro minder waard werd in 3 jaar tijd. Er zijn zat tekenen dat het zeker zou kunnen. Nu het economisch wat minder gaat -ondanks dat het globally misschien nog niet eens zo slecht is- wordt zo'n risico alleen maar groter. Evengoed is er niks aan de hand en gaat het lekker door, zoals het de afgelopen 10 jaar al deed, dat kan ook uiteraard. Wat dat betreft blijft het giswerk waar voldoende over gespeculeerd wordt - zo ook wij nu :)
 
mijn gevoel (met beperkte ervaring) zegt dat er in Oz minder risico wordt genomen dan destijds in Nl. Toen wij in 2000 een huis kochten in nederland, kregen we als advies dat we het beste wat extra konden lenen want dan hadden we wat op de bank staan om het huis mee in te richten. Dus onze hypotheek was 108% van de aankoopwaarde. En minstens drie kwart was aflossingsvrij, dat was echt het beste, want anders was je een dief van je eigen portemonnee. Wij hadden er geen verstand van en om ons heen zei vrijwel iedereen hetzelfde. Dus dat doe je dan. Achteraf natuurlijk oerstom.
Hier moesten we zelf een hoop inleggen. En je lost alles af. Versneld, als het lukt. In Nl was er helemaal geen drive om je hypotheek af te lossen, met die hypotheekrenteaftrek. Je kreeg nog een hypotheek voor 30 jaar als je de 70 bent gepasseerd. Aflossingsvrij. Dat zie ik hier niet zo snel gebeuren.

Nouja, ik wil natuurlijk ook gewoon niet dat de huizenprijzen instorten want ik heb er net weer eentje gekocht!
 
Ja en daar gaat ie, denk dat omdat de dollar lager is geworden de investeerders zich uit Oz aan het terugtrekken zijn, geen goed vooruitzicht als ik dit zie https://au.finance.yahoo.com/news/unemployment-hits-13-5-high-011709296.html
Waarom zouden investeerders zich terugtrekken uit Oz? De dollar is goedkoper, dus voor minder $US kunnen ze meer kopen. In OCt/Nov was de werkeloosheid vrijwel zo hoog, maar de dollar nog een stuk sterker. Het is meer dat de steunpilaren, waaronder mining, zijn ingezakt. En de Abbott-government doet er nog een schepje bovenop (de liberalen hebben nog nooit van Keynes gehoord). Al die mensen die daar hun baan verliezen moeten het elders weer zien te vinden. NSW is op het moment het beste jongetje van de klas: weinig mining betekent niet zo goed doen tijdens de boom, maar stabiel wanneer de mining instort.
 
ik weet het niet zo goed eigenlijk. Zelf hebben we nog niet echt zonder werk gezeten. Ik had na twee maanden een plek, mijn partner na een half jaar (volgens plan).
Ondertussen zien we wel anderen voor wie het moeilijk gaat. Ik kan alleen niet zeggen waar het verschil vandaan komt. Geluk?
 
Ik woon hier al wat langer (6 jaar, jippie!) en sluit me deels bij Lamarck aan. Ook ik had relatief vlot casual werk (= binnen 2 maanden, 3 casual jobs) en met 6 maanden een vaste, voltijdse baan. Ik heb geen idee of het momenteel makkelijk aan werk te komen is in Adelaide. Ik denk wel dat het in ons geval scheelt, dat we de nodige Aussie werkervaring hebben, een netwerk hebben opgebouwd en goed Engels spreken, want dat laatste is toch ook wel erg belangrijk.

Dat er in Adelaide veel taxi-chauffeurs zijn met een Indische of Pakistaanse achtergrond, zal best kloppen, maar persoonlijk moet ik er dan ook bijzeggen, dat sommigen beroerd Engels spreken. En de meesten heb ikzelf deels naar plek van bestemming moeten loodsen, want ondanks dat ze een TomTom hebben 'weten' de meesten niet hoe het werkt.
Uiteraard zijn er uitzonderingen! Heb ook een heel gesprek gehad met iemand met een dergelijke achtergrond die goed Engels sprak en als taxi-chauffeur geld aan het sparen was om zijn eigen restaurantje te beginnen en echt wel wist waar hij het over had.

Maar om op het onderwerk terug te komen: er zijn een aantal grote werkgevers verdwenen of ingekrompen hier in SA. Holden sluit volgend jaar (?). De onderzeeers worden zeer waarschijnlijk uitbesteed aan een ander land. Zweden wilde dan hier de produktie nog houden, maar Abbott lijkt een voorkeur voor Japan te hebben.

De mijnbouw zit in een dip vanwege lage ijzerprijzen, waardoor een grote mijn in de buurt van Roxby Downs dichtgaat. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de mensen daar, maar ook bijv in Whyalla, waar Arium Mining ook zo'n 500 mensen gaat ontslaan. Dit heeft weer invloed op de lokale staalfabriek en DE werkgever van deze plaats: OneSteel.

Kijk ik naar de overheid - waar ik toch nog redelijk veilig denk (hoop...) te zitten - dan zijn er bijv bij TAFE SA in de laatste twee jaar, twee grote reorganisaties geweest en nog steeds is het niet rustig. Veel taken worden gecentraliseerd. Aan de ene kant logisch, maar het is jammer dat mensen in de regio hun baan kwijtraken, terwijl ze voor hetzelfde admin werk mensen in de stad weer aan moeten nemen.

Om maar niet te kijken naar de face-to-face lessen die verdwijnen voor het volgen van een opleiding online. Lijkt opnieuw praktisch, maar internet laat hier nogal eens te wensen over (NBN? Laat me niet lachen!), zeker op de dorpen. En laten we eerlijk zijn: online een studie volgen is echt niet voor iedereen. Het vraagt veel zelfdiscipline en wat handig zijn met een PC/laptop is ook wel een vereiste.

En qua werk en studie is het lang niet voor iedereen weggelegd om naar Adelaide te verhuizen.

In mijn omgeving zie ik wel dat mensen relatief snel weer aan het werk zijn. Vaak zijn het deeltijdbanen en lang niet altijd op hun vakgebied, maar ik moet zeggen, dat ik me daar wel over verbaas, want ik zie hier maar erg weinig vacatures. Komt dus toch echt op netwerken aan.
Ikzelf ben dus bibliothecaris en maak me best wel eens zorgen om de toekomst van de bibliotheken binnen TAFE SA. Vooral als ik zie dat kleinere bibliotheken dichtgaan of dat collega's die bijv met pensioen gaan, voor hooguit 0.6fte vervangen worden. En vaak betreft het dan tijdelijke contracten.

Ik ga er - optimistisch - vanuit, dat ik in Adelaide wel werk weer zou vinden, zou ik zonder komen te zitten, maar hier in Whyalla? Ik durf het werkelijk niet te zeggen. Kan alleen maar hopen, dat zou het zover komen, ik ook over een goed netwerk blijk te beschikken :)
Overigens realiseer ik me dondersgoed, dat ik met met mijn Nederlandse biebmiep-diploma, behoorlijk beperk qua werkzaamheden. Dus ik ben ondertussen Certs IV aan het sparen (TAE, TESOL en hopelijk dit of uiterlijk volgend jaar LLN), zodat ik - als de nood aan de man komt - m'n werkgever (of evt toekomstige werkgever) duidelijk kan maken, dat ik heel erg nuttig voor ze kan zijn :D :D

Lang verhaal kort: ja, heb zeker het idee, dat het in SA wat minder lekker loopt, maar mensen passen zich aan. Ligt ook aan hun mentaliteit. Uitkeringstrekkers heb je overal. Maar je eigen houding EN een goede beheersing van de Engelse taal maken een groot verschil.
 
wow, das niet zo mooi zeg. Dit is een pittig verhaal. Is het herkenbaar, zijn jullie het hier mee eens @Lamarck @Mountains en anderen?
1. Ja.
2. Weet niet/ geen mening.

Ik heb te weinig zicht op de totale situatie om een mening te geven. We zijn hard aan de slag met cursussen, workshops, vrijwilligerswerk, netwerken, solliciteren, socializen, kinderen opvoeden. Mijn dagen fluctueren, zogezegd...
 
Dank voor je verhaal uit de eerst hand @Beebmeep altijd fijn om de andere kant te horen, zeker als je al een tijdje meedraait. Voor de rest zijn het dus wel een AANTAL factoren die meespelen, niet eentje bepaald.
Maar dat het één van het ander afhankelijk is, gaat dus zeker wel op voor bepaalde regio's.
Zo zie je ook bijvoorbeeld Alice Springs in verval raken nu het vliegveld Ayers Rock steeds meer wordt gebruikt als directe aanvliegroute. En daarbij het verlies van banen ivm het uitblijven van toeristen.
 
Hoezo uitleggen? Hij geeft gewoon labor de schuld zoals ze altijd hun eigen incompetentie afdoen...
 
Dat is nu eens het eerste artikel dat ik lees, dat volledig overeenstemt met hoe wij het ervaren in Adelaide! En het zijn heus niet alleen de Pakistaanse en Chinese migranten die het moeilijk hebben. Zo is het werkelijk. Als je bij de minderheid behoort die snel werk vindt heb je heel veel geluk gehad, anders is het volledig zoals beschreven... Als je zelfs voor de simpelste casual job moet opboksen tegen 300 andere applicants wordt het héél moeilijk
Hoog tijd dat die skilled occupation list wordt aangepast en/of sponsorships worden on hold gezet... Kan een hoop miserie besparen voor toekomstige migranten....
 
Last edited:
Hoezo uitleggen? Hij geeft gewoon labor de schuld zoals ze altijd hun eigen incompetentie afdoen...

Labour heeft het hele eiland gerunt op geleend geld en Joe moet geloof ik $110.000.000 per dag aan rente ophoesten.
Plaatje zegt genoeg over incompetentie ;-)

Govt%20net%20debt.jpg
 
Labour heeft het hele eiland gerunt op geleend geld en Joe moet geloof ik $110.000.000 per dag aan rente ophoesten.
Plaatje zegt genoeg over incompetentie ;-)

Govt%20net%20debt.jpg
En deze keer hebben ze niet de wind in de zeilen van de mining boom en weten ze niet hoe ze die schuld weg moeten werken; dus komen ze met oorzaken die Labour ook al had maar door Oom Tony terzijde werden geschoven. De schuldencrisis van Uncle Joe is plotseling vervlogen terwijl de schuld alleen maar is gestegen in de 1.5 jaar coalitie. Maar de schuld/GDP verhouding is nog de laagste van de 20 OECD landen en we hebben nog steeds AAA rating; we hebben de GFC doorstaan dankzij oom Kevin. De economie is echter gaan sputteren onder de huidige regering...
 
Tja, als ik kijk naar de bron, ABC een volledig door de overheid gesponsorde zender, coveren alles wat de regering doet met quasie onderzoekjes en rapporten. Misschien dat deze link iets meer geeft

http://www.australiandebtclock.com.au/

en als je een beetje gaat rekenen besef je ineens dat ze hier de komende jaren niet meer vanaf komen, ook al zouden de mijnen weer boomen. Dus dat betekent gewoonweg dat er de komende jaren flink gesaneerd moet worden en je raadt het al, iedereen mag meebetalen aan het geklooi van politici
 
Back
Top