Australian dollar

De AUD is sterk in waarde gezakt, je krijgt nu meer dan $1.70 voor je euro! Ik denk dat ik deze week even wat euro's ga overzetten naar mijn Australische rekening.

[quote author=aumelle link=topic=7389.msg123732#msg123732 date=1218600230]
De AUD is sterk in waarde gezakt, je krijgt nu meer dan $1.70 voor je euro! Ik denk dat ik deze week even wat euro's ga overzetten naar mijn Australische rekening.
[/quote]
Bedankt Aumelle, ik had even niet opgelet en ga nu ook gauw aan de slag!
Sunburnt

Sunburnt, wordt voor mij de eerste keer dat ik spaargeld om ga zetten, weet dus nog niet hoe ik het ga aanpakken. Heb jij wel eens gebruik gemaakt van Xe.com? Het schijnt ook dat je mbv 2 Paypal accounts (1 in euro's en 1 in AUD) op een hele efficiente manier kan 'wisselen'. Andere tips zijn ook meer dan welkom.

Wij hebben gebruik gemaakt van ozforex. Werkt prima; je vult een bedrag in dat je over wil maken, dan krijg je daar een quote voor (nu 1.7083 dollar voor een euro) en dan bevestig je de deal. Even later wordt je gebeld om de deal definitief te maken. Vervolgens maak je het geld over naar hun rekening (in Parijs) om het een paar dagen later tegen de afgesproken wisselkoers op je rekening in Australië te zien verschijnen.

Dank voor de tip, heb me zojuist aangemeld, ben benieuwd of ik nog papieren moet toesturen om mijn identiteit te bevestigen (zoals bij xe.com).

Oh ja, ook bij ozforex moet je je identiteit bevestigen. Volgens mij kun je alles gewoon uploaden. Is wel zo makkelijk.

Misschien een "domme" vraag (ben nieuw in dit traject): moet je bij OzForex in het bezit zijn van australische bankrekening? Maw is OzForex een "wisselkantoor" of bieden zij ook een soort van bankservice aan?

Van die bankservice ben ik me niet bewust.

Als ik me niet vergis is het wel mogelijk om bij sommige banken vanuit Nederland een rekening te openen. Vaak moet je bij opening van een rekening een bedrag storten (hoeft niet veel te zijn) en ozforex bood mij toen aan dat wel te kunnen regelen voor me. Wijzelf hebben pas een bankrekening geopend toen we hier waren, dus voor ons niet van toepassing.

Kookaburra, misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar je maakt het geld over naar hun rekening in Parijs (gratis, IBAN), en na een aantal dagen magen ze het over naar een rekeningnummer in Australe naar keuze (ook gratis).
Het gaat dus van mijn ABN naar hun Barclays, vervolgens maken ze het geld vanuit hun ANZ rekening naar mijn ANZ rekening over. Ik had helaas 2 dagen gewacht, totdat mijn account officieel goedgekeurd was, alvorens mij vast te leggen aan de transactie en koers. In mijn geval erg nadelig, omdat de koers van 1.72 naar 1.70 was gekelderd. Volgens de helpdesk had dat niet gehoeven, aangezien je toch ong. een week krijgt voordat het geld bij hun binnen dient te zijn.

Benneman en Aumelle, bedankt voor jullie info! Ik ga binnenkort australische rekening openen en natuurlijk hopen dat dollar weer op 1.72 komt te staan (hoger mag ook, hoor!  :roll: )

:up:

1.693 krijg je nu bij Ozforex. Tip: bij Ozforex kan je gratis SMS en email alerts krijgen als de koers een bepaalde hoogte haalt, heb zelf de alert op EUR/AUD = 1.71 gezet, aangezien Ozforex zelf ong. 1 cnt pakt (rates in je uiteindelijke quote liggen dus altijd lager dan de spot rate in hun chartflow).

Hi Aumelle,

[quote author=aumelle link=topic=7389.msg123927#msg123927 date=1218934198]
....Volgens de helpdesk had dat niet gehoeven, aangezien je toch ong. een week krijgt voordat het geld bij hun binnen dient te zijn.
[/quote]

Weet je zeker dat dit zo werkt? Op de FAQ pagina van Ozforex heb ik gelezen dat je op de dag dat je
'de deal' met ze maakt ook de overboeking moet doen. Zo niet, dan kunnen ze de deal cancellen en zouden de kosten voor jou zijn...maar ook ik ben een groentje op dit gebied dus heb er nog geen praktijkervaring mee. Heb wel alles al voorbereid en wacht nu ook op het gunstigste moment om wat euro's om te zetten...

De euro handhaaft zich al een tijdje zo rond die 1.70/1.69 en slecht is dat zeker niet, maar ja spreekt het duiveltje dan, 2% er bovenop zou ook nog kunnen... :lol:
Decisions, decisions... :roll:

Succes allemaal in elk geval!

Geen idee of het zo werkt, wij doen regelmatig zaken met OZforex en zetten het geld op hun bankrekening, meestal in London, zodra we het telefoontje van OZforex binnen hebben en de transactie bevestigd hebben. Ik zie dat de dollar op dit moment op 1.7072 staat en wij wachten nog even.

veel succes,

groet

Annelies

@ tampet, toen ik Ozforex aan de telefoon had, en aangaf dat het zo jammer was dat ik me niet een paar dagen eerder bij hun had geregistreerd ($1.72 vs $1.70), gaven ze aan dat ik gewoon op 'Submit' bij m'n quote had kunnen klikken. Ik had immers een kwartier daarvoor al m'n gegevens doorgegeven, ik moest enkel wachten op de ID check. Ik kreeg te horen dat je sowieso ong. een week de tijd krijgt om het geld op hun rekening te storten. Aangezien het met de juiste IBAN gegevens slechts een dag of 2 duurt voordat het geld bij hun binnen is (ABN NL -> Barclays FR), heb je dus genoeg tijd. Kortom, als je van plan bent om binnenkort/ooit van Ozforex gebruik te maken, zou ik aanraden nu al het hele proces te doorlopen. Zie je nu een rate waar je gelijk gebruik van wil maken, meldt je dan gelijk aan online, vraag een quote aan, klik op 'submit' en leg telefonisch uit (je wordt met 15 min. gebeld) dat je gelijk de documenten voor de ID check kan mailen en dat het geld binnen een week bij hun binnen is. Accepteren ze het niet, dan trekken ze de quote in, dat is volgens mij de enige consequentie.

De renteverlaging van de Reserve Bank gisteren is niet alleen goed nieuws voor diegenen onder ons met een hypotheek in Australie (de meeste banken volgden onmiddelijk) maar ook voor diegenen die nu geld naar Australie willen overmaken: de dollar is gisteren gestegen (of gedaald, net wat je wilt) van ongeveer 1,71 naar ongeveer 1,74. Ozforez bied op dit moment 1,73, dat is ongeveer 3-4 cent hoger dan eergisteren. Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen.

Bedankt overigens voor de tip, benneman en anderen, ik ben inmiddels ook bij Ozforex ingeschreven (xe.com gebruikte ik alleen om de wisselkoersen te volgen, wist niet eens dat je ook kon handelen!). Voorheen gebruikte ik Postbank, voor het gemak, maar je moet iedere keer maar afwachten wat je krijgt, en het is significant lager dan wat ze op de ING website vermelden als hun koers.

De identificatie was voor ons (met een telefoonnummer en adres in Australie) een fluitje van een cent, nl, alleen aanmelden via de website. Na een paar dagen kregen we een brief thuis met een code, die ingevuld op website, en helemaal klaar (maar daarvoor konden we al handelen indien gewild).

Sunburnt

Kan je je ook al aanmelden als het geld nog niet op je rekening hebt? Binnen een week krijgen we ons geld (van
ons huis dat we verkocht hebben) en zouden natuurlijk graag willen profiteren van de gunstige koers.
Is het dan handig om nu al alles aan te melden?
Alvast bedankt,

Inge

Inge, ik zou me inderdaad gelijk aanmelden, is slechts een formaliteit. Een aantal dagen voordat je het geld binnen hebt, kan je al gewoon een quote aanvragen en vastleggen (zie mijn eerdere post). Ik ben achteraf bekeken wat te vroeg geweest met omzetten, heeft me $750 'gekost' (maar dat is het risico van het vak).

[quote author=aumelle link=topic=7389.msg124698#msg124698 date=1220528911]
Ik ben achteraf bekeken wat te vroeg geweest met omzetten, heeft me $750 'gekost' (maar dat is het risico van het vak).
[/quote]

Hmmm....en ik heb weer eens ergens de kleine letters over het hoofd gezien want bij mij lijkt er ondanks de prima koers (1.73) toch €30 mysterieuze kosten in rekening te zijn gebracht...ze zijn het bij Ozforex nog aan het uitzoeken...ik heb vanaf Postbank overgemaakt naar hun Barclays in Parijs en vervolgens is het naar onze Westpac account in Adl gegaan... zou toch echt kosteloos moeten zijn.. :|

[quote author=tampet link=topic=7389.msg124708#msg124708 date=1220552004]
Hmmm....en ik heb weer eens ergens de kleine letters over het hoofd gezien want bij mij lijkt er ondanks de prima koers (1.73) toch €30 mysterieuze kosten in rekening te zijn gebracht...ze zijn het bij Ozforex nog aan het uitzoeken...ik heb vanaf Postbank overgemaakt naar hun Barclays in Parijs en vervolgens is het naar onze Westpac account in Adl gegaan... zou toch echt kosteloos moeten zijn.. :|

[/quote]

Hoi Tampet, ik heb deze week ook geld overgemaakt (voor het eerst met Ozforex) van Postbank via Barclays, naar ANZ in ADL en geen kosten....

Kun je je herinneren of je, toen je (ik neem aan via Internet) de opdracht invulde, je op het scherm SHA hebt gekozen bij kosten (Shared)? Er staat dan onder dat bij SHA binnen de Eurozone (of EU?) er geen kosten in rekening worden gebracht - daarom kun je ook het beste Barclays kiezen. Bij mij was SHA de default option (voor diegenen die nog nooit geld hebben overgemaakt: je hebt ook voor de verstuurder en voor de ontvanger), maar Ozforex had ook tegen mij aan de telefoon gezegd die optie te kiezen.

Hopelijk krijg je het nog terug, maar zoniet, hebben we deze week toch mooi zo ongeveer de beste koers in drie jaar te pakken gehad! jij hebt het nog beter getimed dan ik, ik kwam op iets boven 1.72 uit, ook heeeeel mooi, en veel beter dan Postbank. Tnt is mijn ervaring met Ozforex 100% positief.

Sunburnt

Back