Australian dollar

Hij is met zo'n 1,6813 (Bron ABN-AMRO  :smile:) nog altijd redelijk hoog, maar de piek van vorige week donderdag/vrijdag is weer even voorbij. Dus nu loont het nog altijd om geld om te zetten.

Mooie link om met koersen te spelen - bv hoe de EUR/AUD zich de afgelopen jaren hebben verhouden: http://www.economist.com/markets/currency/graph_popup.cfm

@SV1
Interessant dat HIFX. Begrijp ik goed dat ik nu een contract kan kopen tegen zeg $1.65 dat ik op 1 januari KAN effectueren? Dus stel op 1/1 is de koers $1.60 dan heb ik het recht om tegen $1.65 te handelen? En als de koers $1.70 zou zijn dan kan ik het contract laten gaan en voor $1.70 kopen? Mijn enige kostenpost is dan eigenlijk de premium? Klinkt te mooi om waar te zijn.

En ik hoor hier een daar een max van $50k per transfer. Als je meer hebt kun je dat toch gewoon opdelen in tranches?

cheers

@ Michielsylvia: Je sluit met HIFX wel een contract, die 1.65 staat vast. Zakt de koers, dan heb je geluk... stijgt ie, dan heppie pech. Wij hebben het ook via HIFX gedaan en voor ons was dat heel gunstig. Voor 1.69.11 gekocht en een dag later zakte ie al en hij is niet meer zo hoog geweest.
Je kunt HIFX ook een opdracht geven om te kopen als de koers een bepaalde hoogte bereikt. Kijk anders even op hun website, je kunt je vrijblijvend 'aanmelden'. Je krijgt dan een infofolder die voor zich spreekt en mocht de koers fantastisch worden, dan kun je met 1 belletje het hele zakie binnen 5 minuten gefixed hebben. Nooit gedacht dat het bij ons zo zou gaan, maar zo banaal ging het.... Wow de koers is hoog, nu bellen en 5 minuten later had ik al het geld over gezet. By the way: het is ook inderdaad een maand later allemaal gestort met de juiste koers en bedragen: thumbs up for HIFX!!

Good luck

Even weer een bij de les post.

De Australian dollar is t.o.v. de Euro weer aan het zakken dus let op als je nog valuta moet omwisselen, want het is nu weer een goed moment waarschijnlijk

Het zal wel aan mij liggen (ik weet zeker dat het aan mij ligt, want als het over geld gaat kan ik er niet meer mee rekenen....financiële dyslectie als je het mij vraagt), maar hoe moet ik het interpreteren:

Stel: de koers is $1.64

Als ik dan 1 EURO omzet naar dollars, krijg ik daar dan $ 1.64 voor terug.
Of kost 1 EURO mij $1.64, zodat ik meer geld kwijt ben, dan wanneer de koers bijv. $1.54 zou zijn?

Ik snap dat hele zakken en stijgen niet....zakken is voor mij een verlaging van de waarde, dus van 1.64 naar 1.54....
Maar het kan dus zo maar zijn dat er met zakken van de koers dat de waarde van 1.54 naar 1.64 gaat...
(snappen jullie het nog :D )?

Hi Maluka

Misschien handiger voor je om het anders om te rekenen.
Niet van euro naar dollar maar van dollar naar euro, snap ie nog  :?

Het is heel simpel, als de koers van de A$ laag is dan krijg je meer dollars voor je Euro's. Is de koers hoog dan krijg je minder dollars voor je Euro's.

Stel je wilt een auto kopen en die kost 160 dollar
De koers is 1 euro=1.60 aus dollar
Dan moet je maar 100 euro wisselen
Staat de koers lager bijvoorbeeld 1 euro =1,50 aus dollar
Dan krijg je dus maar 150 aus dollar voor je 100 euro en kun je de auto niet kopen
Voor sommige mensen is het makkelijker om te rekenen met bakken bier maar ik hoop dat je het begrijpt

Groetjes Kees

[quote author=SV#1 link=topic=7389.msg103191#msg103191 date=1195684173]
Het is heel simpel, als de koers van de A$ laag is dan krijg je meer dollars voor je Euro's. Is de koers hoog dan krijg je minder dollars voor je Euro's.
[/quote]

Hier snap ik dus echt geen jota van......

[quote author=krokkie link=topic=7389.msg103201#msg103201 date=1195701101]
Dan krijg je dus maar 150 aus dollar voor je 100 euro en kun je de auto niet kopen
Voor sommige mensen is het makkelijker om te rekenen met bakken bier maar ik hoop dat je het begrijpt
[/quote]

Dit snap ik beter!!! Het is dus belangrijk dat de waarde van de $ zo hoog mogelijk staat (waarde in de zin van: 1.60 is groter dan 1.50, dus hoger. Een gebouw met 30 verdiepingen van 2 meter per verdieping is ook hoger dan een gebouw met 15 verdiepingen van 2 meter per verdieping).

Het hoeft niet perse in bakken bier te zijn...maar met X en Y kan ik beter rekenen dan met $ en € (maar ook £ of ¥, etc. etc. :) )

LET OP !!!

De koers van de Dollar knalt op dit moment dik over de 1.70 heen dus wil je nog Euro's omzetten in A$ doe het dan  NU !!!!

[quote author=Maluka link=topic=7389.msg103235#msg103235 date=1195733474]
[/quote]

[/quote]

Dit snap ik beter!!! Het is dus belangrijk dat de waarde van de $ zo hoog mogelijk staat (waarde in de zin van: 1.60 is groter dan 1.50, dus hoger. Een gebouw met 30 verdiepingen van 2 meter per verdieping is ook hoger dan een gebouw met 15 verdiepingen van 2 meter per verdieping).

Het hoeft niet perse in bakken bier te zijn...maar met X en Y kan ik beter rekenen dan met $ en € (maar ook £ of ¥, etc. etc. :) )
[/quote]

Hmmm, is de verwarring niet gewoon dat de een kijkt vanuit Nederland (en dus de koers EUR => AUD in de gaten houdt) terwijl anderen vanuit Australie eerder de AUD => EUR koers in de gaten houden?

[quote author=Kathleen link=topic=7389.msg114247#msg114247 date=1206142693]
LET OP !!!

De koers van de Dollar knalt op dit moment dik over de 1.70 heen dus wil je nog Euro's omzetten in A$ doe het dan  NU !!!!
[/quote]

Dus als we kunnen moeten we het NU doen???
(Hoe meer ik er over lees, des te meer het gaat dwarrelen.0

Of kunnen we beter een paar dagjes wachten tot hij misschien wel de $1,75 gaat halen.
(Of moet hij nu juist naar de $1,60 dalen als ik een autootje voor die 160 wil kopen?)

Mariette  :shock: :up:

Als we zouden weten welke kant de dollar op gaat, dan konden we allemaal onze baan opzeggen....  :wink:

Wat echter wel een feit is, is dat de huidige Euro-koers zich t.o.v. de AUD op een zeer hoog niveau bevindt -in ieder geval als je de laatste 24 maanden bekijkt. Wellicht dat je nu een deel kan overzetten en over een tijdje nog een deel. Dan krijg je een soort gemiddelde koers: stijgt de Euro verder, dan profiteer je daar toch ook nog deels van; daalt hij, dan heb je in ieder geval ook  geprofiteerd van de huidige hoge koers.

[quote author=Maluka link=topic=7389.msg103235#msg103235 date=1195733474]
[/quote]

[/quote]

[/quote]

He! wordt ik nou gek of is dit verkeerd om. Ik moest er even over na denken. Probleem zit hem dat je als in Oz woont alles andersom ziet. Nog al heel erg verwarrend!! Veel simpeler vanuit Oz.
1AUD= €0.50 waard dan krijg je dus 2 Dolars voor elke euro.
1AUD= €1.00 waard danakrijg je voor elke euro 1 dollar.

Conclusie vanuit Australie hoe lager de AUD =. € verhouding hoe beter. Zie maar hier onder zou het zo zijn.

vb1 = €1= 1.60aud     1=1,60.y =>  y=1/1,60 => koers van 1AUD=€0,625
vb2 = €1= 1.50aud                      y=1/1,50  => koers van 1AUD=€0.667

Heel simpel dus,... je loopt door de localen shopping centre en je ziet bij het wissel kantoortje een lage wissel koers staan dan is het gunstig.
Van de week stond ie op 1aud= €0.57 dan is het wisselen!! Is het een hogeren koers dan is  kun je beter wachten of als je het geld toch nodig hebt dan is het helaas pinderkaas.     

Dus het is niet zo simpel om te zeggen als de dollar hoog staat dan zus en zo. Heel gevaarlijk ook. Want nou gaat pietje vanmiddag naar het shopping centre en ziet op het boord staan 1aud=€0.72 en denkt bij zich zelf...., Owhhh das fijn dollar staat hoog. Vervolgens wisselt pietje al zijn miljoenen om bij de bank.. dat loopt het nogal verkeerd af. :grin: :lol: :evil:

en bij dat alles moet je dan ook nog het volgende in de gaten houden;

als je euro's over maakt berekent de bank hier de wisselkoers en die kan heel anders zijn dan de interbancaire...
als je zeker wilt weten dat je dollars overmaakt moet je in NL al een australische dollar rekening geopend hebben, en dat kost tijd en geld.
Als je via Ozforex over wilt maken, moet je ook van te voren al gezorgd hebben dat je daar geregistreerd staat. (daar hebben ze oa een copie paspoort voor nodig)

Je kunt dus niet beslissen dat je 'nu' even over wilt maken. Het gevoel dat je een paar duizend dollar bent misgelopen door dat soort administratieve dingen is best rot.

Ik snap precies wat je bedoelt. Zo ben ik ook tientallen dollars mis gelopen. Dat ging gelukkig niet om veel geld. Maar nu moet ik om een huis te kunnen kopen wel veel geld van NL naar Oz storten. Ik leen dat van mijn ouwe. Hij wilt het geld pas lenen als de building inspection en de hypotheek bank akkoord zijn. Wat ik wel kan begrijpen. Het had natuurlijk beter geweest om het geld in delen naar Oz te laten komen via die Forex site. Daar hadden we dan maanden de tijd voor gehad. Het is natuurlijk niet zo dat ik net opzoek ben naar een huis :wall:

Anyway,..het is even niet anders. Dus waarschijnlijk wordt het geld einde deze week begin volgende week overgemaakt. Ongeacht hoe de koers staat. Dood en dood zonde,... als de koers weer omhoog gaat dan sta ik zo een paar duizend meer bij mijn ouwe in de schuld dan als de koers laag zou staan  :x :x Iemand suggestie om de schade toch zoveel mogelijk te beperken. :|

En heb je er dan al over nagedacht hoe om te gaan met de koersfluctuaties bij het terugbetalen aan je "ouwe"? Ga je maandelijks terugstorten of ga je ook weer de beste koers afwachten? Internationaal lenen is nu eenmaal onderhevig aan deze fluctuaties. De enige manier om daar ongevoelig voor te zijn is om van de Oz-bank te lenen. Wellicht kun je dan zo'n flexibele lening nemen waar we elders over gelezen hebben. En dan laat je je pa gewoon het geld overmaken op het moment dat het het gunstigste is en betaal je de Oz-lening af. En dan moet je alleen nog flexibele voorwaarden met je pa afspreken.

Overigens, als ik de dynamiek op de markt bekijk dan speculeer ik er op dat de AUD nog wel verder gaat dalen tov de Euro. Simpelweg omdat er steeds meer negatieve signalen uit Australie komen over de economie aldaar. En de Europese economie lijkt zich nog wel even goed te houden. Maar ja, zoals letsgo al heeft gezegd, als ik het zeker wist dan kon ik mijn baan opzeggen...

Back