Australian dollar

Vanmiddag hikte de koers tegen de 1,71 aan (1,7094 om precies te zijn). Dat scheelt op 10.000 euro t.ov. een paar weken geleden dus een dikke 15 cent. Dat even omgerekend is dus 1500 dollars extra. Bij bedragen van 50.000 euro heb je dus zomaar ineens 7500 dollar meer (zo'n 11% voordeel t.o.v. een paar weken geleden) Hoezo hoge rente ???

Dat is voor een deel een gevolg van het feit dat de rente in Australie hoger is dan in in het Euro gebied: op een spaarrekening in Australie kun je momenteel ca. 6 - 6.5% maken terwijl dat in NL niet veel ver komt dan 2 - 2.5%.  Deze situatie is al een paar jaar zo en het ziet er nog niet naar uit dat dat snel gaat veranderen.

Dus als je nu je geld naar Oz overmaakt zeg 10.000 euro heb je over een jaar 16.770 dollar. Als je diezelfde euro's in NL op de bank laat en de koers verandert niet heb je over een jaar 16.140 dollar. Zelfs als de koers twee cent zou verbeteren (dus naar 0.615 gaat) ben je - als ik het goed heb uitgerekend nog altijd beter uit door nu over te maken.

Het wachten is beloond, Heb m'n 2e hands autootje in OZ vandaag al weer verdiend !!! Goed advies van mijn kant, let op de koers want dat levert je op korte termijn meer op dan een paar jaar sparen

ohhhhhhhhh ik ben een dag te vroeg geweest :| Maar het geld moest deze kant op omdat we een huis hebben gekocht :lol:

:eek:fftopic:
Gefeliciteerd met jullie aankoop  :up: Waar hebben jullie deze woning gekocht?

Groetjes Chantal

[quote author=tweety link=topic=7389.msg97102#msg97102 date=1187294747]
:eek:fftopic:
Gefeliciteerd met jullie aankoop  :up: Waar hebben jullie deze woning gekocht?

Groetjes Chantal
[/quote]

werk mijn laatste stand van zaken wel even bij :wink:

Wel jammer Inge, dat had wel wat dollars verschil gemaakt. Hij bereikt nu het record van 1,72.

SV#1: is mijns inziens ongekend, zo'n stijging van 10% in korte tijd. Ik heb geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden, jij wel?

[quote author=SV#1 link=topic=7389.msg97131#msg97131 date=1187330647]
Wel jammer Inge, dat had wel wat dollars verschil gemaakt. Hij bereikt nu het record van 1,72.
[/quote]

:x hahah wrijf het er nog even in :wink:

Heeft denk ik alles te maken met de malaise op de Amerikaanse hypotheekmarkt en de nervositeit die dit teweeg brengt op de aandelenkoersen. De meeste beurzen sloten zo'n 4% lager en dat trekt de koersen van diverse valuta's mee. Blijkbaar is de Euro redelijk sterk op dit moment en de A$ iets zwakker waarmee het plotse verschil is ontstaan. Natuurlijk voor ons die op deze kans zaten te wachten gunstig. Als je het vergelijkt met de koers van een paar weken geleden toen die op 1,55 stond dan heb je nu natuurlijk een leuk voordeel gehaald.

Nu winst nemen.. want morgen/volgende week kan het weer anders zijn. Wie het  (echt zeker)  weet mag mij prive adviseren en dan delen we de winst....  :lol: (maar oo het verlies...  :evil: ) ????

En of het verschil maakt!! We moeten de rest van de camperhuur nog betalen... in AUS$!!! En in dit geval maakt dat heel veel verschil!!!

Groetjes,
Lela

:wink: Jeetje wat kan het snel gaan, een paar weken geleden opende ik dit topic omdat ik mij zo druk maakte over de sterke dollar tegenover de EURIE, en nu is de dollar sterk gedaald. Pfff. Het scheelt echt best veel nu ongeveer 10 a 13 cent in vergelijking met toen ik de topic opende. Nu snel maar het geld over maken en het daar op de bank zetten. Wij hebben daar ook bijna een huis gekocht, dus als alles doorgaat moeten wij daar een aanbetaling voor neerleggen.

Maar moeten ondertussen nog doorsparen, dus het is hopen dat het nog een tijdje zo blijft. En dat de hypotheek rente niet verder gaat stijgen, maar vandaag stond al weer in "the Age" dat ze voorlopig geen renteverhoging verwachten. Gelukkig... Australie heeft 1 van de hoogste hypotheek rentes die ik ken.

Bedankt iedereen voor de goede tips, ik hoop dat andere ook voordeel hebben met de huidige dollar stand..  :up:

[quote author=Eric link=topic=7389.msg97188#msg97188 date=1187379761]
Maar moeten ondertussen nog doorsparen, dus het is hopen dat het nog een tijdje zo blijft. En dat de hypotheek rente niet verder gaat stijgen, maar vandaag stond al weer in "the Age" dat ze voorlopig geen renteverhoging verwachten. Gelukkig... Australie heeft 1 van de hoogste hypotheek rentes die ik ken.

Bedankt iedereen voor de goede tips, ik hoop dat andere ook voordeel hebben met de huidige dollar stand..  :up:
[/quote]

Als je de verhalen in de diverse actualiteiten programma's op de TV hier mag geloven wordt er juist wel verwacht dat de hypotheek rente nog verder omhoog gaat - zelfs onafhankelijk van eventuele aanpassingen in de "base rate" (officiele rente van de Federal Bank). Dit zou het gevolg zijn van het feit dat de laatste jaren er vrij veel concurrentie was van hypotheek verstrekkers die goedkoop geld inkochten in het buitenland en dan in Oz uitleenden. Dat dwong ook de grotere banken hun hypotheek rente concurrerend te houden. Door het wegvallen van die leen markt - vooral in de US - moet er nu duurder worden ingekocht en komt er minder concurrentie.

Maar.... hypotheken, hypotheek rente en het aflossen van de hypotheek is in Australie "het" favoriete gespreks onderwerp. Zo ongeveer op hetzelfde niveau als de "footy" en belangrijker dan de auto....  :smile:

ook enig idee waar die mooie dollartjes het beste kan halen of bestellen

als ik bij de rabobank kijk krijg je niet zo veel $$

gwk ?    of toch ergens anders ? :up:

Kijk even bij HIFX, dat heeft ons een van de betere koersen opgeleverd. Bovendien hebben zij diverse 'programma's' waarmee je kunt kopen/verkopen (zoals Market Order: koers vast laten leggen en wachten totdat die koers gehaald wordt en Forward nogwat: nu kopen, later betalen). Ze reageren heel snel: belletje en het is geregeld... Tot nu toe ons prima bevallen, nu nog hopen dat het zo blijft :)

Hoi Henk, ook al gehoord dat de US federal bank de rente aardig omlaag gehaald heeft? Ik weet even niet hoeveel, maar het zou kunnen (moeten) helpen om de rente verhogingen (Vooral die de banken onafhankelijk hadden willen verhogen) wat tegen te gaan...
Natuurlijk altijd afwachten of het ook zeker helpt, maar de druk is nu een ietsje afgenomen...

Maar.... hypotheken, hypotheek rente en het aflossen van de hypotheek is in Australie "het" favoriete gespreks onderwerp. Zo ongeveer op hetzelfde niveau als de "footy" en belangrijker dan de auto.... 

Wat?
Op hetzelfde niveau als footy?
dat kan niet. Dat is VEEL belangrijker.  :grin:

Ja inderdaad, footy is veel belangrijker ;-)

Maar het is inderdaad wel zo dat de auto veel minder belangrijk is. Behalve voor de jongeren dan, maar die mogen dan ook op hun leeftijd al spelen met dikke V8's en zo .... (Ben ik een beetje jaloers misschien eigenlijk??)

Hoop dat er mensen zijn die afgelopen week hun voordeel er mee hebben kunnen halen.
Hij gaat u alweer de andere kant op.

Erna

Back