Bart's Lastavaza, or: from Adelaide to Darwin

Bartman

XPdite Sponsor
Iedereen begint hier maar topics of dat het niets is, dus doe ik er ook eentje.

Ik zal ff in het kort vertellen wat er ondertussen allemaal gebeurd is.

In augustus zat ik TV te kijken, toen ik een programma zag over emigratie. Een stel ging naar Oz om te werken, het was nog best grappig want ze vertrokken over 2 weken en hij sprak nog nauwelijks Engels.

Maar goed, ik werd dus getriggerd om ook die stap te nemen. Nu kwam dat niet helemaal uit de lucht vallen; tussen 96 en 97 had ik precies een jaar gereisd en had daarvan de grootste tijd in Oz doorgebracht, al backpackend waarbij ik op meerdere plaatsen gewoond en gewerkt had.
Ik had al langer het gevoel een ommekeer in mijn leven te moeten maken, en had geprobeerd om een jaar vrijwilligerswerk in de rimboe te gaan doen. Maar daar had men blijkbaar geen Werktuigbouwkundige HTS-ers bij nodig, dus dat feest ging mooi niet door.

De emigratie kwam dus eigenlijk wel mooi uit. Temeer omdat ik me steeds meer vragen ging stellen over het klimaat waarin innovatie in Nederland tot stand moet komen. Mijns inziens gaat het bergafwaarts, ondanks alle effort van Professor Balkenende en consorten.

Maar goed, ik kwam dus op Xpedite terecht, en vond daar een link naar de site van George Lombard. Ik heb toen een online assessment gedaan, waar al snel uitkwam dat ik eigenlijk een jaartje te laat had gereageerd. Na mijn 34e had ik 5 punten te weinig voor een normaal skilled visum, de uitwegen waren een STNI en SIR visum.
Ik heb toen snel besloten maar voor het vaste te gaan, en het tijdelijke terzijde te schuiven.

Maar goed, toen begon dus de ellende. De documenten voor de CDR schrijven. Gelukkig wees George Lombard een Australische ingenieur aan me toe, die me met de documenten hielp. Uiteindelijk duurde dit toch ruim een maand. Na het verzamelen van de overige documenten, (waarbij het legaliseren van mijn diploma bij de IB groep wel erg veel tijd kostte) werd alles opgestuurd naar IeAust, terwijl ondertussen ook de Ielts test werd gedaan. Blijkbaar hadden we het heel goed en netjes geschreven, want al na 2 weken kreeg ik een positieve reactie!!!

Hierna werd een state sponsorship aangevraagd bij SA en WA (ik kon nog niet kiezen), die ik ook al na een paar weken mocht ontvangen.
Hierna werd formulier 47sk ingevuld en nog een paar andere papieren, en heel het zaakje werd naar G.L. gestuurd. Na een weekje stond men daar op het punt om de hele envelop naar Dimia te sturen, toen ik werd gemaild en daarna gebeld door een dame van IPA uit Londen.
Ik had in mijn onschuld op een aantal vacatures gereageerd, en IPA had me daar uitgepikt. Na een leuk gesprek werd ik aan personen van IPA in Melbourne gekoppeld, die per telefoon in de vroege ochtend een gesprek van een uur met me hadden. Een bedrijf, Invetech genaamd, bleek geinteresseerd in mij voor de functie van Senior Mechanical Engineer.

2 dagen later (ik was goed voorgekookt door IPA), had ik een sollicitatie gesprek met de HRM van Invetech.
Blijkbaar had ik weinig onzin verteld, want kort daarna vertelde IPA dat ik door was naar de 2e ronde. De 2e ronde was dus een psychologisch assessment. Deze werd uitgevoerd door Hudson, die kantoren over de hele wereld heeft.
Ik kom nu net terug uit Amsterdam, waar ik net de 4 testen heb gedaan.....
Ik moet zeggen dat het heel pittige testen waren. We horen snel meer.
 
Aha, je bent door de shrinks onder handen genomen! En, wat zag je, een inktvlek?!?

Ik zou dat toch helemaal niks vinden hoor, zo'n figuur dat eens even in je zieltje gaat turen en daar dan 1. wat van gaat vinden en 2. dat door gaat geven aan je employer to be!

Maar goed, eindelijk ook jouw eigen standvanzaken-topic. Laat het ons horen!!! Super.
 
Mooi verhaal maar 1 ding heb ik nooit begrepen.

Je zet een permanant STNI visa op het spel voor een temporary sponsorship visa. Ongetwijfeld hebben ze je een goede aanbieding gedaan, maar dan nog. Ik dacht daarnaast dat het verkrijgen van een STNI visa maar een kwestie was van enkele maanden, dus voor de snelheid zou je het ook niet opzij hoeven zetten.

:-o

[quote author=Bartman link=topic=3932.msg48262#msg48262 date=1140022311]
In augustus zat ik TV te kijken, toen ik een programma zag over emigratie. Een stel ging naar Oz om te werken, het was nog best grappig want ze vertrokken over 2 weken en hij sprak nog nauwelijks Engels.
[/quote]

Ja lachen, dat waren M5 en Lin waarschijnlijk.

:up:
 
@AJ: een ENS visum is permanent vanaf dag 1. Ik heb hun duidelijk aangegeven, dat het een ENS of niets wordt. Met een 457 kom ik niet verder.

Ik zit namelijk met het volgende dilemma: Op het moment dat ik arriveer met een 457, en daarna een STNI aanvraag, moet ik de staat uit. Het bedrijf staat in VIC, maar de STNI's gelden alleen voor WA of SA. De andere staten hebben óf geen STNI programma, of geen mechanical Engineer op de lijst staan.
Zover was ik dus al.

@robin: Nee, inktvlekken heb ik niet gezien. Rorschach is niet meer van de partij. Wat je te doen krijgt is allerlei test per computer. Ik heb in totaal 4 testen gedaan: abstracte interpretatie test (je ziet een rijtje van bolletjes in vierkantjes, en je moet de opvolgende aanwijzen), verbale interpretatie test (vragen a.d.h.v. de tekst met goed/fout/niet in de tekst), numerologische interpretatie test (statistiek lezen, verbanden berekenen etc.) en een werkgerelateerde persoonlijkheidstest (wat vind je van deze stellingen het beste/slechtste bij je passen?)

Al met al vervelende testen, maar het zal wel zo moeten.

Mocht het hele Invetech verhaal niet doorgaan, dan ga ik gewoon verder met STNI voor SA.
 
[quote author=Bartman link=topic=3932.msg48284#msg48284 date=1140039798]
Ik zit namelijk met het volgende dilemma: Op het moment dat ik arriveer met een 457, en daarna een STNI aanvraag, moet ik de staat uit. Het bedrijf staat in VIC, maar de STNI's gelden alleen voor WA of SA. De andere staten hebben óf geen STNI programma, of geen mechanical Engineer op de lijst staan.
Zover was ik dus al.
[/quote]

Okay, thanks.

Maar in je signature staat dat je al wel je spullen naar DIMIA hebt opgestuurd voor een STNI visa?

:?
 
Hoi Bartman,
Leuk om je verhaal te lezen.  Hopelijk heb je een goede score voor de test, we horen het hier wel.

Groetjes,
Susan
 
FF een laatste Update:

Vanochtend heb ik van IPA vernomen dat de Psychologische Testen goed gemaakt zijn. Men wil mij nu nog een laatste "Technische test" laten doen, ergens in Europa.

Het bedrijf (Invetech) wil dat zelf doen, en ze kijken nu wanneer er iemand naar Europa gaat voor andere zaken.

Dus voorlopig ziet het er heel goed uit.

Is er hier trouwens iemand die het bedrijf Invetech (of het moederbedrijf Vision Systems) kent? Het staat in Melbourne, en doet zaken met de meest vooraanstaande bedrijven in Oz, maar ook in Europa.

Bart
 
Ik ken het bedrijf niet, maar het is zeker een zeer voorzichtig bedrijf dat weinig risico's neemt! Sjongejonge, wat word jij doorgezaagd zeg! Niks aan de hand natuurlijk, je bent het glansrijk aan het doorstaan, maar sjongejonge zeg! Anderszins is het natuurlijk fijn om te weten dat er daarboven nog steeds geen schroefjes los zitten...
 
Goed nieuws Bart, je bent dus Psycholiogisch in orde  :up:, succes met de volgende stappen....
 
[quote author=Scutch link=topic=3932.msg49817#msg49817 date=1141113589]

Goed nieuws Bart, je bent dus Psycholiogisch in orde  :up:, succes met de volgende stappen....
[/quote]

Hmm, ik weet het niet hoor. Ze hebben me niks gevraagd over:

-moorddadige neigingen
-sexuele voorkeur (mens of dier)
-geestelijke stabiliteit
-sociale intelligentie
-familiesamenstelling
-ambivalentie ten opzichte van vrouwen


Maar volgens een vriendin ben ik "walgelijk stabiel" :lol:

@Marina: Bedankt voor je steun, ik zal je op de hoogte houden (heb je nog hetzelfde mailadres?)

@Robin: Tja, het is inderdaad een heel gedoe. Maar het geeft aan de andere kant ook wel een goed gevoel. Ze gaan niet over 1 nacht ijs, dus nemen ze het heel serieus. Het is natuurlijk niet niks om iemand aan te nemen wiens rotkop je van te voren nooit hebt gezien. Ik ben ook heel benieuwd wat die "technische test"dan wel niet inhoudt. (Ik zou zeggen, kom maar op! Let's see what you can throw at me! :-D) Dus als het allemaal doorgaat, heb ik wel een beetje het gevoel van "the chosen one" (zonder gelijk naast mijn schoenen te gaan lopen).

Maar dat geldt sowieso voor elk visum in Oz: Je wordt gewogen en goed bevonden om het land te mogen gaan versterken! Hoe mooi is dat!
 
[quote author=Bartman link=topic=3932.msg49887#msg49887 date=1141150381]
-sexuele voorkeur (mens of dier)
[/quote]

Als je van schapen houdt zullen ze je toch OK vinden in Australie  :-D
 
Nou!

Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar de Headhunter, of er nog wat ging gebeuren, kreeg ik vanochtend gelijk reactie.

De directeur van het bedrijf wil me spreken op Heathrow, en wel op 30 maart! Hij wil de laatste, technische test bij me doen.
Het bedrijf betaalt mijn vliegtuigticket, of ik ff op wil komen dagen  :-D

Normaal gesproken had ik er natuurlijk direct een weekendje Londen van gemaakt, ware het niet dat mijn vrienden de dag er op trouwen, en ik de trouwauto bestuur.
Dus dat wordt een snel retourtje Londen.

Ze gaan dus niet over 1 nacht ijs, maar ik hoop dat de kogel daarna dan wel door de kerk is!

Ik hou jullie op de hoogte.

Bart
 
Het lijkt me toch wel een heerlijk gevoel geven dat ze daar zoveel voor je over hebben. En het moet ook wel een heel goede baan zijn, lijkt me. Klinkt allemaal goed in ieder geval.

:up:
 
Goed nieuws! Inderdaad wat AJ al zegt, moet een lekker gevoel zijn dat ze zoveel voor je over hebben! Je bent helemaal doorgelicht, kan toch niets meer mis gaan?

Alvast heel veel succes de 30e!

Groetjes Lin
 
Im-prrrressive! Wij hadden het er laatst nog over dat een ooit goeie gewoonte in Nederland, het vergoeden van je reiskosten bij sollicitatie, hier inmiddels definitief verleden tijd is...

Gauw nog even je nette pak naar de stomerij? ;-)
 
Ik heb wel om een dress code gevraagd aan de Head hunter. Wij Ingenieurs hebben het eigenlijk aan onszelf te danken dat we te weinig verdienen, we lopen er vaak bij als voddebalen. Afgetrapte spijkerbroek met een slobbertrui er boven, dat soort werk.  :-D

Maar ik was al van plan om de 3 delige double breasted uit de kast te gaan trekken, afgeknoopt met een dubbel windsor: toevallig dat ik de dag erna weer in het pak moet voor de trouwerij.
Hij hoeft overigens niet gereinigd, want hij zit al anderhalf jaar in de beschermhoes (en doorstond ook de geurtest :up:)

Maar alle gekheid op een stokkie: weet iemand hoe het met de dresscode is gesteld onder ingenieurs in Oz?

Bart
 
hoi Bart,

Via mijn schoonmoerder een paar maanden terug wat orientatiegesprekken mogen voren bij 1 overheidsinstelling en bij een bedrijf wat veel doet voor dezelfde overheid in OZ. (ik ben milieukundig ingineur)  De dresscode is op de werkplek zeker een stuk formeler de meeste mensen lopen er op het werk voor nederlandse begrippen behoorlijk netjes bij. Ik vrees dat je voor een sollicitatiegesprek inderdaad het, zoals je het zelf zo mooi formuleerd, double breasted met dubbele windsor uit de mottenballen moet trekken (voor mijn beeldvorming fot0???? :-D)


succes ermee!

jasper
 
Dan ben ik toch wel blij dat ik niet in jullie vak zit. Wat haat ik nette pakken.
I.i.g. veel succes Bart.
 
Back
Top