Citizenship

En daar gaan we dan. Zondag de laatste citizenship ceremony voor ons kleine gezinnetje.
Alle Hollandse poezen zijn ondertussen uitgestorven, dus we hebben alleen nog OZ poezen. Ik ben zelf Ozzie, nu als laatste Miss Bang nog.

Zondag is het dus zo ver. Gek genoeg niet in Noosa maar in Brisbane in een en-masse ceremony lijkt het. Een paar weken na de uitnodiging zag ik dit in et nieuws: https://www.abc.net.au/news/2025-02-21/burke-defends-citizenship-ceremony-blitz/104966480
De waarheid zal wel in het midden liggen. Ik had zelf ook al wel gezien dat er in het huidige tempo in Noosa nog wel een paar maanden overheen zou gaan. Nu is het dus toch snel geregeld.

En daar gaan we dan. Zondag de laatste citizenship ceremony voor ons kleine gezinnetje.
Alle Hollandse poezen zijn ondertussen uitgestorven, dus we hebben alleen nog OZ poezen. Ik ben zelf Ozzie, nu als laatste Miss Bang nog.

Zondag is het dus zo ver. Gek genoeg niet in Noosa maar in Brisbane in een en-masse ceremony lijkt het.

Geweldig, weer een dual erbij in ons illustere gezelschap! En een leuk tripje naar Brissie :). Gefeliciteerd zeg!
Een paar weken na de uitnodiging zag ik dit in et nieuws: https://www.abc.net.au/news/2025-02-21/burke-defends-citizenship-ceremony-blitz/104966480
De waarheid zal wel in het midden liggen. Ik had zelf ook al wel gezien dat er in het huidige tempo in Noosa nog wel een paar maanden overheen zou gaan. Nu is het dus toch snel geregeld.
Oh, het zal best mede electoraal gemotiveerd zijn. Het is niet dat Dutton en kornuiten niet hetzelfde doen.

En wat ga jij nou doen? Kun jij via een partnervisum voor Nederland weer Dutch, dus ook dual citizen worden? Of is Nederlanderschap je de moeite niet waard?

Geweldig, weer een dual erbij in ons illustere gezelschap! En een leuk tripje naar Brissie :). Gefeliciteerd zeg!

Oh, het zal best mede electoraal gemotiveerd zijn. Het is niet dat Dutton en kornuiten niet hetzelfde doen.

En wat ga jij nou doen? Kun jij via een partnervisum voor Nederland weer Dutch, dus ook dual citizen worden? Of is Nederlanderschap je de moeite niet waard?
Volgens mij kan ik niet Dual Citizenship worden? (als is er enige ambivalentie.....uiteraard...)

Ik kan, indien nodig, bij terugkeer naar NL via Partnervisum of via procedure op terugkrijgen NL-schap weer Nederlander worden. Maar zou dan dus niet ook AU kunnen zijn (volgens NL wetgeving) Of toch wel.... Let wel. Al deze opties gaan er vanuit dat in Nederland woont. Dus het is nooit zo dat ik een NL-schap kan aanvragen terwijl ik lekker hier onder de bananenboom zit ;)

Screenshot 2025-02-28 at 10.46.24.pngScreenshot 2025-02-28 at 10.47.15.png

Maar verder academisch, ik ben geen Nederlander meer op papier, en dat is OK. Ik zie mezelf niet meer terug gaan. Heb er geen familie behalve mijn bejaarde moeder. Het is mooi geweest. Boek is dicht.

Maar verder academisch, ik ben geen Nederlander meer op papier, en dat is OK. Ik zie mezelf niet meer terug gaan. Heb er geen familie behalve mijn bejaarde moeder. Het is mooi geweest. Boek is dicht.
Ja, omgekeerd werkt het hetzelfde, via partner- of optieprocedure. Met dit verschil dat het Australia geen bal interesseert hoeveel nationaliteiten je hebt. Maar theoretisch zou het dus kunnen. Ik geloof inderdaad dat je dan eerst een jaar in NL moet wonen. Yikes :).

Voor mij is het ook academisch hoor dat ik dual citizen ben. Ik ben in geen 8 jaar Australia uit geweest :). Maar ja, waarom iets weg gooien als je het gratis kunt houden. En voor mij zit er nog wel een andere gedachte bij. Stel dat ik 'weduwe' word (Mr Emulate is 5 jaar ouder en de 70 gepasseerd), wat wil ik dan doen? Hier in de rimboe blijven waar ik maar 1 stel gelijkgestemde leeftijdgenoten ken en nogal geisoleerd woon? Terug naar Melbourne waar een garagebox drie keer zo duur is als een landhuis in de country? Verhuizen richting vriendin @Sand in Perth waar een gigantisch tekort aan woonruimte is. Naar een goedkope locatie in Azie? Of terug naar Europa? Dat laatste lokt nog steeds, noem het maar heimwee-achtig. Naar NL ga ik nog niet terug al kreeg ik er geld voor, maar een poppenhuisje op de Spaanse Meseta? Fantastisch! En dan is het toch wel noodzakelijk om een Europees paspoort te hebben, dan heb je geen onhaalbare verblijfsvergunning nodig. Met reizen door Europa is het ook makkelijker en je kunt langer blijven dan als Australier. Maar net als jij heb ik het Boek Nederland ook gesloten.

Maar ja, waarom iets weg gooien als je het gratis kunt houden
Er is voor mij (nu) niets meer gratis te houden. Zodra ik voor citizenship ging, was de Nederlanderschap deur dicht.
De enige weg terug naar NL-schap is voor mij:
1. Fysiek weer in NL gaan wonen.
2. Optie procedure starten (om NL-schap terug te krijgen).

In jouw geval kun je:
1. Gewoon PR blijven en je NL-schap houden om eenvoudig EU toegang te behouden.
2. Via huwelijk met Mr. E Dual Citizen te worden

Of zie ik iets over het hoofd?

Er is voor mij (nu) niets meer gratis te houden. Zodra ik voor citizenship ging, was de Nederlanderschap deur dicht.
De enige weg terug naar NL-schap is voor mij:
1. Fysiek weer in NL gaan wonen.
2. Optie procedure starten (om NL-schap terug te krijgen).

Volgens mij beschreef je hierboven ook nog de NL partnervisumprocedure. Jij als alleen AU citizen kunt NL staatsburgerschap verkrijgen via Mrs Bang, die beide nationaliteiten bezit. Jij hoeft in die visumprocedure dus niet je AU-schap in te leveren want jullie zijn getrouwd voor de aanvraag. De deur is dus helemaal niet dicht voor jouw NL-schap, maar het is wel een lange en dure procedure. Of je dan ook bepaalde tijd in NL moet wonen? Zou best kunnen. De omgekeerde weg heb ik gedaan en ik hoefde helemaal niet in AU te wonen om AU citizen te worden. Alles draait bij partnervisa in elk land om de relatie met je partner, diens nationaliteit(en) die je wil overnemen, en de evidence van die relatie.

In jouw geval kun je:
1. Gewoon PR blijven en je NL-schap houden om eenvoudig EU toegang te behouden.
2. Via huwelijk met Mr. E Dual Citizen te worden

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben geen AU PR meer, ik ben sinds 12 April 2022 dual Australian & Dutch citizen. Dat dual is bij mij mogelijk omdat ik op het moment van aanvraag AU citizenship, in een geregistreerd partnerschap was met een Australier.

Of je dan ook bepaalde tijd in NL moet wonen?
In blauwe en oranje kopie/plak acties van de IND.NL pagina's. In zwart, mijn eigen schrift.

Manieren om Nederlander te worden

Er zijn 3 manieren om Nederlander te worden:

• Automatisch door geboorte (als bij de geboorte 1 van uw ouders Nederlander is), adoptie of erkenning in Nederland.
  • Via een korte (3 maanden) eenvoudige procedure voor Nederlander worden. Dit heet de optieprocedure. U moet wel behoren tot een in de wet genoemde bijzondere groep.
  • Als u niet in aanmerking komt voor de optieprocedure, kunt u door naturalisatieNederlander worden. Deze procedure duurt meestal korter dan 1 jaar en duurt maximaal 2 jaar.
Optie Procedure:
Optieverklaring afleggen

U kunt van de optieprocedure gebruikmaken als u oud- Nederlander bent
en ten minste 1 jaar legaal in het Koninkrijk der Nederlanden woont met een geldige verblijfsvergunning voor een niet tijdelijk doel, zoals gezinshereniging. Oud-Nederlanders die willen opteren, moeten dus eerst weer een jaar in het Koninkrijk hebben gewoond.

Naturalisatie voorwaarden (red.)
Voor naturalisatie gelden de volgende voorwaarden:

• U woont 5 jaar of langer achterelkaar met een geldige verblijfsvergunning in het Koninkrijk der Nederlanden. U hebt altijd op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Soms kunt u al eerder naturalisatie aanvragen. Lees de uitzonderingen op de regel van 5 jaar wonen in het Koninkrijk.
  • U hebt op het moment dat u naturalisatie aanvraagt een van de volgende verblijfsvergunningen:
    • Verblijfsdocument als familielid van een burger van de Unie
  • U moet afstand doen van de nationaliteit die u nu hebt. Of er geldt een uitzondering voor u. Lees voor u naturalisatie aanvraagt of u afstand moet doen en wat dit betekent.
  • Soms mag u uw andere nationaliteit houden, volgens de Nederlandse wet. De IND vraagt u dan niet om afstand te doen van uw andere nationaliteit. U kunt er wel zelf voor kiezen om afstand te doen, als u dat wilt.

In de volgende situaties is afstand doen niet verplicht:
    • U bent op het moment dat u Nederlander wordt geregistreerd partner van of getrouwd met een Nederlander

Er zijn allerlei uitzonderingsgevallen over wel/niet AU nationaliteit verliezen enz. En of de Optieprocedure of Naturalisatie de beste weg is. Voor iedereen die het naadje van de kous wil weten raad ik aan hier te beginnen: . In theorie is er volgens mij altijd wel een weg, maar het is zoals met zoveel van dit soort wetgeving altijd net niet 100% recht of duidelijk, totdat je jouw specifieke situatie tegen het licht aan houdt.

Ik post dit ook als publieke dienstverlening en niet omdat ik het voor mezelf uitgezocht hebt. Dat heb ik namelijk niet ;)

Gij zegt het :).

• Soms mag u uw andere nationaliteit houden, volgens de Nederlandse wet. De IND vraagt u dan niet om afstand te doen van uw andere nationaliteit. U kunt er wel zelf voor kiezen om afstand te doen, als u dat wilt.

In de volgende situaties is afstand doen niet verplicht:
    • U bent op het moment dat u Nederlander wordt geregistreerd partner van of getrouwd met een Nederlander

Yowza. Dat is nog eens een letterlijke binnenkomer :). (Melbourne, you suck big arse).

Gefeliciteerd, Nataschja & Mick.

Gefeliciteerd.

Ik moet me weer even gaan inlezen hoe het gaat om Australier te worden.
Jep, na 18 jaar in Australie te wonen ben ik nog steeds geen Ozzie.
Mijn vrouw en kinderen, geboren in NL, zijn het wel. Mijn kids zijn dual omdat ze het deden voordat ze 18 waren.

Gefeliciteerd.

Ik moet me weer even gaan inlezen hoe het gaat om Australier te worden.
Jep, na 18 jaar in Australie te wonen ben ik nog steeds geen Ozzie.
Mijn vrouw en kinderen, geboren in NL, zijn het wel. Mijn kids zijn dual omdat ze het deden voordat ze 18 waren.
Ticking boxes mainly ;)

Mijn ervaringen in Canberra (voor elke job heb je citizenship nodig) hebben me vooral richting citizenship geduwd. Het is hier in QLD niet echt nodig dus kan me helemaal voorstellen dat het iets is 'wat er niet van komt'. Het enige echte voordeel nu is de mogelijkheid tot stemmen en theoretisch/gevoelsmatig net iets meer vastigheid dan PR. Maar dat is het ook wel als je qua werk niet gefocust bent op Federal government volgens mij.

Back