Citizenship

Wat als je NL en AUS bent?
Hoe bedoel je dit precies? Zoals hieronder wellicht?

Als je NL bent dan kun je op basis daarvan gewoon lang in de EU verblijven (lijkt me?) Wellicht goed om je NL paspoort te gebruiken voor in en uitreizen op Schiphol? Al hebben de instanties volgens mij een hekel aan verschillende paspoorten gebruiken op één reis lijkt me dat je op Schiphol je NL paspoort gebruikt en bij vertrek/aankomst hier je AU paspoort (?)

Ik heb maar 1 paspoort dus niets te kiezen 😉

Last edited:

Als je NL bent dan kun je op basis daarvan gewoon lang in de EU verblijven (lijkt me?) Wellicht goed om je NL paspoort te gebruiken voor in en uitreizen op Schiphol? Al hebben de instanties volgens mij een hekel aan verschillende paspoorten gebruiken op één reis lijkt me dat je op Schiphol je NL paspoort gebruikt en bij vertrek/aankomst hier je AU paspoort (?)

Wij kwartetten altijd. Uit AU op NL, dan naar UK op de UK versie, dan terug naar NL op NL... Gewoon om lekker irritant te zijn. Dat wordt nog beter als we volgend jaar de AU toevoegen :D :D :D

Dat bedoelde ikinderdaad.
Mijn dochter heeft beide paspoorten.
Ze gaat dus Australie uit op het Australisch paspoort en komt Nederland in met het Nederlandse.

Deze citizenship draad is nou echt iets wat ik iedere week opnieuw helemaal lees. Deze draad omvat werkelijk alles waar migranten naar Australia, onafhankelijk of ze naar een tijdelijke of permanente verblijfsvergunning, of staatsburgerschap streven, mee te maken hebben. Motivaties, energie, keuzes en (on)(gewenste) gevolgen, gevoelens en emoties, twijfels en angsten, teleurstellingen en meevallers, tolerantie en acceptatie, gevechten en nederlagen. Ik heb XPditers nergens zo goed leren kennen en zoveel nieuws geleerd als in deze draad.

Bedankt, @afterbang, voor het openen van deze draad. Meesterzet. Voor mij mag hij een stickie worden en verplicht leesvoer voordat je lid van XPdite mag worden.

Kleine kick want Q gaat nu ook aan het traject beginnen.

Vraagje voor diegenen die hier een boel vanaf weten; als ik de kids (nu NL/UK nationaliteit) meeneem op de aanvraag, lees ik het goed dat zij gewoon hun NL nationaliteit houden? En dat als ze 18 worden het voornamelijk gaat om het zorgen dat de paspoorten niet verlopen?

Kleine kick want Q gaat nu ook aan het traject beginnen.

Vraagje voor diegenen die hier een boel vanaf weten; als ik de kids (nu NL/UK nationaliteit) meeneem op de aanvraag, lees ik het goed dat zij gewoon hun NL nationaliteit houden? En dat als ze 18 worden het voornamelijk gaat om het zorgen dat de paspoorten niet verlopen?

Welke aanvraag, Australian citizen?
Dat hebben wij in der geval zo gemerkt.
Mijn vrouw en beide dochters hebben de citizen maar beide dochters hebbeneen nieuwe NL paspoort achteraf aan kunnen vragen.
Mijn jongste dohter i op dat nieuwe NL paspoort NL binnen gekomen zonder enig probleem.

Zo, weer bezig met een Citizenship aanvraag. Miss Bang is de aanvraag gestart in Immi, maar nu als huisman, komt de taak om het echt te regelen bij mij. Heb dit topic weer even doorgespit. Hartstikke handig!
En ga jij dan daarna weer voor NL staatsburgerschap?

Nee, ik zou niet weten hoe dat moet? Maar suggesties zijn uiteraard welkom!

Volgens mij kan ik, indien nodig, aangekomen in NL een partner visum voor NL aanvragen. Maar verder is het boek nu gesloten dacht ik? Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...onaliteit/nederlandse-nationaliteit-verliezen

Uitzonderingen op afstandsplicht​

Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft te doen van uw eigen nationaliteit:

• Als uw eigen nationaliteit automatisch vervalt als u Nederlander wordt (bijvoorbeeld Suriname; China) want de nationaliteitswet van uw land bepaalt dat zo.
  • Ieder land bepaalt zelf wanneer iemand de nationaliteit verliest. Voor burgers uit bijvoorbeeld Iran is het juridisch niet mogelijk de nationaliteit af te staan. In Marokko wordt het doen van afstand in de praktijk niet geaccepteerd.
  • Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
  • Vluchtelingen die genaturaliseerd willen worden, mogen hun oorspronkelijke nationaliteit houden. Ze moeten erkend vluchteling zijn in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Nederland vraagt dan geen afstand van de eigen nationaliteit. Let op! Als de eigen nationaliteitswet automatisch verlies van de nationaliteit kent, verliest u automatisch uw eigen nationaliteit als u Nederlander wordt. Ook al bent u getrouwd met een Nederlander, heeft u de asielstatus in Nederland en weet uw eigen overheid niet dat u hier Nederlander bent geworden.

Uitzonderingen op afstandsplicht​

Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft te doen van uw eigen nationaliteit:

• Als uw eigen nationaliteit automatisch vervalt als u Nederlander wordt (bijvoorbeeld Suriname; China) want de nationaliteitswet van uw land bepaalt dat zo.
  • Ieder land bepaalt zelf wanneer iemand de nationaliteit verliest. Voor burgers uit bijvoorbeeld Iran is het juridisch niet mogelijk de nationaliteit af te staan. In Marokko wordt het doen van afstand in de praktijk niet geaccepteerd.
  • Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
  • Vluchtelingen die genaturaliseerd willen worden, mogen hun oorspronkelijke nationaliteit houden. Ze moeten erkend vluchteling zijn in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Nederland vraagt dan geen afstand van de eigen nationaliteit. Let op! Als de eigen nationaliteitswet automatisch verlies van de nationaliteit kent, verliest u automatisch uw eigen nationaliteit als u Nederlander wordt. Ook al bent u getrouwd met een Nederlander, heeft u de asielstatus in Nederland en weet uw eigen overheid niet dat u hier Nederlander bent geworden.
Ja, bovenstaande is de uitleg dat ik mijn AU kan behouden als ik een NL aan zou vragen toch? (wat op zich goed nieuws is, AU doet niet zo moeilijk)

Om de NL aan te vragen zijn er volgens mij twee procedures: De Optie Procedure, en de Naturalisatie Procedure

Optie:
U wilt de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie. Een van deze situaties geldt voor u:

1. U woont in Nederland met een verblijfsvergunning.

Voor naturalisatie gelden de volgende voorwaarden:

• U bent 18 jaar of ouder.
  • U kunt uw identiteit en nationaliteit bewijzen met geldige documenten.
  • U woont 5 jaar of langer achterelkaar met een geldige verblijfsvergunning in het Koninkrijk der Nederlanden. U hebt altijd op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Soms kunt u al eerder naturalisatie aanvragen. Lees de uitzonderingen op de regel van 5 jaar wonen in het Koninkrijk.
  • U hebt op het moment dat u naturalisatie aanvraagt een van de volgende verblijfsvergunningen:
    • Verblijfsvergunning asiel onbepaalde tijd of regulier onbepaalde tijd.
    • Verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene.
    • Verblijfsvergunning bepaalde tijd met een niet-tijdelijk verblijfsdoel.
(verkorte versies)

Beiden vereisen dat ik in NL ben. Dus niet van toepassing voor mij.

Mis ik iets ergens? (het is hele gebeuren is een diep donker bos, dus het is makkelijk iets over het hoofd te zien ;) )

Last edited:
Het is niet simpel inderdaad. En hoe lang het duurt? Kan bijna niet langer zijn dan in Oz :rolleyes:.

Zoals ik het nu uitvogel, zou je een NL partnervisum via Natascha kunnen aanvragen (dat kan ook voor kort verblijf in NL en jullie zijn daar vaak genoeg). Op basis van het partnervisum heb je recht om de NL PR-procedure in te gaan. Misschien is een NL verblijfsvergunning een betere zoekrichting? Met uiteindelijk een permanente NL verblijfsvergunning heb je het recht om NL staatsburgerschap aan te vragen. Kost wel een paar duiten en jaren maar hee, ik heb het omgekeerd ook gedaan in 5 jaar. Is wel te doen, het is vooral veel wachten en formulieren invullen.

Het is niet simpel inderdaad. En hoe lang het duurt? Kan bijna niet langer zijn dan in Oz :rolleyes:.

Zoals ik het nu uitvogel, zou je een NL partnervisum via Natascha kunnen aanvragen (dat kan ook voor kort verblijf in NL en jullie zijn daar vaak genoeg). Op basis van het partnervisum heb je recht om de NL PR-procedure in te gaan. Misschien is een NL verblijfsvergunning een betere zoekrichting? Met uiteindelijk een permanente NL verblijfsvergunning heb je het recht om NL staatsburgerschap aan te vragen. Kost wel een paar duiten en jaren maar hee, ik heb het omgekeerd ook gedaan in 5 jaar. Is wel te doen, het is vooral veel wachten en formulieren invullen.

Zal het nog eens nalezen/uitpluizen. Het idee is/was dat indien nodig, ik met Tash meekan op een partner visum, en dan in NL weer het NL-schap aan kan vragen volgens één van de regelingen (dan even kijken welke het meest handig is)

Grappig detail: Als ik een nieuwe NL paspoort aanvraag online checklist doe en de vragenlijst doorloop en eerlijk antwoord geef, er geen duidelijke Nee komt om een paspoort aanvraag te starten. Ik krijg een keurig overzichtje welke documenten ik aan moet leveren om een nieuw paspoort aan te vragen. That's it. Pas als je gaat graven kom je ergens verstopt deze opmerking tegen:

Op basis van de door u gegeven antwoorden is het mogelijk dat u niet meer de Nederlandse nationaliteit heeft. Voor meer informatie kijk op www.rijksoverheid.nl. (https://www.rijksoverheid.nl /onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlandse-nationaliteit-verliezen) (underscore door mij toegevoegd)

Dit terwijl het duidelijk is dat ik niet de AU nationaliteit verkregen heb via trouwen. Tash haar antwoordlijstje laat deze opmerking niet zien. Beetje ambivalent lijkt het van de Rijksoverheid. Maar ik zal wel een scenario missen, ik bekijk het alleen vanuit mijn perspectief natuurlijk.

Back