Citizenship

Nope. Ook hier start de meteorologische herfst op 21 maart. Maar de Aussies vinden dat te moeilijk rekenen :cool:
En gelijk hebben ze! Autumn is de beste tijd van het jaar, mooie temperaturen, (zee)water nog warm van de zomer.
Herfst heeft zo'n negatieve klank voor me (kale bomen, nat, wind, bah!) Maar dat is hier (in 'niet-Melbourne') dus heel anders.

Anyway, de 21e March gaan we dus de pledge van het kaartje oplezen. Er wordt niets gezegd over een volkslied trouwens. Zou fijn zijn als we dat skippen, maar wellicht met zijn 'allen' aan het eind van de ceremonie of zo.

Nog even en dan ben ik geen NL-er meer. Blijft een beetje raar.
 
"Niet-Melbourne". Dat is een geweldige naam voor de rest van Australia waar het gewoon normaal weer is. Waar woon jij? Oh, in Niet-Melbourne 😂. Die hou ik erin.

Ja, ik kan me herinneren dat we 2 pledges (1 reli en 1 athi) hadden die in 2 groepen werden opgelezen (ze hebben officials die langs de rijen lopen om te zien of je hem inderdaad daadwerkelijk uitspreekt). Wij hadden het Advance Australia Fair ook op een blaadje gekregen en het werd aan het eind gezongen, ditmaal zonder controles 😁.

Ja, voor jou is het een overgangsritueel, dat moet heel anders voelen. Je bent dan voorlopig NL-er af, met alle verlies van privileges en je moet een OZ paspoort aanvragen als je je familie wil bezoeken. Als je twijfelt, wat ik me kan voorstellen: als je niet komt opdagen word je zonder problemen gewoon geen Australier 😇.
 
Nee, nee, geen twijfel. Het is meer. Hoe kun je in godsnaam (en nee die gaan we niet gebruiken bij de pledge ;) ) Geen NL-er zijn als je 90% van leven in Nl hebt doorgebracht. Maar dat is meer een issue voor NL. Als ze zich moeten verdedigen tegen Putin, mij niet meer bellen na 21 March 😂
 
En gelijk hebben ze! Autumn is de beste tijd van het jaar, mooie temperaturen, (zee)water nog warm van de zomer.
Herfst heeft zo'n negatieve klank voor me (kale bomen, nat, wind, bah!) Maar dat is hier (in 'niet-Melbourne') dus heel anders.

Anyway, de 21e March gaan we dus de pledge van het kaartje oplezen. Er wordt niets gezegd over een volkslied trouwens. Zou fijn zijn als we dat skippen, maar wellicht met zijn 'allen' aan het eind van de ceremonie of zo.

Nog even en dan ben ik geen NL-er meer. Blijft een beetje raar.

Jazeker! Er wordt van je verwacht dat je het volkslied uit volle borst meezingt, al zwaaiende met een Australische vlag. Als de ceremonie in FNQ is krijg je je document niet voordat je je southern cross tattoo laat zien en een thong slap van een 70 series V8.
 
yep. Aanvraag ergens begin September verzonden. Tot nu toe nog niets gehoord
Maar 2 van de 3 auto's zijn 4x4 dus dat moet goed komen. Eentje is zelfs Toyota.

Moeten jullie nu je NL/BE paspoort inleveren of kan er een 2e nationaliteit aangehouden worden? Ik ben dit stukje even kwijt?
Was het zo dat het wel kon omdat je Belg bent?
 
Moeten jullie nu je NL/BE paspoort inleveren of kan er een 2e nationaliteit aangehouden worden? Ik ben dit stukje even kwijt?
Was het zo dat het wel kon omdat je Belg bent?
België kijkt niet zo nauw. Steve wordt wereldburger met 2 paspoorten 😉
 
Moeten jullie nu je NL/BE paspoort inleveren of kan er een 2e nationaliteit aangehouden worden? Ik ben dit stukje even kwijt?
Was het zo dat het wel kon omdat je Belg bent?
ALs Belg kan je gewoon je B paspoort houden. Eens Belg, altijd Belg 😉
Best wel raar dat Nederland, dat werkelijk overal ter wereld burgers heeft, problemen maakt van dubbele nationaliteit en Belgen die toch vaak onder de kerktoren blijven er geen probleem mee hebben.
 
ALs Belg kan je gewoon je B paspoort houden. Eens Belg, altijd Belg 😉
Best wel raar dat Nederland, dat werkelijk overal ter wereld burgers heeft, problemen maakt van dubbele nationaliteit en Belgen die toch vaak onder de kerktoren blijven er geen probleem mee hebben.

Misschien is dat de reden dat België er geen probleem van maakt, omdat toch niemand emigreert 😉 maar inderdaad het blijft een vreemd fenomeen.
 
Manlief had aangegeven dat hij niet in Australie was voor de citizenship ceremonie in January. Werd toen alsnog uitgenodigd. Kreeg vervolgens een brief dat hij niet verschenen was en een paar dagen later ook nog een link naar Dropbox voor de foto's van de ceremonie.:rolleyes: Waar hij uiteraard niet op staat omdat hij in Europa zat... Nu heeft hij informele email dat hij waarschijnlijk wordt uitgenodigd voor 11 maart. Dat zou binnen een week bevestigd worden, maar dat is inmiddels twee weken geleden. We hebben de hoop nog niet opgegeven...
 
Het gebeurt allemaal in maart iig. Vandaag email ontvangen voor uitnodiging interview en test! 14 maart
(zou het iets uitgemaakt hebben dat ik gisteren inlogde op mijn immi account omdat het zo stil bleef aan de andere kant?)
 
Voor de liefhebbers een financiele motivatie om wel citizen te worden: Geen Resident Return Visum meer nodig van AUD 405 per persoon iedere 5 jaar. Ik ben jaren geleden al citizen geworden, maar man en kids hadden geen haast. Was geen enkel probleem, want iedereen kwam gezellig hier heen voor vakantie de eerste jaren. Inmiddels hebben we dus onlangs voor de tweede keer voor het hele gezin RRV moeten aanschaffen en dan is dat (boven op de kosten die we hadden van een "vakantie" naar Nederland) een extra aanslag op het budget.
 
Voor de liefhebbers een financiele motivatie om wel citizen te worden: Geen Resident Return Visum meer nodig van AUD 405 per persoon iedere 5 jaar. Ik ben jaren geleden al citizen geworden, maar man en kids hadden geen haast. Was geen enkel probleem, want iedereen kwam gezellig hier heen voor vakantie de eerste jaren. Inmiddels hebben we dus onlangs voor de tweede keer voor het hele gezin RRV moeten aanschaffen en dan is dat (boven op de kosten die we hadden van een "vakantie" naar Nederland) een extra aanslag op het budget.
Goed punt. Ik reis voor werk met enige regelmaat overseas en ja, die RRV’s zijn niet gratis 😉

(En, lang niet gezien Sacha!)
 
Back
Top