Citizenship

Ze kunnen wel snel... Vorige week zaterdag hubby's citizenship ceremony, zelfde dag aangemeld voor de electoral roll, dinsdag bevestigd en zaterdag gestemd (pre-vote) voor NSW state elections. Alleen wat extra vragen in het stemlokaal omdat hij nog niet op de stemlijst stond (die werd op 6 maart aangemaakt) maar wel op de electoral roll.
 
Ze kunnen wel snel... Vorige week zaterdag hubby's citizenship ceremony, zelfde dag aangemeld voor de electoral roll, dinsdag bevestigd en zaterdag gestemd (pre-vote) voor NSW state elections. Alleen wat extra vragen in het stemlokaal omdat hij nog niet op de stemlijst stond (die werd op 6 maart aangemaakt) maar wel op de electoral roll.
Je krijgt in ieder geval waar voor je geld :)

Ik ben net even het volkslied aan het opzoeken, zoals elk volkslied: Het is een beetje.... hmmm. Maar wel vriendelijk dat er een opmerking in zit voor overseas people hahaha

"...
For those who’ve come across the seas
We’ve boundless plains to share;
..."

(mag ik even opmerken dat ik na 40+ jaar NL wel genoeg heb van on a boundless plain wonen ;) )
 
Last edited:
We hebben het advies opgevolgd @Emulate. (stay calm)

Eerst de ceremonie, die heel leuk gedaan werd. 80 nieuwe citizens, meeste Noosa Chique gekleed*, en een MC die het heel goed deed, humor, maar niet te, goed gedicht over wat maakt nu eigenlijk een Australiër en een effort om namen goed uit te spreken. (De enige Vlaming was zijn grootste struikelblok @SteveSW ;) ) Al die vreemde namen gaat voor ons, vaak multi-lingual, Europeanen redelijk af, maar voor onze geboren en getogen angelsaksische medelanders is het niet heel standaard. De meneer Deputy Mayor moest twee keer zeggen hoe mooi hij mijn fleurige bloemen overhemd vond. Ik kleurde ook aardig bij de Madam Mayor trouwens :)

IMG_7380.jpeg

* Noosa Chique; Korte/open kledij van luchtig materiaal in lichte tinten maar niet te monochroom.


Daarna even een broodje op Noosa Main Beach, lekker zonder toeristen zo op een dinsdag :)

IMG_0065.JPG

Het voelt niet perse anders nu, maar de ceremonie was heel leuk om te doen, en ik heb er geen spijt van ;)
 
(De enige Vlaming was zijn grootste struikelblok @SteveSW )
Van harte gefeliciteerd!!

Dat belooft dan als Vlaams een struikelblok is. Mijn voornaam zal wel geen probleem zijn 😉. Annelies is soms wel een dingetje: sommige maken er ‘Anne lies …’ van met alle verwarring van dien (ooit een nanny op gesprek gehad die hierdoor eerst dacht dat Annelies’ advertentie een hoax was 🤭)

Moet je je nu ook expliciet afmelden als Nederlander of krijg je nu later bericht van de nl overheid of gebeurt er gewoon niets en gaat je paspoort stilzwijgend uit het systeem?
 
Zolang je naam geen sch klank heeft komt het wel goed. Onze Adrianus Cornelis Maria Scheffers (of zoiets) had dat dus wel. Sch is geen makkie voor Engels sprekenden.

ik verdwijn volgens mij langzaam uit het bestand(?)
 
Proficiat met je Australian Citizenship....neem aan dat je uit volle borst het 'volkslied' hebt gezongen😁
Bij mij speelde bij binnenkomst in de 'hal' waar de ceremony plaatsvond een gitarist de song: Y viva Espana :oops:maar ja dat was voor ze met Citizenship testen begonnen en voordat Australia meedeed aan het Eurovision Songcontest .
 
Proficiat met je Australian Citizenship....neem aan dat je uit volle borst het 'volkslied' hebt gezongen😁
Bij mij speelde bij binnenkomst in de 'hal' waar de ceremony plaatsvond een gitarist de song: Y viva Espana :oops:maar ja dat was voor ze met Citizenship testen begonnen en voordat Australia meedeed aan het Eurovision Songcontest .
Wij hadden een leuke hippe singer/songwriter dame op gitaar ook, maar die speelde meer gepaste muziek, en op het eind het volkslied wat we allemaal mee konden zingen, en ja, mee gedaan uiteraard ;)
 
zo en wie zegt dat het in Australië en dan zeker in FNQ niet snel kan gaan.
Interview/test Citizenship gedaan op 14 maart en 20 april mogen we al naar de ceremony!

om alles even in perspectief te plaatsen, een overzicht van het traject:
- aug 2015: idee Australië
- jan 2016: IELTS testen
- maart 2017: Annelies tekent contract met QLD Health
- aug 2017: skill assessment RANZCP
- oct 2017: skill assessment APHRA
- 23/11/2017: visa grant 457
- 19/12/2017: naar Cairns
- 12/08/2021: visa grant 187
- sept 2022: aanvraag citizenship
- 14/03/2023: interview/test Citizenship
- 20/04/2023: ceremony

Dat wordt een erg zwart gat na de ceremony: geen aanvragen, wachttijden,....meer :cool:
 
Last edited:
zo en wie zegt dat het in Australië en dan zeker in FNQ niet snel kan gaan.
Interview/test Citizenship gedaan op 14 maart en 20 april mogen we al naar de ceremony!

om alles even in perspectief te plaatsen, een overzicht van het traject:
- aug 2015: idee Australië
- jan 2016: IELTS testen
- maart 2017: Annelies tekent contract met QLD Health
- aug 2017: skill assessment RANZCP
- oct 2017: skill assessment APHRA
- 23/11/2017: visa grant 457
- 19/12/017: naar Cairns
- 12/08/2021: visa grant 187
- sept 2022: aanvraag citizenship
- 14/03/2023: interview/test Citizenship
- 20/04/2023: ceremony

Dat wordt een erg zwart gat na de ceremony: geen aanvragen, wachttijden,....meer :cool:
Ah maar je vrouw werkt voor Health. Dus er komt altijd wel weer een uitdaging (of f* up :D)
 
Ah maar je vrouw werkt voor Health. Dus er komt altijd wel weer een uitdaging (of f* up :D)
true....
Maar on the positive: we zaten op een 187 sponsored visa waarin voorwaarde voor 2 jaar bij QLD Health blijven in zat. Met citizenship straks komt dat eigenlijk te vervallen....Niet dat er hier zoveel meer opties zijn als C&Y psychiater, tenzij je in de privé gaat met de nodige (administratieve) uitdagingen daar. Maar die visa druk is er iig af. Het tekort aan psychiaters blijft enorm dus nu ligt de bal toch een heel stuk meer in ons kamp.
 
true....
Maar on the positive: we zaten op een 187 sponsored visa waarin voorwaarde voor 2 jaar bij QLD Health blijven in zat. Met citizenship straks komt dat eigenlijk te vervallen....Niet dat er hier zoveel meer opties zijn als C&Y psychiater, tenzij je in de privé gaat met de nodige (administratieve) uitdagingen daar. Maar die visa druk is er iig af. Het tekort aan psychiaters blijft enorm dus nu ligt de bal toch een heel stuk meer in ons kamp.
Awesome. Overigens, zonder in al te veel details te gaan, werken in de prive sector is minder eng dan wat Q dacht oorspronkelijk. Voornamelijk als je niet als VMO gaat werken maar je aansluit bij een organisatie. Maar dat als een side note :)
 
Het is wel heel druk met de citizenship’s de laatste tijd. Hebben we nog iemand in het verschiet?
Nog steeds de zin niet kunnen vinden om eraan te beginnen. na 1 vermoeiende visa aanvraag en een 2e iets minder maar nog steeds redelijk vermoeiende aanvraag heb ik er nog steeds de energie niet voor. Zelfs ruim 2 jaar later niet ☺️
 
Back
Top