Coronavirus in Australië

People aged 16 to 39 will be eligible for the COVID-19 Pfizer vaccine from 30 August 2021. The Eligibility Checker will be updated and more information about how to make a booking will be available soon.


(wellicht zit de verwarring in de vanaf datum)
Ahaaaa, thanks :up:
 
Niet in QLD naar mijn weten als je je opmerking bedoeld voor heel Australia. Vriendin van ons is gewoon bij de pharmacy naar binnen gelopen voor een AZ vaccinatie, weet niet haar exacte leeftijd, maar rond de 35 gok ik.

Voor Vic:
You can get a free COVID-19 vaccination if you are aged 40 years and over. People aged 18-39 can get the AstraZeneca vaccine (only at participating medical clinics, or certain vaccination centres).
(https://www.coronavirus.vic.gov.au/vaccine)

Ah ja, ik had de vervolg zin ook in m'n hoofd:
...picking your choice of vaccine from a menu

Ja je kunt AZ krijgen. Je moet dan een waiver tekenen dat bewust bent van de risico's en dat je tegen het advies van de overheid in toch AZ wilt nemen.
 
People aged 16 to 39 will be eligible for the COVID-19 Pfizer vaccine from 30 August 2021. The Eligibility Checker will be updated and more information about how to make a booking will be available soon.


(wellicht zit de verwarring in de vanaf datum)



Het is onmiskenbaar vervelend. Mooi verhaal hierboven van die contact tracer.

Opvallend dat je zegt "De meeste mensen houden zich aan restricties". Toevallig vandaag iemand uit Melbourne gesproken en die zei dat mensen lockdownmoe zijn en er met de pet naar gooien ondertussen. Combineer dat met de Delta variant en tel uit je winst.

Wat belangrijk is om te onthouden als vandaag de cijfers hard omhoog gaan, dan komt dit in principe door wat er twee weken geleden gebeurde. Dus je kan niet zeggen "Ja hey, sinds gisteren zitten we in volledige lockdown, je mag je huis niet eens uit en de cijfers gaan vandaag nog omhoog". Zo werkt het niet. Overigens zeg ik niet dat jij dit hier specifiek doet, maar soms wordt er zo wel eens gedacht.

Iedereen is er moe van. Daarom denk ik ook niet meer dat we eruit gaan komen. Wij zitten hier misschien netjes met z'n allen binnen en de meeste mensen misschien, maar ik kan vanuit m'n raam 5 tradies zien, die zonder maskers op lekker in het zonnetje met elkaar aan het lachen zijn. Ook supermarkten en op straat zie ik talloze mensen zonder masker op. Vrienden die lekker met elkaar afspreken in het park. etc.

Tel daarbij op de constant groter wordende groep mensen die al gevaccineerd is en daarom geen interesse meer heeft in het "opofferen" van hun eigen comfort voor de veiligheid van anderen. "Dan hadden die maar eerder moeten boeken".

Maar zoals ik al eerder zei, mijn grootste probleem is met hoe het hele vaccinatie beleid wordt gepresenteerd. Er wordt gedaan alsof dit over twee maanden klaar is want dan zitten we op de 70%. Done deal. Dat is letterlijk hoe collega's en vrienden praten.

Zelfs als we inderdaad eind oktober op die 70%, er wordt de illusie gewekt dat bij 70% heel COVID ineens niet meer bestaat. Alsof mensen dan weer gewoon naar buiten mogen zonder masker, dat we weer overal naartoe mogen.

Vergelijk dat met een België waar zo'n 70% van de totale bevolking volledig is gevaccineerd maar nog steeds zo'n 2000 mensen per dag positief testen, waar nog steeds zo'n 50 mensen per dag opgenomen worden in het ziekenhuis en waar nog steeds 4/5 mensen per dag overlijden.

Komt er een moment dat we moeten accepteren dat we open moeten en dat mensen dan helaas ziek worden en overlijden? Ja. Maar ik denk niet dat dat in oktober gaat gebeuren. In de meeste andere landen waren ze al veel meer open en gingen de cijfers van heel erg naar minder erg dankzij vaccinaties, maar wij moeten een keuze de andere kant op maken. Wij zijn niet open, maar moeten de keuze maken om open te gaan wetende dat de sterftecijfers waarschijnlijk omhoog gaan.
 
Ik probeerde mijn dochter van 17 online in te boeken voor de jab, maar based op age was ze niet eligible, snap er geen snars van want het is toch vanaf 16 jaar?
Onze dochter (17) was een tijdje geleden al geregistreerd en kreeg vorige week bericht om een afspraak in te boeken. Nu donderdag is ze aan de beurt. Nog 1tje te gaan (13j...)
En tegen dan is Annelies in principe al weer klaar voor een booster (in theorie). Het gaat snel en traag tegelijkertijd.
 
Als nuance, België startte met andere cijfers gok ik. Dus moeilijk 1 op 1 vergelijken. Dat de cijfers hier dramatisch omhoog gaan met 70, zelfs 80% vaccinatie graad is natuurlijk waar, en we zullen dan op een gegeven moment BE gaan ‘inhalen’ gok ik ja.
(Geen waarde oordeel over je post, just a side note)
 
Dit lijkt positief:

En Sydney gaat op donderdag versoepelingen aankondigen voor de mensen die gevaccineerd zijn... tsjah. Mooi voor de mensen die gevaccineerd konden worden zullen we maar zeggen.
 
Dit lijkt positief:

En Sydney gaat op donderdag versoepelingen aankondigen voor de mensen die gevaccineerd zijn... tsjah. Mooi voor de mensen die gevaccineerd konden worden zullen we maar zeggen.

OK, hoe ga ik dit zeggen zonder een nieuwe oorlog te starten ;)

1. Eerst zien, dan geloven (easing of restrictions)
2. Daarnaast, Wellicht is het goed om gevaccineerde mensen weer wat te laten doen? Het is goed voor de economie, het verlicht de stress op een groep mensen, daarmee blijven er dus meer (mental health) resources over voor die mensen die het nodig hebben, het is een interessant experiment om te zien wat er gebeurd met verspreiding enz. Voelt het klote voor de mensen die nog niet gevaccineerd zijn; kan ik me helemaal voorstellen. Is de wereld gebaseerd op gelijkheid? Helaas niet. Wordt het gebruikt als de spreekwoordelijke wortel voor de (eligible) rest? Wellicht wel ja.

Ik hoop dat je OK bent daar, ping me gerust even als je even wilt praten.
 
Last edited:
Gentlemen, start your engines!

“…

Victoria to begin vaccinating 16-year-olds​

All 16-39-year-olds will be eligible for Pfizer from 7am tomorrow in Victoria, premier Daniel Andrews has announced. He says the state will be able to do this on the guarantee of the supply from Poland…”
 
OK, hoe ga ik dit zeggen zonder een nieuwe oorlog te starten ;)

1. Eerst zien, dan geloven (easing of restrictions)
2. Daarnaast, Wellicht is het goed om gevaccineerde mensen weer wat te laten doen? Het is goed voor de economie, het verlicht de stress op een groep mensen, daarmee blijven er dus meer (mental health) resources over voor die mensen die het nodig hebben, het is een interessant experiment om te zien wat er gebeurd met verspreiding enz. Voelt het klote voor de mensen die nog niet gevaccineerd zijn; kan ik me helemaal voorstellen. Is de wereld gebaseerd op gelijkheid? Helaas niet. Wordt het gebruikt als de spreekwoordelijke wortel voor de (eligible) rest? Wellicht wel ja.

Ik hoop dat je OK bent daar, ping me gerust even als je even wilt praten.

Haha, geen oorlog. Het is wat het is en we moeten inderdaad weer open. Het wringt wat dat we eerst maanden lang te horen krijgen dat we niet de right thing aan het doen zijn en dat nu dat we nu de komende maande vanuit ons huis naar alle andere mensen mogen kijken die lekker van de zomer aan het genieten zijn, maar dat is geen reden om dan iedereen maar op te sluiten for no reason.

Anyways, Annelies en ik hebben ingeboekt vandaag. Pfizer is vanaf morgen ipv vanaf de 30e voor iedereen boven de 16 beschikbaar. De website knalde er zo'n 10 minuten na de aankondiging al uit, maar wij zaten er bovenop. Annelies boekte in via HotDoc en pakte een last minute die beschikbaar kwam dankzij een annulering. Die optie had ik niet want overal werd duidelijk gemaakt dat mensen zonder Medicare kaart niet welkom waren, maar ik kon boeken via de overheidswebsite in de wetenschap dat je op de dag de optie voor Pfizer krijgt.


E9hSNxbVcAAcu35.jpeg
 
Even een Coronagerelateerde vraag tussendoor als het mag. Heb net van mijn familie in Rosebud gehoord, dat het niet zo goed gaat, 7e Lockdown zei hij en geen werk. weten jullie wat de beste giftcard is voor bijv. Woolies of zo, zijn er kaarten die je in meer winkels kan gebruiken? Of zijn er andere opties? Echt voor boodschappen dus. Ik weet als ik zeg, ik maak geld naar je over, dat ‘m dat niet wordt. Een Giftcard kan ook per email, dus dat lukt 😇👍.

pS mag ook via PB hoor, thx.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: M5
Even een Coronagerelateerde vraag tussendoor als het mag. Heb net van mijn familie in Rosebud gehoord, dat het niet zo goed gaat, 7e Lockdown zei hij en geen werk. weten jullie wat de beste giftcard is voor bijv. Woolies of zo, zijn er kaarten die je in meer winkels kan gebruiken? Of zijn er andere opties? Echt voor boodschappen dus. Ik weet als ik zeg, ik maak geld naar je over, dat ‘m dat niet wordt. Een Giftcard kan ook per email, dus dat lukt 😇👍.

pS mag ook via PB hoor, thx.
Woolworth's gift cards kan je ook bij de, Dan Murphy's Big W en BWS uit geven. Ook zijn er veel caltex tank stations waar je die zelfde kaart kan gebruiken.

De Coles Group & Myer Gift Cards kan gebruikt worden bij Coles Supermarkten, Coles Central, Coles Express, Myer, Target, Kmart, Officeworks, Liquorland, Vintage Cellars en First Choice Liquor. Not bad :)

Trouwens als ze een keer hulp nodig hebben met iets, ik zit maar een half uurtje van Rosebud vandaan :up:
 
Ik schuif wel eens wat geld via Wise (voorheen TransferWise) naar andermans bankrekening. Probleem is dat je daarvoor een gratis Wise account moet hebben/aanmaken maar de ontvanger hoeft dat niet. Voordeel is dat het gewoon harde duiten zijn en geen cards met allerlei weirde verplichtingen.
 
Even een Coronagerelateerde vraag tussendoor als het mag. Heb net van mijn familie in Rosebud gehoord, dat het niet zo goed gaat, 7e Lockdown zei hij en geen werk. weten jullie wat de beste giftcard is voor bijv. Woolies of zo, zijn er kaarten die je in meer winkels kan gebruiken? Of zijn er andere opties? Echt voor boodschappen dus. Ik weet als ik zeg, ik maak geld naar je over, dat ‘m dat niet wordt. Een Giftcard kan ook per email, dus dat lukt 😇👍.

pS mag ook via PB hoor, thx.

Wij sturen via werk VISA giftcards. Zijn pre-paid debit cards met een leuk ontwerpje en kun je overal gebruiken waar je met een pas kunt betalen.
Hier kun je ze geloof ik onder andere remotely bestellen: https://giftcardstore.com.au maar ik heb geen ervaring met het bedrijf verder.
 
  • Like
Reactions: tum
Ik schuif wel eens wat geld via Wise (voorheen TransferWise) naar andermans bankrekening. Probleem is dat je daarvoor een gratis Wise account moet hebben/aanmaken maar de ontvanger hoeft dat niet. Voordeel is dat het gewoon harde duiten zijn en geen cards met allerlei weirde verplichtingen.
Ik heb net een email gestuurd en toch op een voorzichtige manier gevraagd om zijn bankgegevens 💜. We hebben hewoon een CBA bank account, dus dat gaat gewoon makkelijk en dan kan hij het inderdaad besteden aan wat nodig is. Ben benieuwd wat ik hoor. Bedankt allemaal hoor.
 
Back
Top