Je hebt je booster gehaald begrijp ik?
Ik heb nog niet verder terug gelezen, maar de ontwikkelingen rond het virus houden mij bezig zullen we maar zeggen. Ik ben meteen begonnen met typen.
Hier in NL ziet het er naar uit dat je straks elke 9 maanden een prikje moet gaan halen om je "vrijheid" (QR Code) te behouden.
Ik zal verder mijn persoonlijke mening niet aanhalen. Maar het feit dat ze je geen keus laten, door vergaande vrijheidsbeperkende maatregelen, is gewoon verplichten om die prik(ken) te nemen. Dat vind ik hele enge ontwikkelingen.
Geen baas over eigen lichaam is toch wel iets wat we zeker niet moeten willen met zn allen. Los van het feit of je nou voor of tegen de covid vacc bent, dat moet iedereen echt zelf weten.
Hoe zit dat in Australie, ik vraag me dat oprecht af? Ben je daar gewoon klaar als je gevaccineerd (2 prikjes) bent?
Want ik zie op het www protesten (en groot!) in Australie tegen het covid beleid, hoor wilde verhalen over toren hoge boetes en zelfs gevangenisstraf als je niet gevaccineerd bent tegen covid .
Hoe leeft het in Australie?
Hoi Rolls, je snijdt een interessant topic aan. Even vooraf: Ik ben een echte vrijheidsrakker en dingen als keuze en privacy zijn voor mij belangrijke rechten.
Terug naar je vraag die ik in je bericht lees: Is de vaccinatie een inperking van mijn individuele vrijheid?
Het is een mooi filosofisch/ethisch vraagstuk en in andere vormen al beantwoord volgens mij. De huidige situatie is niet nieuw al lijkt dat wellicht zo.
Kort antwoord op : Nee.
In het lang, lees verder.
Nee: Je hebt een keuze. Je kunt wel of niet vaccineren, booster wel niet enz. Niemand dwingt je. Dus je opmerking: Ze laten me geen keus is niet 100% waar. Dat je keuze gevolgen heeft, dat is zo. Maar dat is met alles in het leven. Elke keuze heeft gevolgen. Dat is vrijheid, de mogelijkheid om keuzes te maken en daar de gevolgen
zelf van te dragen. Het is dan aan een ieder om te kiezen of de (mogelijke) impact van een vaccinatie op jou als individu opweegt tegen de impact van een keuze om niet te vaccineren. Maar er schuurt hier iets. Komen we zo op terug.
Uiteraard is er soft-pressure om je wel te laten vaccineren. Het zou echt eng worden als de politie je van je bed licht om je in een cel te laten vaccineren onder dwang. Maar dat is niet zo.
Daarnaast is absolute vrijheid in grote mate een illusie. We worden altijd in grote mate beperkt in onze vrijheden. Dit is bijvoorbeeld allemaal niet toegestaan in NL:
- In je blote kont op straat rond lopen
- Tegen een boom plassen in openbare ruimte
- 200km/u rijden op de A2
- Met een biertje op achter het stuur zitten
- (Hard) Drugs in bezit hebben/gebruiken
- Machine geweer bezitten (laat staan gebruiken)
- enz.
Daar wordt nu aan toegevoegd: Ongevaccineerd rond lopen in een druk restaurant enz.
Waarom zijn die inperkingen allemaal wel OK? Omdat Individuele vrijheid begrenst wordt door de impact die het heeft op society/je medemens.
- Blote kont: Nemen mensen aanstoot aan
- Boom plassen: Bah, stinkt voor mijn deur, onhygiënisch, kans op ziektes enz.
- 200 km/u rijden: Meer milieu vervuiling/climate change met impact op anderen, kans op ongevallen, kosten voor de samenleving enz.
- Dronken rijden: Grotere kans op ongelukken, kosten voor de samenleving doordat je en lantaarnpaal of erger omrijdt.
- Hard drugs gebruiken: Gezondheid risico voor jou, ziekenhuisopnamen, kosten voor de samenleving. Om nog maar te zwijgen over de productielijn slachtoffers (drugs kartel moorden... enz.)
- Machine geweer: Hoger risico op mass shooting
- Niet (voldoende) gevaccineerd zijn: Even plat gezegd: Mij opzadelen met een hoger risico om besmet te worden door een niet gevaccineerd persoon, ziekenhuiskosten van jezelf of medemensen, enz. (Vraag: wat is meer waard: de zogenaamde vrijheid van de ongevaccineerde, of mijn gezondheid/leven)
Stapje terug in de tijd; hoe zijn we hier gekomen: De Enlightment en de Founding Fathers (USA).
(Met al die nutters in de USA denk je wellicht dat dat land gek is. Maar dat is vooral verkeerd uitleggen van mooi ideeën helaas.) De Founding Fathers hebben in grote mate bepaald hoe landen tegenwoordig werken.
Een belangrijke stelling in de constitution is dat je individuele vrijheid zo ver strekt tot het andere mensen raakt.
"...Your right to swing your arms ends just where another person’s nose begins..."
Everyone can do whatever they want, as long as it doesn’t harm anyone else. This compromise has two points baked into it. The first part—
everyone can do whatever they want—describes what citizens can do. Their rights. The second part—
as long as it doesn’t harm anyone else—describes what citizens cannot do. Their restrictions.
Freedom is constrained so people can have more of it. Sounds a bit counter-intuitive at first.
Pre-Enlightment: Time of Kings and Queens: Everyone started off with unlimited freedom. Until conflict arise. Since everyone can do whatever they want, if they have the power to pull it off, the person with the bigger cudgel (power) will use it to restrict the freedom of the person with the smaller one. Resulting in an outcome in which a handful of powerful people have a lot of freedom and the vast majority of people have very little of it.
Post-Enlightment: We now follow a different rule: Everyone can do whatever they want, as long as it doesn’t harm anyone else. In exchange for giving up the freedom to harm or bully others, you could live a life entirely free from anyone bullying you. No one would be completely free, but everyone would be mostly free.
(Paraphrased/quoted from: https://waitbutwhy.com/2019/09/enlightenment-kids.html)
- Je mag dus geen 200km/u op de A2 want er is een groot risico it will harm others.
- Je mag dus geen machine geweer hebben want het doet de kans op harm to others enorm toenemen
(de USA is hier dus uit de bocht gevlogen door een amendment zwaarder te laten wegen dan de constitutionele rechten)
- Je moet dus gevaccineerd zijn om een cafe in te mogen, omdat je anders een groot risico bent to harm others.
- Je moet dus gevaccineerd zijn om kantoor in te kunnen omdat je werkgever een plicht heeft om voor andere medewerkers een zo veilig mogelijke werkomgeving te creëren
- enz.
Zoals je ziet: We zijn nooit helemaal vrij, en juist
daarom zijn we heel behoorlijk vrij.
Ik hoop dat het een beeld schetst van hoe een samenleving werkt en dat (individuele) vrijheid nooit absoluut is.
(mooi woord trouwens:
samen-leven > samenleving)
P.S. En yep, booster shot gehaald.