Coronavirus in Australië

Het feit dat deze rubriek naar beneden is gezakt is denk ik een goed teken. Toch?
Vandaag heb ik mijn booster mogen halen. Blijkbaar heeft QLD beslist om al na 5 maand boosters toe te laten. Omnikron of de opening van de grenzen straks? Iig was er redelijk veel animo in het convention centre dat nog een week dient als mass vaccination hub.
Correct, is nu 5 maanden, dus wij zijn ook eligible. Dus ik denk, download even bewijs van de eerste twee. Blijk ik niet geregistreerd te zijn als gevaccineerd :eek: Medicare denkt dat ik een anti-vaxxer ben grrrrrrrrr! Nu, dus het traject in om te kijken of dit gefixeerd kan worden.... Wordt vervolgd

Daarnaast, nu QLD opengaat vanaf maandag, ook wel weer een 'spannend' moment. Queensland is nu al twee jaar een veilige haven. Fort Queensland. En nu social distancing, QR scannen en maskers dragen een beetje uit het systeem weg zakken gaat de ophaalbrug naar beneden en laten we alles binnen. Ik vind het best wel wat eigenlijk...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: tum
Oh fijn dat dat kon. Mijn moeder (73) hier in NL,heeft 22 december haar afspraak pas kunnen maken. En ik kan dan 🤞 eind januari als het goed is, omdat iedereen na 1 januari, mits het 6 maanden geleden is eenafspraak mag maken. Heb jij, of hebben jullie enig zicht op hoe het gaat als straks in alle staten de 90% gehaald is, of het nu16+ of 12+ is? zouden dan echt alle restricties vervallen voor quarantaine voor international travel, zoals er nu op de diverse roadmaps staat aangegeven. Praten ze daar bijvoorbeeld over in serieuze tv programma’s die nieuwswaardig zijn 😅.
Het zit in de vraag:
Alle staten 90% of, Australia 90% Dat is heel anders ;)

Voor de percentages in de diverse nieuws en pers artikelen: Lees de kleine lettertjes. Soms wordt 16+ gebruikt. Soms 12+. Soms de gehele bevolking. Ligt er aan, als we willen vergelijken met andere OECD landen dan is het anders dan het halen van de originele targets (16+)

16+ per state/territory

Screen Shot 2021-12-12 at 17.14.22.png

Hieronder de ranglijst OECD landen (hier wordt weer gekeken naar totale bevolking) Australia op jacht naar een top 10 positie! Wie had dat ooit gedacht nadat we maanden lang de rode lantaarn droegen!

Screen Shot 2021-12-12 at 17.15.16.png



En dit hieronder is nog steeds 'het plan' volgens mij. Lees er in wat je wilt (los van dat elke staat ook weer zijn eigen ding doet)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: tum
Blijk ik niet geregistreerd te zijn als gevaccineerd :eek: Medicare denkt dat ik een anti-vaxxer ben grr
Gefixed! Applausje voor QLD Health/Nambour Hospital. Gisteren gebeld, binnen 10 seconden iemand aan de lijn. Moest een mailtje sturen met mijn gegevens. Maandag ochtend gefixed en available in Medicare/MyGov.
 
Je hebt je booster gehaald begrijp ik?

Ik heb nog niet verder terug gelezen, maar de ontwikkelingen rond het virus houden mij bezig zullen we maar zeggen. Ik ben meteen begonnen met typen.
Hier in NL ziet het er naar uit dat je straks elke 9 maanden een prikje moet gaan halen om je "vrijheid" (QR Code) te behouden.

Ik zal verder mijn persoonlijke mening niet aanhalen. Maar het feit dat ze je geen keus laten, door vergaande vrijheidsbeperkende maatregelen, is gewoon verplichten om die prik(ken) te nemen. Dat vind ik hele enge ontwikkelingen.
Geen baas over eigen lichaam is toch wel iets wat we zeker niet moeten willen met zn allen. Los van het feit of je nou voor of tegen de covid vacc bent, dat moet iedereen echt zelf weten.

Hoe zit dat in Australie, ik vraag me dat oprecht af? Ben je daar gewoon klaar als je gevaccineerd (2 prikjes) bent?

Want ik zie op het www protesten (en groot!) in Australie tegen het covid beleid, hoor wilde verhalen over toren hoge boetes en zelfs gevangenisstraf als je niet gevaccineerd bent tegen covid .

Hoe leeft het in Australie?
 
Ik kan voor maatregelen alleen over Victoria spreken, zowel de regels als de boetes verschillen per staat enorm. Maar hier zijn de federale getallen voor vaccine hesitancy in Australia:


Boosters worden vanaf deze maand federaal uitgerold. Op dit moment wordt voor 'normale' (dus niet immuno-compromised) mensen nog een 6-month gap na de 2e injectie gehandhaafd. Vermoedelijk gaat dat in 2022 naar 5 maanden. Hier is een van de meest vooraanstaande Australische wetenschappers over dit onderwerp:


De boetes en straffen, net als de inreis- en quarantaineregels, verschillen per staat en veelal ook per politieke kleur van een staat.
Vaccine mandates (inclusief boosters) zijn er in sommige staten voor bepaalde beroepsgroepen die in high-risk fields werken.

Er zijn op XPdite vrijwel geen mensen te vinden die de wetenschap in twijfel trekken. Voor zijn mening baseert iedereen hier zich op de recentste wetenschappelijke bevindingen.
 
Last edited:
Je hebt je booster gehaald begrijp ik?

Ik heb nog niet verder terug gelezen, maar de ontwikkelingen rond het virus houden mij bezig zullen we maar zeggen. Ik ben meteen begonnen met typen.
Hier in NL ziet het er naar uit dat je straks elke 9 maanden een prikje moet gaan halen om je "vrijheid" (QR Code) te behouden.

Ik zal verder mijn persoonlijke mening niet aanhalen. Maar het feit dat ze je geen keus laten, door vergaande vrijheidsbeperkende maatregelen, is gewoon verplichten om die prik(ken) te nemen. Dat vind ik hele enge ontwikkelingen.
Geen baas over eigen lichaam is toch wel iets wat we zeker niet moeten willen met zn allen. Los van het feit of je nou voor of tegen de covid vacc bent, dat moet iedereen echt zelf weten.

Hoe zit dat in Australie, ik vraag me dat oprecht af? Ben je daar gewoon klaar als je gevaccineerd (2 prikjes) bent?

Want ik zie op het www protesten (en groot!) in Australie tegen het covid beleid, hoor wilde verhalen over toren hoge boetes en zelfs gevangenisstraf als je niet gevaccineerd bent tegen covid .

Hoe leeft het in Australie?

Hoi Rolls, je snijdt een interessant topic aan. Even vooraf: Ik ben een echte vrijheidsrakker en dingen als keuze en privacy zijn voor mij belangrijke rechten.

Terug naar je vraag die ik in je bericht lees: Is de vaccinatie een inperking van mijn individuele vrijheid?

Het is een mooi filosofisch/ethisch vraagstuk en in andere vormen al beantwoord volgens mij. De huidige situatie is niet nieuw al lijkt dat wellicht zo.

Kort antwoord op : Nee.

In het lang, lees verder.

Nee: Je hebt een keuze. Je kunt wel of niet vaccineren, booster wel niet enz. Niemand dwingt je. Dus je opmerking: Ze laten me geen keus is niet 100% waar. Dat je keuze gevolgen heeft, dat is zo. Maar dat is met alles in het leven. Elke keuze heeft gevolgen. Dat is vrijheid, de mogelijkheid om keuzes te maken en daar de gevolgen zelf van te dragen. Het is dan aan een ieder om te kiezen of de (mogelijke) impact van een vaccinatie op jou als individu opweegt tegen de impact van een keuze om niet te vaccineren. Maar er schuurt hier iets. Komen we zo op terug.

Uiteraard is er soft-pressure om je wel te laten vaccineren. Het zou echt eng worden als de politie je van je bed licht om je in een cel te laten vaccineren onder dwang. Maar dat is niet zo.

Daarnaast is absolute vrijheid in grote mate een illusie. We worden altijd in grote mate beperkt in onze vrijheden. Dit is bijvoorbeeld allemaal niet toegestaan in NL:
- In je blote kont op straat rond lopen
- Tegen een boom plassen in openbare ruimte
- 200km/u rijden op de A2
- Met een biertje op achter het stuur zitten
- (Hard) Drugs in bezit hebben/gebruiken
- Machine geweer bezitten (laat staan gebruiken)
- enz.
Daar wordt nu aan toegevoegd: Ongevaccineerd rond lopen in een druk restaurant enz.

Waarom zijn die inperkingen allemaal wel OK? Omdat Individuele vrijheid begrenst wordt door de impact die het heeft op society/je medemens.
- Blote kont: Nemen mensen aanstoot aan
- Boom plassen: Bah, stinkt voor mijn deur, onhygiënisch, kans op ziektes enz.
- 200 km/u rijden: Meer milieu vervuiling/climate change met impact op anderen, kans op ongevallen, kosten voor de samenleving enz.
- Dronken rijden: Grotere kans op ongelukken, kosten voor de samenleving doordat je en lantaarnpaal of erger omrijdt.
- Hard drugs gebruiken: Gezondheid risico voor jou, ziekenhuisopnamen, kosten voor de samenleving. Om nog maar te zwijgen over de productielijn slachtoffers (drugs kartel moorden... enz.)
- Machine geweer: Hoger risico op mass shooting
- Niet (voldoende) gevaccineerd zijn: Even plat gezegd: Mij opzadelen met een hoger risico om besmet te worden door een niet gevaccineerd persoon, ziekenhuiskosten van jezelf of medemensen, enz. (Vraag: wat is meer waard: de zogenaamde vrijheid van de ongevaccineerde, of mijn gezondheid/leven)


Stapje terug in de tijd; hoe zijn we hier gekomen: De Enlightment en de Founding Fathers (USA). (Met al die nutters in de USA denk je wellicht dat dat land gek is. Maar dat is vooral verkeerd uitleggen van mooi ideeën helaas.) De Founding Fathers hebben in grote mate bepaald hoe landen tegenwoordig werken.

Een belangrijke stelling in de constitution is dat je individuele vrijheid zo ver strekt tot het andere mensen raakt.

"...Your right to swing your arms ends just where another person’s nose begins..."

Everyone can do whatever they want, as long as it doesn’t harm anyone else. This compromise has two points baked into it. The first part—everyone can do whatever they want—describes what citizens can do. Their rights. The second part—as long as it doesn’t harm anyone else—describes what citizens cannot do. Their restrictions.

Freedom is constrained so people can have more of it. Sounds a bit counter-intuitive at first.

Pre-Enlightment: Time of Kings and Queens: Everyone started off with unlimited freedom. Until conflict arise. Since everyone can do whatever they want, if they have the power to pull it off, the person with the bigger cudgel (power) will use it to restrict the freedom of the person with the smaller one. Resulting in an outcome in which a handful of powerful people have a lot of freedom and the vast majority of people have very little of it.

Post-Enlightment: We now follow a different rule: Everyone can do whatever they want, as long as it doesn’t harm anyone else. In exchange for giving up the freedom to harm or bully others, you could live a life entirely free from anyone bullying you. No one would be completely free, but everyone would be mostly free. (Paraphrased/quoted from: https://waitbutwhy.com/2019/09/enlightenment-kids.html)


- Je mag dus geen 200km/u op de A2 want er is een groot risico it will harm others.
- Je mag dus geen machine geweer hebben want het doet de kans op harm to others enorm toenemen (de USA is hier dus uit de bocht gevlogen door een amendment zwaarder te laten wegen dan de constitutionele rechten)
- Je moet dus gevaccineerd zijn om een cafe in te mogen, omdat je anders een groot risico bent to harm others.
- Je moet dus gevaccineerd zijn om kantoor in te kunnen omdat je werkgever een plicht heeft om voor andere medewerkers een zo veilig mogelijke werkomgeving te creëren
- enz.

Zoals je ziet: We zijn nooit helemaal vrij, en juist daarom zijn we heel behoorlijk vrij.

Ik hoop dat het een beeld schetst van hoe een samenleving werkt en dat (individuele) vrijheid nooit absoluut is.
(mooi woord trouwens: samen-leven > samenleving)


P.S. En yep, booster shot gehaald.
 
Last edited:
Not trying to start a shitstorm, maar het is fascinerend om te zien hoe de premiers (federal en state) een andere toon zingen als een paar maanden geleden. Ik bedoel echt fascinerend. Het is echt interessant om dit soort bewegingen te observeren (jammer dat het ons allen aangaat) Geen Labour of Liberal dingetje hoor, dit soort dingen zie je overal, het is nu alleen wat prominenter zichtbaar.

on face masks: 'We are treating the people of our state like adults'

public health is a 'personal' decision (deze is echt mooi, public en personal in 1 zin, zie mijn bovenstaande post))


En waar de CHO's een nu vaak andere boodschap uitzenden, maar niet meer leidend lijken te zijn

Ik heb een gevoel waar het ons gaat brengen, (ben geen expert)
Wellicht is wijdverspreid Covid de enige weg voorwaarts, niet alles in het leven is te controleren en veilig te maken in combinatie met het soort leven wat we ook willen leven (reizen, werk hebben enz.)

Dus zeggen dat ik geen reizen wil toestaan is hypocriet. Ik wil liever geen NSW/Victorians hier (no offence) maar wil mijn moeder uit NL wel hier (een land met veel meer cases)
Dat toerisme een belangrijke bron van inkomsten is in QLD is een understatement. Dus ja, als we niet een grote groep mensen aan de bedelstaf willen, dan moet daar ook beweging in komen.
Enz. Complicated stuff!

Hier nog mensen die grote reisplannen hebben voor de kerst? Ik zie op de Socials al wat meer bekende (xpdite) gezichten over staats- en landsgrenzen reiken. Enjoy!
 
Hier nog mensen die grote reisplannen hebben voor de kerst? Ik zie op de Socials al wat meer bekende (xpdite) gezichten over staats- en landsgrenzen reiken. Enjoy!
Wij hebben net onze eerste internationale reis voltooid. Heel blij dat we bij een bruiloft in de VS hebben kunnen zijn, en weer konden terugkomen zonder problemen.

Deze week komen mijn ouders eindelijk op bezoek, dus wij maken flink gebruik van de open grenzen!
 
Wij hebben net onze eerste internationale reis voltooid. Heel blij dat we bij een bruiloft in de VS hebben kunnen zijn, en weer konden terugkomen zonder problemen.

Deze week komen mijn ouders eindelijk op bezoek, dus wij maken flink gebruik van de open grenzen!
Ah, weer terug ;)
En ouders op komst! Mijn moeder komt eind Januari (als de wereld weer niet nog een keer op zijn kop gaat. Eerst zien dan geloven ;) )
 
De kids en ik vliegen volgende week maandag naar Nederland, hopelijk weer terug op de 20e januari. En dan het liefst zonder quarantaine, maar als het echt moet dan wel graag thuis. Die ergerlijke regel (je bent temp dus hotel quarantaine) zal hopelijk als we boven de 90% zitten wel aangepast zijn, want met twee toddlers in een hotelkamer….
 
Ik hoor weer dingen over restricties...

View attachment 1640
Aha? Ik hoor hier nog weinig behalve mask mandates in meer plekken.

De Doherty modellen voorspellen 200.000 cases per dag eind volgende maand indien we geen stappen ondernemen. 200.000…. Dat is wel veel op een kleine bevolking. Dus ik hoop op een respons, wat dat dan ook mag zijn.
 
Bron: NOS.nl, 01.00 22/12/21

Nieuwe inreisregels voor reizigers uit niet-EU landen​

Vandaag zijn nieuwe inreisregels voor reizigers van buiten de EU ingegaan. Vanaf 00.00 uur geldt een testplicht voor alle reizigers uit niet-EU landen die naar Nederland reizen. Dit geldt ook voor gevaccineerden en mensen met een herstelbewijs. Reizigers uit zeerhoogrisicogebieden moeten verplicht in quarantaine.
Het testbewijs - van een PCR-test - mag maximaal 48 uur oud zijn, het testbewijs van een antigeentest maximaal 24 uur. De reizigers uit zeerhoogrisicogebieden moeten verplicht tien dagen in quarantaine. Deze periode kan worden verkort tot vijf dagen met een negatieve test bij de GGD op dag 5.
De nieuwe inreisregels gelden niet voor reizigers uit EU/Schengenlanden en de Caribische delen van het Koninkrijk: Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Er gelden uitzonderingen op de nieuwe inreisregels: kinderen jonger dan 12 jaar hoeven bijvoorbeeld geen negatieve testuitslag te laten zien. Lees hier meer over de uitzonderingen.
 
Niet veel nieuws onder de zon, want als je bijvoorbeeld via Singapore naar NL reist heb je toch al een PCR test nodig die max. 48 uur oud is.
 
Aha? Ik hoor hier nog weinig behalve mask mandates in meer plekken.

De Doherty modellen voorspellen 200.000 cases per dag eind volgende maand indien we geen stappen ondernemen. 200.000…. Dat is wel veel op een kleine bevolking. Dus ik hoop op een respons, wat dat dan ook mag zijn.
 
Back
Top