BTW dit was ook een mooie staaltje van controversieel zijn.... Heeft wel veel levens gered ;-)
One of the most important medical advances may also be the simplest: hand-washing. It's the best defense against spreading disease. And its power was discovered long before anyone knew about germs.
www.npr.org
Dit is een fantastisch voorbeeld van... Wetenschap. Het is niet controversieel, hij testte en testte verschillende hypotheses. Sommige werkten niet, sommige wel.
Ik zie de controversie niet zo in dit verhaal. Als je elk nieuwe hypothese controversieel wil noemen is de complete wetenschap controversieel.
"...
So, what do we mean by “science as a process?” In other words, how does science work? Science and scientists utilize the scientific method, a standard, rigorous, and step-wise process to understand the world. After an idea or observation, scientists pose a hypothesis, which is a tentative explanation or assumption about some particular aspect of nature. To be valid, the hypothesis must be testable, and, more importantly, it must be refutable. When the hypothesis is tested, it is either supported or refuted. If the hypothesis is refuted, then an alternative hypothesis is posed and the process continues. If a hypothesis is not refutable (or falsifiable), it does not meet the minimum requirements of the scientific method. For example, a hypothesis that God created the earth cannot be refuted, and therefore it cannot be evaluated using the scientific method..."
Ik ben ook voor nieuwe hypotheses, mensen die de status quo uitdagen is goed, zoals ik al zei, controversieel hoeft niet altijd slecht te zijn. Maar indien je een controversiele hypothese poneert, moet je deze a) kunnen onderbouwen b) mensen moeten je onderzoek kunnen herhalen, en c) de resultaten moeten dan hetzelfde zijn.
Als ik roep dat lucht blauw is omdat de smurfen teveel scheten laten is dat een controversiele stelling maar geen wetenschappelijke hypothese. Die a) niet goed onderbouwt is b) niet herhaalbaar is en c) het experiment Smurfen scheten kleuren de lucht blauw is niet eens uit te voerend niet wetenschappelijk (Smurfen bestaan niet echt namelijk)
Veel van de filmpjes die je aandraagt zitten een beetje in de hoek van een mening/stelling verpakt in een semi-wetenschappelijk argument.
Wat betekent dat dan voor ons hier op dit forum, wij zijn allemaal leken, niemand hier is naar mijn weten Post-Doc in virologie, klimaat verandering of geologie. Wat is dan onze beste kans op het juiste antwoord? Wederom wetenschap. Als er consensus is onder wetenschappers dan is er geen betere waarheid op dit moment. Er is namelijk rigoureus herhaald, en de herhalingen haalden de hypothese niet onder uit. Gelukkig is wetenschap heel kritisch, dus als er 1 herhaling een hypothese disproofs dan gaat alles op zijn kop. Een mening uiten, maar verder niets disproven is niet wetenschap. En kan dus (door ons leken) min of meer 'genegeerd' worden tot de mening omgevormd wordt tot een hypothese, die wordt getest, herhaald en blijft overeind. (Of je moet 1h38 over hebben)
Voorbeeldje: Relativeits theorie. Beschreven rond 1915, volledig theoretisch en controversieel want het concept TIJD(!) en Zwaartekracht gaan volledig op de schop. Wordt al meer dan 100 jaar getest en getest en nog steeds overeind. Dat is nu mooie (controversiele) wetenschap. Ondertussen niet controversieel meer want alle herhalingen wijzen er op dat Albert zijn idee niet zo gek was.
Als die ene mevrouw (of een van die andere YouTubers) nu een hypothese neerlegt, resultaten behaald en andere wetenschappers herhalen die onderzoeken en komen tot dezelfde conclusie... Dan...horen wij leken het wel. Tot die tijd volg ik de consensus. (want ik ben geen Post-Doc virologie)
Oh, en dat de test voor Covid-19 niet feilloos is, dat is algemeen bekend hoor. Niets schokkends aan. Een heleboel aandoeningen kunnen niet 100% zekerheid aangetoond worden. Maar wel met aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid.
Of de maatregelen (isolatie e.d.) overtrokken zijn... Goede vraag, maar meer een ethisch/filosofisch vraagstuk dan natuur wetenschap.
Mijn vriendin (MsA Psychologie) zei ooit eens, mensen halen altijd iets uit hun gedrag, het maakt ze dat ze zich goed voelen, beter voelen, zielig voelen, boos voelen enz. Maar het heeft een effect op ze, wat ze na blijven jagen. Misschien iets om over na te denken? Wat brengt het najagen van controversiele 'out there' YouTube filmpjes voor jou? Geen enkel antwoord is goed of fout. Maar wel interessant voor de zelf ontdekking wellicht?
Ga ik even een half uurtje in meditatie voor mijn eigen zelf ontdekking. Want daar is ook nog genoeg te ontdekken!
Have a nice day!