Dit is de sleutel, en dat betekent volgens mij dat we hier in ACT binnenkort toch echt weer ietsje meer kunnen gaan bewegen. Het totaal aantal gevallen loopt op met ~1 per week. Meer dan 20 van dat Cruiseship trouwens. Aantal active cases: 5 Aantal personen in het ziekenhuis: 0
Dat betekent dat de Susceptible groep nog enorm is. De Infectious enorm klein en de Recovered ook heel klein. De S moet naar beneden, de Infectious moet onder controle blijven/langzaam groeien en de R hopelijk ook (al is een dode in dit model ook Recovered/Removed) Leerzame video met wat scenario's
In lockdown tot er een vaccin is, ergens in 2021 of 2022 heeft ook allerlei nare gevolgen voor de gezondheid van velen. Mensen stellen nu al doktersbezoek uit, dat is voor sommige net teveel en vallen dan om vanwege een ander medisch issue wat te laat opgemerkt wordt. Zelfde lijkt me voor huiselijk geweld, depressies e.d. (suïcide rates, iemand al cijfers?). Anecdotisch 'bewijs': Toen ik laatst een skin cancer clinic belde voor een check kon ik dezelfde dag terecht. Normaal heb je weeeeeeken wachttijd. Er zijn nu dus mensen die een melanoom hebben die niet op tijd opgepikt wordt. (exact hoe mijn vader aan zijn eind gekomen is)
We zullen dus helaas een langzame, gecontroleerde toename moeten accepteren, zo langzaam dat de ziekenhuizen het aan kunnen. Daarbij hebben we de afgelopen weken tijd gewonnen om de ziekenhuizen en procedures rondom Covid op orde te krijgen, ventilatoren op te schalen en PPE in te winnen (ik hoop dat ze dat hebben kunnen doen, plannen is niet de sterkste eigenschap van Australiërs).
Het is een illusie om te denken dat we geen mensen gaan verliezen, we hebben als Westerse samenleving vaak het idee dat alles te controleren is en dat de dood een vreemde gast is, die we altijd op afstand kunnen houden, of op zijn minst voor de eerste 80 jaar van ons leven. In veel plekken in de wereld weet men wel beter trouwens. International travel lijkt me dan ook niet zo'n goed idee. Maar hier lokaal in Canberra vermoedt ik dat de scholen binnen 4 weken weer open gaan bijvoorbeeld.
Stay safe, don't go mad and have some (self-)compassion!
P.S. Wat je ook van plan bent dit weekend;
Injecteer geen disinfectant!