Coronavirus in Australië

Dat is geen straf! Maar ik wil eerst wel graag weer gewoon kamperen in NSW! Een simpele regel zoals in QLD < 50 km van huis blijven, lijkt me een prima start.
Helemaal mee eens, en tijd om die arme ondernemers in Zuid-Oost NSW eens een hart onder de riem te steken door onze dollars daar uit te geven.
 
Doe maar niet. Volgens mij hebben we al genoeg aan gegeven dat afwijkende meningen mogen, mits je ze onderbouwd. Alleen een controverse starten is niet de bedoeling.
 
Last edited by a moderator:
Ik denk dat we het hier in Australia goed doen met het aantal Corona gevallen en de rustige opbouw van contacten. Als ik dan de opbouw voor Nederland zie mbt contact/opening van horeca etc, denk ik dat ze daar wel erg hard van stapel lopen. Zeker als ik lees over overvolle winkelstraten en nauwelijks afstand houden. Of ben ik nu te voorzichtig? https://nos.nl/artikel/2333007-zo-z...maatregelen-er-in-de-komende-maanden-uit.html
 
Ik denk dat we het hier in Australia goed doen met het aantal Corona gevallen en de rustige opbouw van contacten. Als ik dan de opbouw voor Nederland zie mbt contact/opening van horeca etc, denk ik dat ze daar wel erg hard van stapel lopen. Zeker als ik lees over overvolle winkelstraten en nauwelijks afstand houden. Of ben ik nu te voorzichtig? https://nos.nl/artikel/2333007-zo-z...maatregelen-er-in-de-komende-maanden-uit.html
De curve is afgevlakt, dat was toch het doel? Wat moet er nog meer gebeuren voordat de economie weer voorzichtig uit het coma wordt teruggebracht?
 
Ik zou voorstellen: 0 nieuwe infecties. We zijn een eiland, dus nog heel even volhouden en dan zijn we ervan af. Dan nog wachten tot er een werkend vaccin is voor we alle grenzen open zetten voor internationale reizigers. Terwijl dan al de andere landen een 2e en 3e golf krijgen, kan hier de economie volledig recupereren. Let's do it 👊

In Nederland en België, tsja daar hebben ze niet echt grenzen. Dus zij zullen allicht blijvend de curve moeten afvlakken tot er een vaccin is of een verregaande vorm van groepsimmuniteit. Dat start/stop gaat de economie wel pijn doen vrees ik.
 
Last edited:
Het is een interessant idee, het is niet onmogelijk om geheel Australia of grote delen helemaal virus vrij te krijgen. Canberra is een beetje een eiland op dit eiland en we zijn al even virus-loos. Maar Sydney en Melbourne is wel lastig hoor. 4 miljoen mensen op een hoop, lange incubatie tijd. Voor je dat echt een week lang met 0 nieuwe gevallen hebt... Als armchair expert... dat kan wel eens lastig zijn? Maar help het je hopen.
 
Canberra is een mooi voorbeeld dat het kan. Vergeet niet dat je slechts 1 persoon nodig hebt om het lont terug aan te steken. Voorlopig doet NSW en VIC verder met de lockdown. En als we met z'n allen Covidsafe draaien dan kunnen we nieuwe infecties snel indammen. Gezien het steeds lager aantal nieuwe besmettingen geloof ik dat we er kunnen geraken. Maar we moeten nog even volhouden, da's de enige vereiste. Het is net als een tourniquet, het aandraaien en aanhouden doet verschrikkelijk pijn. Maar te vroeg loslaten en alles is voor niets geweest.
 
NSW lijkt wel OK te gaan nu. Vic hebben een beetje pech met die slachterij.

Al deze ellende begon met vlees eten en spiked nu weer in Victoria ivm met vlees eten (Cedar Meats) Ironisch toeval.

Ik neem nog een vega burger :up: ;)
 
Het is een interessant idee, het is niet onmogelijk om geheel Australia of grote delen helemaal virus vrij te krijgen. Canberra is een beetje een eiland op dit eiland en we zijn al even virus-loos. Maar Sydney en Melbourne is wel lastig hoor. 4 miljoen mensen op een hoop, lange incubatie tijd. Voor je dat echt een week lang met 0 nieuwe gevallen hebt... Als armchair expert... dat kan wel eens lastig zijn? Maar help het je hopen.
De teller staat weer op 1
 
NSW lijkt wel OK te gaan nu. Vic hebben een beetje pech met die slachterij.

Al deze ellende begon met vlees eten en spiked nu weer in Victoria ivm met vlees eten (Cedar Meats) Ironisch toeval.

Ik neem nog een vega burger :up: ;)

Deze ellende begon niet met vlees eten maar in een chinees lab volgens onze amerikaanse vrienden.

Ik compenseer je met een extra kippebout vanavond 😋
 
Ik zou voorstellen: 0 nieuwe infecties. We zijn een eiland, dus nog heel even volhouden en dan zijn we ervan af. Dan nog wachten tot er een werkend vaccin is voor we alle grenzen open zetten voor internationale reizigers. Terwijl dan al de andere landen een 2e en 3e golf krijgen, kan hier de economie volledig recupereren.
0 Nieuwe infecties is een mooi streven, maar het kan geen doel op zichzelf zijn omdat niemand weet hoe lang dat gaat duren. Canberra is inderdaad een mooi voorbeeld. Een dag roepen ze zichzelf uit tot virusvrij, 2 dagen later hebben ze weer een geval. Nu SA, twee weken niets, dan hebben ze er weer een gevonden (heeft er 6 weken mee rondgelopen). Er zullen nog steeds mensen (Australiers en permanent residents) terugkeren uit het buitenland (grootste bron van onze bevestigde gevallen), er zijn nog steeds mensen die voor "essentiele" doeleinden mogen uitreizen en dus weer terugkeren, mensen moeten nog steeds tussen de staten reizen, mensen moeten nog steeds "essentieel" werk doen. Je kunt dit niet eindeloos volhouden. En uiteindelijk zal de rest van de wereld ook weer opengaan, immuun of niet, en zal Australie toch ook weer de grenzen moeten gaan openen. Hopelijk zijn we dan gevaccineerd, maar daar zal ik niet al mijn centen op inzetten.

De CovidSafe app is op zichzelf een goed initiatief (als ze alle technische beperkingen kunnen oplossen), maar heeft de meeste waarde wanneer de samenleving/economie weer op gang komt. Als we de lockdown volhouden dan zullen de meeste mensen nooit meer dan 15 min binnen 1,5m van iemand anders dan de eigen familie komen en is die app dus nutteloos de batterij van de telefoon aan het opvreten. Met de lage getallen die we hebben in Australie is het gradueel terugkeren naar normaal in combinatie met de hygiene, testing en contact tracing naar mijn mening de enige verantwoorde benadering en wie weet kunnen we daarmee ook het ideaal behalen.

De groepsimmuniteit is ondertussen een fabeltje, een wanidee dat blijkbaar hardnekkig blijft hangen bij mensen die koste wat het wil de economie willen heropstarten uit eigenbelang.
In Nederland en België, tsja daar hebben ze niet echt grenzen. Dus zij zullen allicht blijvend de curve moeten afvlakken tot er een vaccin is of een verregaande vorm van groepsimmuniteit. Dat start/stop gaat de economie wel pijn doen vrees ik.
Wow, doing a 180?
 
De teller staat weer op 1

Een dag roepen ze zichzelf uit tot virusvrij, 2 dagen later hebben ze weer een geval



Ja en Nee. It’s complicated ;) En het was een week zonder nieuwe cases. Van Zondag 26 April tot Maandag 4 Mei: No new confirmed cases.
Een een dag of 3-4 zonder active cases (van donderdag of vrijdag tot maandag)

Die nieuwe case: Er was een dame die in het buitenland symptomatic Covid-19 ontwikkeld heeft. Daarna terug gekomen is naar Canberra. Toen 14 dagen in isolation en daarna alsnog getest. De test gaf een zwak positive. Waarschijnlijk een 'false positive' getriggered door resten van het dode virus. Ze is niet virulent. Maar officieel een positive. Dus shows up in the statistieken.
 
Last edited:
Copied from FB, so not mine, but I like it:

🛑 Some people disagree with the proposed reopening.... that's okay. Be nice.

🏡 Some people are still planning to stay home.... that's okay. Be nice.

🦠 Some are still afraid to get the virus and fear there will be a second wave.... It's okay. Be nice.

💰 Some sigh relieved that they can go back to work knowing they might be able to save their business or their homes.... that's okay. Be nice.

👩🏾 ⚕ Some are thankful that they can finally get the operation that was postponed.... that's okay. Be nice.

😷 Some will wear masks for weeks.... that's okay. Be nice.

💅🏻 Some people will rush to get their hair or nails done.... that's okay. Be nice.

❤ The point is everyone has different views / feelings and that's okay. Be nice.

We each have a different story.

🏡 If you have to stay home, stay home. But be nice.

🌍 If you have to go outside, Just respect others when you're in public and be kind!

Don't judge fellow people because you don't know their story.

💵😇 We are all in a different financial and mental status than months ago. So remember, be nice.


Have a good and happy weekend all!
 
Wow, doing a 180?
Het zou zo wel lijken :) Maar het heeft meer context nodig. Ik ben (nog steeds) tegen groepsimmuniteit als initieel/korte termijn strategie omdat het in de eerste plaats een te grote impact heeft op het gezondheidssysteem. Ik ben niet tegen groepsimmuniteit op langere termijn als iets dat zichzelf automatisch ontwikkelt (dus niet als strategie, maar als mogelijkse realiteit), zolang de curve maar afgevlakt blijft (met als nadeel dat de groepsimmuniteit zich traag ontwikkelt). Bovendien weten we niet hoe lang de immuniteit blijft (als het zoals een kou of griep is - wat het waarschijnlijk is - niet zo heel lang, zeker als er meerdere strengen zijn).

Daarbij, zelfs als iemand een omslag van 180 graden maakt (bv initiele reacties van politici en health leiders) kan dat best zijn dat dat komt door nieuwe informatie. Voortschrijdend inzicht heet dat. Ikzelf werk voor NSW Health en je moest maar eens weten hoeveel dokters COVID afdeden als maar een griepje in januari/februari. Je kunt dat hen niet verwijten omdat er zo weinig en zelfs tegenstrijdige informatie beschikbaar was. SARS en MERS hadden bv enkel een lokale impact en spreidde zich niet heel hard uit - toch niet tot COVID proporties.

Anywho, feit is wel dat we als mensheid er veel lessen uit moeten trekken. Want COVID zal niet de laatste pandemie zijn.
 
Last edited:
Het zou zo wel lijken :) Maar het heeft meer context nodig. Ik ben (nog steeds) tegen groepsimmuniteit als initieel/korte termijn strategie omdat het in de eerste plaats een te grote impact heeft op het gezondheidssysteem. Ik ben niet tegen groepsimmuniteit op langere termijn als iets dat zichzelf automatisch ontwikkelt (dus niet als strategie, maar als mogelijkse realiteit), zolang de curve maar afgevlakt blijft (met als nadeel dat de groepsimmuniteit zich traag ontwikkelt). Bovendien weten we niet hoe lang de immuniteit blijft (als het zoals een kou of griep is - wat het waarschijnlijk is - niet zo heel lang, zeker als er meerdere strengen zijn).

Daarbij, zelfs als iemand een omslag van 180 graden maakt (bv initiele reacties van politici en health leiders) kan dat best zijn dat dat komt door nieuwe informatie. Voortschrijdend inzicht heet dat. Ikzelf werk voor NSW Health en je moest maar eens weten hoeveel dokters COVID afdeden als maar een griepje in januari/februari. Je kunt dat hen niet verwijten omdat er zo weinig en zelfs tegenstrijdige informatie beschikbaar was. SARS en MERS hadden bv enkel een lokale impact en spreidde zich niet heel hard uit - toch niet tot COVID proporties.

Anywho, feit is wel dat we als mensheid er veel lessen uit moeten trekken. Want COVID zal niet de laatste pandemie zijn.
Voortschrijdend inzicht is prima. Volgende keer dan wat genuanceerder reageren zoals je nu doet ipv je oorspronkelijke reaktie die ik behoorlijk beledigend vond?

...een wanidee dat blijkbaar hardnekkig blijft hangen bij mensen die koste wat het wil de economie willen heropstarten uit eigenbelang
 
En we zijn weer terug op 0 :)

"...No new confirmed cases of COVID-19 in the ACT and there are, again, no active confirmed cases. Of our 107 total cases, 104 people have recovered. (3 deaths)..."
 
Back
Top