Coronavirus in Australië

Nu maar duimen dat het in NSW met een sisser afloopt anders dan gaan de borders meteen weer op slot.
Even afgezien van de grenzen, ik denk dat het belangrijk is voor NSW dat dit onder controle blijft. Je wil zo kort voor de kerst geen uitbraak met alle restricties die daar bij komen.
 
Tot nu toe lijkt het beperkt tot een persoon. Familie is negatief getest, geen andere besmettingen gevonden, en via genoomtesting is aangetoond dat het niet een community transmissie is. Geen idee hoe ze dat precies doen, maar blijf wel onder de indruk met hoe professioneel het aangepakt wordt. Ongelukjes zullen waarschijnlijk altijd wel gebeuren, maar als je daar goed mee om blijft gaan is het te behappen.
 
Was te verwachten. En het zal niet de laatste verlenging zijn...
Ach, dat weet niemand op dit moment. ScoMo en de premiers zouden niks liever doen dan de grenzen zo snel mogelijk weer opengooien voor economisch herstel. Mocht het goed gaan/blijven qua 0 cases, en er is een solide werkend hotelquarantaineprogramma zonder die voortdurende mistakes, dan is het best denkbaar dat na maart de outer borders (deels) weer opengaan. Maar het punt lijkt vooral: voor wie? Er zijn duizenden Oz citizens en residents al 9 maanden afgesloten van terugkeer en/of gezinshereniging. Die, en critical workers krijgen voorrang. Er is, zag ik, ook een versnelde afhandeling aan de gang van onshore visa-aanvragen. Ik denk dat de offshoreders, studenten en backpackers pas daarna aan de beurt zijn. Maar het is nogal koffiedikkijken wanneer dat is. We bungelen (met opzet, omdat we al anderhalve maand COVID-normal zijn) onderaan de wachtlijst voor vaccins. Als die goed blijken te werken en wij krijgen ze ook vanaf maart, dat zou zomaar alle verwachte roadmaps kunnen veranderen.
 
Is er niet bijna wat te zeggen voor een verplichte vaccinatie voordat je hierheen mag komen? We verwachten dat alle huisdieren die hierheen komen gevaccineerd zijn voor Rabiës. Waarom niet hetzelfde voor mensen?
 
Is er niet bijna wat te zeggen voor een verplichte vaccinatie voordat je hierheen mag komen? We verwachten dat alle huisdieren die hierheen komen gevaccineerd zijn voor Rabiës. Waarom niet hetzelfde voor mensen?
Probeer dat er maar eens door te krijgen in NL. Half dat land is bevolkt met Deep State QAnon Soros Gates conspiracy theorists aan wiens individuele vrijheden en rechten je niet mag komen (lees voor de lol eens de commentaren op de Facebookpagina van de NOS). De airlines willen het wel, maar dat pleidooi krijg je heel moeilijk juridisch onderbouwd, mensenrechten vs. private ondernemingen.
 
Denk dat OZ (government) dat best als voorwaarde kan en mag stellen juridisch gezien? Ben geen rechtsgeleerde dus wellicht zit ik er naast hoor. Maar er zijn genoeg regeltjes over wie en wat het land in mag. Onder de bio security laws kan dan een regel komen dat je ingeënt moet zijn?
 
Volgens Mr. Emulate (lawyer) kan dit alleen onder de state of emergency of disaster, maar hoe dan ook wordt het een High Court case waarvan de afloop niet zeker is. Wel zeker is dat er appeals en exemption rules komen waarvan dan weer vrolijk misbruik gemaakt gaat worden. In Oz kan het alleen van Oz kant, grenzen sluiten voor iedereen die niet ingeent is, want dat is niet hetzelfde als mensen tot vaccineren dwingen. Maar ook dat is een High Court case.
 
In Oz kan het alleen van Oz kant, grenzen sluiten voor iedereen die niet ingeent is

Dit bedoelde ik. Ze gebruiken de bio security laws nu ook om de grenzen compleet dicht te houden. Als leek lijkt het me dan niet onmogelijk om dit te verlichten naar ‘open mits ingeënt’. Maar ik ben een absolute leek. We gaan het zien. Niemand weet hoe de wereld er over 3 maanden uit ziet ;)
 
Ik zou graag bij jullie willen testen of ik de regels betreffende het reizen van SA naar VIC goed snap. Zaterdag gaan we op vakantie en het plan is om volgende week een paar dagen in Adelaide door te brengen. Op het moment moet je een Border Crossing Permit hebben om van SA naar VIC te gaan. Z'n permit krijg je als je in een groene zone bent geweest (Heel SA muv Metro Adelaide) of een Orange Zone (Metro Adelaide - wel advies om je te laten testen). Ben je in een Red Zone geweest krijg je geen Permit.
Voor zo ver ik kan zien op de SA Health website zijn de Red Zones Woodville en Bedford Park.

Mijn conclusie is dat we dus naar Adelaide toe kunnen en daarna Victoria in mogen reizen, mits we deze twee Suburbs vermijden. Uiteraard kunnen die suburbs and Red Zones weer veranderen, want ligt er maar aan waar ze een potentieel nieuw geval hebben.

Of, toch maar Adelaide links laten liggen en reis aanpassen? Kan nog steeds, hotel mag gratis geannuleerd worden...

Ik hoop stiekem dat de Permit systeem weer weg gaat, aangezien SA het heel goed doet en al een tijdje geen nieuwe gevallen meer heeft.
 
Ach, dat weet niemand op dit moment. ScoMo en de premiers zouden niks liever doen dan de grenzen zo snel mogelijk weer opengooien voor economisch herstel. Mocht het goed gaan/blijven qua 0 cases, en er is een solide werkend hotelquarantaineprogramma zonder die voortdurende mistakes, dan is het best denkbaar dat na maart de outer borders (deels) weer opengaan. Maar het punt lijkt vooral: voor wie? Er zijn duizenden Oz citizens en residents al 9 maanden afgesloten van terugkeer en/of gezinshereniging. Die, en critical workers krijgen voorrang. Er is, zag ik, ook een versnelde afhandeling aan de gang van onshore visa-aanvragen. Ik denk dat de offshoreders, studenten en backpackers pas daarna aan de beurt zijn. Maar het is nogal koffiedikkijken wanneer dat is. We bungelen (met opzet, omdat we al anderhalve maand COVID-normal zijn) onderaan de wachtlijst voor vaccins. Als die goed blijken te werken en wij krijgen ze ook vanaf maart, dat zou zomaar alle verwachte roadmaps kunnen veranderen.
Niets is uiteraard zeker totdat het besluit genomen is, maar:
- bij maart zal de rest van de wereld nog steeds vol Covid-gevallen zijn
- bij maart zal er nog vrijwel niemand gevaccineerd zijn, niet in Australie en niet in andere landen, en dat zal nog vele maanden duren
- de vaccinatie levert geen 100% bescherming, dus zelfs met een vaccinatieverplichting kan er nog steeds covid binnenkomen
- met de eliminatiestrategie van de staten gaat men dus echt geen arrivals zonder quarantaine toelaten
- zolang we de eigen burgers niet eens kunnen repatrieren via het quarantaine-programma, dan gaan de grenzen dus niet open

Het enige waar we op kunnen hopen is een bubbel met NZ en misschien een pacific island of twee.
 
Ik zou graag bij jullie willen testen of ik de regels betreffende het reizen van SA naar VIC goed snap. Zaterdag gaan we op vakantie en het plan is om volgende week een paar dagen in Adelaide door te brengen. Op het moment moet je een Border Crossing Permit hebben om van SA naar VIC te gaan. Z'n permit krijg je als je in een groene zone bent geweest (Heel SA muv Metro Adelaide) of een Orange Zone (Metro Adelaide - wel advies om je te laten testen). Ben je in een Red Zone geweest krijg je geen Permit.
Voor zo ver ik kan zien op de SA Health website zijn de Red Zones Woodville en Bedford Park.

Mijn conclusie is dat we dus naar Adelaide toe kunnen en daarna Victoria in mogen reizen, mits we deze twee Suburbs vermijden. Uiteraard kunnen die suburbs and Red Zones weer veranderen, want ligt er maar aan waar ze een potentieel nieuw geval hebben.

Of, toch maar Adelaide links laten liggen en reis aanpassen? Kan nog steeds, hotel mag gratis geannuleerd worden...

Ik hoop stiekem dat de Permit systeem weer weg gaat, aangezien SA het heel goed doet en al een tijdje geen nieuwe gevallen meer heeft.

Ik heb het even de websites gecheckt en ik denk dat het klopt wat je zegt. Bij Orange wordt inderdaad geadviseerd om te testen en in quarantaine te gaan in afwachting van je test resultaat.

Het blijft altijd een gok, Orange kan zo maar naar rood gaan. Tot wanneer kun je annuleren? Wellicht zou je erop kunnen gokken om op allerlaatste moment de beslissing te nemen. Adelaide is een leuke plek om te bezoeken.

Alvast een hele fijne vakantie en geniet ervan! Ik hoop dat alles rustig blijft zodat wij over 1,5 week de Sunshine coast voor 2 weken kunnen gaan bezoeken. Eindelijk, hahah
 
Was te verwachten. En het zal niet de laatste verlenging zijn...


Denk ook dat het daarna nog eens verlengd wordt, en dan is het alweer juli. Wellicht dat ze dan met het zicht op het nieuwe financiële jaar toch wel enkele versoepelingen doorvoeren, maar ik heb er een hard hoofd in haha. Naja kan ik nog even doorsparen ;-)

Het rare is trouwens wel, dat ik contact heb met een "lotgenoot" (aanvraag bijna gelijktijdig lopen, met gelijk aantal punten, voor een aanvraag van een een tijdelijk visum voor NT, in een niet critical beroep) en die heeft afgelopen week een visum grant gekregen.... Wel gek dat ze dat doen terwijl hij er theoretisch nog niets mee kan. Dus ik heb het vermoeden dat er wel wat "beweegt" achter de schermen.

Probeer dat er maar eens door te krijgen in NL. Half dat land is bevolkt met Deep State QAnon Soros Gates conspiracy theorists aan wiens individuele vrijheden en rechten je niet mag komen (lees voor de lol eens de commentaren op de Facebookpagina van de NOS). De airlines willen het wel, maar dat pleidooi krijg je heel moeilijk juridisch onderbouwd, mensenrechten vs. private ondernemingen.


In NL zitten wel complotwappies, maar niet het halve land hoor. Ze schreeuwen vaak alleen hard (vooral van achter hun scherm) waardoor het lijkt alsof de 'normale mens' in de minderheid is. De meeste mensen deugen gewoon en wachten ook netjes op de vaccinatie en willen graag terug naar het normale leven ;-) Ik denk wel dat er een groep is die het nemen van zo'n vaccin gewoon een beetje spannend vindt. Dat betekent niet dat je er dan per definitie tegen bent.
 
Tot wanneer kun je annuleren? Wellicht zou je erop kunnen gokken om op allerlaatste moment de beslissing te nemen. Adelaide is een leuke plek om te bezoeken.
Ik geloof dat we tot en met 15 December kunnen annuleren, maar zal het eens opzoeken. We zouden 18 December in Adelaide zijn. Dank je wel voor het checken en meedenken!

Hoop voor jullie dat je lekker naar de Sunshine Coast kan gaan straks. Ook een fijn vooruitzicht!
 
Ik hoop dat ik eind dec de NSW grens over mag steken, even via Brisbane naar Byron Bay. Leuk road tripje.
 
Ik geloof dat we tot en met 15 December kunnen annuleren, maar zal het eens opzoeken. We zouden 18 December in Adelaide zijn. Dank je wel voor het checken en meedenken!

Hoop voor jullie dat je lekker naar de Sunshine Coast kan gaan straks. Ook een fijn vooruitzicht!

Ik zag dit net in het nieuws, wellicht even checken of dit dus echt zo is. Dan lijkt het erop dat je zonder een permit je vakantie kunt gaan vieren en gewoon SA kunt bezoeken.

"From Saturday, South Australians will no longer need a border permit to travel into Victoria.
Victoria's Chief Health Officer Brett Sutton says he's based the decision on current COVID exposure dates in South Australia.
He says SA hasn't had any cases over the past 10 days so arrivals from the state present a significantly lower risk.
The border permit system will be replaced by a spot-check system for those arriving by plane. "
 
Ik hoop dat ik eind dec de NSW grens over mag steken, even via Brisbane naar Byron Bay. Leuk road tripje.

Grens mag je altijd oversteken naar NSW, de vraag is alleen of je terugkunt zonder de quarantaine 🤣. Volgens mij heeft Queensland nu ook aangegeven dat ze niet zomaar weer de border met NSW dichtgooien alleen als er echt een grote uitbraak is. Dus lekker gaan genieten van je road trip!
 
Back
Top