Coronavirus in Australië

Gladys is wat mij betreft ook verruit de minst politiek gedreven leider van alle state leaders. McGowan en Palaszczuk zijn wat dat betreft een stuk erger.
Iedereen mag zijn mening daar over hebben.

Ik ben niet voor de ene state leader en tegen de ander. QLD en NSW is altijd wat, en dat ligt niet aan 1 kant. Labor, Liberals, Nationals, het is allemaal wat.... Dat zit helaas ingebakken in het systeem lijkt het.

Er is nu in ieder geval duidelijkheid: De hele boel in lockdown, incluis surrounding areas. Good luck daar allemaal!
 
Iedereen mag zijn mening daar over hebben.

Ik ben niet voor de ene state leader en tegen de ander. QLD en NSW is altijd wat, en dat ligt niet aan 1 kant. Labor, Liberals, Nationals, het is allemaal wat.... Dat zit helaas ingebakken in het systeem lijkt het.

Er is nu in ieder geval duidelijkheid: De hele boel in lockdown, incluis surrounding areas. Good luck daar allemaal!
Oh, ik maak er geen geheim van waar mijn sympathieen (en antipathieen) liggen :) maar daar gaat het nou effe helemaal niet om.
Die delta strain is een serieuze jongen, en als NSW erin slaagt om die met lockdowndiscipline onder controle te brengen, petje af. Dat zal de andere staten (waar die ook -nog- in mindere mate rondwaart) ook vertrouwen geven dat we het samen wel kunnen, gevaccineerd of niet, tot we allemaal geprikt zijn. Hopelijk neemt hierdoor de vaccinatiebereidheid ook toe. En last but not least, dit zou best eens kunnen bijdragen aan een beter begrip van de staten voor elkaar. In de sfeer van 'nou snappen we allemaal dat lockdown geen lolletje is, en het iedereen kan overkomen'.

Zet hem op, NSW.
 
Ach ja wij zijn wel wat gewend hier, hahah.
Gewoon weer een lockdown in de vakantie periode. Wij weten allemaal dat dit langer gaat duren dan 2 weken. Onze laatste lockdown met kerst duurde ook ruim 3 weken en voor mijn gevoel is deze uitbraak een heel stuk heftiger dan met kerst in de Northern Beaches.
Nu hebben wij tot nu toe nog geen enkele case hier in de Northern Beaches.

Ben op zich wel blij dat het nu duidelijker is dan de Lockdown die gisteren is afgekondigd met de vage regeling als je alleen daar regulier gewerkt had in de 4 LGA de afgelopen 2 weken en je woont er buiten moest je ook in Lockdown. Maar de andere mensen daar in huis niet, dat was echt zo raar en vooral met de wetenschap dat ze zeggen dat dit strain meteen hèt hele huishouden aansteekt. En wat is regulier werken? Haha

Ik denk wel op dit moment dat de Lockdown de enige goede maatregel nu is om alles onder controle te krijgen. Zelf denk ik dat ze dit iets eerder hadden moeten. Maar goed laten wij hopen dat het voor 2 weken is.

We overleven dit ook wel weer! Succes iedereen!
 
Het contrast met Nederland en ons hier in Sydney is nu zo bizar groot. Vrienden appen mij met verbazing dat we in lockdown gaan, terwijl daar juist alle regels z'n beetje overboord zijn gegooid. Er is niks aan te doen en denk dat de lockdown voor de hele stad, hoe vervelend ook, wel goed is, al is het alleen maar om duidelijke regels te hebben.

Succes mede Sydneysiders... Ik trek een fles wijn open en ga lekker flight simmen ;).
 
Het contrast met Nederland en ons hier in Sydney is nu zo bizar groot. Vrienden appen mij met verbazing dat we in lockdown gaan, terwijl daar juist alle regels z'n beetje overboord zijn gegooid. Er is niks aan te doen en denk dat de lockdown voor de hele stad, hoe vervelend ook, wel goed is, al is het alleen maar om duidelijke regels te hebben.

Succes mede Sydneysiders... Ik trek een fles wijn open en ga lekker flight simmen ;).

Ja daar gaat het allemaal als een trein, maar die gaan ook richting 30% volledig gevaccineerd, en wij richting de 5%... 🙀

Flightsim gaaf! Ik moet nog even een maandje wachten, eind juli is de Xbox series x release. Kan niet wachten.
 
Last edited:
Ik denk (hoop!) dat dit cijfer vlot op gaat lopen aangezien er aardig wat Pfizer vergeven is de laatste weken. Dus volgende maand zou het er weer beter uit moeten zien(?)

Fingers crossed!
 
En last but not least, dit zou best eens kunnen bijdragen aan een beter begrip van de staten voor elkaar. In de sfeer van 'nou snappen we allemaal dat lockdown geen lolletje is, en het iedereen kan overkomen'.

Ik denk dat iedereen, nation wide, heel goed begrijpt dat een lockdown geen lolletje is. Ik weet niet waarom je denkt dat dit niet het geval zou zijn? Het verschil tussen NSW and VIC/QLD/WA is dat NSW een lockdown als laatste redmiddel ziet, terwijl VIC/QLD/WA veel makkelijker een lockdown inzetten. Een van de redenen waarom NSW een lockdown als laatste redmiddel inzet, is juist omdat een lockdown "geen lolletje" is.

Ik denk dat de NSW government altijd respectvol heeft gehandeld jegens VIC and VIC residents wanneer die in lockdown zaten. Het beleid is anders maar het respect is er volgens mij toch altijd wel geweest vanuit NSW. De gebruikelijke Twitter memes en Sky News onzin moet je dan even negeren natuurlijk.
 
Interessant en wellicht deprimerend artikel wat je toch wel aan het denken zet wat betreft vaccinaties en hoe de toekomst er uit zou kunnen zien.

 
Wo, de NT in lockdown. Die hebben we nog niet eerder gehoord :(.
Vanwege die goudmijn? (Edit: ik zie dat het ‘alleen’ Darwin regio is, wat eigenlijk zo’n beetje iedereen in dr NT beslaat)https://www.abc.net.au/news/2021-06-27/darwin-into-snap-lockdown-nt-four-coronavirus-cases/100247354

Ben benieuwd wat er nog voortkomt uit de stewardess van Virgin. Heb het idee dat het in Australia na de Ruby Princess niet zo ‘spannend’ geweest is . Bedoel het niet negatief, en niet Melbourne bagataliseren, meer dat met sneller verspreidende virus variant en zo het lastiger is om te contact tracen. Aan de andere kant is men vaardiger geworden in contact tracen.

We gaan het mee maken, de enige weg is voorwaarts & vaccinaties.
 
Last edited:
Vanwege die goudmijn? (Edit: ik zie dat het ‘alleen’ Darwin regio is, wat eigenlijk zo’n beetje iedereen in dr NT beslaat)https://www.abc.net.au/news/2021-06-27/darwin-into-snap-lockdown-nt-four-coronavirus-cases/100247354

Ben benieuwd wat er nog voortkomt uit de stewardess van Virgin. Heb het idee dat het in Australia na de Ruby Princess niet zo ‘spannend’ geweest is . Bedoel het niet negatief, en niet Melbourne bagataliseren, meer dat met sneller verspreidende virus variant en zo het lastiger is om te contact tracen. Aan de andere kant is men vaardiger geworden in contact tracen.

We gaan het mee maken, de enige weg is voorwaarts & vaccinaties.
Ja en ook weer restricties in Perth regio nadat ze daar nu positieve case hebben vanuit Sydney.
Als we zo door gaan zit heel Australië dadelijk in lockdown 🙈

Deze strain is toch wel echt van andere koek.

Hopelijk is het overal snel onder controle en kunnen we weer allemaal terug naar back to normal, zover als dat mogelijk is.
 
Ik denk dat iedereen, nation wide, heel goed begrijpt dat een lockdown geen lolletje is. Ik weet niet waarom je denkt dat dit niet het geval zou zijn? Het verschil tussen NSW and VIC/QLD/WA is dat NSW een lockdown als laatste redmiddel ziet, terwijl VIC/QLD/WA veel makkelijker een lockdown inzetten. Een van de redenen waarom NSW een lockdown als laatste redmiddel inzet, is juist omdat een lockdown "geen lolletje" is.

Ik denk dat de NSW government altijd respectvol heeft gehandeld jegens VIC and VIC residents wanneer die in lockdown zaten. Het beleid is anders maar het respect is er volgens mij toch altijd wel geweest vanuit NSW. De gebruikelijke Twitter memes en Sky News onzin moet je dan even negeren natuurlijk.
Op pagina 69 en 70 van deze draad heeft een debat plaatsgevonden waar nogal wat sterke termen zijn gebruikt. Het kwam er feitelijk op neer dat je toch echt aan den lijve moet ondervinden hoeveel repercussies een lockdown (in VIC resp 80, 160, 5 en 14 dagen aaneengesloten) KAN hebben. Zonder staatssteun had VIC het heel moeilijk gekregen, met staatssteun (zowel feds als states) zijn er nog genoeg bedrijfjes en banen verloren gegaan. En dat is louter het economische verhaal. Mental health heeft hier harde klappen gehad, er zijn wachtlijsten van jaren voor psychologische hulp ontstaan door de lockdowns. De school- en kindysluitingen hebben enorme druk op gezinnen gelegd en banen gekost. Mensen in aged care hebben hun familie een jaar niet gezien. Mensen zijn over de armoedegrens gegaan. Uit dat debat bleek dat niet iedereen de gevolgen had meegemaakt en het mogelijk heeft onderschat. Je wenst natuurlijk niemand een lockdown toe, maar als het dan toch moet, zou het fijn zijn als dat het begrip voor elkaar verdiepte. Blijkens de onverwachte NT-lockdown blijft niemand gespaard, we moeten het allemaal samen rooien.

Twitter memes en Sky News waren geen onderdeel van dat debat. Er zijn reputable sources gebruikt als ABC News, The Age, SMH, SBS, Financial Review. Er is ook gesproken over de BBC, AP en Reuters omdat de deelnemers kwaliteitskranten als Volkskrant en NRC missen in Oz.
 
Op pagina 69 en 70 van deze draad heeft een debat plaatsgevonden waar nogal wat sterke termen zijn gebruikt. Het kwam er feitelijk op neer dat je toch echt aan den lijve moet ondervinden hoeveel repercussies een lockdown (in VIC resp 80, 160, 5 en 14 dagen aaneengesloten) KAN hebben. Zonder staatssteun had VIC het heel moeilijk gekregen, met staatssteun (zowel feds als states) zijn er nog genoeg bedrijfjes en banen verloren gegaan. En dat is louter het economische verhaal. Mental health heeft hier harde klappen gehad, er zijn wachtlijsten van jaren voor psychologische hulp ontstaan door de lockdowns. De school- en kindysluitingen hebben enorme druk op gezinnen gelegd en banen gekost. Mensen in aged care hebben hun familie een jaar niet gezien. Mensen zijn over de armoedegrens gegaan. Uit dat debat bleek dat niet iedereen de gevolgen had meegemaakt en het mogelijk heeft onderschat. Je wenst natuurlijk niemand een lockdown toe, maar als het dan toch moet, zou het fijn zijn als dat het begrip voor elkaar verdiepte. Blijkens de onverwachte NT-lockdown blijft niemand gespaard, we moeten het allemaal samen rooien.

Twitter memes en Sky News waren geen onderdeel van dat debat. Er zijn reputable sources gebruikt als ABC News, The Age, SMH, SBS, Financial Review. Er is ook gesproken over de BBC, AP en Reuters omdat de deelnemers kwaliteitskranten als Volkskrant en NRC missen in Oz.

Wellicht lullen we langs elkaar heen.

En last but not least, dit zou best eens kunnen bijdragen aan een beter begrip van de staten voor elkaar. In de sfeer van 'nou snappen we allemaal dat lockdown geen lolletje is, en het iedereen kan overkomen'.

Dat snapt men dus absoluut WEL, zeker hier in NSW. De ellende die je hierboven noemt is dus PRECIES waarom NSW een lockdown als laatste redmiddel ziet, en waarom NSW altijd een ander pad heeft gekozen om de maatschappij zoveel mogelijk te kunnen besparen. Er zijn tot dusverre behoorlijk wat situaties geweest in NSW waar VIC meteen de deur op slot zou hebben gegooid voor X weken om double donuts te bereiken, en waar NSW daar dus op een andere manier mee om probeert te gaan. En nu is dan helaas een lockdown noodzakelijk, en dat accepteren we.

NSW en VIC hebben een verschillend beleid, en het is prima om het met elkaar oneens te zijn over hoe het beste met het virus om te gaan. Maar ga niet suggereren dat mensen buiten VIC niet snappen dat een lockdown geen lolletje is want dat is onzin. En ga vooral ook niet suggereren dat NSW een lockdown nodig heeft om te kunnen begrijpen wat andere staten hebben moeten doorstaan. Pure onzin.

Wat betreft pagina's 68-70, ik kan slechts 1 persoon zien in dat "debat" die de gevolgen wellicht heeft onderschat, en de comment van die betreffende persoon is absoluut niet representatief voor hoe mensen er buiten VIC over denken.

En wat betreft mijzelf. Ik heb altijd gezegd, lang voordat jij het over lockdown ellende begon te hebben, dat een lockdown tot grote sociale and economische ellende lijdt. En dat is dus waarom ik het beleid van NSW steun, en dat beleid werkt.

Kun je eens wat artikelen delen van ABC News, The Age, SMH, SBS, Financial Review, BBC, AP en Reuters waaruit blijkt dat men buiten VIC niet begrijpt dat een lockdown geen lolletje is?
 
ABC en SBS zijn reputable? 🤔 🤣
Vroeger misschien, beide zijn nu spreekbuis van links en woke......
Zelfs als zou dat al zo zijn... dan is het in ieder geval tegenwicht tegen de rechtse spreekbuis van Murdoch.

Even wat data:

Screen Shot 2021-06-27 at 17.58.46.png

  • Overall, we rate ABC News Australia, Left-Center Biased based on story selection that moderately favors the left and High for factual reporting due to proper sourcing and being a certified fact-checker.
Al denk ik niet dat het echt op weegt tegen bijvoorbeeld Sky News.

Screen Shot 2021-06-27 at 18.00.49.png
  • Overall, we rate Sky News Australia Right-Biased based on story selection and editorial positions that mostly favor the right. We also rate them borderline Questionable and Mixed for factual reporting due to several failed fact checks, unproven claims, and the promotion of conspiracy theories and misinformation.

Een andere dan:

Complaints have historically been split evenly between right and left viewer who feel their team is hard done by Aunty. During the 2003 invasion of Iraq there were 147 complaints of pro-US coverage and 144 complaints of anti-US coverage. On this Wayne Errington and Narelle Miragliotta wrote in 2011, "there appears not to be any factual evidence to back the claim of left-wing bias" at the ABC.
One more recent attempt to empirically measure bias was carried out by Joshua Gans and Andrew Leigh. It aggregated the top 100 public intellectuals mentioned in parliament and in the media from 1999 to 2007.

Intellectuals mentioned significantly more by Labor were weighted to the left and those by the Coalition to the right. For example, Mick Dodson and David Marr for Labor, and Marie Bashir and Paul Sheehan for the Coalition. These mentions were then used to estimate numerically an ideological position, using a score developed with binomial distribution analysis.

The researchers applied this scale to media organisations. A score of 0.47 on the scale is the midpoint between Coalition and Labor. Any score above 0.47 represents the media organisation giving more time to Coalition-favoured intellectuals, and below 0.47 represents more time given to Labor-oriented intellectuals.

Here are various media outlets scored using this method:

Screen Shot 2021-06-27 at 18.05.41.png

Ik heb niet de illusie dat jij (@Tekkel) nu plots denkt: "...die gozer in QLD heeft wellicht een punt..."
Maar feiten zijn mijn hobby en ik hoop dat dan anderen er wellicht wat aan hebben :)
 
Last edited:
@afterbang, hier ligt wel meteen het “probleem” .Abc is left biased en Sky right, net als in iets mindere mate 7, 9 en al die andere kanalen en kranten van de Murdoch propoganda machine. Maar waar is het onafhankelijke un/least biased media platform, dat zou in principe ABC moeten zijn toch? Aangezien dat door de staatskas gesponsord wordt.
 
Zelfs als zou dat al zo zijn... dan is het in ieder geval tegenwicht tegen de rechtse spreekbuis van Murdoch.
Even wat data:

View attachment 1454

  • Overall, we rate ABC News Australia, Left-Center Biased based on story selection that moderately favors the left and High for factual reporting due to proper sourcing and being a certified fact-checker.
Al denk ik niet dat het echt op weegt tegen bijvoorbeeld Sky News.

View attachment 1455
  • Overall, we rate Sky News Australia Right-Biased based on story selection and editorial positions that mostly favor the right. We also rate them borderline Questionable and Mixed for factual reporting due to several failed fact checks, unproven claims, and the promotion of conspiracy theories and misinformation.

Een andere dan:

Complaints have historically been split evenly between right and left viewer who feel their team is hard done by Aunty. During the 2003 invasion of Iraq there were 147 complaints of pro-US coverage and 144 complaints of anti-US coverage. On this Wayne Errington and Narelle Miragliotta wrote in 2011, "there appears not to be any factual evidence to back the claim of left-wing bias" at the ABC.
One more recent attempt to empirically measure bias was carried out by Joshua Gans and Andrew Leigh. It aggregated the top 100 public intellectuals mentioned in parliament and in the media from 1999 to 2007.

Intellectuals mentioned significantly more by Labor were weighted to the left and those by the Coalition to the right. For example, Mick Dodson and David Marr for Labor, and Marie Bashir and Paul Sheehan for the Coalition. These mentions were then used to estimate numerically an ideological position, using a score developed with binomial distribution analysis.

The researchers applied this scale to media organisations. A score of 0.47 on the scale is the midpoint between Coalition and Labor. Any score above 0.47 represents the media organisation giving more time to Coalition-favoured intellectuals, and below 0.47 represents more time given to Labor-oriented intellectuals.

Here are various media outlets scored using this method:

View attachment 1456

Ik heb niet de illusie dat jij (@Tekkel) nu plots denkt: "...die gozer in QLD heeft wellicht een punt..."
Maar feiten zijn mijn hobby en ik hoop dat dan anderen er wellicht wat aan hebben :)
Probeer je nou serieus met feiten iemand te overtuigen die de mainstream media links noemt? Voor mij vallen dat soort reacties in het rijtje: BBC/NOS/ABC zijn het nooit met mij eens, dus zijn ze links/fout.
@afterbang, hier ligt wel meteen het “probleem” .Abc is left biased en Sky right, net als in iets mindere mate 7, 9 en al die andere kanalen en kranten van de Murdoch propoganda machine. Maar waar is het onafhankelijke un/least biased media platform, dat zou in principe ABC moeten zijn toch? Aangezien dat door de staatskas gesponsord wordt.
Waar haal je het vandaan? ABC is niet links of rechts. En waar het om gaat bij staats betaalde zenders is dat ze factueel zijn. Dus op feiten gebaseerd. Dat ze daarmee qua keuzes vaker links zitten zegt dus meer over de onzin (=niet factueel) wat er uit rechts komt.
 
Zelfs als zou dat al zo zijn... dan is het in ieder geval tegenwicht tegen de rechtse spreekbuis van Murdoch.

Probeer je nou serieus met feiten iemand te overtuigen die de mainstream media links noemt? Voor mij vallen dat soort reacties in het rijtje: BBC/NOS/ABC zijn het nooit met mij eens, dus zijn ze links/fout.

Waar haal je het vandaan? ABC is niet links of rechts. En waar het om gaat bij staats betaalde zenders is dat ze factueel zijn. Dus op feiten gebaseerd. Dat ze daarmee qua keuzes vaker links zitten zegt dus meer over de onzin (=niet factueel) wat er uit rechts komt.

Mensen uit kamp rechts zullen in NL zeggen dat de NOS te links is, en vanuit links zal dit precies andersom zijn. Als ik kijk naar de ABC topics buiten het nieuws om in bijvoorbeeld de QenA’s dan is dat weldegelijk links georiënteerd, dat blijkt ook uit afterbang zijn overzicht. Maar misschien dat iemand vanuit een links perspectief er precies tegenovergesteld over denkt. ik selecteer zelf wat ik meeneem van meerdere bronnen en waar ik zelf persoonlijk achter sta. Ik volg ABC voor het onafhankelijke nieuws.
 
@afterbang, hier ligt wel meteen het “probleem” .Abc is left biased en Sky right, net als in iets mindere mate 7, 9 en al die andere kanalen en kranten van de Murdoch propoganda machine. Maar waar is het onafhankelijke un/least biased media platform, dat zou in principe ABC moeten zijn toch? Aangezien dat door de staatskas gesponsord wordt.
@Tim911

Goede vraag/opmerking.

Zoals je kunt zien wordt de ABC op de mediabias site gezien als net iets links van het midden. Dat heeft een reden. De ABC is verplicht door de government om aandacht te geven aan onderwerpen die alle Australiërs aangaan. Dus ook indigenous, LGBTIQA+ enz. Onderwerpen die al snel als 'Links' gezien worden. Maar dit in principe niet zijn. Interesse in aboriginal culture is niet perse links of rechts (dat dit er nu wel van gemaakt wordt is een heel ander verhaal)


Some bias in the ABC is not a vice but a virtue, and it is mandated in its charter. Specifically the ABC is required:

(a) to provide within Australia innovative and comprehensive broadcasting services of a high standard as part of the Australian broadcasting system consisting of national, commercial and community sectors and, without limiting the generality of the foregoing, to provide:

(i) broadcasting programs that contribute to a sense of national identity and inform and entertain, and reflect the cultural diversity of, the Australian community.


(source: https://www.smh.com.au/national/is-the-abc-really-biased-20180629-p4zoh5.html)

Commercial media, especially TV, heeft niet dezelfde missie als de ABC.


Maar als je verder naar onder scrolled in mijn post, zie je een staatje met waardes. Je ziet dat sommige ABC outlets onder de 0.47 scoren (left leaning) en andere er boven (right leaning) Als je de gemiddeldes neemt kom je boven de 0.47 uit, dus de suggestie is dat de ABC right leaning is in dit staatje.

All in all vind ik dat de ABC dicht bij de waarheid lijkt te rapporteren en de koppen veel exacter zijn dan die van veel andere omroepen/kranten. Dit zie je ook terug in het eerdere staatje: Factual Reporting: High (dat zou wellicht Very High zijn als de Coalition eens wat minder zou snijden in het budget... maar laten we dat voor een andere keer houden ;) )
 
Back
Top