Coronavirus in Australië

Het gaat de goeie kant uit, maar die laatste 40 lijken erg hardnekkig. Als je in de parken kijkt het afgelopen weekend, nu het weer beter wordt is het erg druk en zie je toch stiekem een hoop mensen die iets ruimer met de regels omgaan. Veel vooral jonge mensen die toch even gaan zitten met vrienden, wat eten en drinken, en vaker dan ik had verwacht ook geen masker op. We gaan het zien, maar ik zou het begrijpen als ze er toch nog weer een paar weekjes aan vast plakken als het blijft gaan zoals het gaat. Zelfs als de cijfers nu blijven steken op 30 nieuwe cases per dag, dan zit je nog steeds op zo'n 400 besmettelijke mensen zodra we uit stage 4 gaan. Vind ik zelf best een fors aantal.

Aan de andere kant, als ik zie hoe hardnekkig de cijfers bij ons zijn, zelfs ondanks de restricties die we hebben, dan vraag ik me af wat wat er in Nederland gaat gebeuren. Als ik hier en daar de reacties lees en met mensen praat lijken mensen in te zien dat het misschien niet allemaal zo onder controle is als de overheid het doet voor komen.

Mag ik trouwens zeggen hoe out of touch ik me tegenwoordig voel met Nederland? Het lijkt wel een groot dorp. Hoe druk mensen zich kunnen maken om echt helemaal niks en hoe mensen met elkaar omgaan. Talkshows waarin mensen met een strak gezicht zeggen dat ouderen zichzelf zouden moeten opofferen voor de economie. Zwarte Pieten discussies die zwaar bevochten worden op Facebook. En natuurlijk de Tour de France. Ik spreek toevallig de taal, maar ik vind het soms gek om te bedenken dat nog niet eens zo heel lang geleden ik net zo Nederlands was. Het concept van being outside of the bubble is very real.
 
Last edited:
Ik ben zo out of touch dat ik echt geeeen idee heb wat er in NL gebeurd ;)

Up/down? Wel/niet? Geen idee. Als het heel belangrijk is hoor ik het vast wel van mijn moeder. En anders niet. (Maar dat ben ik hè, iedereen kan doen, lezen, bijhouden wat tie zelf wil natuurlijk 👍)
 
Ik ben zo out of touch dat ik echt geeeen idee heb wat er in NL gebeurd ;)

Up/down? Wel/niet? Geen idee. Als het heel belangrijk is hoor ik het vast wel van mijn moeder. En anders niet. (Maar dat ben ik hè, iedereen kan doen, lezen, bijhouden wat tie zelf wil natuurlijk 👍)

Haha, you are that out of touch ;)
Wij ontkomen er niet aan met kennissen en vrienden op social media.

Wat je misschien gemist hebt (om on-topic te blijven) is dat Nederland gisteren 1379 nieuwe positief geteste mensen had. Dat is het hoogste aantal sinds het begin (het vorige record was 1335 op 10 april). In totaal zijn er ruim 8000 mensen positief getest in de afgelopen week, 433 daarvan zijn 70+. For reference, het Australische record met positief geteste mensen was 721.

De overheid zegt nadrukkelijk dat er geen tweede golf is en dat de situatie onder controle is. Vanwege capaciteitsproblemen worden positief geteste mensen in sommige regios nu gevraagd zelf te bellen met mensen waar ze mee in aanraking zijn geweest die niet in een risico groep zitten. Denk aan studenten die elkaar moeten bellen na een feestje. Vanwege capaciteitsproblemen qua testen wordt er ook overwogen om bepaalde groepen niet meer te testen.

Sorry voor alle NU.nl links trouwens, dit nieuws staat ook op andere, meer traditionele nieuws sites, maar met alle paywalls etc was dit het makkelijkste.

De reden dat we het volgen is omdat diezelfde vrienden en familie op het nieuws ziet hoe "dramatisch" het in Melbourne gaat en ons daar dingen over stuurt, maar vervolgens zelf lekker een dagje naar het Anna Frank huis gaat omdat het nu zo rustig is in de stad. En dan schudden wij ons hoofd een beetje, we don't really get it maar ik denk dat wij iets meer schrikken van dit soort cijfers omdat we hier zien hoe moeilijk het is en hoe lang het duurt om de boel weer onder controle te krijgen.

Ik kan ook niet ontkennen dat deze cijfers in de gaten houden me iets te doen geeft tijdens onze eigen lockdown :p
 
Yep @Thijsvr , volledig out of touch. Geen enkele van de cijfertjes komt me bekend voor. Ik moet zeggen dat wij nog met heel weinig vrienden in NL contact hebben, en familie relaties was van ons beiden geen sterk punt (understatement)
Dus a) de noodzaak is er niet zo b) er komt weinig op ons af.

Maar het zijn wel heel andere cijfers dan hier ja... 🙄
 
Yep @Thijsvr , volledig out of touch. Geen enkele van de cijfertjes komt me bekend voor. Ik moet zeggen dat wij nog met heel weinig vrienden in NL contact hebben, en familie relaties was van ons beiden geen sterk punt (understatement)
Dus a) de noodzaak is er niet zo b) er komt weinig op ons af.

Maar het zijn wel heel andere cijfers dan hier ja... 🙄

Met vrienden en familie bedoel ik eigenlijk ook alleen onze ouders, haha. Ook geen sterk punt bij ons. Je mist weinig aan Nederland kan ik vertellen, maar met onze ouders die toch tegen die 70 grens aan beginnen te hikken voelen we een verantwoordelijkheid om het toch wat in de gaten te houden.
 
Ik ken de Corona statistieken van Nederland ook niet. Mijn familie en vrienden wonen meest in het Noord/Noord-oosten van het land, waar het wat rustiger lijkt. Mijn beste vriendin woont al ruim 10 jaar in Noorwegen en daar heb ik bijna dagelijks wel contact mee. Qua familie is het vooral m'n vader, die net 77 is geworden en dat hier had willen vieren. Ik spreek/zie hem wekelijks per Whatsapp en op die manier krijg ik nog wel wat mee van wat er in NL gaande is, maar het voornaamste is dat hij zich prima voelt en dat is voor mij het belangrijkste. Voor de rest woon en leef ik hier en leef ik bijv meer mee met onze Victoria mensen, dan met de mensen in Nederland.
 
Als news junkie is het nieuws volgen core business voor mij (mijn beide baantjes staan on hold vanwege corona). Ik volg echt alles wat er te vreten is over met name Australia, de VS, en Nederland. NYT, the Post, the Age, Financial Review, nos.nl, Dutch News, Parool, Volkskrant, NRC en ik kijk alle NOS 8 uur journaals via VPN. Plus de nodige lol met Stephen Colbert elke middernacht en Planet America op woensdag. Vanwege alle tijdsverschillen is dat een dagtaak :rolleyes:. Vannacht de troonrede zitten kijken (niet live, want dat zou om 9 PM geweest zijn en dan kijk ik politics op Oz tv). Afgezien van de magere inhoud (we gaan nog 1 jaar investeren in het coronadrama, en dan gaan we de recessie in, en de rest was het liberale huishoudboekje voor 2021) was een prinsjesdag zonder glitter en mensen wel heel vreemd. 8 paarden voor de koets waren vervangen door 8 marechaussees op hun brommerts voor een stretched Audi. Geen publiek, niks oranje, kale kerk met weinig hoedjes. Behalve de kunnegin in kanariegeel was iedereen in politiek-correct zwart.

Ik zal blij zijn, no matter the outcome, als de verkiezingen in de VS voorbij zijn. Helaas geopolitiek te belangrijk om links te laten liggen, zeker gezien de angstige zorgen in mijn Amerikaanse vriendennetwerk.

En of je stemmer bent of niet, in NL krijgen we de verkiezingskolder volgend jaar ook weer. Hele rel gaande over het stemmen bij volmacht op de kameragenda. Vorige keer zijn er duizenden stembiljetten van NL'ers in het buitenland verloren gegaan in de post en hebben niet meegeteld.
 
Hi,

Ik ben inmiddels met mijn zoontje gearriveerd in Australie. Het was een heel gedoe om tickets te vinden, maar door iedere dag de vliegmaatschappijen te checken. Zag ik dat er iedere dinsdag (start, 8-9) een extra vlucht was bijgekomen van Singapore naar Adelaide.

Heb meteen alles doorgestuurd naar onze verzekering en verzocht om dit ticket te boeken. Emirates had ons inmiddels omgeboekt van ons geannuleerde vlucht naar 16 november. Daar was ik niet blij mee.

De eerste vlucht was meteen vol geboekt, er werd gelukkig een ticket geboekt voor de week erna 15 september.
Dan maar in Adelaide in Quarantaine dan zijn wij in ieder geval in Australie, dat was het belangrijkste.

2 weken toch lang in spanning gezeten wordt de vlucht niet geannuleerd.

Maandag de 14e op naar Amsterdam voor de vlucht naar Singapore. Wij zaten wel geteld met 15 passagiers aan boord, hoe bizar in een grote Airbus. Ik was erg bang dat ze de vlucht alsnog zouden annuleren. Dit heb ik namelijk eerder mee gemaakt met een vlucht van United airlines voor een binnenlandse vlucht in Amerika, toen zaten wij ook met zo weinig mensen in de vlucht. Deze vlucht is toen geannuleerd vanwege mankementen aan het vliegtuig. Dat ging allemaal zeer vaag en ook niet echt geloofwaardig.

Maar goed deze vlucht ging gelukkig wel en ging echt goed en snel.

Ik dacht dat Singapore streng was met de health controles maar Australië spant de kroon. Schiphol is gewoon back to normal, trouwens heel NL. Ik vind het niet gek dat daar de besmettingen oplopen.

We werden in het vliegtuig in Singapore opgehaald door een vrouwtje, je kreeg een polsbandje om en wij moesten achter elkaar in een rij naar de transit hal lopen. Daar kregen wij gratis een flesje water allemaal perfect geregeld. Gelukkig maar 2 uur wachten voor de vlucht naar Adelaide.

Deze was een stuk voller, ik denk het maximale wat binnen mocht komen in Adelaide, we waren denk met ruim 50 passagiers.

Aankomst in Adelaide was echt wachten, wachten maar iedereen was super vriendelijk. We moesten heel lang in het vliegtuig wachten. Je werd in groepjes uit het vliegtuig gehaald, een volledig health check met individuele temperatuur meting, nieuw mondkapje op. Deze kwamen wij gelukkig goed door.

Door naar de douane, duurde echt lang en maar weer wachten met mijn 4 jarige, die het overigens heel goed gedaan heeft.

Op naar de bagage, niets aan te geven, we mochten door naar de volgende wachtruimte. Daar kwam een police officer, die kwamen even een heel pak leesvoer brengen met allemaal regeltjes, wat wel en niet mag voor de quarantaine etc. We moesten hier wachten we werden dan opgehaald met de bus om naar het hotel te gaan.

1 voor 1 in de bus en met 5 personen tegelijk uit de bus voor inchecken hotel. Ook weer allemaal controles en checks.

Uiteindelijk 3 uur later nadat onze vlucht geland was waren wij in onze hotelkamer.

Wij zitten hier nu vanaf dinsdagavond, dus nog ff te gaan. Hotel is echt prima, nette kamer, super goede service, eten is prima goede afwisseling van alles. Ook weer heel veel checks hier, iedere dag een telefoontje van de nurse om te checken hoe het gaat, regelmatig controle van de police aan de deur, om te kijken of wij er nog zijn. Eerste Covid test erop zitten en was negatief.

De dagen beginnen nu wel langer te duren. Wij hebben gelukkig een klein balkon waar wij op mogen, dus wij kunnen in ieder geval frisse lucht ademen.

Hopelijk kunnen wij de 30ste doorvliegen naar Sydney er gaat op de 29ste geen vlucht naar Sydney ☹️. Maar goed nog 10 nachten en dan zijn wij eindelijk thuis😃😃🥳.
 
Blij te horen dat je terugbent @JP2017. Moet je nu in Sydney weer in quarantaine of is dat niet nodig? Door jullie verhalen heeft mijn partner besloten om niet naar NL te gaan. Zijn moeder werd in het ziekenhuis opgenomen en is binnen een paar dagen overleden. Met het vragen van toestemming, dan het vinden van een vlucht en vervolgens vliegen zou hij sowieso net op tijd zijn geweest. En dan maar afwachten wanneer je terug kunt. Het blijft een bijzondere situatie dat we het land niet in en uit kunnen. Zijn opdrachtgever woont in Hongkong en reist regelmatig naar NL. Die krijgt bij terugkomst in HK gewoon een test en als die negatief is, mag hij thuis 14 dagen in quarantaine met een polsbandje. Jammer dat ze dat hier niet doen, dan kunnen Australiers thuis hun quarantaine uitzitten.
 
Wel sneu voor F. :(

Denk dat Australiërs (en een hoop andere landen/nationaliteiten) niet in staat zijn om zichzelf op te sluiten. Na wat debacles n het begin gaan ze daar niet meer voor hier gok ik. HK, Taiwan, Korea, Singapore. Daar zijn mensen over het algemeen meer van het groep denken en volgen van regels.

Maar toch sneu voor jullie, en ja; Vertrekken EN terug komen is bijna niet te doen momenteel. Sterkte daar.
 
Blij te horen dat je terugbent @JP2017. Moet je nu in Sydney weer in quarantaine of is dat niet nodig? Door jullie verhalen heeft mijn partner besloten om niet naar NL te gaan. Zijn moeder werd in het ziekenhuis opgenomen en is binnen een paar dagen overleden. Met het vragen van toestemming, dan het vinden van een vlucht en vervolgens vliegen zou hij sowieso net op tijd zijn geweest. En dan maar afwachten wanneer je terug kunt. Het blijft een bijzondere situatie dat we het land niet in en uit kunnen. Zijn opdrachtgever woont in Hongkong en reist regelmatig naar NL. Die krijgt bij terugkomst in HK gewoon een test en als die negatief is, mag hij thuis 14 dagen in quarantaine met een polsbandje. Jammer dat ze dat hier niet doen, dan kunnen Australiers thuis hun quarantaine uitzitten.

Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder en moeder. Veel sterkte!
Dit zijn zo'n zware overwegingen die je moet maken.

Ik blijf het bizar vinden hoe alles hier geregeld is.
De vluchten tot Singapore, Dubai Abu Dhabi en al die andere plaatsen die nodig zijn voor overstap naar Australië is geen probleem. Het is echt die vlucht naar Australie.

Het andere probleem is, het zijn niet alleen de mensen die toestemming hebben om het land te verlaten om terug te komen maar ook veel mensen die de nationaliteit hebben en bijv. Ergens in Europa werkte en door de Covid hun baan kwijt zijn geraakt en nu ook terugwillen naar Australië.

Tot nu toe hoeven wij niet in quarantaine in Sydney, dit geldt alleen voor de binnenlandse vlucht uit Melbourne. Zolang het rustig blijft in SA een geen uitbraak komt dan verwacht ik daar geen verandering in. Fingers crossed.

Wij hebben een verzoek ingediend bij NSW Health om de quarantaine om te zetten in thuis quarantaine, dan mag je namelijk als boventallig mee op de vlucht naar Australie. Dan kun je in principe op elke vlucht mee. Wij hadden aangegeven dat het voor een 4 jarige niet goed is om 14 dagen opgesloten te zitten in een hotel.
Binnen een week zouden wij iets horen, maar nee hoor. Naar 10 dagen een nieuw bericht achter gelaten en tot op heden nog steeds geen besluit ontvangen op de verzoek. Laat in ieder geval iets horen ook al is het een afwijzingen...
Nog 9 nachten en dan op naar huis..
 
Wel sneu voor F. :(

Denk dat Australiërs (en een hoop andere landen/nationaliteiten) niet in staat zijn om zichzelf op te sluiten. Na wat debacles n het begin gaan ze daar niet meer voor hier gok ik. HK, Taiwan, Korea, Singapore. Daar zijn mensen over het algemeen meer van het groep denken en volgen van regels.

Maar toch sneu voor jullie, en ja; Vertrekken EN terug komen is bijna niet te doen momenteel. Sterkte daar.

In NL moet je ook in zelf quarantaine als je uit een oranje gebied komt, maar niemand doet dat en iedereen gaat gewoon werken. Dit wordt namelijk ook niet gecontroleerd. Ze zijn hier gewoon een heel stuk strenger en angstiger voor het virus lijkt het. Als je ziet dat er een lockdown 4 is in Melbourne bij gemiddeld 750 nieuwe cases per dag. In NL zijn er nu ruim 1850 per dag, ze hebben nu wel iets van regionale maatregelen daar, maar daar wordt door veel mensen niet aangehouden.
 
In NL moet je ook in zelf quarantaine als je uit een oranje gebied komt, maar niemand doet dat en iedereen gaat gewoon werken. Dit wordt namelijk ook niet gecontroleerd. Ze zijn hier gewoon een heel stuk strenger en angstiger voor het virus lijkt het. Als je ziet dat er een lockdown 4 is in Melbourne bij gemiddeld 750 nieuwe cases per dag. In NL zijn er nu ruim 1850 per dag, ze hebben nu wel iets van regionale maatregelen daar, maar daar wordt door veel mensen niet aangehouden.

Ik begrijp niet zo goed hoe ze dit controleren. Bijvoorbeeld mijn broertje woont in Amsterdam maar is dit weekend bij vrienden op de Veluwe op bezoek gegaan. Hoe controleert een Duitsland of België waar iemand uit Nederland vandaan komt.
De maatregel dat in bepaalde regios nu kroegen en clubs om 1 uur dicht moeten snap ik ook niet zo goed. Er is geen enkele regel die zegt dat iemand uit Amsterdam niet 20 minuten in de auto mag zitten om in Almere uit te gaan. Als ik in Nederland had gewoond nu, dan had ik een taxibusje gekocht en was ik voor Uber gaan rijden.
 
Hoe controleert een Duitsland of België waar iemand uit Nederland vandaan komt.

Ik ben hier net mee bezig. Heb een project in Duitsland en heb ter plekke mensen nodig uit Noord-Holland. Die moeten dus sinds vorige week 2 weken in quarantaine in Duitsland. Maar ja, dit is ze lek als een mandje want als je paspoort of rijbewijs nog je oude woonplaats aangeeft. Of je komt uit Eindhoven maar spendeert de weekends bij vrienden in Amsterdam... dan is dit allemaal niet te controleren. Het gaat voornamelijk uit van eerlijkheid gok ik. En een soort kansberekening wellicht? Bijvoorbeeld 50% van de mensen uit NH of NH bezocht houdt zich aan de regels. Dat is weer 50% kans gewonnen? Ik weet het niet hoor....

Ander nieuws, zag de eerste blije foto's van Regional Vic vrienden voorbij komen op Facebook en Instagram. Hoop dat de neergaande lijn zich doorzet en de city slickers ook snel aan de beurt zijn!
 


OFX
Back
Top