Coronavirus in Australië

Oh, hebben ze Jeffie from Advertising afgestoft en weer relevant gemaakt? 😁

In tegenstelling tot ScoMo, vind ik Jeff eigenlijk best een respectabele en genuanceerde kerel, en dat zeg ik als linkse rakker.

Hoeveel bedrijven zijn er gedurende de lockdown over de kop gegaan, hoeveel huwelijken zijn er gesneuveld, hoeveel mensen zijn hun baan kwijtgeraakt, hoeveel mensen zijn hun huis kwijtgeraakt, hoeveel mensen hebben mental health issues, hoeveel zelfmoorden zijn er gepleegd, etc.

Een full lockdown gaat zijn doel compleet voorbij. Maar goed, we zitten weer op nul, whoopty doo.
 
Ter info;
Zelfmoorden nemen in de USA niet toe trouwens. Lijkt een normale trend te zijn tijdens disasters according the literature (dat het afneemt) Zelfs in Japan nam het af (minder werkdruk, maar nu weer terug naar normaal, maar niet hoger)
 
Ter info;
Zelfmoorden nemen in de USA niet toe trouwens. Lijkt een normale trend te zijn tijdens disasters according the literature (dat het afneemt) Zelfs in Japan nam het af (minder werkdruk, maar nu weer terug naar normaal, maar niet hoger)
Sure about that? https://www.rollcall.com/2020/08/05...already-rising-suicide-rates-heightens-worry/, https://www.dw.com/en/suicide-japan/a-55250637

Ik betwijfel of er al afgeronde statistieken beschikbaar zijn voor 2020, heb jij wel iets gevonden?

In Autralie is er geloof ik een verdrievoudiging van belletjes naar Beyond Blue... zal toch vast wel in de zelfmoordcijfers terug te zien zijn.
 
Last edited:
@Emulate Thanks for sharing, Ben de laatste 1.5 jaar niet meer in NL geweest en volg het ook niet, maar dit is wel een interessant inkijkje in ons oude landje van een andere 'migrant'. Uiteraard is het maar 1 mening, maar ik denk dat ik snap wat tie bedoelt!
 
Dit verklaart misschien waarom we ons door de bank genomen lekkerder voelen in Australia, maar ook waarom we zoveel kritiek hebben op de vermeende nanny state in OZ.
Persoonlijk heb ik niet al te veel moeite met de nanny-state. Tuurlijk zijn er wel wat bizarre regels en denk ik wel eens "moet dat nou echt", maar het resulteert wel in een ordelijke samenleving. En zeker met de Corona crisis is het voortvarend aangepakt met verplichte quarantaine en vooral flinke boetes bij overtreding. Niet de lullige 99 Euro die je in Nederland kan krijgen bij overtreding.

Ik stoor mij meer aan de eigengereidheid van de Nederlander die vindt dat het naleven van regels voor iedereen behalve hemzelf geldt.
Goed onder woorden gebracht in het artikel in HP/De Tijd.
 
Een nanny state schept een bepaald soort cultuur en dat is wat mij het meest stoort, niet zozeer het hebben van regeltjes.

Een cultuur van vingertje wijzen, naming en shaming, politici die praten als ouders tegen kleine kinderen, een volk dat niet zo goed om kan gaan met verandering, journalisten die de meest kinderachtige en vingerwijzende vragen stellen, een volk dat regeltjes ook echt nodig heeft omdat het anders uit de hand loopt, een stugge manier van denken (al dan niet op basis van klassieke regeltjes) die vooruitgang blokkeert, zich druk maken om dingen die in the grand scheme of things helemaal niet belangrijk zijn, double demerits, hypocrisie (omdat men stiekem ontzettend graag de regeltjes aan de laars lapt en dat ook volop doet), etc.

Op zich best een goed artikel in HP/De Tijd, hoewel de term superioriteitsgevoel wellicht een tikkeltje overdreven is. Maar misschien ook niet, wie weet.

Wat betreft corona, ik denk dat Sydney het best goed gedaan heeft, zonder de stad en staat dicht te gooien en daarmee levens, gezinnen en bedrijven naar de kloten te helpen. En dat is dan inderdaad wellicht een voordeel van een nanny state, dat we hier een crisis als corona beter kunnen beheersen.
 
Na uiteindelijk economy terugvlucht geupfrade te hebben naar business class, zit ik nu (letterlijk nu) in het vliegtuig naar Perth. Volgens mij zitten er meer mensen in business class dan economy class.
 
Stervensdruk overal in de stad. Het is mooi weer en de terrassen zitten stampvol met rijen de deur uit. Ik ben blij voor de horeca, maar ik zou liegen als ik zei dat ik niet behoorlijk nerveus wordt van 50+ mensen zonder masker zo dicht bij elkaar alsof er niks aan de hand is.
 
Stervensdruk overal in de stad. Het is mooi weer en de terrassen zitten stampvol met rijen de deur uit. Ik ben blij voor de horeca, maar ik zou liegen als ik zei dat ik niet behoorlijk nerveus wordt van 50+ mensen zonder masker zo dicht bij elkaar alsof er niks aan de hand is.
Same.
 
Ik herken nederland niet meer.

Mijn pap vertelde van de week dat hij die ochtend over straat liep, helemaal niet druk, plek zat, maar er liep een jongeman tegen hem aan. Hij vroeg of de meneer alsjeblieft afstand wilde houden, en de man lachte vriendelijk en zei nee.

Mijn pap was er best wel van ontdaan. Die jongeman mag voor zichzelf kiezen dat hij het niet erg vindt om ziek te worden, maar mijn pap is 76 en heeft hartklachten. Als hij covid krijgt, is er een grotere kans dat hij zijn dochter en kleinkinderen nooit meer ziet. Ik weet dat die kans er altijd is, je kunt altijd onder een bus lopen, maar in dit geval is het een keus. Zo'n jongeman vindt dat hij het recht heeft om dat risico voor mijn vader te vergroten. Hij vindt dat hij het recht heeft om mijn vader bang te laten zijn. Terwijl hij alleen maar afstand hoeft te houden. Dat is toch niet zo moeilijk? Dat kost toch niks? Als daardoor iemand zonder angst de straat op durft?

Ondertussen worden er teststraten lastig gevallen. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/24/vandalisme-en-intimidatie-bij-teststraat-in-breda-a4017274
Waarom? Wat levert dat nou op? Als je zelf geen rekening wilt houden met corona, prima, eigen keus. Maar laat anderen met rust.
 
Ik herken nederland niet meer.

Mijn pap vertelde van de week dat hij die ochtend over straat liep, helemaal niet druk, plek zat, maar er liep een jongeman tegen hem aan. Hij vroeg of de meneer alsjeblieft afstand wilde houden, en de man lachte vriendelijk en zei nee.

Mijn pap was er best wel van ontdaan. Die jongeman mag voor zichzelf kiezen dat hij het niet erg vindt om ziek te worden, maar mijn pap is 76 en heeft hartklachten. Als hij covid krijgt, is er een grotere kans dat hij zijn dochter en kleinkinderen nooit meer ziet. Ik weet dat die kans er altijd is, je kunt altijd onder een bus lopen, maar in dit geval is het een keus. Zo'n jongeman vindt dat hij het recht heeft om dat risico voor mijn vader te vergroten. Hij vindt dat hij het recht heeft om mijn vader bang te laten zijn. Terwijl hij alleen maar afstand hoeft te houden. Dat is toch niet zo moeilijk? Dat kost toch niks? Als daardoor iemand zonder angst de straat op durft?

Ondertussen worden er teststraten lastig gevallen. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/24/vandalisme-en-intimidatie-bij-teststraat-in-breda-a4017274
Waarom? Wat levert dat nou op? Als je zelf geen rekening wilt houden met corona, prima, eigen keus. Maar laat anderen met rust.

Waardeloos. Wat je zegt inderdaad. Als je er zelf niet zo om geeft is dat één ding, maar rekening met anderen houden zou vanzelfsprekend moeten zijn. Die jongen went out of his way om een lul te zijn.

De cijfers lijken wel af te vlakken in Nederland, maar je zou ook kunnen beargumenteren dat je er wel echt je best voor moet doen om 10,000+ positieve gevallen per dag in stand te houden ;)
 
Ik herken nederland niet meer.

Mijn pap vertelde van de week dat hij die ochtend over straat liep, helemaal niet druk, plek zat, maar er liep een jongeman tegen hem aan. Hij vroeg of de meneer alsjeblieft afstand wilde houden, en de man lachte vriendelijk en zei nee.

Mijn pap was er best wel van ontdaan. Die jongeman mag voor zichzelf kiezen dat hij het niet erg vindt om ziek te worden, maar mijn pap is 76 en heeft hartklachten. Als hij covid krijgt, is er een grotere kans dat hij zijn dochter en kleinkinderen nooit meer ziet. Ik weet dat die kans er altijd is, je kunt altijd onder een bus lopen, maar in dit geval is het een keus. Zo'n jongeman vindt dat hij het recht heeft om dat risico voor mijn vader te vergroten. Hij vindt dat hij het recht heeft om mijn vader bang te laten zijn. Terwijl hij alleen maar afstand hoeft te houden. Dat is toch niet zo moeilijk? Dat kost toch niks? Als daardoor iemand zonder angst de straat op durft?

Ondertussen worden er teststraten lastig gevallen. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/24/vandalisme-en-intimidatie-bij-teststraat-in-breda-a4017274
Waarom? Wat levert dat nou op? Als je zelf geen rekening wilt houden met corona, prima, eigen keus. Maar laat anderen met rust.

Heeft iets te maken met rekening houden met anderen, goede manieren, respect en het gebrek aan die drie dingen bij teveel mensen.

Daar heb jij niets aan :) En ik herken het gevoel maar al te goed. Zou mijn vader ziek worden, dan is dat ook einde oefening. Dat hij van sommige mensen best dood mag gaan, want hij is oud, heeft de maatschappij niets meer te bieden, kost de belastingbetaler alleen maar geld en is de 'natuurlijke gang van zaken' zijn dingen waar ik erg boos om kan worden. Zeker als je ziet dat het die oudere generatie is die veel vrijwilligerswerk doet. Om maar niet te spreken, dat zij ook belasting betalen en gemiddeld genomen harder hebben moeten werken dan wij.

*end of rant* :)

Maar snap je helemaal, @Lamarck!
 


OFX
Back
Top