Coronavirus in Australië

Jullie mogen je best even op de schouder slaan 👍

En ja, meeste gevallen in NSW en QLD zijn binnenkomers die in quarantine zitten. Dus redelijk safe zeg maar.

Benieuwd hoe het over een week of zo er uit ziet in Melbourne, als jullie twee weken ‘open’ zijn geweest. Hoop op het beste!

Gisteren vroeg een NL collega nog hoe de Corona situatie hier was. Toen ik uitlegde dat we hier dagen met 0 gevallen, 0 doden hebben bleef het even stil.
 
Het gaat zo goed in Australie en dat maakt mij blij. Ik voel mij steeds iets "veiliger", maar hou mij nog steeds zoveel mogelijk aan de regels. Mondkapje op in de malls/supermarkt, afstand houden en in de sportschool alles steeds netjes schoonmaken als ik ergens klaar mee ben. Vooral dat laatste zie ik bijna niet meer gebeuren in mijn sportschool - ach het aantal gevallen is toch minimaal?

We hebben de laatste paar weken van December vakantie en willen een reis van NSW-SA-VIC gaan doen, dus hoop dat het goed blijft gaan in alle staten en die gewoon mogelijk is :)
 
Ik weet niet of wij in Victoria wel NSW-ers moeten binnenhalen. Dat is een gevaarlijke staat met nieuwe cases :cool:
 
Ik weet niet of wij in Victoria wel NSW-ers moeten binnenhalen. Dat is een gevaarlijke staat met nieuwe cases :cool:
Je maakt er een grapje over, maar... het heeft mijn voorkeur om NSW borders gesloten te houden van de rest van Australië en VIC kan bij de rest van Australië komen over 10 dagen als het zo doorgaat.

Wat betredt WA, wij gaan fcked zijn omdat de grenzen open gaan en ze niet dezelfde contract tracing maatregelen en ervaring hebben als Vic en NSW.

Als een nerveuze Melburnian ben ik echt enorm onder de indruk dat we vandaag voor de derde dag op rij 0 community transmission cases hadden en onderstaande maakt me ook heel gelukkig.

Het is geen VIC vs NSW, ik begrijp dat wij vals spelen door geen buitenlandse vluchten binnen te laten. Het is gewoon positief om te zien dat we het op het moment met z'n allen goed lijken te doen!

View attachment 1300
Ik snap niet dat die cijfers zo publiceren en niet het cijfer:
- new community transmissions
- new mystery cases
- active mystery cases
- active community transmissions

Andere cijfers zijn imho niet interessant. Als zitten er 1000 in quarantaine met corona, dat is een kleiner risico dan 10 new mystery cases.

P.s. nog 3 dagen quarantaine 😎
 
Last edited:
Je maakt er een grapje over, maar... het heeft mijn voorkeur om NSW borders gesloten te houden van de rest van Australië en VIC kan bij de rest van Australië komen over 10 dagen als het zo doorgaat.

Wat betredt WA, wij gaan fcked zijn omdat de grenzen open gaan en ze niet dezelfde contract tracing maatregelen en ervaring hebben als Vic en NSW.


Ik snap niet dat die cijfers zo publiceren en niet het cijfer:
- new community transmissions
- new mystery cases
- active mystery cases
- active community transmissions

Andere cijfers zijn imho niet interessant. Als zitten er 1000 in quarantaine met corona, dat is een kleiner risico dan 10 new mystery cases.

P.s. nog 3 dagen quarantaine 😎

Wij kijken vaak op https://covidlive.com.au en die geeft de cijfers weer zoals jij ze noemt.
Zo hebben we bijvoorbeeld op dit moment landelijk 89 active cases waarvan 42 vanuit het buitenland komen en in quarantaine zitten.

Succes nog die laatste paar dagen!
 
Zwerver vertelde me dat WA de contact tracing systemen van Vic/NSW gaat overnemen. Top! :)


Wij kijken vaak op https://covidlive.com.au en die geeft de cijfers weer zoals jij ze noemt.
Zo hebben we bijvoorbeeld op dit moment landelijk 89 active cases waarvan 42 vanuit het buitenland komen en in quarantaine zitten.

Succes nog die laatste paar dagen!

Handige site. 11 dagen geen community transmission NSW? Dacht dat die er nog een paar hadden. Ah well, gaat goed
 
Zwerver vertelde me dat WA de contact tracing systemen van Vic/NSW gaat overnemen. Top! :)




Handige site. 11 dagen geen community transmission NSW? Dacht dat die er nog een paar hadden. Ah well, gaat goed
Zonder een officiële bron te kunnen geven; als je even door de ‘zou kunnen’ heen leest en er ‘zal’ van maakt weet je wat er aankomt: https://www.abc.net.au/news/2020-11...roduced-in-wa-venues-as-border-falls/12838418

Daarnaast wordt er nogal under played vanuit de Government wat ze allemaal al gedaan hebben en reken maar dat er nog wat kabaal gemaakt gaat worden vanuit officiële kanalen over testen en afstand houden.

Wil je zelf een steentje bijdragen? Als je in bijv Lakeside bent en de dispensers zijn weer eens leeg, loop even door naar de informatiebalie en laat het weten.
 
Super goed ook dat ze zo hard aan het testen zijn overal. Bijna 20k tests!
Voor wie niet de achtergrond weet, ze zijn hier nu een ware "testing blitz" begonnen waarbij ze in met name plaatsen waar een paar maanden geleden veel cases waren allemaal test straten geopend hebben en iedereen vragen zich te laten testen, of je symptomen hebt of niet.

En ondanks dat we al 12 dagen geen cases hebben draagt iedereen overal ook nog steeds netjes een masker. Je merkt dat het een klein beetje begint te verslappen, als het 30 graden is merk je dat neuzen af en toe boven het masker uit beginnen te komen bijvoorbeeld, maar iedereen loopt netjes om elkaar heen en doet het masker goed als ze langs iemand lopen bijvoorbeeld.

We doen ons uiterste best om jullie vertrouwen te winnen, Australië! ;)
 
Thanks @Thijsvr voor al die aanvullende informatie. Now it all makes sense.

Ik heb precies dezelfde ervaring als jij. Mensen hebben het masker aan 1 oor bungelen of om hun hals, maar ze doen het meteen goed op als je ze tegemoet loopt en die anderhalve meter is absoluut heilig verklaard. In mijn petite suburbje heerst een klimaat van 'dat hebben we toch maar mooi samen geklaard' en Dan Andrews is god verklaard :D.
 
Met de kennis van de testing blitz is het resultaat nog beter ;)

Zag dat NSW het QR scannen voor drukke plekken meer wil inzetten om contact tracing nog fijnmaziger te maken.

Vanuit een privacy oogpunt vind ik er wat van. Van uit het oogpunt om C19 beter in de smiezen te houden snap ik het ook. Meer info nodig ;)
 
@afterbang, consider me stupid (want ik snap er echt niks van, ik kon al geen wiskunde op mijn 15e) wat zijn de gevaren precies als je al je data in een app stopt? Kunnen ze dan ineens je bankrekening plunderen of je geheime overspel met de buurman online zetten? Eerlijke vraag.
 
Ik heb ook meer info nodig ;)
Maar als je ergens naar binnen gaat voor een drankje weet normaal niemand dat je daar was, en zeker de overheid niet.

Als je nu naar binnen wilt voor een biertje moet je je telefoon dus de QR code (je weet wel die vierkante blokjes/streepjescode) scannen en je aanmelden.
Zodoende is het eenvoudig en hygiënisch bij te houden wie er allemaal wanneer waren. Voor contact tracing geweldig natuurlijk.

Het is alleen ook het systeem wat de Chinese overheid al veel langer gebruikt om zijn onderdanen te volgen. Die moeten op veel plekken inchecken (al ver voor deze COVID toestanden) En China is goed in een hoop dingen, maar mensenrechten is er niet één van.

Nu gaat er hier natuurlijk iemand zeggen: als je niets verbergen hebt etc. Maar veel dingen beginnen klein en onschuldig en eindigt groot en minder onschuldig.

Even paranoia denkend, we gaan dit systeem verder uit bereiden want COVID... Dan weet de overheid dus waar je je tijd door brengt. Dat is net iets vaker dan gemiddeld in het café op de hoek. Nu verlies je je baan. Voor je het weet krijg je je bijstand niet in cash. Maar in supermarkt bonnen. Want; je bent een zuiperd, dus je kunt niet met geld omgaan/beschermen tegen alcohol kopen.

Dit is zomaar even een snel verzonnen scenario. Niet zeggende dat dit zo gaat gebeuren enz. Maar om je even op weg te helpen in de wereld van langzaam steeds verder afkalvende privacy.

Het boek 1984 gemeng met de techniek van nu. Dat is wat je altijd even in gedachten moet houden. Niet gezegd hebbende dat we dan maar tegen die QR code’s moeten zijn. Maar het loont om zelf kritisch te denken en je eigen beslissing te maken. Als je heel paranoïde bent koop je al je bier bij de supermarkt met alleen maar cash geld hahahaha

Wederom; ik leg alleen maar even uit waarom ik het woord Privacy noemde. Niet zeggende dat ik QR gebeuren in dit geval een slecht idee vind.
 
Back
Top