De ene wil terug, de andere niet .....

Jerden

Active Member
Tja, ik had al een tijdje het gevoel dat het ervan ging komen en inderdaad: het ziet ernaar uit dat we terug gaan naar België. We wonen hier nu meer dan 2 jaar, en zijn net terug van een (eerste) vakantie in België en Nederland. En dat is voor mijn man de bevestiging geweest van een gevoel waar hij al 2 jaar mee worstelt: hij wil terug, hij wil niet in Australië blijven. En wat heb ik het daar moeilijk mee. Want ik heb het hier best naar mijn zin, ik wil hier helemaal niet weg.
En wat doe je dan??
Ik heb het laatste jaar geprobeerd hem te doen inzien dat vele dingen hier toch wel een stuk beter zijn, en dat de redenen waarom we naar hier gekomen zijn nog steeds gelden. Maar bij hem gaat het om een gevoel, hij mist de familie en vrienden teveel, hij heeft geen zin om hier een nieuw leven op te bouwen. Waardoor ik en de kinderen dat uiteraard ook niet kunnen.
Vandaar mijn vraag: zijn er nog koppels die hiermee worstelen?
En vooral ook: we hebben zoveel moeite moeten doen om dat visum eindelijk te krijgen, hoe zit dat nu als we terug gaan? Blijven wij ons visum behouden? We hebben een skilled independent subclass 175 visum en zijn dus residents. Als we 4 jaar hier waren gebleven zou ik voor mijn citizenship gegaan zijn, maar dat zal nu niet meer lukken, want dat is nog 2 jaar en dat ziet mijn man echt niet zitten. Blijft de periode dat we hier gewoond hebben (dan zal dan uiteindelijk iets van 3 jaar zijn) gelden voor die min. 4 jaar die je hier moet zijn om het citizenship te kunnen aanvragen?
Want ik wil de terugweg naar Australië absoluut open houden, al is het maar gewoon om na ons pensioen hier 6 maanden te kunnen overwinteren elk jaar.
Graag wat advies hierin please .....
Ps: en degenen waar beide partners hetzelfde denken en voelen: prijs jullie gelukkig!
 
Vergeet niet dat als je Je Australische citizenship krijgt, dan verlies je het Nederlandse.
Dus als je eenmaal besluit om later een half jaar in Australie te wonen, dan heb je residentie daar en kan je bepaalde rechten in NL verliezen.
Tegen die tijd zijn de regels wellicht veranderd, maar toch hou het in de gaten.
Jan
 
Ik dacht dat Belgie dezelfde regels volgen als die van Nederland, maar goed dat is makkelijk te checken.
 
Wij moeten nog gaan, en jullie ervaring speelt wel eens als een what-if-scenario door mijn hoofd.
Vandaar dat ik mijn respect voor jullie wil uiten, ik waardeer het zeer dat je dit post.
Ik wens jullie heel veel moed, wijsheid en sterkte toe.
 
Lijkt me onmogelijke positie waarin je verkeert. Ik denk dat voor verschillende koppels geldt dat één van de twee begint over emigratie en de ander erin groeit. Wij zijn nog niet in Oz, maar ik zou niet weten wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan. Veel sterkte met de beslissing.
 
Heel veel sterkte met de komende periode!

@Jan H. Ik dacht dat ik ergens op t forum had gelezen dat mensen ook dual citizenship hadden. Dacht eigenlijk aan @sidonia?
 
Heel veel sterkte met de komende periode!

@Jan H. Ik dacht dat ik ergens op t forum had gelezen dat mensen ook dual citizenship hadden. Dacht eigenlijk aan @sidonia?

Dual citizenship is maar in beperkte gevallen mogelijk voor Nederlanders.
Zo even uit het hoofd:
- voor kinderen onder de 18, die met hun ouders naar Australie gegaan zijn
- als je met een Aussie trouwt
- en er was nog eentje....

Maar als je als volwassene uit eigen vrije wil naar Australie vertrekt en citizen wilt worden, dan zeg je dus gedag tegen je Nederlanderschap.

En ik begrijp dat je dan ook geen recht meer hebt op evt opgebouwd AOW. Correct me if I'm wrong.

On topic: @Jerden : dat lijkt me een enorm moeilijke situatie waarin jullie je bevinden. Het is inderdaad een stuk makkelijker als beide partners gelijk over de dingen denken, maar helaas is dat natuurlijk niet altijd zo. Heel veel sterkte en succes bij de te nemen beslissingen.
 
He, bedankt allemaal voor het meevoelen. Het is idd een rotsituatie om in te zitten ...
Mijn man is Nederlander, en hij zal nooit de Australische nationaliteit aanvragen omdat hij dan inderdaad zijn Nederlandse nationaliteit verliest. Ik ben echter Belgische en ik kan de dubbele nationaliteit hebben. Dus voor mij zijn er alleen maar voordelen als ik het Australische citizenship aanvraag. Het vervelende is alleen dat we nog niet lang genoeg hier zijn, en voor zover ik het begrepen heb van de DIAC-site blijven die 3 jaar of zo dat we dan uiteindelijk hier geweest zijn maar een beperkte periode geldig voor het aanvragen van het citizenship. Dus moet je eigenlijk daarna opnieuw min. 4 jaar hier wonen om het te kunnen aanvragen.
En ook al heb je zoveel moeite gedaan en zoveel geld betaald voor een permanent visum, als je dan besluit om een tijd terug ergens anders te gaan wonen blijkt het toch niet meer zo permanent te zijn. Dan moet je "een goede reden" hebben om zo lang in het buitenland gezeten te hebben ..... En het is dan maar afwachten wat zij een goede reden vinden .... :(
 
Dual citizenship is maar in beperkte gevallen mogelijk voor Nederlanders.
Zo even uit het hoofd:
- voor kinderen onder de 18, die met hun ouders naar Australie gegaan zijn
- als je met een Aussie trouwt
Dual citizenship is maar in beperkte gevallen mogelijk voor Nederlanders.
Zo even uit het hoofd:
- voor kinderen onder de 18, die met hun ouders naar Australie gegaan zijn
- als je met een Aussie trouwt
Aah daarom heb ik t onthouden, ben met n Aussie getrouwd. Tzt verder induiken.
 
Als jij als eerste Australisch burgerschap verkrijgt op basis van dual citizenship, dan kan manlief daarna gebruik maken van de uitzonderingsregel dat hij de nationaliteit van zijn vrouw aanneemt. Kunnen beide dus Ozzie zijn zonder de oorspronkelijke nationaliteit op te geven.:up:

Vwb het "permanente visum", er is helemaal geen permanent visum. Het zijn visa die permanent residency geven. De definitie van residency is dat je het merendeel van het jaar in Australie verblijft. Als je er voor kiest om dat niet te doen, dan geef je dat recht op. Deze visa verlopen zelf ook na 5 jaar, dus dat geeft al aan dat het niet permanent is.

De AOW rechten zijn niet afhankelijk van nationaliteit, dus zelfs als je je NL nationaliteit opzegt dan blijf je dat recht houden.

Veel sterkte met kiezen tussen manlief en Australie.
 
Hoi
@ Yuud Ik heb alleen de Nederlandse nationaliteit.
Weet wel van mijn Belgische vrienden dat die inderdaad beide mogen hebben en hebben dat dus beide direct gedaan.
@ Jerden ik zou zeggen manlief overhalen om nog twee jaar vol te houden om voor jouw toch die dubbele nationaliteit te krijgen, met de mogelijkheid om later terug te komen. Wat is nou twee jaar op een leven?? zo erg kan het toch ook niet zijn?? Wellicht kan hij ieder jaar terug om even bij te komen in die twee jaar. (Ik begrijp een beetje hoe het voelt om ergens te wonen waar je eigenlijk liever niet woont (voor mij bushfire gebied)) Succes met onderhandelen er moet een oplossing zijn.
Sidonia
 
Vwb het "permanente visum", er is helemaal geen permanent visum. Het zijn visa die permanent residency geven. De definitie van residency is dat je het merendeel van het jaar in Australie verblijft. Als je er voor kiest om dat niet te doen, dan geef je dat recht op. Deze visa verlopen zelf ook na 5 jaar, dus dat geeft al aan dat het niet permanent is.

Hmm, dit begin ik ondertussen dus ook te beseffen..... :(

Veel sterkte met kiezen tussen manlief en Australie.

Even voor alle duidelijkheid: ik kies sowieso voor mijn man en mijn gezin ....

@sidonia: ja. dat wilde ik ook, maar we zitten ook met 2 kinderen in de (pre)puberteit, en het zal voor hen alsmaar moeilijker worden om nog te volgen in het Belgische onderwijs als we langer hier blijven (als ik alleen al denk aan Frans ....). Mijn dochter begint volgend jaar aan het middelbaar, en dat kan ze dan beter meteen in België beginnen. Ook al vind ik het vreselijk erg als ik denk aan het vele huiswerk, de zure leerkrachten en de nadruk op alles wat niet goed is .... Oke, hier smijten ze mss soms overdreven met awards, maar het is voor een kind toch een veel positiever klimaat...
 
Ik zou persoonlijk niet teveel denken "we hebben zoveel moeite, tijd, geld en energie gestoken in het krijgen van een visum" als argument om te blijven.

Je bent nu op dit punt aangekomen in je leven. Wat is gebeurd, kan je niet meer veranderen. Bij het bepalen of jullie gaan blijven of weer terug naar NL/BE gaan, gaat het om de toekomst en hoe je je leven dan gaat ervaren en hoe je je voelt.

Jullie zitten waarschijnlijk in een van de lastigste situaties die je kan hebben...
 
Als jij als eerste Australisch burgerschap verkrijgt op basis van dual citizenship, dan kan manlief daarna gebruik maken van de uitzonderingsregel dat hij de nationaliteit van zijn vrouw aanneemt. Kunnen beide dus Ozzie zijn zonder de oorspronkelijke nationaliteit op te geven.:up:

Vwb het "permanente visum", er is helemaal geen permanent visum. Het zijn visa die permanent residency geven. De definitie van residency is dat je het merendeel van het jaar in Australie verblijft. Als je er voor kiest om dat niet te doen, dan geef je dat recht op. Deze visa verlopen zelf ook na 5 jaar, dus dat geeft al aan dat het niet permanent is.

Dit is niet helemaal waar wat jij zegt.

Een permanent visum verloopt in princiepe niet...
Het visum wat je krijgt is geldig voor 5 jaar waarmee je onbeperkt Australie kan verlaten en terugkomen. Na de 5 jaar hoef je in princiepe geen nieuw visum meer aan te vragen mits je in Australie blijft. Je kunt na die 5 jaar dus gewoon in Australie blijven. Je hoeft alleen maar een nieuw visum aan te vragen als je Australie verlaat en weer terug wil komen. Dit is een Resident Return Visa.

Check deze link maar eens: http://myaccessaustralia.com/australian-permanent-residency-subclass-155-resident-return-visas-rrv/
 
Dit is niet helemaal waar wat jij zegt.

Een permanent visum verloopt in princiepe niet...
Het visum wat je krijgt is geldig voor 5 jaar waarmee je onbeperkt Australie kan verlaten en terugkomen. Na de 5 jaar hoef je in princiepe geen nieuw visum meer aan te vragen mits je in Australie blijft. Je kunt na die 5 jaar dus gewoon in Australie blijven. Je hoeft alleen maar een nieuw visum aan te vragen als je Australie verlaat en weer terug wil komen. Dit is een Resident Return Visa.

Check deze link maar eens: http://myaccessaustralia.com/australian-permanent-residency-subclass-155-resident-return-visas-rrv/
De hele reden waarom je een RRV moet aanvragen is omdat.... je huidige visum niet meer geldig is. Je permanent residency verloopt niet, maar je visum wel. Het visum verleent je het recht om voor een bepaalde datum te settlen als permanent resident en in de tussentijd kun je er mee in en uit reizen. Maar daarna is het over. Als je toch het land uit wilt EN weer terug wilt komen, dan moet je dus een NIEUW visum, het RRV, aanvragen. Of naturaliseren....
 
Om je permanent residency te behouden moet je 2 van de 5 jaar in Australie verblijven om recht te hebben om je visum te verlengen (na 5 jaar) met een resident return visum zodat je het land kunt verlaten.

http://www.immi.gov.au/migrants/residents/155/eligibility.htm

In jouw geval kun je dus over 3 jaar een resident return visum aanvragen en dan zul je in die 5 jaar daarna 2 jaar in Australie moeten verblijven wil je je permanent residency behouden en het land kunnen verlaten.

Dus je hebt wat speling qua jaren mochten jullie je bedenken in de komende jaren als jullie nu weggaan...

Sterkte met deze moeilijke situatie!
 
Back
Top