onze datum dat wij de beslissing moeten maken is Augustus 2014, nog best ver, en toch komt dat snel dichterbij.
over de ander meenemen in je droom begrijp ik wat je zegt en toch besluipt me een gevoel van: "ik mocht mee met deze droom, het heeft mij een hele nieuwe wereld laten zien, iets wat ik in mijn eentje nooit zou hebben ervaren. Zou het miscchien zo zijn dat ik kan accepteren dat met deze nieuwe mogelijkheden mijn leven een nieuwe wending heeft gekregen die ik nooit vantevoren had kunnen voorzien? En dat dat OK is. Dat ik daarin mee mag gaan. Mijn leven ziet er anders uit dan ik had verwacht. En op de heldere momenten zie ik in dat ik er eigenlijk helemaal niets over te zeggen heb. Dat het leven gaat zoals het gaat. Dat je de deuren die je voor je krijgt doorgaat. En dat niet ik deze beslissing maak maar de kinderen, de nieuwe generatie (niet letterlijk natuurlijk, maar wat ik hiermee bedoel is dat uiteindelijk de beslissing gaat worden: "wat is het beste voor de kinderen?"). Bovendien heeft dit avontuur waar we met z'n tweeen vol in gingen, ook al was het niet mijn droom, heeft het ons wel dichterbij gebracht, samen gegroeid, samen sterker. Hoe zou dat verder ontwikkelen als ik ons forceer om terug te gaan naar de miezerige, grijze sleur? Dat is toch ook niet de bedoeling dat ik de droom daarmee zou doen verwelken .....
"Belonging" het is kennelijk een belangrijk onderdeel van geluk, dat je je verbonden voelt met de mensen om je heen, dat je daarin jezelf vindt. (de vertaling "behoren" beschrijft voor mijn gevoel het niet zo best, "to belong" of "belongingness" dat is natuurlijk helemaal geen echt engels woord, maar wel een term waar ik me iets bij voor kan stellen......)
Als ik zie hoe diep en intens en fantastisch de kinderen hun plek hier hebben gevonden met hele bijzondere vrienden, hoe gelukkig zij zijn in die contacten en daarin hun "sense of belonging" hebben gevonden. Dat zou ik dan toch ook misschien wel kunnen creeeren voor mezelf? Als ik me er met volle overgaaf in zou storten, me hart te openen? zonder het hunkeren naar de gemeenschap waar ik voorheen toe behoorde. Groeien met het nieuwe.
Met het nu. Het hier.
(overigens realiseerde ik me vandaag dat dit schrijven op dit forum mij een gevoel van belonging geeft en ook een erkenning dat ik niet de enige ben die worstelt.... dat het OK is om het moeilijk te vinden want dat is het ook)
Staan jullie nog op de rotonde, of hebben jullie de afslag al genomen?
Hoe voelt dat voor anderen op dit forum? Voor diegenen die zich wel helemaal hebben gesettled in Oz? Hoe hebben jullie vrede met de afstand? Hoe lang duurde het voordat je die vrede vond? En hoe hebben jullie het besluit genomen om te blijven ondanks dat een van de twee het er moeilijker mee had? (ik bedenk me nu dat diegenen die hier helemaal gesettled zijn dit forum niet meer lezen, maar wellicht kan iemand via via reageren?)
PS self-compassion en het belang van belonging zijn inzichten uit het boek van Kirstin Neff "Self-Compassion"
http://www.self-compassion.org/
PS2 ja het schrijven helpt me helderheid te krijgen