De ene wil terug, de andere niet .....

Deze hele discussie herinnert mij zeer aan een discussie die ik hier een paar maanden geleden voerde met dezelfde thematiek.

Ik werd toen volledig afgebrand door bepaalde forumleden hier omdat ik dus beweerde dat het moeilijk is daar te aarden in Australie als je niet meer 18 bent bij het moment van emigratie, maar in plaats daarvan al kinderen hebt. Nu zie ik hier weer iemand die precies dat schrijft! Maar goed.... ik schrijf deze reply niet om noch achteraf mijn gelijk te halen!

Jerden: het klinkt mij een beetje alsof jullie ook relatieproblemen hebben. Vooral die ene zin waarin je schreef dat je zonder kinderen misschien wel zou blijven als hij terug gaat... Misschien ligt daar de oorzaak? Als je je relatieproblemen oplost, misschien ziet hij dan ook weer meer mogelijkheden wel te blijven?

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jij er ooit mee in zou stemmen om naar Belgie te gaan als je eenmaal in Australie gewoond heb. Ik ken Belgie vooral van erdoorheen rijden op weg naar Frankrijk/Spanje, maar daar zou ik dus niet willen wonen!

Wat mij ook een beetje verbaasd is dat jouw man zegt dat hij famile en vriend zo mist, terwijl jullie in Belgie ook niet in jullie "eigen" gebied woonden. En bij terugkeer gaan jullie eerder in het gebied wonen waar JOUW familie woont, dan ziet hij zijn familie toch ook niet?
 
Deze hele discussie herinnert mij zeer aan een discussie die ik hier een paar maanden geleden voerde met dezelfde thematiek.
Ik werd toen volledig afgebrand door bepaalde forumleden hier omdat ik dus beweerde dat het moeilijk is daar te aarden in Australie als je niet meer 18 bent bij het moment van emigratie, maar in plaats daarvan al kinderen hebt. Nu zie ik hier weer iemand die precies dat schrijft! Maar goed.... ik schrijf deze reply niet om noch achteraf mijn gelijk te halen!
Ik zie helemaal geen gelijkenissen met die oude discussie. Jerden heeft het juist enorm naar haar zin hier. Het is alleen haar man, die van begin af aan al zijn bedenkingen had maar het toch maar probeerde omdat zijn andere helft het graag wilde. Is volledig anders dan wat er in die andere discussie is besproken.

Jerden: het klinkt mij een beetje alsof jullie ook relatieproblemen hebben. Vooral die ene zin waarin je schreef dat je zonder kinderen misschien wel zou blijven als hij terug gaat... Misschien ligt daar de oorzaak? Als je je relatieproblemen oplost, misschien ziet hij dan ook weer meer mogelijkheden wel te blijven?
In een relatie moet je aan de ander denken, maar vooral ook aan jezelf. Wat zijn je eigen levensdoelen, wat maakt jou gelukkig. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zonder kinderen gemakkelijker de beslissing neemt om uit elkaar te gaan om elkaar het geluk te gunnen. Ik heb persoonlijk ook voor de keuze gestaan: als het visum voor Australie niet door zou gaan, dan zag ik een moeilijke toekomst samen met mijn verloofde (ivm persoonlijke situatie van haar die ik verder niet zal toelichten) en zou het waarschijnlijk afgebroken hebben. Gelukkig is het allemaal goedgekomen en zijn we nog steeds gelukkig samen en ook gelukkig met waar we wonen (waren allang geen 18 meer). Om met kinderen uit elkaar te gaan is zoveel keer meer complex dat terugkeren naar Belgie best eens een minder kwaad kan zijn.

Wat mij ook een beetje verbaasd is dat jouw man zegt dat hij famile en vriend zo mist, terwijl jullie in Belgie ook niet in jullie "eigen" gebied woonden. En bij terugkeer gaan jullie eerder in het gebied wonen waar JOUW familie woont, dan ziet hij zijn familie toch ook niet?
Die afstanden zijn waarschijnlijk net zo groot als wat ik dagelijks naar het werk reis, dus dat is niets. En woonde jij ook niet in Duitsland omdat het nog steeds zo dichtbij familie en vrienden was?
 
"ik mocht mee met deze droom, het heeft mij een hele nieuwe wereld laten zien, iets wat ik in mijn eentje nooit zou hebben ervaren. Zou het miscchien zo zijn dat ik kan accepteren dat met deze nieuwe mogelijkheden mijn leven een nieuwe wending heeft gekregen die ik nooit vantevoren had kunnen voorzien?

Nou, dat vind ik heel mooi gezegd Will. Op die manier had ik het nog niet bekeken....

@bobbak: we hebben inderdaad relatieproblemen gehad, maar die zijn volledig te wijten geweest aan de hele Australie-problematiek. We vonden elkaar niet meer in wat we wilden. Als we geen kinderen gehad hadden had ik misschien minder de moeite genomen om mij door dat hele gevecht heen te slepen, dan had ik het mss eerder opgegeven. Misschien ook niet. Want een gevecht is het echt wel geweest. Maar door de kinderen heb ik mezelf verplicht om naar zijn argumenten te luisteren, stond ik er opnieuw voor open en hebben we ontdekt dat we nog voldoende van mekaar houden om door te zetten en een oplossing te zoeken die voor beiden aanvaardbaar is.

Ik kom uit een grote familie, met veel gezelligheid en regelmatig grote familiefeesten. Mijn man maakt daar deel van uit en mist mijn familie evenzeer. Als we in "mijn"regio" gaan wonen verandert de afstand naar zijn eigen familie niet zoveel, zij wonen in Nederland dus dat is sowieso een stukje rijden. Het is in ieder geval dichterbij dan Australië ...

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jij er ooit mee in zou stemmen om naar Belgie te gaan als je eenmaal in Australie gewoond heb. Ik ken Belgie vooral van erdoorheen rijden op weg naar Frankrijk/Spanje, maar daar zou ik dus niet willen wonen!

Qua natuur en klimaat kan België inderdaad niet op tegen Australië. Dat is ook wat ik het meeste zou missen van Australië als we zouden teruggaan. Maar we zouden ook niet teruggaan omwille van België of Nederland, we zouden teruggaan omwille van mensen. Dat is een hele andere insteek. Als je het simpel wil houden: Australië betekent natuur, lekker weer en ruimte, België betekent gezelligheid met de familie, mogelijkheid om af te spreken met vrienden waarmee je een hele sterke band hebt, en ook gewoon vertrouwdheid. We leven vrij geïsoleerd in Australië, we hebben kennissen maar geen vrienden, Kerstmis vieren we met ons viertjes. We hebben het ook al met andere mensen gevierd, maar het contrast met de familiefeesten in België is groot. De kinderen missen dat enorm. Dus ja, waar kies je dan voor? Natuurlijk, je kan hier opnieuw een vriendenkring opbouwen, en dat proberen we ook, maar zoals ik al eerder zei: hele goede vrienden die samen met je opgegroeid zijn en je hele geschiedenis kennen zijn niet zo gemakkelijk te vervangen. Familie al helemaal niet. Mijn man is vrij introvert en maakt niet zo gemakkelijk vrienden, maar in Nederland heeft hij 1 hele goede vriend waarmee hij opgegroeid is, en er is echt een wonderlijke connectie tussen die 2. Hij mist dat ontzettend. En ik voel me daar best wel schuldig over dat hij dat nu niet meer heeft. Hetzelfde met de kinderen: ze hebben het hier best naar hun zin, ze zijn gek op de stranden en het buitenleven hier, maar wat missen ze de gezelligheid van een grote familie. Het gaat dus wel een stuk dieper dan gewoon door België rijden en denken hier zou ik nooit willen wonen ....
 
Ik zie helemaal geen gelijkenissen met die oude discussie. Jerden heeft het juist enorm naar haar zin hier. Het is alleen haar man, die van begin af aan al zijn bedenkingen had maar het toch maar probeerde omdat zijn andere helft het graag wilde. Is volledig anders dan wat er in die andere discussie is besproken.


In een relatie moet je aan de ander denken, maar vooral ook aan jezelf. Wat zijn je eigen levensdoelen, wat maakt jou gelukkig. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zonder kinderen gemakkelijker de beslissing neemt om uit elkaar te gaan om elkaar het geluk te gunnen. Ik heb persoonlijk ook voor de keuze gestaan: als het visum voor Australie niet door zou gaan, dan zag ik een moeilijke toekomst samen met mijn verloofde (ivm persoonlijke situatie van haar die ik verder niet zal toelichten) en zou het waarschijnlijk afgebroken hebben. Gelukkig is het allemaal goedgekomen en zijn we nog steeds gelukkig samen en ook gelukkig met waar we wonen (waren allang geen 18 meer). Om met kinderen uit elkaar te gaan is zoveel keer meer complex dat terugkeren naar Belgie best eens een minder kwaad kan zijn.

Die afstanden zijn waarschijnlijk net zo groot als wat ik dagelijks naar het werk reis, dus dat is niets. En woonde jij ook niet in Duitsland omdat het nog steeds zo dichtbij familie en vrienden was?

Perfect verwoord Slatsr !
 
@ Jerden Wellicht kan het helpen als je familie naar Australie komt (vakantie, bij jullie in huis)
Jan 2014 komt mijn zus. Mijn ouders komen feb en maart bij ons in huis. etc etc.
Heb mijn tante en oom op bezoek gehad, mijn broer, mijn nicht, een neef, een andere nicht, een andere neef, mijn andere zus meerdere keren etc. en ga zo maar door. Op deze manier hoef ik maar 1 x in de 5-7 jaar naar Nederland. Misschien is dat een manier om het nog even uit te houden in Oz voor je citizenship??
Having said that..... mochten je kinderen geinteresseerd zijn om door te studeren (universiteit) dan is het veeeeel goed koper om dat in Nederland te doen.

Sidonia
 
Ik weet wat je voelt, mijn man is australisch en wil al heel lang terug. Ik heb nu na lang wikken en wegen besloten mee naar Australie te gaan.
De weg andersom dus.
Sterkte!!!
 
Deze hele discussie herinnert mij zeer aan een discussie die ik hier een paar maanden geleden voerde met dezelfde thematiek.

Ik werd toen volledig afgebrand door bepaalde forumleden hier omdat ik dus beweerde dat het moeilijk is daar te aarden in Australie als je niet meer 18 bent bij het moment van emigratie, maar in plaats daarvan al kinderen hebt. Nu zie ik hier weer iemand die precies dat schrijft! Maar goed.... ik schrijf deze reply niet om noch achteraf mijn gelijk te halen!?

Maar toch wil je graag je gelijk zien.
Koop een ijsje vriend.

Jerden: het klinkt mij een beetje alsof jullie ook relatieproblemen hebben. Vooral die ene zin waarin je schreef dat je zonder kinderen misschien wel zou blijven als hij terug gaat... Misschien ligt daar de oorzaak? Als je je relatieproblemen oplost, misschien ziet hij dan ook weer meer mogelijkheden wel te blijven?

Ook al is dit zo, of niet zo, dan heb je niet het recht om dit aan te halen.
Ga nog een keer een ijsje kopen vriend.

Cheers,

Jack>:D
 
Ook al is dit zo, of niet zo, dan heb je niet het recht om dit aan te halen.
Het werd toch op een respectvolle manier gebracht... Het is een erg intens onderwerp waar veel gecompliceerde gevoelens en gedachten bij komen kijken. Hoe de relatie in elkaar zit kan hier uiteraard invloed op hebben. Dus waarom zou dat niet aangehaald mogen worden? De persoon in kwestie kan nog steeds zelf bepalen of hij op de vraag in wil gaan of niet.
 
Maar toch wil je graag je gelijk zien.
Koop een ijsje vriend.



Ook al is dit zo, of niet zo, dan heb je niet het recht om dit aan te halen.
Ga nog een keer een ijsje kopen vriend.

Cheers,

Jack>:D
Hier zeker eens met Jack, want de post van Bobbak komt op mij over als bakzeil willen halen over de rug van een ander. Hoe het met iemands relatie zit, is hier geen onderwerp van gesprek. Dat is privé.
.
 
Ook al is dit zo, of niet zo, dan heb je niet het recht om dit aan te halen.
Ook volledig mee eens. Vond het redelijk provocerend ....

@sidonia: In de zomervakantie zijn mijn zus en haar gezin hier op vakantie geweest, en dat was zo gezellig dat het ons eigenlijk nog meer met onze neus op het feit drukte dat we hier vrij geïsoleerd leven en eigenlijk niemand hebben waar we gewoon eens binnen kunnen springen. We hadden het allemaal heel zwaar toen ze terug vertrokken. Komt daar nog bij dat de meeste vrienden/familieleden nog schoolgaande kinderen hebben en dus enkel in de (Europese) zomervakantie kunnen komen.

Ik heb het idee van het citizenship ondertussen opgegeven. Ik werd vorige week op een nacht wakker (ik heb altijd mijn helderste ideeën 's nachts :rolleyes:) en bedacht me dat ik er ook geen zin in heb om hier later als ik oud ben in mijn eentje te komen zitten, terwijl iedereen waar ik om geef aan het andere eind van de wereld zit. Dankzij een aantal goeie links op dit topic ben ik er ondertussen achter dat we nog tot 2018 hebben om evt terug te komen en ons visum te behouden. En dat is voor mij op dit moment voldoende. Wat komt, komt ....

Staan jullie nog op de rotonde, of hebben jullie de afslag al genomen?
Ondertussen hebben we de afslag genomen. We gaan terug naar België. En ik heb er vrede mee. Ook al slaat bij vlagen de paniek toe als ik denk aan alle dingen die ik hier zo leuk vind en dingen waar ik in België een hekel aan had. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in België meer heb dan dat mijn man in Australië heeft. Maw het is voor mij gemakkelijker om terug te gaan dan voor hem om hier te blijven. Ik heb tenminste familie en 4 heel goede vriendinnen die ik meer gemist heb dan ik tot nu toe wilde toegeven. En ik realiseer me ook dat mijn droom om hier een eigen huisje te hebben aan het strand wellicht een droom zal blijven, door de hoge levenskosten hier, wat ook een enorme druk legt op mijn man om niet zonder werk te komen zitten. Want als we het van mijn inkomen moeten hebben dan kunnen we nog niet in een tentje overleven ....

De kinderen zijn het ermee eens. Mijn dochter heeft het er wel moeilijker mee dan mijn zoon. Ze gaan de natuur en de ruimte heel erg missen, maar ze zijn wel blij dat we opnieuw dichter bij de familie gaan wonen. Het komt allicht ook door hun leeftijd. Ze waren al 9 en 11 toen we hier kwamen, en hebben dus heel duidelijke herinneringen aan België. Kleinere kinderen missen niets omdat ze niet weten wat ze missen.

Hoe alles concreet gaat lopen weten we nog helemaal niet. Het enige dat op dit moment vaststaat is dat we terug in België willen zijn op tijd voor het nieuwe schooljaar in september 2014. We hebben dus nog iets van 8 maanden in dit prachtige land. En ik ga er ten volle van genieten. Ik ga allemaal dingen doen die ik van plan was maar nog niet gedaan heb, we gaan kamperen op Moreton Island, ik ga eens wat vaker naar Brisbane gaan want dat is zo'n ontzettend leuke stad en ik heb er tot nu toe niet genoeg van genoten. Het leuke is dat mijn man eindelijk opnieuw de goeie punten kan zien van Australië. Het is zoals FOL zegt:
En dat is het monent dat alles anders werd. Ik hoefde me niet meer bezig te houden mer de dagelijkse strijd en dat gaf rust en ruimte om van vandaag te genieten

Misschien krijgen we er spijt van, misschien niet. De tijd zal het uitwijzen....
 
Hoe voelt dat voor anderen op dit forum? Voor diegenen die zich wel helemaal hebben gesettled in Oz? Hoe hebben jullie vrede met de afstand? Hoe lang duurde het voordat je die vrede vond? En hoe hebben jullie het besluit genomen om te blijven ondanks dat een van de twee het er moeilijker mee had? (ik bedenk me nu dat diegenen die hier helemaal gesettled zijn dit forum niet meer lezen, maar wellicht kan iemand via via reageren?)
http://[/quote
http://[/quote

Even reageren op deze vraag.
Wij zijn in 2006 overgekomen en zijn in 2010 op vakantie geweest in NL.
Mijn vrouw en ik hadden allebei van: Blij dat we terug in Australie zijn, dat is thuis.
Ondanks dat mijn familie hechter is dan haar familie, mis ik ze niet. Skype is dichtbij, mijn ouders zijn nu voor de tweede keer bij ons op vakantie en mijn broer komt volgend jaar voor de tweede keer met zijn vrouw.

Ik kan me niet denken dat wij ooit problemen hadden met de afstand. We kwamen hier en zijn er meteen ingedoken. Ik had geluk dat ik hier werk had, terwijl mijn vrouw nog thuis was met de kids. Echter zij had ook geen problemen. Zeker niet toen de meiden naar school gingen. Nu hebben we hier meer en betere vrienden dan dat we ooit in NL hebben gehad.
Tuurlijk is niet alles hier rozegeur en maneschijn, maar voor ons is het positive wat ruim overheerst. Wij genieten iedere dag (behalve in de winter als het regent en koud is met 8 graden). Maar dan zeggen we weer: In NL duurt dit enkele dagen, hier maar een paar uur als het tegen zit.

Heel veel succes om samen met een oplossing te komen
 
Succes met de verhuizing Jerden! En heel veel plezier de komende tijd met de dingen die je allemaal nog wilde doen.
Hoe dan ook is deze stap een reuze levenservaring geweest en dit zal vast ook positief invloed hebben op je nieuwe leven, terug in Belgie :)
 
"Hoe voelt dat voor anderen op dit forum? Voor diegenen die zich wel helemaal hebben gesettled in Oz? Hoe hebben jullie vrede met de afstand? Hoe lang duurde het voordat je die vrede vond? En hoe hebben jullie het besluit genomen om te blijven ondanks dat een van de twee het er moeilijker mee had? (ik bedenk me nu dat diegenen die hier helemaal gesettled zijn dit forum niet meer lezen, maar wellicht kan iemand via via reageren?)"

Ik wil deze vragen ook wel beantwoorden. Ik woon hier bijna vijf jaar en kan zeggen dat het met ups en downs is gegaan. Durf nog steeds niet met zekerheid te zeggen of ik hier 100% gesettled ben. Ik ben in februari 2009 in Adelaide aangekomen en dat verliep eigenlijk heel erg goed. Had vrij vlot contacten gelegd dankzij Bridgebuilder – International Friendship Group en had ook redelijk vlot casual werk. Tuurlijk waren er toen ook wel momenten van: heb ik hier goed aan gedaan? Zeker toen ik op een dag drie afwijzingen in m’n brievenbus had en qua banksaldo er meer uitging dan dat er binnen kwam.

Het werd lastiger toen ik na een half jaar Adelaide voor mijn huidige baan 400km moest verhuizen en in Whyalla kwam te wonen. De baan viel tegen, zat geisoleerd in een 1-pitsfunctie wat een 2-pitsfunctie had moeten zijn, de sociale dingen die ik probeerde op te bouwen liepen op niets uit. Kortom het eerste jaar was zwaar. Ik wilde maar wat graag terug naar Nederland!

Ik hield me voor, dat een aankomende verbouwing op het werk alles zou verbeteren. Ik kwam dichter bij de receptie (en dus mensen) te zitten en kreeg dus meer aanspraak. Dingen begonnen inderdaad te veranderen. Wel heel erg langzaam, maar ik ben ook geen ‘social butterfly’, dus dat helpt ook niet. Maar ik werd uitgenodigd voor Tupperware parties en ondanks dat dat mijn ding niet is, greep ik deze uitnodigingen met beide handen aan. Een collega nodigde me vervolgens uit voor haar dartsteam en ondanks dat ik nog nooit een dart gegooid had, ben ik het gaan proberen en moet zeggen, dat ik het bord vrij goed wist te vinden :D

Als totaal niet sportief type ben ik ook proeflessen bij de judo club gaan volgen en dat is zonder meer de beste beslissing geweest die ik hier in Whyalla genomen heb. Ook dat heeft even geduurd hoor. Was (en ben vaak nog) de enige vrouw bij de Seniors en dat valt ook niet altijd mee. Om maar niet te spreken van het feit, dat ik het eng vind gegooid te worden! Maar het is een gezonde manier van afreageren en door het vol te houden en doordat ik m’n angst probeer te overwinnen, heb ik het respect van de heren gewonnen en mag ik een aantal van hen nu tot mijn goede vrienden rekenen.

Ik heb vrede met de afstand. Ik Skype wekelijks met mijn vader en met enige regelmaat met vrienden. Ik zie mijn Whyalla-vrienden vaker dan dat ik mijn familie en vrienden in Nederland zag, omdat ze daar her en der over het land verspreid zaten en hier op max. een kwartiertje rijden wonen. En als ik in Adelaide ben, zijn er altijd wel vrienden aldaar om mee af te spreken.

Ik mis wel de kleinschaligheid van Nederland. Het makkelijker naar het theater gaan bijv., m.n. omdat ik daar m’n vaste mensen voor had. Met sommige vriendinnen was het vaste prik om een keer in de zoveel weken een middagje thee te gaan leuten, met een ander was het vaak theater/bios en samen eten. Die vaste contacten mis ik in dat opzicht. Mijn Nederlandse vrienden kennen me door en door, dat moet hier nog groeien.

Ik ben met Kerst 2010 naar Nederland geweest. Begin dat jaar geboekt, omdat ik toen zo graag terug wou. Niet definitief, maar gewoon om mijn familie en vrienden te zien. Adempauze. Accu opladen. Het was super om even terug te zijn en het voelde heel raar om de reis in tegenovergestelde richting te maken: retourtje Nederland ipv retourtje Australie.

Het klinkt stom misschien, maar ik weet nog steeds niet of ik me meer in Australie thuisvoel dan in Nederland. Nederland is vertrouwd, maar Australie voelt ook lang zo groot niet meer aan, als dat het eigenlijk is. Ik bedoel: Adelaide voelt als ligt het om de hoek en niet 400km verderop :)
Ik ben van plan met Kerst 2014 weer naar Nederland te gaan en neem aan, dat ik het dan wel weet. Of ik echt terug wil cq kan, daar ga ik eigenlijk niet van uit. Ik hou van de ruimte hier. Rij duizend keer liever voor een weekendje op en neer naar Adelaide, dan dat ik in Nederland van Zwolle naar Amsterdam reed.
En ja, toen ik in 2010 even terug was, had iedereen tijd en aandacht voor me, maar zodra ik daar weer zou wonen, vervalt het al snel weer in het oude ritme. Om maar niet te spreken van het feit dat mijn beste vriendin in Noorwegen is komen te wonen!

Ik heb de sprong alleen genomen. Geen idee of het als stel of gezin makkelijker of moeilijker is. Punt is wel, dat ik er op het voor mij moeilijke punt, alleen voor stond met mijn voornaamste support mijn familie en mijn beste vriendin. Dat ik niet daadwerkelijk teruggegaan ben, heeft meer te maken met doorzettingsvermogen en het feit, dat ik wist dat het allemaal een aanloopperiode nodig had.
Uiteindelijk was dus het 1e half jaar prima, toen een jaar zwaar, vervolgens verbeterde er veel dankzij een minder geisoleerde werkplek en de activiteiten na m’n werk. Dus zeg maar dat het mij 2 jaar geduurd heeft om m’n draai te (beginnen te) vinden.

Overigens vond ik vorig jaar nog, dat ik in de wintermaanden teveel alleen zat. Wist ook: moet ik zelf wat aan doen! Nu heb ik bijna elk weekend wel wat... En doordat ik dit jaar wat gezondheidsklachten heb gehad (niks ernstigs) heb ik mijn echte vrienden hier wel leren kennen: stonden echt voor me klaar!

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd Jerden, hoe het jullie terug in Belgie gaat bevallen. Wil je ons daarvan ook op de hoogte stellen? Ben gewoon heel benieuwd of dat weer goed voelt.
 
Hier zeker eens met Jack, want de post van Bobbak komt op mij over als bakzeil willen halen over de rug van een ander. Hoe het met iemands relatie zit, is hier geen onderwerp van gesprek. Dat is privé.
.

Ik heb ook niet voorgesteld dat ze de discussie met haar man hier in het forum aangaat.

Jerden: Ik vind het een ontzettend interessant topic wat je hier gestart hebt en het is werkelijk relevant voor alle mensen die emigreren! Ik vind het geweldig dat je je gedachten zo open hier schrijft omdat alle Nederlanders die willen emigreren hier van kunnen leren!

Natuurlijk was mijn vraag naar de relatieproblemen een beetje provocerend bedoeld bedoeld. Je sprak namelijk eerst over Australie zelf en of je daar zou moeten blijven of niet. Nu is het toch zo dat jullie samen met elkaar gesproken hebben en er samen uitgekomen zijn en een nieuw plan gemaakt hebben. Is voor mij heel mooi om te zien, want een paar posts geleden twijfelde je nog. Blijkbaar was je de afgelopen dagen in een enorme belangrijke periode en ik vind het mooi dat je dat gedeeld hebt met het forum. Waarom ik dat een beetje provocerend bracht is omdat ik uiteindelijk in de relatie de oplossing zag liggen, je moet er toch samen uitkomen. Nou, en uiteindelijk lag daar toch ook de sleutel! Dat is het enige wat ik wilde zeggen...

Natuurlijk is het mooi om weer dicht bij je vrienden te wonen! Maar is voor jullie Frankrijk dan niet een optie? Dan heb je je vrienden ook niet ver weg en je hebt toch ook hele mooie landschappen en meer ruimte! Ook omdat jullie in Belgie sowieso al tweetalig zijn...
 
Hoi Jerden, mag ik zeggen "gefeliciteerd met jullie besluit"? want het is een prestatie om er samen uit te komen, hulde voor de liefde die overwint! Ik hoop dat het besluit jullie nu rust & ruimte zal geven.

heel bijzonder hoe je alles zo open en eerlijk uitlegt, ik kan me voorstellen dat het anderen helpt (mij in ieder geval!)

twee weken geleden (op een heldere vrijdagmiddag) hoorde ik mezelf plots zeggen "if it was only me, Only Me, then I would stay" dat was een beetje als voorloper op mijn vorige bijdrage waar ik mezelf ervan probeer te overtuigen dat ik me hier voorgoed zou kunnen aarden...dat ik mee zou kunnen gaan in de droom van mijn man. Maar dat is niet ons hele verhaal. Eigenlijk was het een beetje een test voor mij (en misschien voor jullie) hoe zou het zijn als de niet-dromer omgaat en besluit te blijven? Voor mij werd het duidelijk dat in onze situatie mijn man (de dromer) eigenlijk ook altijd een diepe overtuiging dat we over een tijdje weer terug zouden gaan (wisten de dromers enkel niet hoelang dat tijdje was).

Als rode draad in ons verhaal in de afgelopen 3 jaar dat we in Sydney wonen loopt heel duidelijk dat we familie missen.

En is het me nu heel helder en duidelijk dat deze reis en deze beslissing helemaal niet om alleen mijn eigen ikje (of dat van mijn man) draait... maar de beslissing draait om de band en de verbinding die wij hebben met familie. Dat er voor ons in Ierland/Nederland&Belgie een heel familienetwerk is waar we dichterbij willen zijn, en waarvan we het belangrijk vinden dat onze kinderen daarmee opgroeien. Verschillende generaties, achtergronden, interesses voor de kinderen om daarvan andere aspecten van het leven te leren die wij ze als ouders in ons eentje niet bij kunnen brengen. En wellicht zodra de kinderen in de tumultueuze tijd van puberen komen dat ze terecht kunnen bij andere volwassenen, ooms of tantes, opas of omas, neven of nichten, buren en vrienden. Ook missen we de familie gelegenheden, feestdagen, tradities, verjaardagen, gewoon gezellig even bij elkaar langs, logeer partijtjes, vakanties samen.... het is belangrijk voor ons en skype vervangt dat niet.

Wat een geluk eigenlijk om te weten waar je plek is, waar je thuis is, "your mob". Dat we het met zekerheid hebben gevonden omdat we de moed hadden om een avontuur in te gaan en de horizon te verkennen (helemaal naar de andere kant van de wereld). Ik vind het prima passen: "we hebben een paar jaar in Australie gewoond" klinkt toch mooi en na het avontuur gaan we weer lekker naar huis.

Zoals jij ook aangeeft leven wij hier nogal een geisoleerd leven, misschien hadden we dat nodig om met deze ruimte en vrijheid nieuwe inzichten te krijgen en te groeien. Maar er is geen vangnet, we hebben enkel contact met onze eigen generatie met onze eigen interesses. Ook ben ik me ervan bewust dat vele van de vrienden die we nu als "familie" hier beschouwen plannen hebben om deze dure wijk/stad/land te verlaten.

Heel veel sterkte Jerden voor jullie allevier en ook veel plezier met al je verdere avonturen.

(overigens voel ik me een beetje schuldig dat ik in mijn vorige post een vraag stel aan het forum terwijl het jou topic is. misschien vind je dat niet fijn, sorry dan, had ik een eigen draadje moeten beginnnen, maar ik merk dat het me pas lukt om zo helder te schrijven als antwoord op jou openheid. dank hiervoor! en toch ook fijn om antwoorden op die vraag te lezen van anderen en misschien dat het jou ook duidelijker en sterker maakt in de stap die jullie hebben genomen)

Ik heb heel veel bewondering voor de mensen die hier met zoveel zekerheid kunnen settlen, het lijkt me met realistische verwachtingen en een nuchterheid van: "mijn leven veranderd niet, ook al emigreer ik" en "ik kan mijn vangnet hier opbouwen" wellicht met een kerk of een vereniging waarin je je vervangende familie in kan vinden, of wellicht kan je worden geadopteerd door een opa/oma in de buurt. Het zijn allemaal ideeen die ik hier ook heb en het zou me vast wel lukken als het moest. Maar het moet niet want we kunnen terug, wat een geluk.
 
overigens voel ik me een beetje schuldig dat ik in mijn vorige post een vraag stel aan het forum terwijl het jou topic is. misschien vind je dat niet fijn, sorry dan, had ik een eigen draadje moeten beginnnen
Nou, eerst en vooral Will, ik heb totaal geen probleem daarmee hoor. Integendeel, ik vind het heel erg interessant om de ervaringen en gedachten van anderen te lezen, want ik heb me dat best vaak afgevraagd of emigranten ooit helemaal zeker kunnen zijn dat ze de juiste beslissing genomen hebben.

Ik ben blij dat het voor jou ondertussen ook duidelijker is, er zit heel veel wijsheid in wat je schrijft. Dat vangnet is eigenlijk waar het om draait. Je moet hier volledig opnieuw beginnen, een nieuw vangnet opbouwen, en voor de meeste mensen zal dat nooit zo sterk en zeker zijn als het vangnet dat je had, met je eigen familie. Ik denk dat de mensen die het meest succesvol zijn in hun emigratie bereid zijn hun roots achter te laten. Ik weet niet precies hoe ik moet uitleggen wat ik daarmee bedoel. Ik neem als voorbeeld Jeroen zijn familie. Want hij heeft hier familie. Een broer van zijn moeder is hier in de jaren 70 naartoe verhuisd met zijn gezin van 5 kinderen, en ze wonen alle vijf nog hier. Die broer en zijn vrouw hadden nog wel wat contact met hun familie (hij is ondertussen gestorven), maar de kinderen zijn eigenlijk vreemden geworden. Ze zijn getrouwd met Australiërs, en hun kinderen spreken geen Nederlands meer. Zelfs zij spreken niet meer allemaal Nederlands. Amper nog contact met de familie. Ze zijn volledig geïntegreerd hier, het zijn Australiërs geworden. En dat is goed zo. Het is noodzakelijk voor een goede integratie. Maar je moet bereid zijn dit te laten gebeuren.

En dat is waar ik die 2 jaar over ben blijven twijfelen. Ben ik bereid om dit te laten gebeuren met mijn kinderen? Of vind ik het belangrijker dat ze inderdaad zich opgenomen voelen in een groter familiegeheel, waar ze deel van uitmaken, waar ze bijhoren. Toen we in België waren en zagen hoe vertrouwd de kinderen meteen weer omgingen met hun neefjes en nichtjes, hoe bezorgd ze waren om hun oma (die wat met haar gezondheid aan het sukkelen is momenteel), hoe leuk ze het vonden om even binnen te springen bij hun tantes, toen knaagde dat wel. Zoals ze zelf zeiden: hier zitten we altijd maar met ons viertjes. Het zal er natuurlijk ook vanaf hangen welke band je hebt met je familie. Een vriend van me heeft amper nog contact met zijn familie, in zo’n geval speelt dit lang zo’n grote rol niet. Dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Een ander punt waarmee ik blijf worstelen is: ik blijf me een buitenstaander voelen. Hoe leuk ik het hier ook vind, hoe ik ook geniet van de natuur en het klimaat en de vriendelijkheid van de mensen hier. Ik ben geen Australische. Het heeft denk ik ook een beetje te maken met die sense van belonging. Ik zou zo graag gewoon hier geboren en opgegroeid zijn, met al mijn familie en vrienden hier, maar dat is niet zo. Als ik iets zeg, horen de mensen meteen dat ik niet van hier ben, en vragen ze waar ik vandaan kom en of ik hier op vakantie ben …. België, met al zijn tekortkomingen en ergernissen, is het enige land waar niemand me dat ooit zal vragen. Dat is een vertrouwdheid die blijkbaar toch wat zwaarder doorweegt dan ik verwacht had.

Maar is voor jullie Frankrijk dan niet een optie? Dan heb je je vrienden ook niet ver weg en je hebt toch ook hele mooie landschappen en meer ruimte! Ook omdat jullie in Belgie sowieso al tweetalig zijn...
Daarom is Frankrijk ook geen optie. Weer een andere taal, weer me buitenstaander voelen, weer een nieuw maatschappelijk systeem leren kennen, weer van nul opnieuw beginnen, …. Voor Australië had ik dat ervoor over, omdat ik gek ben op Australië, maar het vergt behoorlijk wat energie en enthousiasme, en ik weet niet of ik dat voor Frankrijk kan opbrengen.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd Jerden, hoe het jullie terug in Belgie gaat bevallen. Wil je ons daarvan ook op de hoogte stellen? Ben gewoon heel benieuwd of dat weer goed voelt.
Ja hoor, dat was ik al van plan. Misschien nog niet meteen, maar toch zeker een stand van zaken als we een tijdje terug zijn. Ik heb enorm veel aan dit forum gehad toen wij aan onze hele visumprocedure begonnen, en ik vond het altijd spijtig dat er niet meer mensen schreven die er al langer waren, en bijna geen die ondertussen terug gegaan waren. Want je zit met zoveel vragen en onzekerheden, normaal ook want je gooit je hele leven ondersteboven, en het helpt vaak om wat duidelijkheid te scheppen als je andermans ervaringen leest.
 
Een ander punt waarmee ik blijf worstelen is: ik blijf me een buitenstaander voelen. Hoe leuk ik het hier ook vind, hoe ik ook geniet van de natuur en het klimaat en de vriendelijkheid van de mensen hier. ...Als ik iets zeg, horen de mensen meteen dat ik niet van hier ben, en vragen ze waar ik vandaan kom en of ik hier op vakantie ben ….

dat is nou juist iets wat me is meegevallen. Er zijn zoveel eerste en tweede generatie migranten hier, dat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik een buitenstaander ben. Integendeel, als je zegt waar je geboren bent is er altijd wel een aangetrouwde broer, oma, buurman of iemand anders die daar ook vandaan komt. Of ze zijn vorige week nog in Delft geweest voor een congres of ze hebben drie jaar in Rotterdam gewerkt, zoiets. Misschien ligt het aan m'n werkomgeving, maar iedereen heeft hier een accent :D!
 
Nou, eerst en vooral Will, ik heb totaal geen probleem daarmee hoor. Integendeel, ik vind het heel erg interessant om de ervaringen en gedachten van anderen te lezen, want ik heb me dat best vaak afgevraagd of emigranten ooit helemaal zeker kunnen zijn dat ze de juiste beslissing genomen hebben.

Ik ben blij dat het voor jou ondertussen ook duidelijker is, er zit heel veel wijsheid in wat je schrijft. Dat vangnet is eigenlijk waar het om draait. Je moet hier volledig opnieuw beginnen, een nieuw vangnet opbouwen, en voor de meeste mensen zal dat nooit zo sterk en zeker zijn als het vangnet dat je had, met je eigen familie. Ik denk dat de mensen die het meest succesvol zijn in hun emigratie bereid zijn hun roots achter te laten. Ik weet niet precies hoe ik moet uitleggen wat ik daarmee bedoel. Ik neem als voorbeeld Jeroen zijn familie. Want hij heeft hier familie. Een broer van zijn moeder is hier in de jaren 70 naartoe verhuisd met zijn gezin van 5 kinderen, en ze wonen alle vijf nog hier. Die broer en zijn vrouw hadden nog wel wat contact met hun familie (hij is ondertussen gestorven), maar de kinderen zijn eigenlijk vreemden geworden. Ze zijn getrouwd met Australiërs, en hun kinderen spreken geen Nederlands meer. Zelfs zij spreken niet meer allemaal Nederlands. Amper nog contact met de familie. Ze zijn volledig geïntegreerd hier, het zijn Australiërs geworden. En dat is goed zo. Het is noodzakelijk voor een goede integratie. Maar je moet bereid zijn dit te laten gebeuren.

En dat is waar ik die 2 jaar over ben blijven twijfelen. Ben ik bereid om dit te laten gebeuren met mijn kinderen? Of vind ik het belangrijker dat ze inderdaad zich opgenomen voelen in een groter familiegeheel, waar ze deel van uitmaken, waar ze bijhoren. Toen we in België waren en zagen hoe vertrouwd de kinderen meteen weer omgingen met hun neefjes en nichtjes, hoe bezorgd ze waren om hun oma (die wat met haar gezondheid aan het sukkelen is momenteel), hoe leuk ze het vonden om even binnen te springen bij hun tantes, toen knaagde dat wel. Zoals ze zelf zeiden: hier zitten we altijd maar met ons viertjes. Het zal er natuurlijk ook vanaf hangen welke band je hebt met je familie. Een vriend van me heeft amper nog contact met zijn familie, in zo’n geval speelt dit lang zo’n grote rol niet. Dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Een ander punt waarmee ik blijf worstelen is: ik blijf me een buitenstaander voelen. Hoe leuk ik het hier ook vind, hoe ik ook geniet van de natuur en het klimaat en de vriendelijkheid van de mensen hier. Ik ben geen Australische. Het heeft denk ik ook een beetje te maken met die sense van belonging. Ik zou zo graag gewoon hier geboren en opgegroeid zijn, met al mijn familie en vrienden hier, maar dat is niet zo. Als ik iets zeg, horen de mensen meteen dat ik niet van hier ben, en vragen ze waar ik vandaan kom en of ik hier op vakantie ben …. België, met al zijn tekortkomingen en ergernissen, is het enige land waar niemand me dat ooit zal vragen. Dat is een vertrouwdheid die blijkbaar toch wat zwaarder doorweegt dan ik verwacht had.


Daarom is Frankrijk ook geen optie. Weer een andere taal, weer me buitenstaander voelen, weer een nieuw maatschappelijk systeem leren kennen, weer van nul opnieuw beginnen, …. Voor Australië had ik dat ervoor over, omdat ik gek ben op Australië, maar het vergt behoorlijk wat energie en enthousiasme, en ik weet niet of ik dat voor Frankrijk kan opbrengen.


Ja hoor, dat was ik al van plan. Misschien nog niet meteen, maar toch zeker een stand van zaken als we een tijdje terug zijn. Ik heb enorm veel aan dit forum gehad toen wij aan onze hele visumprocedure begonnen, en ik vond het altijd spijtig dat er niet meer mensen schreven die er al langer waren, en bijna geen die ondertussen terug gegaan waren. Want je zit met zoveel vragen en onzekerheden, normaal ook want je gooit je hele leven ondersteboven, en het helpt vaak om wat duidelijkheid te scheppen als je andermans ervaringen leest.
Hallo Jergen, Ik snap wat jij meemakt maar wel van de andere kant. Ik ben van hier en had , tot kort 18 jaar in Nederland/Belgie grens gewoond. Voor mij persoonlijk was 2 jaar niet genoeg om een beslissing te maken, het duurt zeker vijf jaar voor dat ik begon goed te voelen met mijn keuze(maar dit is voor iedereen anders). Ik denk dat voor de taal, dat is een bewust keuze, wij spraken altijd engels binnenhuis en nederlands buiten huis en hier doen wij het andersom. Ok wil ik niet dat mijn kinderen een stukje van hun cultuur verliezen zo wij doen moeite voor om Nederlands te spreken, boeken te lezen en kranten enzo. Ik kijk terug met veel plezier om mijn periode in Belgie, de mensen, collegas en de gras (klinkt raar, maar gras in Europa is zoveel mooier en zachter dan hier!) De enigste wat ik echt niet tegen kon was het weer...altijd dat grijs, sombere weer. Misschien had ik extra veel moeite mee omdat ik in Australie ben opgegroeid. Ik mist idd mijn vrienden en familie, maar in de loop van tijd had ik een vriendenkring opgebouwd die ik beschouw als mijn familie,, maar het kost tijd. Het is een heel moeilijk beslissing en ik wens jullie veel sterkte en doe wat je en jouw gezin gelukkig maakt. Ik vond het heel mooi om jouw verhaal te lezen, ik denk veel mensen worstel met dit.Bedankt voor het delen
Gr Christy
 
De enigste wat ik echt niet tegen kon was het weer...altijd dat grijs, sombere weer.
Oh, dat is ook 1 van de dingen waarmee ik het het moeilijkste had. Dus we hebben ons nu al voorgenomen dat we alleen nog op vakantie gaan naar plaatsen waar we zeker zijn van mooi zonnig weer, en ik heb me voorgenomen op z'n minst een aantal kamers in ons nieuwe huis in zonnige Australische tinten te schilderen .... En een open haard te nemen ....

klinkt raar, maar gras in Europa is zoveel mooier en zachter dan hier!
Haha, ja, dat was ook het eerste dat me opviel, hoe groen het gras was. En de kinderen hebben meteen hun schoenen uitgegooid en zijn er op blote voeten gaan inlopen. Dat is iets dat ze hier niet kunnen doen, want het gras is heel hard en stekelig en doet pijn aan je voeten.

dat is nou juist iets wat me is meegevallen. Er zijn zoveel eerste en tweede generatie migranten hier, dat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik een buitenstaander ben.
Ja, dat klopt, ik had daar ook totaal geen problemen mee toen ik hier pas was. Maar nu we hier al meer dan 2 jaar wonen wil ik gewoon inblenden met gewone Australiërs, wil ik niet meer dat men mij vraagt of ik hier op vakantie ben. 't Zal wel iets persoonlijks zijn ...
 
Back
Top