Janneke61
Well-Known Member
Voordat wij gingen emigreren woonden wij in de buurt van Arnhem en mijn moeder in Groningen. Omdat ze ouder was en meer gebreken en ongemakken kreeg, bezocht ik haar eens in de 14 dagen een dag in het weekend. Toen wij gingen verhuizen heb ik haar beloofd dat ik elk jaar terug zou komen voor een week of vier. Dat betekende dus dat ik in plaats van 26 dagen verdeeld over het jaar nu 28 dagen in een keer bij haar op bezoek zou gaan. En dat vond ze ook wel weer leuk. Het grappige was dat toen ik het ging doorrekenen, de reistijd korter was en de kosten ongeveer hetzelfde waren wanneer ik een keer per jaar op en neer zou vliegen vanuit Oz naar NL tov mijn twee-wekelijkse bezoekjes, tenminste als je zonder korting per trein reist. Dan lijkt de afstand ineens niet meer zo heel groot. Het is natuurlijk niet altijd te realiseren om een keer per jaar terug te gaan, maar wij gaan nu drie keer per jaar (mijn moeder leeft niet meer) en dat is best goed te doen als je er geld voor opzij legt. Misschien kun je ook eens kijken of je zo'n rekensommetje kunt maken en dat aan je familie voorleggen. Het helpt echt om het concreet te maken. Het maakt je familie ook duidelijk dat je wel ver weg gaat wonen, maar dat ze jullie echt nog wel zullen blijven zien, al is het minder vaak. De oudere generatie heeft nog een heel ander beeld van emigreren. Vroeger was het echt een kwestie van elkaar bijna niet meer spreken en zien en contact verliezen, maar tegenwoordig met Skype en zo heb je nauwelijks in de gaten dat je aan de andere kant van de wereld zit. Het leuke is dat als familie bij ons op bezoek komt, ze ook langer blijven en blijven logeren. Ik heb sommige familieleden daardoor veel beter en anders leren kennen (gelukkig altijd in de positieve zin, haha) omdat we ze voorheen alleen op verjaardagvisites en met de Kerst zagen en nu hele dagen met elkaar optrokken.Ik wil gewoon zo graag een ruzie vermijden, ook al gaan die in onze familie wel weer snel weg.
Mijn vader zal denk ik iets minder heftig reageren, die heeft vroeger al zo vaak gezegd "als je ergens anders een beter leven kan hebben, doe het dan". maar waarschijnlijk was dat in zijn hoofd niet de overkant van de wereld
Mijn vrienden en schoonfamilie zien het allemaal al zitten om op vakantie te komen
Ik denk dat moest ik het niet aan mijn vrienden vertelt hebben, dat ik helemaal zou doorgedraaid zijn. zo opgezadeld zitten met die kwestie en er met niemand over kunnen praten, dan zou ik op een moment een mental breakdown gehad hebben denk ik.
Weet jij mss site of dergelijk die kunnen helpen bij het voorbereiden op zo'n gesprek?
Ik kijk ontzettend hard uit naar die reis het wordt ook de eerste keer zo ver vliegen voor mij, dat wordt 24u films kijken (ik kan niet slapen in een vliegtuig)
En nog gefeliciteerd met jullie visum!
Last edited: