Interessant topic! Begint bij Polen die het werk van de Nederlanders afpakken. Dan krijgen we discussie rond het afstand doen van het Nederlanderschap gevolgd door de precieze definitie van economische migratie. En voor je het weet valt de naam Wilders (ik wachtte er al op) en zou zelfs deportie kunnen dreigen bij permanent residents die ernstig ziek worden.
Even mijn reactie op de laatste punten. Er is een verschil tussen de betekenis van staatsburgerschap en die van nationaliteit, en deze worden hier door elkaar gebruikt. Deze discussie gaat over het behouden van de nationaliteit (je maakt deel uit van een groep met een nationale identiteit) versus het opgeven van het staatsburgerschap (verklaren van afstand van Nederlanderschap in dit geval). Met het (vrijwillig!!) aannemen van een nieuwe staatsburgerschap (Australisch in dit geval) zou je het gevoel kunnen krijgen dat je je identiteit verliest. Je bent immers geen Nederlander meer. Je hoeft je niet meer aan de wetten en rechten/plichten van Nederland te houden, hebt geen aanspraak op sociale en medische voorzieningen, je krijgt geen diplomatieke bijstand in het buitenland, je hoeft geen belasting te betalen (jippie) en je mag ook niet meer deelnemen aan het politieke proces omdat je je kiesrecht verliest.
Maar door het afstand doen van de Nederlands staatsburgerschap -wat overigens niet met een formuliertje inzenden is geregeld- gooi je inderdaad die 'achterdeur' dicht. Op latere leeftijd terug naar Ned? Of sowieso lang naar Ned om wat voor reden dan ook? Vergeet het maar. Wonen en werken binnen de Europese Unie, ooit eens, uitgesloten. En mocht je minderjarige kinderen hebben, dan kunnen ook zij Nederlanderschap verliezen zodra jij er afstand van doet.
Allemaal afwegingen die iedereen zorgvuldig moet maken voordat het Australian citizenship aangevraagd wordt. Dan moet je erg zeker zijn van je zaak en deze zogenaamde lange termijn achterdeur dicht willen gooien. En als je dat niet bent, ben je dan een 'nep Ozzie', een Nederlander die van twee walletjes eet of rijp voor deportatie een door een permanent resident te willen worden/blijven? Dat wordt hier wel gesuggereerd namelijk.
Wat betreft die deportatie, voor zover ik weet kan dat alleen bij permanent residents gebeuren die de bak in moeten. Best ironisch als je je bedenkt dat ze ooit naar Australie werden gedeporteerd bij imprisonment en nu weg moeten :lol:
Deportatie bij ziekte schaar ik tot de broodje aap verhalen en zie ik echt niet gebeuren.
Tot slot,
Ik kom zelf uit Den Haag waar ruim 40% van de bevolking allochtoon is, de rotzooi op straat, inbraken, algemeen gevoel van onveiligheid en zo kan ik nog wel even doorgaan
bedoel je hiermee de niet-Westerse allochtonen? Zoja, dat waren er 33%. In 2009.
Kunnen we nu weer on topic?