Deze topic betreffende P.R. versus Citizenship is al meerdere malen behandeld en er zijn andere draadjes te vinden op dit forum.
De discussie hierover is interessant maar de rode draad van ene Willem is toch wel wat storend.
Hij heeft het over zijn democratisch recht om niet te gaan stemmen, maar moet dan 50 of 30 dollar betalen.
Iemand schreef dat hij een tegenliggende partij kan stemmen om de boete niet te betalen.
Willem kan gewoon naar het stemlokaal gaan en vervolgens het stem formulier na ontvangst verscheuren of blanko in de pot te doen, dus geen boete en hij heeft niet gestemd.
Willem hamert steeds op het ene punt van waarom men niet van nationaliteit wil veranderen als je toch van plan bent in OZ te blijven.
Ook dat is het democratisch recht van de persoon.
Vervolgens wordt hij een beetje pissig als hij zijn zin niet krijgt en stopt dan met de discussie hetwelk me doet denken aan het jongetje in de klas die gaat huilen omdat hij zijn snoepje niet krijgt.
Ik zal proberen (al in andere draadjes gedaan) te vertellen waarom ik na 31 jaar Australie nog steeds Nederlander ben.
Ook mijn vrouw en kinderen (in NL geboren) zijn allen nog Nederlander. We woonden trouwens al elders in het buitenland voordat we naar OZ kwamen.
Willem zegt ( en zo zijn er meerderen) dat hij nooit maar dan ook nooit meer terug zal gaan naar Nederland.
Ik heb echter schrijnende gevallen meegemaakt van Nederlanders die vanwege omstandigheden (ga ik niet verder op in) gewoon na 20 jaar terug wilden/moesten naar NL., dit heeft niets met mogelijke criminaliteit te maken!
Een voorbeeldje dan:
In een bepaald geval omdat hun dochter (enig kind) plotseling in NL ging wonen (zij was Australisch). De ouders wilden op een gegeven moment ook terug naar NL want ze misten hun dochter met kleinkinderen.
Laat ik een lang verhaal hierover kort houden, maar deze mensen hebben er bijna 4 jaar over gedaan om zich te mogen vestigen terug in het land van hun geboorte omdat ze Australisch waren geworden.
Grote problemen en het heeft veel geld gekost om jaarlijks daar als tourist heen te gaan (om hun dochter te bezoeken), uiteindelijk is het hun gelukt en zijn inmiddels ook weer Nederlander geworden. Het laatste had niet gehoeven trouwens.
Een zoon van mij moest voor zijn werk (Australisch bedrijf) naar Duitsland, eerst een half jaar en 2 jaar daarna voor 1 heel jaar.
Ging met Australische collegas die elke 3 maanden weg moesten (de EU uit) om opnieuw voor 3 maanden te kunnen blijven.
Mijn zoon met zijn NL paspoort : no worries mate…..
Je weet vandaag de dag niet hoe je kinderen later tercht komen in de maatschappij en de wereld is toch wel erg klein geworden.
Ik hoor niet bij de huidige emigranten, maar was destijds door mijn bedrijf uitgezonden en ben 26 jaar Expat geweest en 5 jaar geleden gestopt.
Heb het bedrijf op poten gezet in OZ, in alle grote steden vestigingen en een heel pak mensen aangesteld, allemaal Australiers, ik was dus de enige buitenlander.
Ben en blijf P.R. en wordt dus geen Australier.
Iedereen heeft het recht en de gelegenheid te doen wat men wil.
Dat is een mooi democratisch recht.
Ik wil er echter op wijzen dat als je je naturaliseert dat je zachtjes in gedachte het bovenstaande meeneemt in je overwegingen.
We zullen er nooit achter komen hoe Willem er met zijn kinderen over 10 of 20 jaar voorstaat. Misschien gaat een van zijn kinderen in Duitsland wonen en een ander in Nederland, kan gebeuren, dus wat gaat Willem dan doen?
Let op, jullie zijn ook allemaal weg gegaan uit NL of zijn van plan te vertrekken......dit kunnen je kinderen in de toekomst ook beslissen terwijl een van de hoofd redenen dan was dat je ooit bent weg gegaan om je kinderen een betere toekomst te geven.
Ik vind vele positieve opmerkingen van diverse leden op dit topic en ook het “achter deurtje” is gemeld en los van mijn bovengenoemde voorbeelden is het voor sommigen wellicht belangrijk dat als ze terug moeten , dat het wel gemakkelijk wordt als je nog je NL paspoort hebt.
Wat betreft AOW en pensioenen in NL opgebouwd, deze krijg je gewoon procentueel naar gelang je betaald hebt en dit heeft niets met de nationalitiet te maken of het land waar je woont.
Ik trek momenteel ook wat geld uit NL omdat ik daarvoor betaald heb.
Mooi zou zijn dat je dubbele nationalitiet kunt verkrijgen (en velen kunnen dat ook) maar anders, tja daar heb je dan een keuze en gelukkig kun je die keuze geheel persoonlijk maken, daar heb je geen Willem voor nodig.
Beste groeten aan ieder en het enige advies wat ik kan geven is dat je niet al na 2 jaar besluit om van nationaliteit te veranderen (de procedure loopt een half jaar ongeveer), maar dat je een jaar of 5 tot 7 wacht , dan kun je het beter beoordelen naar gelang je persoonlijke omstandigheden.
Jan